550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Har suttit och lidit med dig, men inte postat mitt medkännande då du har hoppat ner i tunnan själv. Nu när du skriver det själv så kan jag skriva det jag tänkte först. Har man allt för bråttom så hinner man inte med att tänka, för din del så gäller det väl i dubbel betydelse.

    Men jag klandrar dig inte, härligt med de som vågar och kastar sig ut i det okända.
    Detta är tyvärr jag i ett nötskal, men det har oftast gått bra....men som sagt, allt som har hänt mig bottnar i okunskap och fullframfart....( mitt utryck för mig, fullframfart....hm....stämmer tyvärr lite med krocken också...) så det är helt ok att säga det Maths och jag vet att det är precis det jag gjort fel.

    jag har kärt mig mycket nu genom mina misstag, men inser att det säkert kommer fler.....jag kör vidare men nu lite klokare (kanske)

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Lite glädje iallafall, nu simmar båda ivanacara adoketa tillsammans och det som är jag tror är hanen försöker locka med sig honan till sin grotta samtidigt som han försöker hålla undan nyckelhålcikliderna som verkar intresserade fast nu tröttnade honan och simmade tillbaka till sin sida, hanen simmade in i sin grotta igen.
      Nä bannemig, han ger inte upp nu är han borta vid honan igen.....och detta händer naturligtvis nu när jag håller på att suga ut det gamla vattnet , skall fylla på med nytt sedan och då är de väl försvunna igen......

      vad roligt det skall bli när jag kan täta 540 och köra igång ett kar för bara dem. Annars älskar jag fiskarna i detta kar. Favoritkombinationer här i mina kar.
      Hoppas nu bara det blir bra när jag flyttar ihop diskusarna. Curilenquer skall ju flytta in hos San Merah. Hoppas att det skall bli lite balans och alla bråk skall sluta.

      Vi får väl se, om det blir pannkaka eller något bra....

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Näää, vilken trist avslut på månaden. Ingen Merca, inga smådiskus, smutsig hund och fläckig matta.
        Igår efter att jag kom hem skippade jag internet över lag. Satte mig istället ner med kalendern och planerade ifall jag skulle ta ett tripp upp till Göteborg i helgen och hitta på något kul, med avslut i akvarieaffär samt höra med dig om det var läge att hämta/köpa diskusarna som vi pratat om. Trist att läsa att de inte finns längre. Men jag hoppas så innerligt att det inte knäcker dig. Du har ju så många andra fina diskus som förväntar sig din uppmärksamhet.
        Då tar jag omfall och planerar besök i akvarieaffärer med Apistogramma jakt i närområdet istället. Hoppas istället på Göteborgsutflykt med Zoopet träff och besök i er trevliga lokal framöver, och när ditt personliga flyt åter infinner sig.
        Senast redigerad av ICC; 01 October 2019, 14:10.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja du ICC, jag är ledsen för mitt misslyckande , och att även din tio dog....kommande helg är jag i Trollhättan på nordiska diskus sälskapets årsmöte. Det blir föredrag, diskus snack och gemensam middag. Hoppas verkligen det får mig att tända till igen. Fast lågan har inte slocknat. Är i min kära lokal nu och njuter av alla fiskar som verkar må bra . Även om det ännu inte blivit något smått. Det blir att lägga all sin energi på att trigga igång lek här nu......
          så finns det förhoppningsvis nya diskusar att hämta i februari mars istället....
          just nu sitter jag och njuter framför Malawi karet, funderar på om jag inte skulle ha ett till med mbuna, får bara vänta på att MF yngel efter vildfångade zebra har växt till sig

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Skönt att läsa att du redan planerar framåt!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Japp, men först täta 540 sedan skapa bästa möjliga förutsättningarna för Ivanacara Adoketa och mina corydoras goldstripe. Om det sedan kunde finnas någon tetra som inte tar eventuella yngel hade det ju varit super men det får jag fråga Maths och Mats om.

              samtidigt som detta projekt är det mina lekpar som skall motiveras. Satt ett par timmar framför de stora diskusarna för att se om jag kan hitta tendens till lek, men inte då.

              hemma har jag ett tomt yngel kar...... det får vänta tills det är dax igen. Ja sedan är the gang förenat igen. Känns som det gick väldigt smärtfritt, hoppas på lite lugn nu istället för allt bråkande. Vi får väl se.

