550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Ser inte i närheten ut som dessa eller hantlar jag sett. Därför jag reagerade på dom. Mycket mer mot Diskus hållet. Men ändå inte.
    Spännande, då har jag absolut ingen aning.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av Malawi_forever

      Ser inte i närheten ut som dessa eller hantlar jag sett. Därför jag reagerade på dom. Mycket mer mot Diskus hållet. Men ändå inte.
      Eftersom du vet att det inte var diskus så antar jag att de skiljer sig åt uppenbart... så vad skiljer? Form och färg?

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Tycker mer det liknar en form av snygg snapper. Men det brukar inte vara en akvariefisk. Ah. Jag får kolla nästa gång jag är där. Han har jäkla mycket amerikanare i karen.
        Intressant, meddela gärna när du vet. Låter som det kan vara någon variant på hantel- eller triangelciklid.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Suck, jag blir nog aldrig något vidare bra på det här med syd amerikaner

          Igår satt jag och njut av fiskarna i karet hemma. Framförallt av de tre bågfencikliderna..... satt och tänkte på hur friska och vackra de är, idag när jag kom hem var en död......jag såg absolut inget fel igår och ser inget fel idag antingen på båfenorna eller på diskusarna.... fattar inte, men nu är den vackraste bågfensciklid hanen död. Varför, vad gör jag fel eller vad är det jag inte ser.......

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Vänd på frågan, hur har du lyckats ha tre hannar i samma kar så länge?

            Har varit helt förundrad eftersom mina och andras erfarenhet är att de krigar tills bara en återstår, med andra ord börjar de rätta in sig i ledet efter sitt genetiska förutbestämda beteende.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ha. Äntligen just nu var Ivanacara adoketa hanen framme, har inte sett honom på över två veckor , men nu vet jag ialla att lever och fortfarande är vacker.... men nu har jag ju inte sett honan på en vecka......undra om det beror på att de är vildfångade och att mitt kar inte har tillräckligt med gömställen, förhoppningsvis är de framme mer när jag inte är hemma.....eller på nätterna, men jag kan ju inte säga att detta skygga par har blivit direkt favoriten.....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368
                Vänd på frågan, hur har du lyckats ha tre hannar i samma kar så länge?

                Har varit helt förundrad eftersom mina och andras erfarenhet är att de krigar tills bara en återstår, med andra ord börjar de rätta in sig i ledet efter sitt genetiska förutbestämda beteende.
                pessimist , ja du får kanske rätt ändå. Men inte ett märke på den döda eller på de kvarvarande som tyder på slagsmål. Men nu var de bara två......

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Brukar inte synas några skador på dem, vet inte hur de gör, men de har igäl varann på något sätt.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Brukar inte synas några skador på dem, vet inte hur de gör, men de har igäl varann på något sätt.
                    Ja, jag kan ju inte hitta någon annan orsak.....allt annat verkar ok.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Thomas!
                      Är inte här på forumet så ofta nu för tiden, men fick änna lite skrivlust trots allt.
                      Varför en av dina Nannacara anomala-hanar har dött blir svårt att svara på - kan bero på flera faktorer. En anledning är ju det som C90-Maths nämner; att de tre hanarna har fajtats inbördes och att en av dom inte riktigt pallat trycket. Men, som sagt, väldigt svårt att säga vad som hände den hane som dog.

                      Nu vet jag inte om du har fått någon lek på dina N. anomala ännu - om inte så lär du bli varse när första leken går av stapeln.
                      När honan yngelvaktar blir hon mycket aggressiv och hon håller lätt undan övriga fiskar i karet inklusive de hanar som finns kvar. Dom kommer att hålla sig långt bort ifrån honan.

                      Nannacara anomala lever i en miljö av stillastående vatten med massor av täta växtdepåer - läs; översvämmad skog-, busk- och gräsmark. Här finns således en otrolig mängd gömställen för övrig fisk att hålla sig undan på, speciellt när Nannacara anomala-honan vallar yngel.
                      Lekplatsen består oftast av trånga prång som kan utgöras av exempelvis stenpartier (grottor) eller skrymslen som bildas av otaliga rötter, grenar, kvistar, blad och en mängd annat som bildar skydd för honan.

                      Att dina Ivanacara adoketa inte synts till i ditt kar beror med säkerhet på den miljö de vistas i.
                      Detta är en ciklid som lever i små biflodsystem med en temperatur på cirka 29°C, lågt ph, med en mängd, över vattnet, hängande grenar som bildar skuggiga partier över en botten bestående av ett myller av nedfallna grenar och blad.
                      Ivanacara adoketa tycker om många mörka partier med mycket dämpad belysning i karet, hög temperatur, lågt ph - och därtill passande inredning.

                      När jag körde två par Ivanacara adoketa i ett 540-kar hade jag ett tjockt lager Catappa-blad och massvis av pinnar och grenar på bottnen. Tempen var cirka 30°C. Belysningen bestod endast av några LED-spotar ovanför karet. (finns film på detta långt bak i min stug-tråd).

                      Hoppas att allt kommer fungera fint, Thomas.
                      Det skall bli kul att komma till er lokal lite längre fram för lite inredning, gagg och flabb!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj Thomas!
                        Är inte här på forumet så ofta nu för tiden, men fick änna lite skrivlust trots allt.
                        Varför en av dina Nannacara anomala-hanar har dött blir svårt att svara på - kan bero på flera faktorer. En anledning är ju det som C90-Maths nämner; att de tre hanarna har fajtats inbördes och att en av dom inte riktigt pallat trycket. Men, som sagt, väldigt svårt att säga vad som hände den hane som dog.

