550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Thomas kanske knäpper några bilder..?

    Här är en bild på påsen med sand jag nämner i ett tidigare inlägg. That sand's da shit!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0749.jpg
Visningar: 201
Storlek: 641,8 KB
ID: 2408541
    Är det inte den sanden som är julas blästersand?
    Klicka på bilden för större version

Namn: 4D3A36DD-2803-419D-AF1B-9E7B5D40EA0C.jpeg
Visningar: 170
Storlek: 5,3 KB
ID: 2408590

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Julas sand heter brogårdens sand, man såg det vist inte på fotot.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Det ska verkligen bli kul att se Adoketakaret bli till!
        Det blir jättespännande, testade det nya 540 karet idag. Det är tätt, skönt. Så imorgon skall det lyftas på plats. Sedan gäller det bara att boka in Mats .
        och visst kommer allt att fotas och dokumenteras här på sidan.

        Idag byttes vatten i lekkuber och temperaturen höjdes något, vill ligga så nära 29,5 som möjligt. Jag han även inreda en femte och sjätte kub. Imorgon skall ett bar till flytta in. Hinner jag så skall de resterande två kuberna bli klara och övriga par få flytta in denna veckan. Så nästa helg skall de fyra få ett vattenbyte och bästa förutsättningarna. Min förhoppning är att de skall leka ungefär samtidigt så att allt jobb med matning och vattenbyten kan ske samtidigt. Detta blir en test och om det inte funkar, ja då får diskusarna flytta tillbaka till sälskapskaren igen.

        Ja, annars är allt frid och fröjd i karen. Mycket bråk i curilenquer karet, tråkigt men samtidigt enastående spännande. Det är ännu inte så att de skadar varandra utan de försöker nog hitta en rangordning. De är otroligt vackra när de bröstar upp sig .

        Tanken är att de skall byta kar och få fyra nya kompisar. Hoppas att det gör att det lugnar ner sig lite. De fyra nya kompisarna är de fyra kvarvarande från San Merah karet två är San Merah och två är curilenquer . Det blir spännande att se om detta kommer göra att några parar ut. Jag har förhoppningen att få ett rent curilenquer par också. Men ännu har jag inte sett någon tendens till detta.

        Ja, sen har jag möjlighet att göra ett nytt försök att inreda det 540 hemma jag aldrig varit nöjd med.

        Hänger ni med
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Oj då. Glömde skriva något om sanden. Den sanden sist i förra inslaget har jag använt nu och är mycket nöjd med den.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Baskarpsand är väl den de säljer på Swedol va? Har för mig att jag köpte och använde den sanden i ett av mina kar. Ganska ljus och fin. Corydoras gillar den i alla fall.
            Annars beundrar jag din energi, galet mycket akvarium igång nu. Riktigt nyfiken på att få besöka er lokal framöver.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av ICC
              Baskarpsand är väl den de säljer på Swedol va? Har för mig att jag köpte och använde den sanden i ett av mina kar. Ganska ljus och fin. Corydoras gillar den i alla fall.
              Annars beundrar jag din energi, galet mycket akvarium igång nu. Riktigt nyfiken på att få besöka er lokal framöver.
              Precis. Jag är galet förtjust i råda sand men lyckades inte få tag på någon som hade den i minsta grovleken, näst minsta fanns men jag hade bestämt mig för minsta. Fick tipset av Stork att kolla upp denna sand som han sa såg likadan ut. Jag kunde inte se någon skillnad så jag är supernöjd.