              Så nu är alltså mitt andra 540 tomt på diskus. Här skall försiktigt om inredas sedan skall mina tolv smådiskusar flytta in....

              Ja det var planen för de närmaste veckorna

              sedan när 540 är klart är det dax för 450 och sedan 720 men då är vi nog framme vid årskiftet..... så lite planer finns allt.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Haha, nu känner jag igen dig!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Haha, nu känner jag igen dig!
                  I am back

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Händer inte mycket denna vecka....

                    Bilen blir skrotad. Var inte värt att laga, ett par bärande bökar var skeva och ett hjulhus helt förstört av en stötdämpare. Och ett par förstörda hjulupphängningar och två förstörda däck. Men det var nog balkarna som var det avgörande.

                    i lokalen går det trögt med leken ännu men annars mår ju alla bra. Ett par Malawi tuggar förståss men dessa skall inte födas upp nu utan de som klarar sig klarar sig.
                    Ett par diskusar lekte och fick en hel del rom, men det mesta obefruktat. Men idag är det iallafall ett tjugotal sprattel. Kanske lagom för paret att öva på. Vi får se.

                    Hemma.... ja vad skall man säga, diskusar är diskusar. De bråkar mindre nu när alla är i ett kar så det är väl bra. Men fortfarande vaktar de mat. Jag har ju en starkare som är smal, den som jag hade i karantän ett tag och matade upp. Den har svårt att komma till maten nu igen och jag ser ju att den magrat av. Idag matade jag verkligen precis över allt så att även hen skulle ha en chans. Och ser man på en prydlig hög med mar rätt framför nosen i ett hörn alldeles själv nu finns ju chansen att äta sig mätt..... men nej då, hen använde istället tiden till att jaga bort ivanacara, suck....
                    ja vad för man.....

                    imorgon blir det iallafall diskusföredrag och diskussnack när nordiska diskus sälskapet har årsmöte. Skall bli roligt. Kanske hjälper det mig att få lite mer glöd.... känns som jag kör på tomgång nu.

                    Ja jag får ju börja leta bil igen.......

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Händer inte mycket denna vecka....

                      Bilen blir skrotad. Var inte värt att laga, ett par bärande bökar var skeva och ett hjulhus helt förstört av en stötdämpare. Och ett par förstörda hjulupphängningar och två förstörda däck. Men det var nog balkarna som var det avgörande.

                      i lokalen går det trögt med leken ännu men annars mår ju alla bra. Ett par Malawi tuggar förståss men dessa skall inte födas upp nu utan de som klarar sig klarar sig.
                      Ett par diskusar lekte och fick en hel del rom, men det mesta obefruktat. Men idag är det iallafall ett tjugotal sprattel. Kanske lagom för paret att öva på. Vi får se.

                      Hemma.... ja vad skall man säga, diskusar är diskusar. De bråkar mindre nu när alla är i ett kar så det är väl bra. Men fortfarande vaktar de mat. Jag har ju en starkare som är smal, den som jag hade i karantän ett tag och matade upp. Den har svårt att komma till maten nu igen och jag ser ju att den magrat av. Idag matade jag verkligen precis över allt så att även hen skulle ha en chans. Och ser man på en prydlig hög med mar rätt framför nosen i ett hörn alldeles själv nu finns ju chansen att äta sig mätt..... men nej då, hen använde istället tiden till att jaga bort ivanacara, suck....
                      ja vad för man.....

                      imorgon blir det iallafall diskusföredrag och diskussnack när nordiska diskus sälskapet har årsmöte. Skall bli roligt. Kanske hjälper det mig att få lite mer glöd.... känns som jag kör på tomgång nu.

