550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Något märkligt id på denna film, förmodligen ett Ipad problem.

    Låt ljudet vara på då Thomas pratar om akvariet

    Senast redigerad av c90368; 01 December 2019, 15:36.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Högerklick motsvaras på Mac av sekundärklick eller Kontrollklick. Om din mus, styrplatta eller annan enhet inte har en högerklicksknapp eller annat sätt att utföra högerklick kan du hålla ned Control-tangenten medan du klickar.
      Bra! Det funkar. Då vet jag det!
      Det var bättre förr.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, jag får säga tack till all hjälp jag fått. Hade ju gärna fortsatt att lägga in filmer. Men då jag uteslutande använder mig av telefonen måste det ju funka att göra detta via den. Får se om Christian kommer tillbaka med en lösning för telefonen. Nu är det dax att lägga några lugna timmar i lokalen innan första advent helgen lider mot sitt slut.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Thomas, jag tar detta här i din tråd; Är dina sjuka adoketor smala, med lite insjunkna magar?

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Ja, jag får säga tack till all hjälp jag fått. Hade ju gärna fortsatt att lägga in filmer. Men då jag uteslutande använder mig av telefonen måste det ju funka att göra detta via den. Får se om Christian kommer tillbaka med en lösning för telefonen. Nu är det dax att lägga några lugna timmar i lokalen innan första advent helgen lider mot sitt slut.
            Det fungerar med telefonen åxå men just nu verkar det vara något som inte synkar mot Zoopet

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Thomas, jag tar detta här i din tråd; Är dina sjuka adoketor smala, med lite insjunkna magar?
              Ja, honan är det inte hanen.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Tråkigt med sjuka fiskar. Hoppas de kryar på sig. Jag har inte hunnit/orkat vara så aktiv på ett tag men läser det du skriver. Kul att du börjat med film!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Ja, honan är det inte hanen.
                  Thomas! Jag tror att det faktum att dina adoketor, speciellt honan i detta fall, börjar tackla av beror på flera samverkande faktorer.
                  Dessa ciklider trivs i en miljö bestående av tät inredning, dämpat ljus och relativt stillastående vatten.
                  Temperaturen kan gott och väl ligga runt 27-28°C.

                  Ivanacara adoketa går gärna bland en mängd pinnar, blad och snåriga rotsystem på bottnen.
                  Om du håller vattnet rent och i god kondition rent allmänt, gör det inget om det bildas goda mulmdepåer lite här och var i karet. Detta tillsammans med mängden blad och pinnar ger en uppkomst av små djur som dessa ciklider gärna går och betar av - ungefär som Fjärilsciklider.
                  Helt rena sandytor, hyfsat starkt ljus och avsaknad av ett gytter av snåriga ställen gör att I. adoketa blir skygga och håller sig undan.

                  Jag måste också i detta sammanhang påpeka nyttan av levande föda.
                  Under vintern, håll koll på vad som finns i levande väg i zooaffärerna. Under sommarhalvåret skall du skaffa en eller flera vattenbehållare så att du dagligen kan fånga "loppor" och annat krafs. Du såg ju min tunna nu senast när vi bar in 720-baljan, massor med småloppor fortfarande.
                  I. adoketa äter visserligen en hel del "vanlig" mat som flingor och annat basfoder, men ge dom åtminstone fryst Artemia och annan liknande mat.
                  Ett tips är att kläcka Artemia och pytsa i karet, om inte dagligen så åtminstone några gånger i veckan.
                  Får adoketorna en god, snårig och "djunglig" miljö och ett myller av god mat så äter de upp sig, blir spänstiga och trivs fint.
                  Man ser ofta adoketor i olika kar som är smala och ser kassa ut - de får inte rätt betingelser och tynar sakta men säkert bort.

                  När vi inreder ditt adoketa-kar skall vi snacka igenom en massa detaljer och fixa till så dina adoketor kommer att trivas fin-fint!


                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2019, 22:09.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Du har helt rätt.....hon lever fortfarande men vill inte äta längre......

                    Så tillbaka efter åtta fantastiska dagar.... eller ja, vädret var perfekt 27 grader, havet kristallklart, hotellet enastående, maten otrolig, personalen fantastisk.... och Emil blev sjuk..... så det blev sjukhus med dropp och mediciner, undvik sol och ingen alkohol , men förövrigt fantastiskt....

                    Hemma igen, nästan alla fiskar har klarat sig, en kardinaltetra har lämnat in men annars lever alla och det känns riktigt bra. Tre par har rom, alla tre är San Merah . Håller tummarna för att det skall bli något nu...
                    förövrigt har jag planerat att ha en riktig akvariehelg nu, ja om jag inte blir farfar förståss.....i så fall får karen vänta. Men annars så kör jag igång. En fredag inorgon som dessutom är lucia , sedan en vecka jobb och sen en lång julledighet.... kan det bli bättre.

