550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Läser allt du skriver med största nöje, men ligger lite lågt med goda råd då du ger dig dem själv. Men jag tänker inte konvertera
    Hahaha, visst är jag bra på att ge mig råd som jag struntar i att följa.... tycker allt du skulle testa ett Malawi kar ändå, ja om du inte gjort det innan....du vet att det är nyttigt att lära sig nya saker...

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Malawi_forever

      Första ser ut som en äldre Elongatus Zimbawe Rocks. OB Zebran skulle jag gissa på vara vildfångad om det inte vore ovanligt med OB i vilda och att man inte får plocka Röd Zebror frekvent. Men snygg är den.
      Spännande. Varför tror du att den skulle vara vildfångad? Är dessa mbunas något du skulle vara intresserad av?

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Wow! Skulle aldrig kunna gissa de var Aulonocara. Ännu mindre J. Mamelela. Vad har odlaren använt? Steroider?
        Jag tror tyvär han har kört cobwe honar för att förstärka den blåa.....men odlaren är ju lite hemlig i sina metoder....de är enastående vackra och känns grymt lugna och stabila. Malawi Janne är odlaren, väldigt känd inom malawikretsar men var är väl inte den som höll linjerna rena om man säger så, viktigare att få fram färgerna.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Malawi_forever

          Framförallt täckningen på bakre ryggfena. Kroppsform och mycket mer. Men går det inte verifiera så är det bara spekulation. Visst häftigt med en OB hane. Men det betyder inte att avkomman blir OB. De blir troligen blåa och orange om det är en vildfångad. OB är mycket ovanliga i det vilda. Det är inte föräldrarna som styr vad avkomman blir, utan snararae farfar, farmor, morfar och mormor. Och föräldrarna är troligen blå och orange. samt att OB inte är en dominant gen. Snarare tvärtom. Men ibland slår den igenom.

          Men du har en snygg firre som jag inte hade sålt om det endast är ett sällskapsakvarium.
          Jag kommer inte sälja honom, inte den andra häller. De kommer få stanna men om någon som är intresserad av mbuna skulle vilja ha dessa och kan förse dem med ett gått hem ja då ger jag bort dem. Jag har troligen hittat ett nytt hem för gruppen fire fish. De är jättefina men just fire fish är inte något som känns som mig.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Malawi_forever

            Jag tror han kört annat i dessa som inte ens är Aulonocara.
            du har säkert rätt, dessa fiskar är rätt mytomspunna och det var många som ville ha dem, men Janne höll hårt i dem. Jag har hört ryckten om att det finns fryeri iceberger i dem också....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Din OB Zebra är grymt snygg. Några vilda eller F1 honor till honom så har du en snygg Zebra grupp. Får du avkomma på han lär du då få veta om den är vild, F1 eller senare, eller odlad.
              Du vet ju vilka zebror jag väntar på..... han får bo kvar om inte du känner att du behöver honom.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Jag skall ju förutom allt annat spännande jag har igång hinna hälsa på LAncer under veckan. Han hade ju ett 540 till övers och jag lyckas inte få tätt mitt läckande. Sorry Mats, har nu gjort ännu ett försök men fortfarande sipprar det vatten. Så nu köps Lancers inistället, ditt gamla kar får Johan ge sig på, han pratar om att ta bort hela botten och lägga i en ny. Tror att det är det rätta sättet att laga skadan. Så nu skall allt bara samordnats , Bosse skall också ha in ett 540 i lokalen och Mats gamla skall ut.....Men allt skall ske under veckan är planen, så sedan Mats kan du fundera på när du har tid och lust att starta.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  Där läste du nästan mina tankar. Inte Fryeri men jag tror vi är borta vid Lithobates eller liknande.De är nog inte svåra att para med Aulonocara.
                  Du kanske knäcker koden vackra och friska är de och jag kommer inte odla på dem, inte på någon i detta kar. Ja, om det då inte blir på zebra hanen, det dröjer inte länge förän jag startar ett mbuna kar om jag känner mig rätt. Trotts att jag har sagt nej till mig själv........

