550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av smajlet

    Mistänkte det, har kollat flera komunala vatten och då ligger de på ph 8-8,5 och kh 4 samt gh 4

    Mvh
    Så ser mitt vatten ut nu ofta, tyvärr. Tidigare hade vi ett pH på 7-7,2 men sista tiden är det ofta det ligger på 8,4

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Ibland funderar jag på om jag skall skriva mindre och lägga in färre bilder så att ni hinner kommentera . Men jag hoppas naturligtvis att alla kommentera de ni vill kommentera och skriver det ni tycker. Jag tar gärna emot alla tips jag får.
      Sluta fundera, bara fortsätt som du hittills gjort. Helt säker på att de flesta uppskattar dina poster



      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Jag uppskattar verkligen dina inlägg Thomas! Även om jag inte alltid kommenterar.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Jag uppskattar verkligen dina inlägg Thomas! Även om jag inte alltid kommenterar.
          Du vet hur det är, jag läser allas inlägg men kommenterar bara ibland. Så jag förstår precis .
          Jag märker på mig själv att jag tycker om att skriva ner händelser och funderingar. Sedan är det alltid kul med kommentarer men som sagt. Kag märker ju att jag ofta inte kommenterar andra trådar när jag inte har så mycket att säga. Då det är jättekul att du och andra vill läsa min tråd

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            [QUOTE=ICC;n2408240]

            Sluta fundera, bara fortsätt som du hittills gjort. Helt säker på att de flesta uppskattar dina poster

            Tackar . Jag kör på i mån av tid och händelser , funderingar och frågor

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Det är hur kul och intressant som helst att följa din tråd Thomas. Dina betraktelser om hur alla dina fiskar beter sig är underbara, trots att det inte alltid går som du vill, men Discus är just Discus och ibland går det upp och ner som en bergochdalbana - så snälla fortsätt som förut! . Jag kommenterar sällan, men läser allt.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Inger H
                Det är hur kul och intressant som helst att följa din tråd Thomas. Dina betraktelser om hur alla dina fiskar beter sig är underbara, trots att det inte alltid går som du vill, men Discus är just Discus och ibland går det upp och ner som en bergochdalbana - så snälla fortsätt som förut! . Jag kommenterar sällan, men läser allt.

                //Inger
                Underbart att höra Inger. Följer ju din sida också och älskar dina och Mats samtal och funderingar. Men har oftast inte så mycket att tillägga . Glad att du fortsätter skriva på din sida trotts MF inlägg . Jag har ju lärt mig att det ibland blir missförtånd och onödigt hård ton. Har ju haft mina duster mid Maths vid något tillfälle men det är bara art skaka av sig och gå vidare, jag har lärt mycket av dig.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  Ska vi byta vatten? Du hyr en mindre tankbil, jag hyr en mindre tankbil. Vi möts på Hallandsåsen en gång om halvåret och byter vatten. Tar 8,4 alla dagar om året. Här brukar det ligga runt 7,5. Iofs väldigt stabilt vatten.
                  Vi har perfekt Malawi och Tanganyika vatten, men inte det bästa för sydamerikanskt.... tycker vi byter vatten

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Måste erkänna att det känns skönt med Malawi , får väl se hur det blir med avkommor från din grupp är ju rätt sugen

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Underbart att höra Inger. Följer ju din sida också och älskar dina och Mats samtal och funderingar. Men har oftast inte så mycket att tillägga . Glad att du fortsätter skriva på din sida trotts MF inlägg . Jag har ju lärt mig att det ibland blir missförtånd och onödigt hård ton. Har ju haft mina duster mid Maths vid något tillfälle men det är bara art skaka av sig och gå vidare, jag har lärt mycket av dig.
                      Kul att du följer min tråd Thomas, Mats har ju vart mitt "bollplank" under årens lopp, kan bara säga, att han har haft ett jäkla tålamod med mig . Vet inte Thomas, varför jag förtjänade detta tråkiga inlägg av MF, men försöker att glömma det , Det känns fortfarande lite "darrigt", att skriva något i min egen tråd, men det lägger sig så småningom.