              Det värsta med mig är nog att jag styrs mycket av lust, energin känns tyvärr som den är helt borta när det gäller något jag inte har lust med....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                540 åter på plats, svart bakgrund och tätt.
                jag har lagt i de rötterna jag har och fyllt på med vatten.
                så nu mats är det bara att tala om när det passar ditt schema så kör vi

                Klicka på bilden för större version

Namn: 50183DC3-3A44-4E48-A905-DC534FB5D6CC.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 337,0 KB
ID: 2408621

                Klicka på bilden för större version

Namn: 371D25DB-89E3-41BD-9D72-47C6F48EC4B8.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 441,5 KB
ID: 2408620

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Vad glada dina Adoketa kommer at bli över att ha ett så stort akvarium för sig själv. För visst var det dom som ska flytta in där?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av ICC
                    Vad glada dina Adoketa kommer at bli över att ha ett så stort akvarium för sig själv. För visst var det dom som ska flytta in där?
                    Så är det tänkt, jag skulle vilja ha mina vildfångade gold stripe corydoras där med. Men får höra lite vad mats tror funkar. Planeringen är ivanacara adoketa . Så annan fisk får inte vara fisk som tar yngel om det skulle vara så väl att jag kan få adoketa till lek. Men det hade varit ruskigt kul att få med någon tetra också. Men min erfarenhet hemifrån är ju att tetror är värsta yngeltjuvarna.....

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad roligt att karet är på gång!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Känns skönt efter mina försök att täta det förra. Skall bli grymt kul att få hjälp med inredningen.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Söndagsmiddagen avklarad. Borde städa förrådet innan trädgårdsmöblerna skall in , men hamnade i fotöljen framför karen i vardagsrummet. Solen lyser in och diskusarna är fantastiska men omöjliga att fånga på foto.

                          för övrigt dog två fiskar idag, eller fick avlivas.... det var en evighet sedan det hände. En Kerritetra simmade runt och upp och ner och verkade inte ha någon koll alls. En av de största och vackraste tyvärr. Inga alarmerande vattenvärden eller andra fel alla övergick fiskar friska..... fångade tetran och gjorde pinan kort .
                          När jag kom hem så beter sig en av vinkel tetrorna på precis samma sätt. Alla övriga ser bra ut men man undrar ju....

                          annars är ju allt frid och fröjd allt funkar bra, lite bråkigt i ett kar men i det stora hela verkar det ju som gälparasiten antingen är borta eller iallafall tagit paus.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Det blev fem timmar lokalen igår och fem timmar idag. Men gissar att jag hunnit det jag gjorde på 2 plus 2 timmar. Resten av tiden är bara ren njutning... nu är det bara mitt 450 som skall på plats sedan är alla kar på plats känns grymt bra. Planen är att alla kar i lokalen skall vara klara till årskiftet. Och nu är snart alla kar på plats.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: A0B7E829-0150-4945-B9F0-B15605DFFE79.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 393,0 KB
ID: 2408657
                            överst smådiskusarna som skall hem i veckan och karet skall bli två lek kuber. Under två kuber som ännu är tomma. Sedan luckan för 450, under malawikaret. Sen 540 ännu tomt men vattenfyllt och rötter i blöt. Och under det hantlarna och jordätarna.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: C9CD61F6-1E6F-4D21-98C2-C4F7F152589A.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 477,6 KB
ID: 2408658
                            ja sedan är det de fyra inflyttade kuberna, exakt 29,5 idag och jag inbillar att paren var lite igång... ja sedan 600 då. Över mitt 600 har Johan sitt 720 och där blir det Tanganyika ciklider.
                            Fotöljerna i mitten är underbara.....

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 12710CB6-FCC1-4000-8C7D-9A11F9D75FA9.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 559,9 KB
ID: 2408659
                            kuberna lite mer ifocus

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 8100893B-614F-45D1-9AE3-FBAAE251E135.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 680,1 KB
ID: 2408660
                            540 framtida ivanacara adoketa karet, under hantlarna

                            Klicka på bilden för större version

Namn: E3C3C248-5E34-425C-84E7-FB922D060933.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 451,6 KB
ID: 2408661
                            smådiskusarna

                            Klicka på bilden för större version

Namn: E70E07B6-CB4E-4CDD-84AA-9321DC7FBD40.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 485,5 KB
ID: 2408662
                            malawi.... ja det får räcka för idag.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Malawi_forever

                              Alldeles för lite Malawi.
                              Håller helt med, idag är det tolv kar med Tanganyika och alla ser likadana ut....fifthy shades of gray

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ser helt underbart ut, men jag undrar vilken temperatur och luftfuktighet har ni i lokalen?
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...