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Jag skall ju förutom allt annat spännande jag har igång hinna hälsa på LAncer under veckan. Han hade ju ett 540 till övers och jag lyckas inte få tätt mitt läckande. Sorry Mats, har nu gjort ännu ett försök men fortfarande sipprar det vatten. Så nu köps Lancers inistället, ditt gamla kar får Johan ge sig på, han pratar om att ta bort hela botten och lägga i en ny. Tror att det är det rätta sättet att laga skadan. Så nu skall allt bara samordnats , Bosse skall också ha in ett 540 i lokalen och Mats gamla skall ut.....Men allt skall ske under veckan är planen, så sedan Mats kan du fundera på när du har tid och lust att starta.
                    Ja, det är nog bäst att byta hela bottenrutan.
                    Vi kör igång när du har baljan redo. Vi snackar ihop oss om åt vilket håll du vill ha looken, så kan vi plocka lite stuff här hos mig och ta med oss.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Ja, det är nog bäst att byta hela bottenrutan.
                      Vi kör igång när du har baljan redo. Vi snackar ihop oss om åt vilket håll du vill ha looken, så kan vi plocka lite stuff här hos mig och ta med oss.
                      Detta skall bli jättekul. I eftermiddag skall jag leta efter ivanacara adoketa paret i samband med vattenbytet, ser alltid bara en och eftersom de kan skifta rätt mycket i färg vet jag inte längre om det är samma jag ser hela tiden. Hoppas verkligen jag har två. I så fall är jag rätt sold på idén att göra ett kar för dem.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Idag blev det bara ett snabbt besök i lokalen. Allt såg bra ut. Tyvärr är de stora diskusarna fortfarande väldigt skygga, förhoppningsvis vänjer de sig snart.

                        satt lite framför hantlarna, det karet blir mer och mer spännande för varje dag. Kul. Ja och corydorasen i nästan alla kar är väldigt i farten. Hinner inte riktigt med det ännu men jag skulle egentligen ställa iordning ett kar och samlat äggen, i alla fall från vf goldstripe .
                        Men det får nog vänta någon vecka. Snake och lady putsar sen kona, skulle inte förvåna mig om det är rom där imorgon....

                        lite foto från hantlarna blir det iallafall....


                        Klicka på bilden för större version

Namn: D21EEF5F-C977-46B2-82D3-1C0EDAFCD811.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 290,7 KB
ID: 2408222

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2BE44C71-C53A-48C8-88FA-ACF8D9270879.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 488,5 KB
ID: 2408223

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 0D70B289-5BD6-4B9D-B90A-4F4472BA70CB.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 445,1 KB
ID: 2408224

                        Klicka på bilden för större version

Namn: B367FFD8-CD77-4157-9AFF-556CF19A0F0F.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 405,1 KB
ID: 2408225

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 978AC5F7-7982-4BEE-A5DF-E40938A27B19.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 573,6 KB
ID: 2408226

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 9F95172E-1B0C-44EF-A491-C730B52CF510.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 351,0 KB
ID: 2408227

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Malawi_forever

                          Snyggt. Det där kan man sitta titta på i timmar.
                          Bästa meditationen efter stressen på jobbet........

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ja riktigt snyggt =).

                            Tänkte fråga vilket GH värde du har i ditt vatten som du tillsätter när du gör VB?

                            Jag ligger på 6 i GH men tänkte sänka ner det till 4 i GH för att minimera kalutfälningarna i mitt duschutrymme..

                            Hade ju 0 i GH innan jag upptäkte det med justeringen på mitt avjoniseringsfilter =).

                            Mitt vatten är stabilt sen länge med PH 6,8 KH 6,0 och Gh på 6,0.

                            Vill ha mindre kalk i sanitetsporslinet samt andra vattenutrymmen =).

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av smajlet
                              Ja riktigt snyggt =).

                              Tänkte fråga vilket GH värde du har i ditt vatten som du tillsätter när du gör VB?

                              Jag ligger på 6 i GH men tänkte sänka ner det till 4 i GH för att minimera kalutfälningarna i mitt duschutrymme..

                              Hade ju 0 i GH innan jag upptäkte det med justeringen på mitt avjoniseringsfilter =).

                              Mitt vatten är stabilt sen länge med PH 6,8 KH 6,0 och Gh på 6,0.

                              Vill ha mindre kalk i sanitetsporslinet samt andra vattenutrymmen =).
                              Oj då. Brukar ju bara kolla PH men mitt Gh ligger på 4,0 tror jag.....

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Oj då. Brukar ju bara kolla PH men mitt Gh ligger på 4,0 tror jag.....
                                Mistänkte det, har kollat flera komunala vatten och då ligger de på ph 8-8,5 och kh 4 samt gh 4

                                Mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...