550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando
    Låter bra (så länge du skriver för din egen skull och inte för att du känner dig pressad av oss/mig)!
    Hahahaha, nä än så länge skriver jag mest för min skuld men naturligtvis hoppas jag på att du/ni läser och roas av det jag skriver och vem vet kanske jag någongång lyckas få ur mig något som inspirerar eller tillochmed hjälper någon....önsketänkande kanske, men som sagt, när jag har tiden skriver jag ju gärna ner det jag tänker ..... Just nu funderade jag på om jag inte skulle kolla med chefen om jag inte kan ha ett akvarium på mitt kontor....får fundera lite till på det.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Kan du inte berätta mer om dina nyckelhål? hur är dem, leker de, hur stora är dem osv osv... jag är lite sugen på en liten grupp i mitt 220 kar nämligen
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        funkar de ihop med ett par apistogramma eller adoketa i ett 220 kar?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Kan du inte berätta mer om dina nyckelhål? hur är dem, leker de, hur stora är dem osv osv... jag är lite sugen på en liten grupp i mitt 220 kar nämligen
          Kan varmt rekommendera dessa små söta ”grisar”.
          Jag har en grupp på fem individer, har fått för mig att det är två hanar och tre honor men vet inte säkert. Denna grupp håller ihop och bökar mycket bland blad och kvistar på botten för att hitta lite bortglömda godsaker. Min har växt mycket och är nu 6-7 cm. När de leker är de helt grymt vackra i sin bruna dräkt, det låter kanske inte så snyggt men från att till vardags vara rätt jämnt ljusbruna får de en djupare brun färg nästan gyllenbruna och hela nyckelhålet i svart framträder, i vanliga fall ser det mer ut som en svart fläck. Vid lektillfällen håller sig diskusen i de bortre delarna, men det brukar bara vara någon dag. Jag har haft rom men aldrig sett några yngel. Tycker verkligen nyckelhålen är en fantastisk ciklid, spännande att följa men ändå anspråkslös på något sätt, den är vad den är och försöker inte vara något annat.... mina små grisar .

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Tack! funkar de ihop med apistogramma tror du?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Tack! funkar de ihop med apistogramma tror du?
              Nu är jag ju ingen expert på apisar men jag skulle tro det. Vet någon här i forumet bättre, kapa tråden och svara Pia

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Hmm, borde inte vara några problem att se skillnad på hannar och honor när de nått den storleken.

                Ap och Nycklar har ingen som helst konflikt med varandra, förutom möjligen i samband med yngelvård, men det gäller ju alla fiskar.


                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Hmm, borde inte vara några problem att se skillnad på hannar och honor när de nått den storleken.

                  Ap och Nycklar har ingen som helst konflikt med varandra, förutom möjligen i samband med yngelvård, men det gäller ju alla fiskar.


                  Hur ser man skillnad då, hade ju gissat på två hanar på filmen, men misstänker att det är fel . Jag har ju bara studerat beteendet på mina men ser inte direkt någon skillnad.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Fenorna, särskilt när hannarna spelar.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Underbar långhelg helt utan akvarier...

                      på torsdag morgon blev det tåg till Uppsala med yngste sonen för att äntligen hämta den nya bilen. Sedan blev det en road trip via Linköping där en dag spenderades med äldsta sonen och hans fästmö , sedan Karlskrona där yngste sonens flickvän gör lumpen sedan Växjö för att träffa näst äldsta sonen och hans fru och sen Göteborg igen. Bilen gick underbart, kanske lite för snabbt emellanåt men det får man helt enkelt acceptera när man har så många hästar under huven.
                      Hemma mådde fiskarna bra, inga yngel ännu med rom i flera kuber så nu håller jag tummarna . Livet är tillbaka i dess vanliga spår så nu kommer det lite mer akvarie relaterade inlägg igen....... jag lovar

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 52B1591C-BB6F-4D07-91B0-70F027669B54.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 817,9 KB
ID: 2410358

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 00B85A07-E41B-41A9-B4B1-15F8DB9502D9.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 370,8 KB
ID: 2410359

                      Klicka på bilden för större version

Namn: F38F42AB-623C-4756-8621-F74A3691519D.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 859,5 KB
ID: 2410360

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 5154C18A-8044-4BFB-9963-5128B1CE8F20.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 979,8 KB
ID: 2410361

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Bara ett stort
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Roligt med nya fina bilar åxå

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Bara ett stort
                            Det är löjligt, men på något sätt sitter jag här med mitt stora smajl och längtar efter att sätta mig i bilen imorgon igen..... Nu har jag bara en barndomsdröm kvar att uppfylla. Förutom den om kärlek då, men där har nog tåget gott....

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Tycker du verkar få massor av kärlek från dina barn, finns det någon bättre variant av kärlek när man har passerat 50?
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av smajlet
                                Roligt med nya fina bilar åxå
                                Grymt roligt, som barn på nytt....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...