550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av stefant
    Det här fotot tycker jag var väldigt bra
    PS Grattis till barnbarnet!

    Tusen tack två gånger
    Blev också rätt förtjust i det fotot. På något sätt är skitigt kar inte alltid helt fel

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Det blir ju inte så mycket skrivande så här i juletider.... hösten har gått och då när jag tänkte att jag skulle ha massor med tid för karen har jag ju gjort minst...

      I lokalen idag är det rom i två lekkuber, de som jag tagit bort corydorasen i. De ser befruktade ut så nu är det bara att hålla tummarna. I båda dessa kuber är det san Merah par.

      en liten avrapportering från stordiskusarna kar. Allt är frid och fröjd, snoken är lite stökig dock. Han har ju växt till sig reellt och är bland de största. Det är väl två rätt stabila par i karet, Leopold och Lea ( Lea kallade jag Rady förut eftersom hon alltid visade stressränder men de försvann när de andra leopard honorna flyttades till lek kar, så nu är det Lea ) de är två leoparder och de skulle jag ju gärna ha yngel efter. Sedan är det RT och cobolt .....funderar lite på att låta dessa två par byta med Duke och Duckface och Snake och Lady, men jag väntar lite till. Ja sedan har vi ju Bridget som precis som alltid pendlar mellan olika hanar, hon har ju inte lyckats hitta en ny partner sedan Indy. Nu är det ibland snoken ibland Kaa och ibland Big boy. Men som sagt, karet funkar problemlöst.....

      för övrigt flyter allt på i otrolig fart, julafton om några dagar...

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Alltid roligt att läsa en uppdatering
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Tack Maths!

          Ja inte mycket att berätta.... rommen var borta idag, och inga corydoras att skylla på. De stora diskusarna verkar tröttna på att gå i lekkub nu, en hel del bråk inom paren. Jag funderar på om de inte skall komma tillbaka till de övriga i 600 karet. Vet inte om jag skall byta paren eller helt enkelt låta stordiskusarna få vara ifred.

          Annars ser allt ut att funka i lokalen. Jag måste bestämma mig om jag skall ha kvar alla hantlar, de börjar också munhuggas , får dela dem mellan flera kar.
          Även jordätarna skall nog gallras. Skall försöka studera dem lite mer ingående och fundera lite på om något par skall få gå med diskusarna.

          Hos malawiciklider är allt fantastiskt bra, Men även om det känns bra att ha malwi igen intresserar de mig inte lika mycket som diskusarna . Så det får räcka med ett kar ännu ett tag.

          De tolv små växer men ojämnt . Vet inte om det beror på gälmasken och att de blev olika drabbade eller om de helt enkelt växer olika denna gång. Men alla tolv växer och verkar må bra.

          Hemma funkar diskusarna fint både mina gamla och de nya. Tyvärr får jag ingen ordning på Ivanacara Adoketa honan men hon lever fortfarande.

          så inget nytt att rapportera , men jag hör nog av mig då och då ändå.....skön lördagskväll så här i julstressen sista dagar.....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Vilket år det varit....
            i januari var äntligen mina stora diskusar äntligen friska och fick flytta tillbaka till sitt kar. Och de har varit friska sedan dess, åtta blev det kvar av mina ursprungliga tolv .
            I Februari hade vi vår zoopet träff ( tror jag det var) mycket roligt var det iallafall och tanken är fortfarande att göra det till en tradition. Har ju många projekt jag vill ha igång innan nästa träff förstås....

            I mars var det så äntligen klart att köra igång i lokalen. Otroligt kul och massor med nya möjligheter att verkligen utveckla hobbyn.

            I april kom då första kullen ungar. En kull på cirka 60 nya diskus. Mycket spännande och gav verkligen hobbyn en ny dimension . Diskusyngel är otroligt söta och att se föräldrarnas yngelvård är fantastiskt.

            i maj så, då började yngel dö av en och en och två då och då....sakta men säkert minskade antalet yngel. Samtidigt dog även två av mina stora nya diskus.

            i juni blev jag med hantlar, en ny och mycket trevlig bekantskap .

