550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Sorry, jag tänkte Sorgmanteltera, börjar bli trött. Fantomtetror finns naturligtvis både gula, röda och svarta. Men undrar om det är en bra idé att blanda dem...
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Sorry, jag tänkte Sorgmanteltera, börjar bli trött. Fantomtetror finns naturligtvis både gula, röda och svarta. Men undrar om det är en bra idé att blanda dem...
      Tror du det är risk att de korsar sig med varandra, kände bara att de kunde bli rätt härligt...

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Nej, men du får en fisksoppa eftersom de är lika varandra och kommer att blandas.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Kul med cory-yngel Thomas även om jag förstår att det var en oväntad fyndplats. Hur mår de nu?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Kul med cory-yngel Thomas även om jag förstår att det var en oväntad fyndplats. Hur mår de nu?
            Tyvärr dog två av de sju jag lyckats rädda. Så nu är det fem kvar och de mår fint. Lite skygga men det är klart med tanke på att de levt hela sitt liv bakom bakgrunden. De är över två centimeter så nu simmar de med de grönfläckiga pansarmalarna här nere. Även kerrytetra ynglen får simma med kardinaltetrorna nu och det funkar bra.. men de kommer bli jobbigt att flytta dem sedan.....

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Kul att några klarade sig i alla fall!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Jättekul. Måste börja odla på corydorasen också...
                men en sak i taget. Idag är det tvätt av filtermatrialet och pumpar mm, fixa svart bakgrund till gavlar eftersom karet nu står i ställning blir det rörigt annars. Sedan skall sidorna kläs med frigolit så att mitt kar inte värmer upp Tanganyika karet som står rygg mot rygg med mitt och Davids levandefödare bredvid. Alla mina andra kar står ju mot yttervägg och påverkar inte lika direkt som detta. Imorgon trodde Patric att den fina rådasanden som jag beställt. Tycker fortfarande inte riktigt om julas blästersand......den jag hade i karet åker till tippen.
                kommer sanden imorgon skall karet planteras, och inredas. Sparsamt bara några rötter och lite grönt. I detta kar skall bakgrund och fiskar vara det som syns. Men ett hörn om de vill gömma sig och rötter om nu det ändå blir lek. Hade ju egentligen viljat samla rötterna på ett ställe men har ju lärt mig att placera ut tre till fyra stycken så långt ifrån varandra som möjligt för att skapa möjlighet till tre till fyra revir. Sedan fylla på med hälften från de två kar där fisken går. Då blir deras kar halvfyllda och detta halvfyllt, sedan fylla upp med kranvatten i alla. Då borde ju vattnet vara väldigt likt. Sen när flytten blir, förhoppningsvis torsdag-fredag så jag har helgen på mig att se att allt funkar....
                Hoppas verkligen vädret blir sämre.....annars måste jag ju till sommarstugan eller ut med båten

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Hm....ser just att ännu en av de små corydoras ungarna dött.....konstigt tyckte ju alla verkade pigga igår.
                  Det blev kanske för stor chock för dessa små gynnare som levt sina lev i mörkret bakom bakgrunden att komma till allt ljus på andra sidan......

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Om du får plats med frigolit mellan diskus och tangyanika så kan du väl lika gärna bara dra isär och ha en luftspalt istället?

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Om du får plats med frigolit mellan diskus och tangyanika så kan du väl lika gärna bara dra isär och ha en luftspalt istället?
                      Absolut, men försök att förklara det för Bosse
                      nu har jag gjort som han vill, det gäller att hålla sams.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Absolut, men försök att förklara det för Bosse
                        nu har jag gjort som han vill, det gäller att hålla sams.
                        Ha ha, sant.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Malawi_forever
                          Såg en ciklid idag som gick med mindre diskusar inne hos Lasse i Södra Sandby. Påminde lite om diskus fast såg lite tuffare ut och mer aktiv. De var mindre än diskusarna men jag vet ju inte om det var små exemplar och hur stora de kan bli.

                          Någon idé om vad det kan vara? Har försökt hitta någon som är likt i Zoopet arkivet men ingen direkt träff. Lite mer oval än diskusarna.

                          Kan det varit en variant av hanteciklid? Isåfall de snyggaste hantlar jag sett.Och redan i den storleken. Glömde fråga. Har inte gått där länge. Nya. De gick med nya diskusar som också var riktigt jäkla fina för sin storlek. Undra om han kommit över några special? Han har ibland det.
                          Jag gissar på hantel. De finns ju i flera odlade varianter och färger. Jag har två olika typer av F1, grymt spännande och tuffare tåligare ciklid än diskus, men gräver enormt och äter all växtlighet. Skall försöka få igång ett riktigt biotop kar för mina, på lite sikt

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 99177FD2-081A-4648-A4C4-52363AD0604B.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 401,2 KB
ID: 2407578

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 72177993-299A-408B-B283-C3264B5639A4.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 451,4 KB
ID: 2407579

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 9C64D680-91ED-44AE-B92F-853C079BCF33.jpeg
Visningar: 158
Storlek: 402,5 KB
ID: 2407580

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 7D3B2A48-07A9-4BF7-817C-CC586ECDB000.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 527,2 KB
ID: 2407581

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Jag gissar på hantel. De finns ju i flera odlade varianter och färger. Jag har två olika typer av F1, grymt spännande och tuffare tåligare ciklid än diskus, men gräver enormt och äter all växtlighet. Skall försöka få igång ett riktigt biotop kar för mina, på liten
                            Stork zoo hade en fisk som påminde starkt om diskusar med tydliga stressätandet.

                            Karet längst uppe till höger vid kassan om du har set dom Thomas

                            glömde själv fråga dom var det var för en sort.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av smajlet

                              Stork zoo hade en fisk som påminde starkt om diskusar med tydliga stressätandet.

                              Karet längst uppe till höger vid kassan om du har set dom Thomas

                              glömde själv fråga dom var det var för en sort.
                              Stämmer favoritkaret , kommer inte heller ihåg vad den lite gulare heter, men sen är det ju hantlar där också.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Eller föresten , jag menar det sora i mitten. De lånat upp till höger är hantlar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...