550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Så trist att läsa om din sjuka Discus och ditt läckande kar. Blir Ph:t för svajigt när du gör större vattenbyten tror du? Thomas jag beundrar dig för att du tänker ge dig på karet igen, där pratar vi tålamod

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Inger H
      Så trist att läsa om din sjuka Discus och ditt läckande kar. Blir Ph:t för svajigt när du gör större vattenbyten tror du? Thomas jag beundrar dig för att du tänker ge dig på karet igen, där pratar vi tålamod

      //Inger
      Tyvärr tror jag mycket beror på pH , det har hänt något med vårt göteborgsvatten så det varierar mellan 7 -8,4. Jag brukar mäta innan jag gör stora vattenbyten, men nu behövs min pH mätare kalibreras om.... så jag chansade.... vet att man inte skall göra så men ....

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Hur mår diskusen idag?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Den finns er mer, var död i morse. Samma snabba förlopp som de tidigare. De tre som dött är de största och de som jag har haft kortast tid. Detta var ju honan som skulle ersätta den som dog i somras.... så för att summera mitt diskusägande så långt, de stora dyra är de jag haft svårast med. De små biliga är de som funkat bäst. Rakt emot rekommendationerna . Mest problem efter vattenbyten. Sällan och små vattenbyten har funkat bäst. Också mot rekommendationer. Nå väl, vad skall man säga . Diskus är diskus. Nu blir det inga ny inköp . Jag har mitt gäng med stordiskusar 13 stycken, ja om jag inte råkar på en stor rödturkos hona för då blir det svårt att motstå. Jag har mina 19 ”första smådiskus” mina tolv smådiskusar och mina 22 yngel ( tio är ACC) nu hoppas jag att gälparasit, bakterier och annat gjort sitt så att det kan få gå lite problemfritt ett tag iallafall.

          Frisk fisk, täta kar och lite mer yngel är vad jag önskar mig nu.....

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Vad tråkigt att hon dog. Hoppas dina önskningar slår in.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ja, just nu har faktiskt lusten försvunnit.....tar ett par dagar nu med minimalt fiskrelaterat arbete, matning och vattenbyte på små inget annat så hoppas jag att lite lust återvänder snart...

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Ingen kul känsla när lusten försvinner. Låter klokt att pausa lite.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Ingen kul känsla när lusten försvinner. Låter klokt att pausa lite.
                  Det har hänt ett par gånger under resans gång. Men det brukar bara ta några dagar så kommer lusten tillbaka. I helgen åker jag och besöker en av sönerna, han som bor i Växjö så då blir det inget akvarium och nästa helg är det en helg med bara diskusnördar så det vore ju konstigt om inte det skulle fixa tillbaka entusiasmen. Kommer bli massor med diskus snack och föredrag.
                  sen kör jag säkert igen.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Låter bra!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Ja, just nu har faktiskt lusten försvunnit.....tar ett par dagar nu med minimalt fiskrelaterat arbete, matning och vattenbyte på små inget annat så hoppas jag att lite lust återvänder snart...
                      Låter inge vidare Ekenberg. man kan ju klara nåt enstaka bakslag men inte att det bara fortsätter. Jag har peppar peppar aldrig haft några problem att tala om men visst går mitt engagemang lite upp och ner men jag har aldrig velat sluta med akvarier och ofta är det nåt man ser i akvariet som gör att man känner wow va häftigt, som ikväll när jag efter ett år som jag bara sett 2 av mina tidigare 5 otocinclus helst plötsligt får se alla 5 igen, vilken lycka man känner då. Eller som när jag sitter och ser hur otroligt fint mina neo redfirerräkor fungerar tillsammans med alla mina tetror.
                      Kanske du kan fundera över andra olika akvarieinriktningar där du kanske kommer ha en mycket större framgång och därmed mer lugn och ro och harmoni?
                      Ge inte upp nu iallafall
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av åheim

                        Låter inge vidare Ekenberg. man kan ju klara nåt enstaka bakslag men inte att det bara fortsätter. Jag har peppar peppar aldrig haft några problem att tala om men visst går mitt engagemang lite upp och ner men jag har aldrig velat sluta med akvarier och ofta är det nåt man ser i akvariet som gör att man känner wow va häftigt, som ikväll när jag efter ett år som jag bara sett 2 av mina tidigare 5 otocinclus helst plötsligt får se alla 5 igen, vilken lycka man känner då. Eller som när jag sitter och ser hur otroligt fint mina neo redfirerräkor fungerar tillsammans med alla mina tetror.
                        Kanske du kan fundera över andra olika akvarieinriktningar där du kanske kommer ha en mycket större framgång och därmed mer lugn och ro och harmoni?
                        Ge inte upp nu iallafall
                        Ja du, det är precis som du säger. Men nu har jag ju haft över trettio år utan problem, senaste gången jag var med om detta var ju när jag hade diskus sist 1987-88. Då jag lovade att aldrig mer ha diskus.... men nu sitter jag här igen. Denna gången känns det ju bättre eftersom jag har ett trettital diskus som funkat fint hela tiden. Min första kull diskusynglen börjar färga ut. Jag har flera tetror som ynglar av sig och corydoras . Men just dessa diskus som dör utan att jag kan hitta felet . Sen tror jag kanske det är de läckande karen som är det värsta gisslet. Droppen som fick bägaren att rinna över så att säga

                        nä så inte kommer jag att ge upp inte. Utan det är bara att köra oå. Fösta nya paret i lekkuber har rom idag och här hemma leker just ett av nyckelhåls paren. Så ge mig ett par dagar eller en vecka så är jag igång igen...

