550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Man ser ju lite skuggfigurer i alla fall . Jättekul med lek! Härligt också att discusarna mår bra och att du verkar ha fått lite förnyad energi.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Mycket fina fiskar
      Ja du, det tar sig......men ännu är allt bara på känn. Undra om jag någon gång kommer fatta det här med diskus....eller vattenkemi

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Man ser ju lite skuggfigurer i alla fall . Jättekul med lek! Härligt också att discusarna mår bra och att du verkar ha fått lite förnyad energi.
        Känns riktigt bra på alla fronter . Nu har jag mer lust än tid. Men snart skall jag väl vara i fas. Det känns ju som allt flyter på fint...

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Fantomtetror har nog en kort livslängd tyvärr.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av c90368
            Fantomtetror har nog en kort livslängd tyvärr.
            Misstänkte att de kunde vara så, de har liksom jag inte blivit sjuka utan bara tacklat av. Men de kommer bli fler, en riktig favorit.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Äntligen ledig igen, och nu är det långledig.... 12 dagar tills jag skall till jobbet igen. Underbart.

              Idag har vi ett underbart väder här i gbg, vitt av frost, någon minusgrad och solsken. Det var säkert en månad sedan vi såg solen , grått, grått och åter grått, men nu är det sol. Igår var det julbord med jobbet och vi var på Liseberg så nu försöker jag hålla i julstämning över första adventshelgen med glögg , julmust och pepparkakor..... sedan skall det bli sol och bad i röda havet....

              Har varit ute på långpromenad med min gamla hund, så hon ligger och snarkar i sin fotöljen och jag sitter med en kaffe i fotöljen framför karen och tittar på fiskarna som badar i solsken. De verkar uppskatta solen lika bra som jag. Vad det gäller diskusarna ser allt bra ut, väldigt bra. Men tyvärr ser min Ivanacara adoketa hona inget vidare ut idag. Hon är blek och simmar korta stycken sedan lägger hon sig på botten. Hanen simmar runt henne och vet inte vad som pågår. Vore ju typiskt om något hände henne.... jag har ju visserligen köpt ett till par men skulle kännas väldigt sorgligt om hon dog nu.
              vattenbyte här hemma står ju på schemat idag så det är väl bara och sätta igång och se om det hjälper honan att repa sig. Suck, det är roligare med akvarier när allt funkar.....

              hoppas hoppas

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Äntligen ledig igen, och nu är det långledig.... 12 dagar tills jag skall till jobbet igen. Underbart.

                Idag har vi ett underbart väder här i gbg, vitt av frost, någon minusgrad och solsken. Det var säkert en månad sedan vi såg solen , grått, grått och åter grått, men nu är det sol. Igår var det julbord med jobbet och vi var på Liseberg så nu försöker jag hålla i julstämning över första adventshelgen med glögg , julmust och pepparkakor..... sedan skall det bli sol och bad i röda havet....

                Har varit ute på långpromenad med min gamla hund, så hon ligger och snarkar i sin fotöljen och jag sitter med en kaffe i fotöljen framför karen och tittar på fiskarna som badar i solsken. De verkar uppskatta solen lika bra som jag. Vad det gäller diskusarna ser allt bra ut, väldigt bra. Men tyvärr ser min Ivanacara adoketa hona inget vidare ut idag. Hon är blek och simmar korta stycken sedan lägger hon sig på botten. Hanen simmar runt henne och vet inte vad som pågår. Vore ju typiskt om något hände henne.... jag har ju visserligen köpt ett till par men skulle kännas väldigt sorgligt om hon dog nu.
                vattenbyte här hemma står ju på schemat idag så det är väl bara och sätta igång och se om det hjälper honan att repa sig. Suck, det är roligare med akvarier när allt funkar.....

                hoppas hoppas
                Hej go läsning men tråkigt med fisken, är de kortlivade som fjärilsciklider?

