550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Vi närmar oss slutet på ännu ett år.

    Här hemma har jag nu fyra par som lägger rom, i lokalen inget par..... får nog fundera lite på hur jag skall gå vidare med mina odlings försök....

    Ja, nu har jag iallafall två veckor semester, utan annan plan att göra allt jag kan för att förhållanden i lekkubar är så optimala som möjligt.

    Jag kommer inte mecka med pH men höja temperatur något och köra små täta vattenbyten, jag har läst att det kan hjälpa. Troligen ger jag dessutom ett par nya par en chans.

    När det gäller lokalen börjar jag tyvärr känna mig lite kluven. Har jag fiskarna hemma är det lättare att kolla upp dem flera gånger per dag, i lokalen kollar jag ju bara en gång och även om andra också kollar blir det ju inte på samma sätt.

    Nej jag skall inte flytta hem karen igen, inte ännu iallafall. Men på något sätt har jag nog hamnat där igen, där när hobbyn börjar kännas mer som ett jobb än något som är roligt.

    men kanske är det bara allmän trötthet efter ett stressigt december. Fast på något sätt är det ju ändå en varnings signal......

    mitt nya blue Diamond par.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9E12D4CF-AC3A-4F64-A17A-98069FEA830F.jpeg
Visningar: 209
Storlek: 709,9 KB
ID: 2411988

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Gott Nytt År Thomas önskar jag dig och dina vackra Discusar

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Inger H
        Gott Nytt År Thomas önskar jag dig och dina vackra Discusar

        //Inger
        Gott nytt år Inger, och fortsätt skriva i din fantastiska tråd, den ger otroligt mycket inspiration ❤️

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          2020 och årets andra dag.....

          på något konstigt får ledigheten utan att jag får något gjort, eller ja, jag umgås med släkt och vänner, kalas på kalas. Men jag hade ju tänkt hålla på mer med fiskarna.

          Allt är ju bra, hemma är all rom försvunnen igen. En av de nya diskusarna har börjat trycka bakom en rot men kommer fram så fort maten kommer, fjärilarna leker och även nyckelhålen. Det lustiga är att alla mina kardinaltetror som jag egentligen inte håller som favorit. Men nu helt plötsligt så ser de helt fantastiska ut tillsammans med de blåa diskusarna, så fina att jag nu tror att det kommer bli kardinaltetra i 720 karet.

          I lokalen har ett av San Merah paren rom igen. Och även Duke och Duckface hade massor av rom..... så de får allt gå i lek kuberna ett tag till. Ja annars inget nytt.
          men det känns som 2020 blir ett bra år.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Kardinaler från affären brukar inte vara så imponerande, men ge dem ett års tillväxt så brukar de bli trevliga.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Och sen måste kardinaltetran hållas i rätt ljus för att de ska glimmra så där magiskt och det får inte vara för starkt ljus!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Jo det är klart, mina kardinaltetror är ju ett par år nu och är nog sa vackra dessa kan bli.
                vad jag menade var att just kombinationen med blå och brunblå diskus gjorde att kardinaltetrorna kom mycket mer till sin rätt.
                Det är ju detta som gör det så spännande . Att har man rätt kompisar till sina fiskar funkar de betydligt bättre. Mina kardinaltetror kom plötsligt helt till sin rätta

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  En riktigt trevlig berättare är du. Tack för att du låter oss följa med och vara delaktiga i dina erfarenheter, med som motgångar.
                  Jag har sex kar just nu, men de ryms alla i ett av dina..
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Rufus
                    En riktigt trevlig berättare är du. Tack för att du låter oss följa med och vara delaktiga i dina erfarenheter, med som motgångar.
                    Jag har sex kar just nu, men de ryms alla i ett av dina..
                    Tack Annicka. Vad jag mins var du också en duktig berättare på tiden det begavsig

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Härligt att kardinalerna kommit till sin rätt! Berätta mer! Om allt! Jag vill läsa!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Som sagt var......lång ledighet men mycket annat än akvarier, jul nyår trettondagsafton och inte minst öva på det här med att vara farfar, gud vad jag älskar den lille ”klimpen”