            I juli blev det 12 nya smådiskus, inte eget odlade utan köpta . Beslutade mig för detta eftersom det gick så bra med de tjugo året före.

            i augusti började jag sätta mer par i lekkuber eftersom jag hade så många som lekte, fick även nya diskusyngel hemma i sälskapskaret men alla blev mat åt tetrorna...

            I början av september startade jag upp ett malawi kar. Kände att jag saknat dessa färglade pigga och lättskötta fiskar... Tyvärr lyckades jag också att ta livet av mina diskus yngel denna månad.

            i oktober tog liksom lusten slut. Döden av ynglen samt läckage av två stycken 540 fick mig liksom att tappa farten framåt....

            i november gick allt på sparlåga . Allt funkar fint, inga nya yngel men inga problem. Allt flyter på så att säga. Den riktiga lusten har inte infunnit sig ännu. Men tack och lov har ju inte intresset avtagit.

            i december köper jag tio nya diskus, och backar tillbaka lite. Nu har jag satt mig på åskådar bänken. Blivit betraktare igen och njuter av varje fisk utan att göra mer än nödvändigt.

            Ett fantastiskt år, lite för mycket projekt kanske och lite för lite eftertanke . Framgångar och motgångar. Nu ägnar jag de sista dagarna åt att städa karen och byta vatten och njuta av alla fantastiska fiskar jag har. Så kör jag igen med de nya projekten först nästa år. Ett 540 och ett 720. Men det får vänta tills 2020

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Hemma funkar allt utan växterna. Men fiskarna växer och mår bra. Jag har ett nytt par i curilenquer karet som lägger rom. Men nu blir det inga nya lekkuber på ett tag. Annars så växer de till sig och färgerna blir bar bättre och bättre

              Klicka på bilden för större version

Namn: FD3D3519-876E-4E1E-ACA8-CD764381A95D.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 588,3 KB
ID: 2411864

              Klicka på bilden för större version

Namn: 0755B472-9AF0-44A7-B454-76BC020319C8.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 633,5 KB
ID: 2411865

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                I karet med mina nya tio.... där är det så som det ut nu tre par, ett san Merah, ett cobolt och ett blue diamond. De har alla valt olika rötter att leka vid och inget bråk har uppstått ännu. San Merah paret kommer få en lek kub här hemma helt enkelt för att jag tycker det är ett grymt vackert par och för att jag vill få en kull till.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 9DF75A7E-8BFF-4BEA-A40C-C5B06FAB8B00.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 633,1 KB
ID: 2411867
                Klicka på bilden för större version

Namn: DD33A376-AAC0-4353-9F54-72F8CEF2F908.jpeg
Visningar: 256
Storlek: 564,7 KB
ID: 2411868
                Klicka på bilden för större version

Namn: 90E19447-B67C-4864-9C39-753CC2C5D17D.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 590,7 KB
ID: 2411869
                Klicka på bilden för större version

Namn: 9C290BAC-0D38-47C7-8FE8-A0E8F5D63153.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 702,3 KB
ID: 2411870
                Klicka på bilden för större version

Namn: 3881BC32-E76E-4563-8BB2-DFA51134F1E1.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 486,5 KB
ID: 2411871
                Klicka på bilden för större version

Namn: 3881BC32-E76E-4563-8BB2-DFA51134F1E1.jpeg
Visningar: 176
Storlek: 486,5 KB
ID: 2411876
                Klicka på bilden för större version

Namn: E972835E-84ED-4859-9A13-A04539D2FDC7.jpeg
Visningar: 250
Storlek: 713,9 KB
ID: 2411872
                Klicka på bilden för större version

Namn: 959355F3-FD73-4572-8333-5F66669C7DC5.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 707,8 KB
ID: 2411873
                Klicka på bilden för större version

Namn: F84ABC3D-401A-4F6E-8E85-4AF0BE4E88EE.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 513,8 KB
ID: 2411874
                Klicka på bilden för större version

