550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Det var verkligen tråkigt att höra.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Suck, nu ligger Stork Zoo ute till försäljning.
      Tråkigt men förståligt.....förra veckan lät det som Patric skulle köra på men nu har de bestämt sig.
      tur att jag har ett tomt 720 om ha sätter igång att sälja av diskus.....
      Vaaa? Hur många diskus ska du ha egentligen? Kanske lika bra du köper upp stork zoo så du har plats för alla diskus
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av åheim

        Vaaa? Hur många diskus ska du ha egentligen? Kanske lika bra du köper upp stork zoo så du har plats för alla diskus
        Patric tyckte det, att det var lika bra att jag köpte alltihop.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Patric tyckte det, att det var lika bra att jag köpte alltihop.
          DU är helt rätt person med rätt personlighet till att driva den butiken vidare. Lokal, verksamhet, hobby och allt på samma plats. KÖP!!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ICC

            DU är helt rätt person med rätt personlighet till att driva den butiken vidare. Lokal, verksamhet, hobby och allt på samma plats. KÖP!!
            Hahahaha.....saknar både kunskap och förmågan att sälja. Det hade inte dröjt länge förrän jag döpt alla fiskar och låst ytterdörren

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Den branschen har svårt att få lönsamhet. Här nere har två Zookedjor dessutom tagit bort akvariedelen. Gissar för mycket jobb med karen mot vad det genererar i pengar. Som du säger så är det lätt att bli sentimental och satsa på Diskus eller andra ciklider när det är Guppy och Platy som har marginalerna. (även om man måste sälja många fler av dom, vilket man gör). Man köper en Guppy för en tia och säljer den för fyrdubbla. De marginaler är det nog inte på de "roligare" fiskarna att sälja.

              När du Ekenberg. Håll dig till hobbyn. Att driva Zoobutik är tufft. Och då har nog de som lägger ner stort hjärta för det egentligen. Men hjärta betalar inte räkningarna.
              Tyvärr har du helt rätt. Jag har drivit eget företag i större delen av mitt liv men då i en bransch där man säljer kunskap. Har aldrig behövt annat än mitt huvud och en penna ( ja eller flera då men ni förstår vad jag menar) att behöva hålla lager och dessutom hålla stora delar av lagret vid liv.....det känns som väldigt mycket jobb och risk för en ganska liten vinst..... så där tror jag mer på att eventuellt tjäna lite pengar på att sälja yngel för att i möjlig mån hålla hobbyn gående än att försöka livnära sig på det.....

              men visst hoppas man att det skall komma någon eldsjäl och ta över storks zoo.....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Usch. Jag är så trött på diskusar......

                Inte alla diskusar, men en del. Mobbarna , de som vaktar maten . De äter inte upp den, nä de är redan mätta men ingen annan skall få maten. Detta fenomen uppstår inte i alla karen, I 600 med de stora diskusar har jag aldrig upplevt detta inte heller i San Merah karet. Men i mitt curilenquer är det helt hopplöst. Det spelar ingen roll hur mycket jag sprider ut maten de två tjockaste har delat karet och det är bara de som får äta plus ett par till utvalda. Samma i smådiskusarnas kar och nu sätter även ynglen igång....

                Men det är väl bara att flytta mobbarna antar jag. Suck. Vem kunde tro att det hör med handmatning verkligen hade en funktion, ett bra sätt att få alla att äta.
                Förutom mat problemet är allt lugnt. De fyra paren i lek kuberna är hemma stadda äter bra och ser ut att trivas rätt bra. Duke och Duckface har lagt rom en gång men de försvann efter två dagar. Imorgon är det vattenbyte, samtidigt som jag kommer höja temperaturen, jag har medvetet hållit den på 28 grader men nu skall den upp i 29,5 . Förhoppningen är ju att alla par i dessa fyra kuber skall sätta igång. Målsättningen är att ännu två par skall flyttas till lekkuber under helgen. Men de skall också få gå i kuberna en vecka för att vänja sig och få äta mycket mat ifred.

                Hemma vid då.... Ja där är faktiskt planeten att flytta ihop San Merah och curilenquer i ett kar, eftersom åtta av dessa nu går i lekkuber och senare skall gå kvar i sälskapskaren i lokalen sp blir det bara elva kvar hemma. Så alla får gå i San Merah karet och curilenquer karet skall få sig en ansiktslyftning, har ju aldrig varit nöjd med des inredning. Lite mer sten och en rot till. Sedan måste jag hitta några växter som inte bara tynar bort. Förhoppningsvis skall jag lyckas. Sedan skall mina tolv smådiskus flytta in.......

                Ja förutom dessa små projekt är det 540 som skall dras igång. Det har dröjt lite längre än jag tänkt men så är det ofta, Bosse håller på med ett av sina kar och vi har bara plats för ett i taget som inte står på sin plats. Men förhoppningsvis är han klar nu. Så då är det bakgrund och kolla att det är tätt innan det skall tillbaka på sin plats. Sedan skall projekt ivanacara adoketa lek kar igång. Skall bli grymt kul. Ja sedan har jag 720 att pyssla om jag skulle få tråkigt.

