550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Trist att lusten tryter men skoj med bolivianrom!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Trist att lusten tryter men skoj med bolivianrom!
      Det kommer säkert tillbaka....efter helgen skall jag se om det inte är dax att köpa några nya diskus. Har pratat med patric på stork, se vad jag kan hitta, blir väl de sista Piwowarski diskusen på ett tag......

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Haha, du är tokig! Blir det någon ny som tar över Stork eller lägger de ner?

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Jag följer med i tråden, men det känns som att kommentarer från mig är onödiga.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Haha, du är tokig! Blir det någon ny som tar över Stork eller lägger de ner?
            Vet ej. Flera intressenter men ingen vill driva akvarie delen tyvärr.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Vad tråkigt. Det var en väldigt trevlig akvariebutik.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368
                Jag följer med i tråden, men det känns som att kommentarer från mig är onödiga.
                Den tiden kommer, funderar starkt på att göra om kuberna till lek kar för tetra, då kommer jag behöva dig

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Det låter riktigt kul!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Det låter riktigt kul!
                    Fast diskusarna skall få sin chans fram till i vår. Sedan får det bli något annat.

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Ta´t lugnt Ekenberg. Se det inte som ett forcerande jobb att starta upp alla akvarium som du nämner. Du har så många fina kar och fiskar redan, så det du regisserar och delar med dig utav är vi andra så tacksamma för. Låt det komma när det kommer och känns rätt i tiden.

                      Intresse och motivation går upp och ner för oss alla beroende på vad som sker i livet för övrigt. Det bästa med akvarium är ju just när motivationen tryter, det är då som hobbyn kommer till sin rätt. Då sätter man sig ner och bara tittar och myser. Finns inte motivationen där just nu, så lär den återkomma så småningom. Säger som ens barn... men chilla då!
                      Ha en skön helg!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Börjar misstänka att det är ph i vattnet som är skyldig till att min diskusodling inte vill ta fart.... från att ha varit 7 och runt detta ligger det nu ständigt på 8 och enligt allt jag läst och de jag har pratat med är det troligen den förändring som gör att det inte vill sig. Patric har börjat använda medel för att sänka ph hos sina lek par sedan någon vecka och märker skillnad direkt. Han använder ett medel i vattnet. Ni som känner mig har säkert förstått att jag har lite svårt för medel och sådant.....
                        Så jag har bestämt mig för att starta ett mini projekt, kanske hjälper det mig att komma igång igen.
                        jag skall ta mitt lilla juvel akvarium och köra med torv i ett fack i pumpen . Dels för att se hur mycket det sänker och se hur mycket vattenbyten jag kan göra utan att få för mycket variation på värdena. Inget revolutionerande idéer men lite spännande och förhoppningsvis lärorikt. Jag kommer ha ett av mina san Merah par i karet som testförare.....hoppas ju naturligtvis att det snabbt skall resultera i nya yngel.....
                        På något sätt har jag ju lust att sätta i gång egen, så det känns inte som lusten saknas men däremot orken. Jag är dödstrött när jag kommer hem från jobbet och helgerna är i princip fullbokade fram till jul, vart tog den lugna långa hösten vägen. Den är ju alldeles för kort.

                        l karen fungerar all ok. Jag har tänkt att köra igång med 540 imorgon, är ju grymt sugen på att få en kurs i inredning med Mats , och mitt aulonocara par skulle behöva det. När den kursen är klar är det ju dax för fortsättningskursen 450 med Pia som lärare. Tror att det karet skall vigas för min grupp med vf bolivianer. Ju mer tid jag lägger på att kolla in dessa små liven desto intressantare blir de. Även intresset för tetror har ökat, de är riktigt roliga när de får leva ostört. Älskar mina smyckestetror. Nu sedan diskusarna flyttat till lekar har jag faktiskt ett gäng nya små som har överlevt både fjärilarna och bågfenscikliderna .....

                        Har ju funderat lite på framtiden ..... visst lät det lite ödesmättat .... men vad jag menar är, jag har mina 44 diskusar, mina 12 stora, mina 12 små och mina 20 mitimellan ( San Merah och Curilenquer ) . Möjligtvis köper jag några till san Merah eftersom de bara är sex stycken. Edan är tanken att 720 blir ett rent curilenquer kar, ett 540 blir åter san Merah och 600 blir mina stordiskusar kar. De kvarvarande 540 hemma blir rödturkos och redspotted green. Sedan har jag mina åtta/fyra lek yngelkar allt efter behov och ett ivanacara 540. Ett 450 med bolivianer och kanske bågfenciklider de verkar ju funka bra ihop. Sedan ett hantel och jordätare, drömmen är att de skall funka med några av dessa i 720 när curilenquer är fullvuxna . Ja och sedan är det ju ett malawikar som helt enkelt bara är, kul att titta på och inget som helst problem....detta innebär ju att jag har all fisk jag vill ha...... och som det är nu , ja då funkar ju allt såg inget brådskar.....