                        Nu vet jag inte om du har fått någon lek på dina N. anomala ännu - om inte så lär du bli varse när första leken går av stapeln.
                        När honan yngelvaktar blir hon mycket aggressiv och hon håller lätt undan övriga fiskar i karet inklusive de hanar som finns kvar. Dom kommer att hålla sig långt bort ifrån honan.

                        Nannacara anomala lever i en miljö av stillastående vatten med massor av täta växtdepåer - läs; översvämmad skog-, busk- och gräsmark. Här finns således en otrolig mängd gömställen för övrig fisk att hålla sig undan på, speciellt när Nannacara anomala-honan vallar yngel.
                        Lekplatsen består oftast av trånga prång som kan utgöras av exempelvis stenpartier (grottor) eller skrymslen som bildas av otaliga rötter, grenar, kvistar, blad och en mängd annat som bildar skydd för honan.

                        Att dina Ivanacara adoketa inte synts till i ditt kar beror med säkerhet på den miljö de vistas i.
                        Detta är en ciklid som lever i små biflodsystem med en temperatur på cirka 29°C, lågt ph, med en mängd, över vattnet, hängande grenar som bildar skuggiga partier över en botten bestående av ett myller av nedfallna grenar och blad.
                        Ivanacara adoketa tycker om många mörka partier med mycket dämpad belysning i karet, hög temperatur, lågt ph - och därtill passande inredning.

                        När jag körde två par Ivanacara adoketa i ett 540-kar hade jag ett tjockt lager Catappa-blad och massvis av pinnar och grenar på bottnen. Tempen var cirka 30°C. Belysningen bestod endast av några LED-spotar ovanför karet. (finns film på detta långt bak i min stug-tråd).

                        Hoppas att allt kommer fungera fint, Thomas.
                        Det skall bli kul att komma till er lokal lite längre fram för lite inredning, gagg och flabb!
                        Tjena Mats. Alltid kul när du skriver, jag har haft lek men troligen funkade det dåligt eftersom alla tre hanarna försökte befrukta....studerar de två kvarvarande hanarna noga . De bröstar ju upp sig hela tiden mot varandra, men inga slagsmål, men det är klart de går ju säkert på helspänn hela tiden. Gör gissningsvis så att jag delar upp dem. En hane med två honor får gå kvar och en hane med två honor får flytta till sexhundra.
                        Har läst och sett dina filmer på ditt adoketa par. Temperaturen är ju trettio i mina kar men pH ligger för högt, tror att mitt par skall få ett eget kar med mer lämplig inredning och pH . Just nu är jag mest glad att de finns kvar.
                        snart så, nästa projekt är att göra ett nytt försök med att få 540 tätt. Sen kör vi igång när du har tid.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Tjena Mats. Alltid kul när du skriver, jag har haft lek men troligen funkade det dåligt eftersom alla tre hanarna försökte befrukta....studerar de två kvarvarande hanarna noga . De bröstar ju upp sig hela tiden mot varandra, men inga slagsmål, men det är klart de går ju säkert på helspänn hela tiden. Gör gissningsvis så att jag delar upp dem. En hane med två honor får gå kvar och en hane med två honor får flytta till sexhundra.
                          Har läst och sett dina filmer på ditt adoketa par. Temperaturen är ju trettio i mina kar men pH ligger för högt, tror att mitt par skall få ett eget kar med mer lämplig inredning och pH . Just nu är jag mest glad att de finns kvar.
                          snart så, nästa projekt är att göra ett nytt försök med att få 540 tätt. Sen kör vi igång när du har tid.
                          Låter toppenbra!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            jag har haft lek men troligen funkade det dåligt eftersom alla tre hanarna försökte befrukta....
                            Blev leken fullbordad?
                            Honan blir inte bara jävligt aggressiv, utan får också en yngelvårdardräkt som är skräckinjagande - alldeles "rutig".
                            Här är en liten film på en yngelvårdande hona som gick i ett 540-kar. Hon var långt inne i "djungeln" så jag fick zooma rejält, därav den lite suddiga kvaliteten.





                            Edit: Ja, det var ju en korkad fråga... Leken blev troligtvis inte fullbordad - du skrev ju att det funkade dåligt. My bad!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 August 2019, 19:14.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Blev leken fullbordad?
                              Honan blir inte bara jävligt aggressiv, utan får också en yngelvårdardräkt som är skräckinjagande - alldeles "rutig".
                              Här är en liten film på en yngelvårdande hona som gick i ett 540-kar. Hon var långt inne i "djungeln" så jag fick zooma rejält, därav den lite suddiga kvaliteten.





                              Edit: Ja, det var ju en korkad fråga... Leken blev troligtvis inte fullbordad - du skrev ju att det funkade dåligt. My bad!
                              Jodå hon blev rutig, men det roligaste var ju att hanarna stod på huvudet för henne precis som du beskrev i Ivanacara adoketa karet.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Jodå hon blev rutig, men det roligaste var ju att hanarna stod på huvudet för henne precis som du beskrev i Ivanacara adoketa karet.
                                Du menar Nannacara anomala-hanarna nu va? Stod de "på huvudet" så handlade det mer om att de mätte sig sinsemellen än att de visade upp sig för honan. Det är ett vanligt aggressivt beteende.
                                Däremot är Ivanacara adoketa-hanens beteende med att "stå på huvudet" (helt lodrätt) och bli helt färglös, framför honan, speciellt vid uppvaktande och lek (kolla mina filmer på I. adoketa-lek i stugtråden) hyfsat unikt för denna typ av ciklid.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 August 2019, 19:35.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...