                Nu skall jag ägna resten av kvällen åt att göra ingenting. Sitter väl och drömmer mig bort i fiskarnas fantastiska värld

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Thomas!
                  Gôtt att se alla dina fina bilder!

                  Du, my Man, jag tänkte kolla med dig om fredagar är sköna dagar för dig att inreda ditt kar?
                  Det är så att vintersäsongen med alla gig snart drar igång och det ser i nuläget ut som att det finns några random fredagar som är lediga för min del.
                  Jag kommer att ha några hela helger (inkl. fredagar) om några veckor då jag är helt väck...
                  Vi skall köra Hummerfestivalen på Käringön om några veckor och denna håller på i tre helger.
                  Men, så fort du känner att det börjar bli läge så sätter vi ett datum.

                  Annars puttrar det på fint här, karet har en utomordentligt groovy feeling... o.s.v.
                  Jag har börjat plocka ut lite material som jag tror kan passa till ditt kar - vi kan kika på detta när vi syns, men jag tycker vi tar med oss mer än vi behöver!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Thomas!
                    Gôtt att se alla dina fina bilder!

                    Du, my Man, jag tänkte kolla med dig om fredagar är sköna dagar för dig att inreda ditt kar?
                    Det är så att vintersäsongen med alla gig snart drar igång och det ser i nuläget ut som att det finns några random fredagar som är lediga för min del.
                    Jag kommer att ha några hela helger (inkl. fredagar) om några veckor då jag är helt väck...
                    Vi skall köra Hummerfestivalen på Käringön om några veckor och denna håller på i tre helger.
                    Men, så fort du känner att det börjar bli läge så sätter vi ett datum.

                    Annars puttrar det på fint här, karet har en utomordentligt groovy feeling... o.s.v.
                    Jag har börjat plocka ut lite material som jag tror kan passa till ditt kar - vi kan kika på detta när vi syns, men jag tycker vi tar med oss mer än vi behöver!
                    Tjena Mats, kul att höra att gigen går vidare. Fredag är absolut bästa dagen på alla sätt jag har aldrig möten på fredagar och slutar oftast runt ett. Men jag är ju dessutom bedårad att ta ut mer semester så har funderat på att köra helglediga fredagar då och då. Så troligen har jag inga problem att samordna mig till dina tider. ser verkligen fram emot detta projekt. Drömmen hade varit om dessutom mina corydoras gold stripe skulle kunna gå i samma kar men det är inte ett måste. Karet skall vara till adoketa paret . Tror du det funkar med vanlig svart målad bakgrund?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Tjena Mats, kul att höra att gigen går vidare. Fredag är absolut bästa dagen på alla sätt jag har aldrig möten på fredagar och slutar oftast runt ett. Men jag är ju dessutom bedårad att ta ut mer semester så har funderat på att köra helglediga fredagar då och då. Så troligen har jag inga problem att samordna mig till dina tider. ser verkligen fram emot detta projekt. Drömmen hade varit om dessutom mina corydoras gold stripe skulle kunna gå i samma kar men det är inte ett måste. Karet skall vara till adoketa paret . Tror du det funkar med vanlig svart målad bakgrund?
                      Fredagsskissen låter ju som dröm i rosa latex!
                      Jamenvisst, klart att corysarna skall få gå i karet - de är robusta och klarar att bli åthutade.
                      En svart bakgrund blir såklart alldeles busbra!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Fredagsskissen låter ju som dröm i rosa latex!
                        Jamenvisst, klart att corysarna skall få gå i karet - de är robusta och klarar att bli åthutade.
                        En svart bakgrund blir såklart alldeles busbra!
                        Grymt, känns som vi är igång, Jag tillhör ju dem som inte riktigt trivs med jula bläster sand utan är mer råda sand man...... vad är bästa sanden för detta kar rådas finaste, eller lite grovare?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Grymt, känns som vi är igång, Jag tillhör ju dem som inte riktigt trivs med jula bläster sand utan är mer råda sand man...... vad är bästa sanden för detta kar rådas finaste, eller lite grovare?
                          Jag har en jävla bra och fin sand i mitt kar - kommer inte ihåg namnet nu, men det skall jag ta reda på (finns bilder på namnet, på påsen, i min tråd någonstans...).
                          Det här en väldigt finkornig sand och passar ypperligt för corysar - och I. adoketa.
                          Den sanden skall du ha - inte det vanliga krafset. Vi fixar detta!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag har en jävla bra och fin sand i mitt kar - kommer inte ihåg namnet nu, men det skall jag ta reda på (finns bilder på namnet, på påsen, i min tråd någonstans...).
                            Det här en väldigt finkornig sand och passar ypperligt för corysar - och I. adoketa.
                            Den sanden skall du ha - inte det vanliga krafset. Vi fixar detta!
                            Det ska bli skoj, att följa er Mats & Thomas när ni sätter igång

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Det ska bli skoj, att följa er Mats & Thomas när ni sätter igång
                              //Inger
                              Thomas kanske knäpper några bilder..?

                              Här är en bild på påsen med sand jag nämner i ett tidigare inlägg. That sand's da shit!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0749.jpg
Visningar: 201
Storlek: 641,8 KB
ID: 2408541

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det ska verkligen bli kul att se Adoketakaret bli till!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...