                        Och blir det ingen diskus uppfödning, ja då finns det ju kar för flera spännande projekt som kommer involvera corydoras och tetror....

                        så , gott folk, lusten finns nu gäller det att hitta orken.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Börjar misstänka att det är ph i vattnet som är skyldig till att min diskusodling inte vill ta fart....
                          Läs mer om mjukare vatten i Ciklidbladet årgång 2010 #4. Intressant artikel om hur du kan få ner pH både på naturlig väg men också med kemikalier.
                          Den där Patrik skrev många och väldigt bra artiklar genom åren på Ciklid.org, tills dess att han flytta utomlands och "försvann" från akvariesidorna.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Tack icc . Måste börja läsa dessa på nätet.

                            sitter i lokalen och myser.... ja jag skulle skära fri silicon från 540 men hamnade framför sexhundra. Älskar verkligen att bara titta.....

                            sitter och fiskosofierar , funderar på om det är någon mening att ha kvar de fyra stora i lek kuberna, de har börjat bråka mer och mer det verkar vara honorna som tröttnat. Antingen skulle jag byta plats på dessa eller så kanske alla skall få gå i 600 tills jag märker att de har lust igen..... eller är det att ge upp för tidigt?

                            i de andra kuberna är det inget bråk även om det inte blivit yngel ännu. Får se hur jag gör. Skall göra ett mindre vattenbyte och höja temperaturen en grad och se om de kan trigga till lek. Kanske häva i lite löv och kottar också.

                            Jag har köpt lite mer diskus idag...... kanske sista chansen på ett tag, och det var bara lite komplement köp. Patric har kvar lite san Merah och curilenquer från samma kull som mina. Som inte varit till salu eftersom han behållit dem för att odla på. Men nu vill han minska ner dessa också. Jag fick naturligtvis jobba lite med att övertala mig till att köpa fler , egentligen räcker det ju nu....... men ack vilken övertalningsförmåga jag har...

                            jag brukar ju säga att jag har 44 diskus, men det stämmer ju inte.... blue diamond hanen dog ju nyss och en curilenquer dog ju för ett tag sedan, så det är ju faktiskt bara 42..... och med tanke på 720 som väntar är det väl snarare så att det fattas några....

                            De diskus kar jag skall ha är ju mina två 540 hemma samt 720 som också skall stå hemma och 600 i lokalen.
                            om man tittar på sammanlagda liter mängden och dividerar med 50 ( rekommenderad liter per vuxen diskus) Ja då har jag ju plats för 48.....och två till gör ju inget, risken är ju att några dör... ungefär så gick snacket med mig själv . Så till slut kom jag fram till att åtta nya diskus borde vara helt perfekt....

                            Det blev fyra San Merah och två Cobolt blue som är uppfödda av patric inte piwo samt två blue diamond även dessa patric odlade. Så nu blir det inga mer diskus på ett tag.....Ja det råkade slinka med ett till par Ivanacara adoketa par, även dessa vildfångade. De kom med samma sändning som mitt par....

                            Nä, nu får jag skära lite silicon annars blir det ju aldrig klart.....

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Vad ska man tro? Om du inte ständigt får något nytt så tröttnar du, förvalta och låta tiden ha sin gång är inte din melodi direkt. Vi måste vara som Jing och Jang, varandras totala motpooler.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Vad ska man tro? Om du inte ständigt får något nytt så tröttnar du, förvalta och låta tiden ha sin gång är inte din melodi direkt. Vi måste vara som Jing och Jang, varandras totala motpooler.
                                Nja, säg inte det....när jag har det jag vill ha förvaltar jag det bra. Mina 30 år med malawi utan att köpa ny fisk efter åren som jag startade upp. Nu är jag i uppstart och har visserligen förlorat en del fisk pga dödsfall men troligen inte fler än andra. Så lunket börjar allt infinna sig i fler och fler av karen. Men du har helt rätt i att jag inte startar något långsamt . Så nu kommer blir det att förvalta och föröka under nästkommande 30 år. Det är tur att vi är förutspådda ett långt liv

                                Kommentar

                                Arbetssätt...