                    Skall öva på att filma lite då

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Du har helt rätt.....hon lever fortfarande men vill inte äta längre......
                      Trist.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Lördag, utan direkta planer.
                        Men jag kan bli farfar vilken sekund som helst, inte mycket till min bedrift men ändå upptar det många tankar......
                        Annars, ja gällande min Ivanacara Adoketa hona, önskar verkligen jag kunde göra något. Känner att jag måste ta ett beslut i helgen. Önskar jag visste hur jag skulle kunna bota, mata, få henne frisk men det är precis som Mats sa, hon tynar bort. Hanen är ofta vid hennes sida och låter ingen annan komma nära .
                        så om någon har något råd tar jag det gärna, annars blir det till att göra hennes lidande kortare och avsluta hennes liv. Misstänker att det är det ända rätta.
                        För övrigt mår fiskarna bra och de nya diskusarna funkar ännu utmärkt men av erfarenhet vet jag ju att man inte skall ropa hej.
                        de nya diskusarna är runt tolv centimeter. Skulle kunna tänka mig att att det är från samma kull som Smajlets curilenquer , tre stycken för att komplettera de övriga curilenquer . Sedan är det
                        ett par blue diamond i samma storlek. Känns som ett nytt brödra par, de håller som bäst på att etablera rangordningen sinsemellan .
                        sedan är det ju ett par cobolt blue till de hyser redan ett stort intresse för en rot, men lite tidigt att säga om det är allvarligt menat. Ja , ett nytt par san Merah verkar det iallafall vara, så en kub till blir det här hemma..... ja och en lite redspotted green som kom med på köpet
                        Nu har jag femtiotre diskus......
                        och i januari är det två år sedan jag började med diskus. Är jag missbrukare???

                        Två år med diskus, ett äventyr utan dess like...
                        Har jag lärt mig något ? Ja massor, men absolut inte tillräckligt. Men vad jag lärt är ju att det finns lika många olika sätt att hålla diskus på som det finns diskusägare. Att det finns väldigt många olika faktorer som spelar roll för hur man skall hålla diskusar och att det viktigaste av allt är att läras sig hur just de diskusar du har i de förhållande som råder hos dig vill ha det för att trivas.

                        Men än sak är helt säkert, diskus är en otrolig fisk

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Så beslutet för några år sedan har väl gått sådär...
                          Det var då jag bestämde mig för att avsluta uppfödningen av malawi och minska ner till typ fyra sällskaps akvarium..... det gick som sagt sådär..

                          Idag har jag nio kar igång. Samt tre som skall startas.
                          När jag hade som mest hade jag sexton.... Men mitt sunda förnuft ( inbillar mig att jag har ett sådant någonstans långt bak och ofta överröstat) så mitt sunda förnuft säger att fyra skulle vara lagom och åtta än bra högsta nivå.... tolv lite för mycket.....men som sagt har jag inte alltid lyssnat på mitt sunda förnuft....

                          Jag har ju egentligen ingen plan att föda upp igen men ville ändå pröva på några kullar. Tänkte ge alla paren en chans men det har ju gått sådär. Lek och rom hos alla men ännu inte mer. Fast de verkar ju ändå trivas i sina lek kar så fram till i vår kommer de att få vara kvar.
                          Sju par är i lek kar.

                          Jag kommer ha fyra inredda sydamerikanska sällskapskar med diskus. De två 540 hemma i vardagsrummet och ett 720 i hallen här hemma, samt 600 i lokalen. I mitt 600 kommer mina tolv ursprungliga stordiskus få gå kvar, möjligtvis flyttas någon, om det behövs och ersätts av någon annan ifall gruppen inte funkar. I ett 540 kommer mina tio san Merah få gå. I det andra 540 kommer mina åtta rödturkosa och fem redspotted green gå. Det är ju lite för många för karet men de är ju ännu små, och i 720 kommer mina 14 curilenquer gå tillsammans med två blue diamond och två cobolt blue. Tillsammans med de röda san Merah kommer vinkeltetrorna och rödmun få vara kvar, i de andra får citrontetror ( har beställt 20 till) och smyckestetrorna gå kvar och i 720 får kardinal tetrorna gå, får nog köpa till en stor bunt..... 600 ja det blir oförändrat med kerritetror och dolkstickstetrorna

                          som ni märker är det återigen ett långt inlägg som bara är mina funderingar och tankar som nedpräntats för att ge lite nytt utrymme i skallen för nya tokigheter.

                          nä, dax att bege sig till lokalen för vattenbyten....och ännu inget barnbarn....

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Låter som en rolig resa du har framför dig

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Vad spännande att vänta på barnbarn! Roligt också att få läsa dina långa inlägg igen. Det var lite för lugnt på Zoopet när du var på semester

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Hahaha. Tycker det känns som ni skött er rätt bra även utan mig. Men nu är jag sugen på att köra igång igen, både med skrivandet och akvarierna. Men nu är det bara att hinna med alla vattenbyten innan de nya projekten kan starta. Först silikon av 540. Måste göras nu. Annars får jag ju inte börja med nästa projekt.

                                ett foto på ett lite skitigt kar......
                                Klicka på bilden för större version

Namn: E5BBE258-1F3A-424F-A73A-807366682BE6.jpeg
Visningar: 229
Storlek: 537,5 KB
ID: 2411544
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 726E548F-929A-49AE-A00B-DD91A7749024.jpeg
Visningar: 146
Storlek: 551,6 KB
ID: 2411545

                                Kommentar

                                Arbetssätt...