Namn: 3B2814DA-B3BD-4FB6-8E1D-8E240A0972D8.jpeg
Visningar: 176
Storlek: 594,9 KB
ID: 2411875
                Klicka på bilden för större version

Namn: 3881BC32-E76E-4563-8BB2-DFA51134F1E1.jpeg
Visningar: 175
Storlek: 486,5 KB
ID: 2411877

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 6035AD28-5EF2-4E2C-8798-14FE471BBB3E.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 355,6 KB
ID: 2411879 Ja, så blev jag ju farfar

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Så trevligt att läsa din summering av året som gått och att, som den perfekta avslutningen, få se ditt fina lilla barnbarn! Det ska bli roligt att fortsätta följa dina äventyr nästa år!

                    Kommentar

                    • cambru

                      • September 2008
                      • 209

                      Jag är så tacksam för att vi får följa med på dina äventyr, både i med och motgång. Härliga bilder och texter som gör att man verkligen ser det som händer i akvariet framför sig. Att man får lite dippar ibland är normalt, då tar man det lite lugnare ett tag och gör något man känner för en stund. Kan tänka mig att barnbarnet är en fantastisk skapelse som ger energi i massor

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Hej och tack, både Nando och Cambru.

                        Inga nya projekt detta året iallafall. De får vänta till januari. Jag använder dagarna nu till städning av karen som är igång, man hinner och orkar så mycket mer när man inte jobbar Mina diskus har inte fått några nya yngel, befruktad rom ja men sedan tar det stopp. Under senaste månaden har de stora tappat lusten. Och där är det lite bråkigt nu. Så de får nog snart åka tillbaka i 600 liters karet. Funderar på om jag skall byta plats på hanarna , Snake och Duke, och se om de kan ge nytändning..... men det kanske är fullt att öppna upp för otrohet menar jag, Duke och Duckface och Snake och Lady har ju varit par i över ett år. Men det är klart, innan des var det ju Duke och Lady som var paret...

                        Annars ja, skall försöka få till hantel och jordätar karet lite idag tänkte jag. Var ganska nöjd när jag inredde det men sedan dess är ju all växtlighet borta och syren pinnarna har blivit sörjiga och mjuka, även fast de torkade ett år innan de lades i. Så de skall bytas ut. Kan vara en lagom syssla denna första klämdag.

                        En skön dag önskar jag er alla.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Sitter i lokalen sedan ett par timmar, vattenbyten pågår och det tar sin tid...... använder bara en vanlig trädgårds slang, så det skulle ju kunna effektiviseras genom tjockare slang eller flera slangar samtidigt. Men som sagt, det är ju en hobby så varför måste det vara jätte effektivt. Tiden det tar tillbringar jag ju framför andra kar, och funderar.....

                          tror det är dax att avsluta vistelsen i lek kar för flera utav paren. Det har blivit bråkigare i vissa kuber och det känns lite som de givit upp rommen nu. Så jag tror att Snake och Lady får börja året tillsammans med de övriga stordiskusarna. Duke och Duckface får någon månad till på sig. Sen får jag se hur jag gör med de fyra bruna paren här i lokalen. Några veckor till, och de som inte lägger mer rom får flyttas tillbaka till hemma karen. De som fortsätter och försöker får bo kvar lite till.

                          Låter som en plan möjligtvis ger jag sedan hantlarna en chans

                          Ett foto på Duckface, kommer ni ihåg hur hemsk hon såg ut när hon var sjuk.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 120FD751-9572-458F-B52C-7953C40E28EE.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 121,5 KB
ID: 2411942

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Och varför bara på Duckface, Duke borde ju också vara med....
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 165BA243-B85D-4E93-8503-D94F09B5420B.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 563,4 KB
ID: 2411944

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 8BA01225-E6C3-400F-BB0F-7A9E14804C5C.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 612,7 KB
ID: 2411945

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Så fina de är!

                              Kommentar

                              • Jenny_E
                                • July 2004
                                • 661

                                Vackra! Och grattis till barnbarnet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...