                Jag har bara en av mina 12 kvar och min fru kom precis till mig och sa att den ser blek och konstig ut i ögat
                Samma symptom som de andra har haft innan de dog

                Det verkar inte vara lätt med några fiskar i våra akvarium. Kanske ogilar dom VB 2 ggr per vecka. har ju gått upp nu från 50 liter per vecka på lördagar till 100 liter på onsdagar och lördagar.

                Hoppas den repar sig.

                Ha en go 1 advent

                Mvh Nicklas

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Sitter här med en mugg glögg och myser. Jag tror inte de är kortlivade..... visste inte att ciklider var det. Har ju bara erfarenhet av malawi och de lever ju lätt åtta år.. har ju förstått att vissa tetror bara lever ett par år men visste inte att det gällde fjärilar också. Mina bolivianer lever iallafall ..... kanske en sak att kolla när man köper fisk, hur länge de beräknas leva.....

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Fjärilar kan leva 2 år i alla fall. Trillar alla av inom ett år så skulle jag fundera över vattenkvaliteten.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ja tyvärr, när det gäller sådant som att lägga upp filmer här....önskar att det var lika lätt som att lägga upp foton.
                      Men som sagt, det är det ju inte. Så några filmer från mig lär det inte bli. Alldeles för svårt.
                      Men livet är rätt skönt ändå

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Ja tyvärr, när det gäller sådant som att lägga upp filmer här....önskar att det var lika lätt som att lägga upp foton.
                        Men som sagt, det är det ju inte. Så några filmer från mig lär det inte bli. Alldeles för svårt.
                        Men livet är rätt skönt ändå
                        Har du ett YouTube-konto?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Japp, och så långt kommer jag....
                          men att sedan hitta någon adress att klistra in, där går jag bet...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Japp, och så långt kommer jag....
                            men att sedan hitta någon adress att klistra in, där går jag bet...
                            OK, då gör du såhär;
                            När du fått upp din film på YT så går du in på din hemsida/kanal på YT, klickar igång och tittar på din nya film.
                            I din webläsares adressfönster finns nu en ”länk”-adress till din film.
                            Förr här på zoopet kunde man bara kopiera denna länkadress och klistra den i inlägget, så visades filmen, men det var på den gamla goda tiden...
                            Nu skall du inte kopiera hela länkadressen, utan enbart den del i länkadressen som finns efter = -tecknet. (Det finns alltid ett = -tecken i länkadressen).
                            När du kopierat den snutten av länkadressen trycker du på den röda ”YT”-knappen i verktygsfältet ovanför textfältet här på zoopet, där du gör ditt inlägg. Då uppenbarar sig två klammerfält (där det står youtube).
                            Textmarkören ställer sig automatiskt mellan dessa klamrar - så du limmar bara in din kopierade länkadress där.
                            Nu publicerar du ditt inlägg här på forumet och filmen skall synas i inlägget.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Suck. Mats , jag är nog inte gjord för det här med teknik...Hittar inte någon röd knapp någonstans... ingen you tube knapp heller...... Jag får nog ge upp det här....

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Får nog hålla mig till foton ändå....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 041C534A-1782-4B63-84E6-F6ED52576F1D.jpeg
Visningar: 100
Storlek: 538,8 KB
ID: 2411228

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 5C88E54B-5B1D-4712-BDF5-DC18EDFCDCAD.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 622,2 KB
ID: 2411229

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 3A956D20-B97F-4024-9D3E-2A517DFCFCA7.jpeg
Visningar: 100
Storlek: 677,1 KB
ID: 2411230

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 92FA7A9E-16AE-441F-9B45-12FE3DF53B2E.jpeg
Visningar: 104
Storlek: 651,4 KB
ID: 2411231

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 1A0DA893-2DD9-4FBA-9388-8A4D6A6B131C.jpeg
Visningar: 98
Storlek: 528,6 KB
ID: 2411232

                                Klicka på bilden för större version

Namn: C78E9C84-C0EC-4E37-9142-C2BA9FBFC8EF.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 591,9 KB
ID: 2411233

                                Kommentar

                                Arbetssätt...