550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Ser helt underbart ut, men jag undrar vilken temperatur och luftfuktighet har ni i lokalen?
    temperaturen ligger på 25-27 grader luftfuktigheten är rätt ok, alla har täckglas så gissar att luftfuktigheten är som en vanlig dag i regnskogen

    vi fick forcerad frånluft samt ett par extra friskluftintag så det är inte så illa. Men fuktigt varmt är det .

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Det är ju bra med tanke på att man inte behöver så mycket energi för att värma varje kar. Jag hade ungefär samma värden i mitt akvarierum där värmeväxlaren satt. Men med tiden fick jag svårt med den höga luftfuktigheten, satt sig i luftrören.

      Ett ständigt problem att akvarier vill ha det mycket varmare än vad vi har i våra bostäder.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av c90368
        Det är ju bra med tanke på att man inte behöver så mycket energi för att värma varje kar. Jag hade ungefär samma värden i mitt akvarierum där värmeväxlaren satt. Men med tiden fick jag svårt med den höga luftfuktigheten, satt sig i luftrören.

        Ett ständigt problem att akvarier vill ha det mycket varmare än vad vi har i våra bostäder.
        Så är det. Men jag har astma och har mycket mer problem med torr luft så ofta känns det rätt bra med högre luftfuktighet . Gissar ju förstås att det är mina värmare i karen som värmer upp lokalen. Det är bara jag som kör med värmare. Så vi har svindyr värme i lokalen...... undrar när hyresvärden märker detta.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Så elen ingår i hyran
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Jag längtar till att få spana in lokalen i verkligheten!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Så elen ingår i hyran
              Japp ...... Hoppas inte hyresvärden har jättekoll

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Suck.......

                mitt 540 läcker, kom till lokalen idag och golvet är blött runt mina ställningar. Och vattenytan tio centimeter lägre än igår. Knepigt att jag fyllde karet i torsdags för att kolla om det var tätt. Tömde det i lördags och lyfte upp det i ställningen och fyllde på igen. I söndags kväll var det fortfarande torrt. Idag var Bosse inne klockan elva och då upptäckte han inget. När jag kom in vid halv fem, ja då droppade det precis överallt under karet. Grymt mycket vatten var blev det.........

                som sagt, vissa dagar är inte lika bra som andra.......
                Ja annars, en av mina största diskushonor är sjuk igen eller ännu..... kändes som alla var bra men nu är rödturkos honan kass.... precis som den förra rödturkos känns hon hängig och kraftlös. Just detta par hoppades jag mycket på. Hon är grymt vacker, många som ser henne tror hon är vildfångad. Hon är nästan helt rund och helt symetrisk framifrån . Men som sagt, idag var hon hängig och min RT hane står liksom bara brevid henne. Jag vågar ju nästan inte säga det men igår var det stort vattenbyte i karet. Som vanligt händer det alltid något skit i detta karet efter vattenbyten.

                Så en riktig skitdag, skall nu sätta mig i kvälls solen med en birra och bara sura......

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Om man har diskus skall man ha många, så kan man ju trösta sig med att de flesta mår bra.....

                  en klump diskus....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 0F4AF13E-DB40-4E7A-B322-6CE0A92E4CB7.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 502,0 KB
ID: 2408724

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 8FFE8BB1-BEB4-4382-B899-019B541F1F00.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 452,9 KB
ID: 2408723

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vad tråkigt med läckage och hängig discus. Hoppas det vänder.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Kändes tufft . Nu sitter jag och läser ciklid bladet och allt känns rätt ok igen ......

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Ciklidbladet är som plåster för en akvarienörd, en jäkligt trevlig tidning. Ville egentligen bara visa mitt medlidande för det läckande 540-it och den krassliga diskusen. Hoppas det går väl!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av ICC
                          Ciklidbladet är som plåster för en akvarienörd, en jäkligt trevlig tidning. Ville egentligen bara visa mitt medlidande för det läckande 540-it och den krassliga diskusen. Hoppas det går väl!
                          Tackar, ja diskusen hoppas jag också på men har upplevt detta förlopp på två tidigare och då har det gott snabbt så jag är rädd att hon är död inorgon, skall åka dit innan jobbet..... Det läckande karet, ja det är bara att låta silikona om det. Har lagt det bakom mig nu.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Aaah, fasen vad trist läsning - hoppas allt fixar sig.
                            Var det 540-baljan som vi skulle dona med som började läcka?

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Aaah, fasen vad trist läsning - hoppas allt fixar sig.
                              Var det 540-baljan som vi skulle dona med som började läcka?
                              Precis den. Men nu blir det bara att silikona om. Kommer att ske nästa vecka. Denna hinner jag inte och helgen åker jag bort.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Precis den. Men nu blir det bara att silikona om. Kommer att ske nästa vecka. Denna hinner jag inte och helgen åker jag bort.
                                OK! Då chillar vi ett tag och väntar in ett bra tillfälle.
                                Jag har lagt lite fint inredningsmaterial på vänt. Detta kan ligga och gona till sig ytterligare.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...