                        Klicka på bilden för större version

Namn: A3A71DB8-BFED-4543-AD0F-5F2CE0189330.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 303,5 KB
ID: 2412094
                        stolt farfar

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 458C8AAD-9045-46C3-A9F0-3FF3B8E73633.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 399,5 KB
ID: 2412096
                        tre generationer Ekenberg
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2A03CEEC-25ED-4D78-9070-B70C04FE1AAC.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 422,6 KB
ID: 2412095
                        fyra generationer Ekenberg

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Sicken goseklimp, varmt grattis Thomas

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Men idag och imorgon är det bara akvarium

                            Det blir iallafall två eftermiddagar i lokalen.
                            Idag vattenbyten i karen. Allihop. Samt flytt av Snake och lady till det stora karet. Snake är på lady hela tiden nu och hon står mest i ett hörn. Duke och Dukeface hade ju rom för ett par dagar sedan så de får gå kvar lite till.
                            De övriga fyra paren får gå kvar som de gör eftersom de inte bråkar.

                            inget nytt att säga om smådiskusarna, de växer men väldigt ojämnt men de är ju från olika kullar, det jag köpte var fyra redspotted green och åtta rödturkos. Men ännu så länge är det svårt att se, gissar på att jag fått någon curilenquer istället för rödturkos men som sagt, de färgar fortfarande dåligt. En är betydligt mycket minsta men jag ser inget fel på henne så jag hoppas att det blir som med snoken och hon växer ikapp.

                            I stordiskusarna kar funkar allt, få se vad som händer när Snake och Lady kommer tillbaka. Jag hoppas det kommer funka då alla är rätt jämnstora i karet, ja förutom lilla Bridget men hon är en av de tuffaste ändå.

                            Den 24 januari 2018, snart två år sedan valde jag ut mina första diskusar hos stork zoo. Tänk att det inte är mer än snart två år sedan. Två leopard, två cobolt och fyra redspotted snakeskin ( lilla snoken fick jag med på köpet) Nu två år senare är bara fem av dessa nio kvar , men vilken resa. Av de fem jag köpte i nästa vända klarade jag tre. Så åtta av mina tolv stora diskusar har varit med så gott som hela tiden. Och dessa har varit friska nu i drygt ett år....

                            vilken resa......men av de 20 små som flyttade in sommaren 2018 är det idag 18 kvar. Och alla känns stabila, hade jag bara haft dessa 20 hade jag nog sagt att diskusar är en grymt lätt fisk att ha.

                            I slutet av juli fick ytterligare 12 små diskus flytta in av de är ju alla tolv kvar dock mindre i storlek än de borde vara men det tror jag beror på en dryg månad av kämpande med gälparasit. Det köns som de mår bra nu, ja och sedan är det ju de elva nya från december. Sista diskusarna från piwowarski. Och fyra av Patrics egenodlade. För tillfället är det alltså 53 diskusar på mindre än två år. Hur gick det till......

                            Oj, ja det blev åter en tillbaka blick. Man hinner tänka en del när man byter vatten.
                            snart är det bara hantlarnas kar och malawi karet kvar. Hos hantlarna har jag lagt ner lite rötter, samt anubis, får se om de blir lämnade ifred. Skall använda kommande vecka att få lite fason på detta kar. Ja och malawikaret går ju lika problemlöst som malawi brukar funka. Gör man bara lite vattenbyte var 14 dag så funkar allt.

                            Nu är ju planen inte att sitta här och skriva hela dagen utan att passa på och göra rent 540 från all silikon och sedan silikona om det imorgon. Så det är väl bara att sätta igång.

                            skön fortsatt helg nu vänner

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Fint att se!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Sicken goseklimp, varmt grattis Thomas

                                //Inger
                                Tack Inger, och som jag älskar honom

                                Kommentar

                                Arbetssätt...