                      Ja jag får ju börja leta bil igen.......
                      Tråkiga nyheter med din fina bil, och tråkigt med diskusen som jagar bort istället för att äta.

                      Får en känsla av att dom diskusarna som magrar av är långsammare på maten.

                      Det var därför jag gjorde mig av med scalarerna.
                      Kanske blir det till att avyttra kardinaltetrorna och glödbanstetrorna samt rosentetrorna och sedan kanske dom två siamensisen som finns kvar.

                      Tänkte att en ultimat uppsättning borde vara discus och corydoras s

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja, fast problemet är ju att en grupp diskusar också kan hålla undan maten för ett par individer Så några garantier finns ju inte. Ser ju detta hos mina små , tolv diskus och tio corydoras , men har är det fyra dominanta som hindrar de andra att äta. De flesta vågar sig fram och slåss om maten men en stackare ställer sig snällt och väntar. Redan mycket mindre än de andra.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Leta bil? Tar inte försäkringsbolaget hand om det?
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Leta bil? Tar inte försäkringsbolaget hand om det?
                            Tror inte det, de värderar min bil och ger mig pengarna. Jag får allt göra jobbet och leta bil själv. Men ännu har jag inte fått något besked på hur mycket pengar de anser att min bil var värd.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Thomas - hur känns det nu med discus och annat? Har du hittat någon ny bil? Blev det lek på något par? Hur går tankarna kring adoketa-karet? Känner du motivation igen eller är det lågt på den fronten? Jag saknar dina inlägg!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Hej Nando och ni andra som följer mig.

                                skäms över att säga det men livet är lite jobbigare utan bil. Hur bra än kollektiv trafiken är så tar det ett par timmar extra varje dag. Och dessutom, skäms lika mycket över detta egentligen, jag har hela mitt liv kört gamla väl fungerande bilar och tyckt att bilen inte är mer än ett färdmedel men lite i samband med min 50 års kris, ja jag hade en sådan.....så bestämde jag mig för att köpa drömbilen, jag var liksom värd det.
                                Så att få beskedet att den skall skrotas var inte vad jag tänkt mig, jag tänkte ju bli gammal med min bil.
                                Att sedan försäkringsbolaget skall ta så lång tid på sig att värdera denna kärlek, ja det är bara att vänta.

                                Diskusen sedan, Patric frågade mig om jag ville köpa hans odling....alla kar, pumpar , sumpar och all kvarvarande diskus, med över tjugo lekpar en fin grupp vilda och alla kvarvarande piwowarski . Jag vet att det är vansinne för mig nu, men vad det sög till i ” vill ha tarmen” Jag tror att räddningen blev att jag inte vågar använda mina pengar nu innan bilfrågan är löst..
                                Så återigen kanske rättade mig bilen från en vansinnig resa.

                                Mina egna diskusar då. Hemma fungerar det bättre igen nu när alla är i ett kar. Dessutom är det riktigt roligt att se alla tetror i andra karet leva utan diskus. Tänkte att nu får smyckestetrorna leka ifred.....men inte då, nu är det corydorasen som är uppe i flytväxterna och tar rommen. Vilket förvånar mig mycket.

                                I lokalen så, alla kar fungerar och alla fiskar känns friska och pigga. De fem paren i lekparen verkar funka bra, fyra par har lekt flera gånger men alltid försvinner rommen, kan det vara corydorasen som är boven i dramat. Trodde ju inte dessa var rom tjuvar men kanske är det så ändå.....

                                Jag skall ju flytta hem mina tolv små men det får vänta tills jag har bil och 540, ja där har inte tiden räckt till nu när allt tar längre tid utan bil..... Tänk att bilen har så stor inverkan på mitt liv....

                                så sedan är det ju den stora frågan, vad är 53-åriga jag värd för bil.....det är väl dags för sportbilen nu, hade ju en när jag var trettio så det är väl dax för en gubbracer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...