                      //Inger

                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910


                        Idag blev det inte så mycket pyssel med karen heller. Det blev mer muskler. Mitt läckande 540 skulle ut, Johan kommer byta hela botten och ha det som regnbågskar hemma. Bosse hade ett 540 som skulle in så det tog vi i samma veva.... och på fredag kör vi igen, mitt nya 540 skall in ( LAncers kar ) och ett annat läckande 540 skall ut, det skall också Johan ha och ta sidorna som ny botten..... blir mycket sådant när man får gamla kar eller köper billigt.... så muskler krävs.

                        men lite annat blev det, mitt karantän kar här hemma har nu 32 stycken små diskus, kan inte säga yngel längre eftersom de både lämnat sina föräldrar och nu även flyttat hemifrån. Det blir lättare att hålla koll på dem här hemma och mata på bättre. Fast nu står de bar och trycker. Hoppas det blir bättre imorgon.

                        lustigt, nu böjde jag mig fram för att ta kort på dem. Och då började ju alla simma runt, lugnt och stilla, det blir bra det här....

                        Klicka på bilden för större version

Namn: B45CA770-9C4A-4013-80FE-D77C5606C5AA.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 386,0 KB
ID: 2408255

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 0C82738B-D9EF-4DDC-9210-2CA93621A276.jpeg
Visningar: 178
Storlek: 386,8 KB
ID: 2408256

                        Klicka på bilden för större version

Namn: BF234A32-3C15-4326-B515-CC9B4A339154.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 480,9 KB
ID: 2408257

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 25C68AF2-9B1C-4B8F-A128-61A2AFF634B7.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 438,0 KB
ID: 2408258

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DD462044-ABF0-4C2A-BC02-3B721784EA0A.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 443,1 KB
ID: 2408259

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Kul att du följer min tråd Thomas, Mats har ju vart mitt "bollplank" under årens lopp, kan bara säga, att han har haft ett jäkla tålamod med mig . Vet inte Thomas, varför jag förtjänade detta tråkiga inlägg av MF, men försöker att glömma det , Det känns fortfarande lite "darrigt", att skriva något i min egen tråd, men det lägger sig så småningom.

                          //Inger
                          Vi är många som älskar det du skriver och även ditt och mats ordväxlingar. Jag hoppas ju på flera framtida besök av mats när han skall hjälpa mig med att skapa det perfekta karet för ivanacara adoketa paret . Kommer att bli grymt roligt.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Malawi_forever

                            Det kommer. Men vilda är betydligt svårare att få i lek. Men det kommer. Finns tendenser där redan.
                            Det är nog så att de behöver längre tid på sig. Kommer med all säkerhet.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Mitt gamla juwel 120 blev otroligt avkopplande.
                              satte svart bakgrund på två sidor. För att de små skall känna sig säkra. De skall även få några rötter men just nu är det helt tomt. Svagt belyst.
                              var trollbunden hela kvällen. Det blev grymt effektfullt. Diskusarna liksom svävar omkring i hela karet. Underbart att slumra till i soffan.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: A20CD398-C8E8-4935-B632-C05059DE5BCC.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 432,0 KB
ID: 2408272

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 3259FE08-1B36-47F8-800D-5D7476BD99EE.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 488,4 KB
ID: 2408273

                              Klicka på bilden för större version

Namn: E111DFC8-71D4-4B8C-922B-7E9F10FC450F.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 527,9 KB
ID: 2408274

                              Klicka på bilden för större version

Namn: B19959BA-B3FE-4C2B-AA8C-179DF09330BC.jpeg
Visningar: 167
Storlek: 335,9 KB
ID: 2408275

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ibland kan det enkla bli väldigt mäktigt, snyggt.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...