550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Undrade för jag har själv funderat på hur det upplevs att vara med i en "utlösning". Hade en en kollega som en mörk vinterkväll på väg hem till Finspång gled av vägen i knapp styrfart och stannade mot ett träd, då löste kudden ut som resulterade i att han bröt handleden.

    Men det var länge sedan.
    Har ju tack och lov ingen erfarenhet av detta, men har hört de som säger att krockkuddarna var värre än krocken. Men de skall ju rädda liv. Min olycka blev det ju ingen direkt krock.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Det är inte min tid nu....

      eller en olycka kommer aldrig ensam. I morse var alla mina 32 smådiskus döda. Varenda en. Jag skall hem till lunch och ta hand om dem....kollade bara snabbt med sticka och det gav utslag både för nitrit och nitrat .

      När jag kom hem med tåget igår var jag så glad att allt såg bra ut i karet. Jag blev ju borta en dag mer än jag tänkt. Satt faktiskt på tåget och tänkte ”det vore då sjutton om fiskarna nu också dött” men som sagt igår levde alla. Gjorde stort vattenbyte och sög botten samtidigt. Sedan matade jag på rätt bra, dubbelt så mycket som jag brukar ge vid en matning. Troligen det som blev fel.....men jag trodde aldrig att det skulle vara så känsligt när jag bytt så mycket vatten. Idag är alla iallafall döda. Sorry ICC, jag trodde verkligen jag hade koll.

      Ok, hänt är hänt....och jag trådde ju det var svårt att föda upp diskus. Men nu hade jag kommit dit så att det kändes somjag skulle klara dessa......

      Detta var inte min månad alls, hoppas nästa blir bättre.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Usch vad tråkigt!! Lärdomen här är väl att vattenbyten försämrar den biologiska balansen och akvariets förmåga att hantera belastningen, tillfälligt! Att matning ska fasas in försiktigt efter ett matuppehåll, även fasas ut innan matuppehåll. Fördelen med misslyckanden är att man får en möjlighet att lära sig saker.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad hemskt. Lider med dig.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av åheim
            Usch vad tråkigt!! Lärdomen här är väl att vattenbyten försämrar den biologiska balansen och akvariets förmåga att hantera belastningen, tillfälligt! Att matning ska fasas in försiktigt efter ett matuppehåll, även fasas ut innan matuppehåll. Fördelen med misslyckanden är att man får en möjlighet att lära sig saker.
            Japp. Och detta borde jag naturligtvis veta... men som sagt, inte en tanke på att detta skulle ske och så snabbt. Igår kväll satt jag och njöt över hur vackra de blivit...... Jag tar lärdomen den hårda vägen.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Vad hemskt. Lider med dig.
              Usch ja. Tack. Lusten med akvariefisk blåste liksom bort igen....

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Men det var väl själva f*** vad är det för hemskt som händer, lider också med dig, oktober var ingen bra månad alls . Förstår så väl att du tappar sugen.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Men det var väl själva f*** vad är det för hemskt som händer, lider också med dig, oktober var ingen bra månad alls . Förstår så väl att du tappar sugen.

                  //Inger
                  Tack Inger. Nä ibland är det bara för mycket skit på en gång..... kom hem vid lunch för att ta hand om de döda..och tog på samma gång en promenad med Nikki. Hon hittade en stor hög hundbajs att rulla sig i ..... inte direkt livshotande men nu orkar jag inte mer skit, ringde jobbet och tog resten av dagen ledigt, av personliga skäl. Alldeles nyss tappade jag en hel mugg kaffe här på mattan.....första tanken, muggen höll, andra tanken Mattan......... men ge mig lite tid så är jag tillbaka igen.,

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Men, nu blev det jädra trist läsning igen...
                    Fan, vad tråkigt att det har gått så illa. Hoppas du snart kan få tillbaka lust och feeling!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Men, nu blev det jädra trist läsning igen...
                      Fan, vad tråkigt att det har gått så illa. Hoppas du snart kan få tillbaka lust och feeling!
                      Tack, den kommer snabbt men just nu är det tungt på flera plan. Risken är stor att det inte är lönt att reparera bilen.... Men så fort de praktiska bitarna faller på plats är jag på det igen

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Men det var som själve .... vilken otur du har

                        Mycket tråkigt att läsa.
                        Lider åxå med dig Thomas, du har fått stå ut med mycket saker nu.

                        Tycker jag har haft det jobbigt men det är inget mot vad du nu har råkat ut för..

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av smajlet
                          Men det var som själve .... vilken otur du har

                          Mycket tråkigt att läsa.
                          Lider åxå med dig Thomas, du har fått stå ut med mycket saker nu.

                          Tycker jag har haft det jobbigt men det är inget mot vad du nu har råkat ut för..

                          Mvh
                          Kanske jag helt enkelt gnäller för mycket
                          det känns jobbigt men det känns som alla problem jag råkat ut för beror på mina egna misstag...

                          man måste lära sig gå innan man kan springs heter det ju..... känns som jag ännu inte går helt stadigt. Jag har helt enkelt haft för bråttom.

                          Nu startar jag om, fem lekpar är i kuberna. Rom några gånger men ännu inte mer. Men jag håller tummarna för att det skall komma igång snart.

                          allt var iallafall bra i lokalen och nu är jag hemma och skall flytta ihop mina bruna i ett kar. Så jag kör vidare.

                          Håller tummarna för dina diskus nu att du får rätsida på detta.

                          Kommentar

                          • Manado
                            • August 2013
                            • 144

                            Tråkigt att läsa om bil och fiskar. Hoppas det löser sig. Lycka till Thomas!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Har suttit och lidit med dig, men inte postat mitt medkännande då du har hoppat ner i tunnan själv. Nu när du skriver det själv så kan jag skriva det jag tänkte först. Har man allt för bråttom så hinner man inte med att tänka, för din del så gäller det väl i dubbel betydelse.

                              Men jag klandrar dig inte, härligt med de som vågar och kastar sig ut i det okända.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Manado
                                Tråkigt att läsa om bil och fiskar. Hoppas det löser sig. Lycka till Thomas!
                                Allt löser sig alltid på det ena eller andra sättet,

                                Kommentar

                                Arbetssätt...