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          Härligt Ekenberg! Jag sitter ju och ströläser lite här och där och då kan man ju få en bild av att det är värre än vad det är, så skönt att mycket funkar bra med diskusen!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Härligt Ekenberg! Jag sitter ju och ströläser lite här och där och då kan man ju få en bild av att det är värre än vad det är, så skönt att mycket funkar bra med diskusen!
                            Hade det inte varit diskus, och mina största ( desutom dyraste jag någonsin köpt) ja då hade jag kanske inte reagerat så kraftigt. Två av min tetror har visserligen också dött.... Men om jag ser till helheten så har jag egentligen lyckats bra.... som allt annat får jag acceptera det som hänt och köra vidare.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Nå väl, nya tag får vänta några dagar till.

                              mina gamla stora diskusar funkar ju problemfritt nu, men utav de första gänget är ju bara åtta kvar, sex dog. Av de nya stora jag köpte är det bara fem kvar, tre dog.
                              av de 32 små jag köpt har 1 dött. På något sätt måste jag ta lärdom av detta. Jag vet fortfarande inte vad jag gjort fel med de stora, eller vad jag gjort rätt med de små. Men nu kommer jag inte köpa mer stora.....

                              mina egna yngel är underbara. Efter att ICC hämtat sina behåller jag resten. Helt enkelt för att se om jag klarar dem hela vägen till stor diskus. När de är så stora så att jag vågar ha dem i inrett kar kommer de få gå i mitt 720. Ännu har jag inte fått mer än rom i lekkuberna, men hoppas det skall komma igång och sedan får se.

                              i curilenquer karet är det bara bråk nu. Tre stycken håller sig undan de övriga sex bråkar i par två och två. Emellanåt byter de partner att bråka med, de har delar upp karet i små revir men har ingen partner i reviret. Misstänker att de tre som håller sig för sig själv honor och de andra sex är hanar.....var tog harmonin vägen i detta kar. Men detta verkar inte störa de övriga invånarna nämnvärt. Både bolivianer och bågfenciklider sysslar med sitt.

                              i San Merah karet, ja där är det lugnt. Ett par nyckelhålciklider leker. De övriga tre håller sig i andra delen av karet. Jag väntar ju på att mitt kvarvarande San Merah par skall börja leka igen. Förhoppningsvis sker det till helgen, då är det drygt en vecka sedan jag bytte vatten och de är ju då leken brukar starta. Först när jag har paret kan jag flytta det. Funderade på att flytta Alla tre och låta dem para ut i lekkuber men då utsätter jag ju en för onödig stress....så jag tar det lugnt.

                              Sedan har jag de två sista lekkuberna kvar. Bland stordiskusarna ser jag fortfarande inget intresse hos mina fantastiskt vackra blue Diamond killar att hitta partner. Dessa bröder blå verkar bara vara intresserade av varandra. Så det får bli rödturkos hanen och cobolt blå honan ( just denna kombination skall vara bra odlingsmässigt) dessa har ju lekt tidigare. Och så gör jag en chansning , Randy som naturligtvis skall få ett nytt namn nu när hon efter drygt ett år beslutat sig för att inte vara randig längre. Hon skall få gå med leopard hanen. Dessa har egentligen inte varit ett dugg intresserade av varandra men vem vet. Båda är väldigt vackra. Och näst efter rödturkos år leopard favoriten bland odlade.

                              Visst låter det som jag börjar få tillbaka lusten, två dagar utan akvariesyslor så kommer suget igen.....

                              lite foton från stordiskusarna kar.....

                              Klicka på bilden för större version

Namn: C4DEA637-7C6D-4408-B07F-C6CDC52674CE.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 577,7 KB
ID: 2408803

                              Klicka på bilden för större version

Namn: B7327DEA-840E-46E4-A4CF-04C9ED7A0DA6.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 495,8 KB
ID: 2408804

                              Klicka på bilden för större version

Namn: C8482466-D1C1-4106-B6BB-8E66EE14FEA2.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 456,9 KB
ID: 2408805

                              Klicka på bilden för större version

Namn: C53738D9-26F5-4CA4-B7DF-AF4E077F7005.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 373,8 KB
ID: 2408806

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 9A688A3E-A24A-4E3D-8782-CBC515FFF012.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 499,4 KB
ID: 2408807

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 97256A9D-74F9-4F40-A52B-2175FD69509A.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 578,9 KB
ID: 2408808

                              Klicka på bilden för större version

Namn: E771643A-CC3B-4C78-BCF4-269D782BBDC8.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 607,9 KB
ID: 2408809

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 86D5BDE3-6EDB-4EF2-9862-8F555EC2EEAC.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 481,8 KB
ID: 2408810

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 95146AE3-13A8-4D0D-8A20-0F53F921CEC0.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 578,6 KB
ID: 2408811

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Tog sovmorgon idag. Hinner sitta med kaffet framför karet en liten stund.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 3AC97073-163A-4C20-B05C-C527B489E1B6.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 489,8 KB
ID: 2408831

                                Klicka på bilden för större version

Namn: EF1B354D-744F-48C3-A9EB-E0DF34F16281.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 458,9 KB
ID: 2408832

                                Klicka på bilden för större version

Namn: C8488EE6-051D-4E3B-9C8A-EBD002E3EC4D.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 453,3 KB
ID: 2408833

                                Klicka på bilden för större version

Namn: E1662AA2-D8C6-4C74-8FC4-DDEA236C3FE5.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 600,9 KB
ID: 2408834

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 8D4B68E9-9731-4A3A-82B2-ED424085BF20.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 622,0 KB
ID: 2408835

                                Kommentar

                                Arbetssätt...