550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando

    Jag tycker det sista du skriver, ”grymt roligt är det”, visar att du inte tagit på dig för mycket än. Har man för mycket så brukar ju inte den dominerande känslan vara att det är just grymt roligt.
    Hoppas du har rätt, jag har ju ett jobb jag tycker är grymt roligt och har ändå lyckats gå in i väggen.
    Så helt säker är jag inte.......det är nog därför jag försöker lägga band på mig.....hm, med halvdåligt resultat

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Kul att du uppskattar mina betraktelser och funderingar.

      Rådet jag ger är fantomtetra, älskar dessa. Finns ju både i svart, rött och även gul tror jag.
      men klart bäst är att du kollar och läser om alla olika tetror och hittar din favorit
      Jadå, visst har jag favoriter främst bland de mer spolformade tetrorna visserligen, annars gillar jag sorgmanteltetra också.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Jenny_E

        Tror det blir ett Juwel Rio 240. (Och så småningom kanske det blir en projekttråd också... Saknar nånstans att skriva halvrelevanta saker om mitt eget kar).
        Starta en projekt tråd nu, skriv om alla dina idéer och halvrelevanta funderingar , kanske får du inputs som hjälper dig i framtida kar

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Jenny_E

          Jadå, visst har jag favoriter främst bland de mer spolformade tetrorna visserligen, annars gillar jag sorgmanteltetra också.
          Vilken är sin favorit? Sitter ju just och funderar på vad jag skall ha för tetror i framtid kar

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Sista semesterdagen...........och så kom sommaren

            Nä, egentligen klagar jag inte. Vädret har varit perfekt akvarie och pyssel väder, hade fem underbara regniga dagar i sommarstugan med långa havspromenader i regnrock, men det var faktiskt också skönt...... men grill väder, sitta på altanen med ett glas rosé eller någon resa med båten blev det ju inte. Men det går ju att göra efter jobbet också. Och helgerna finns ju alltid kvar.

            Idag står akvarieflytt på schemat, hoppas inte bärhjälpen bangar nu när vädret är så fint.

            Igår när jag kom till lokalen såg jag direkt att något var på gång i karet. Alla diskus stod och tryckte i en tredjedel av karet. Nja inte alla Duckface och Duke hade sin kant men var nästan helt svarta. När jag tittade närmare på Duke var han helt sårig efter bett och har även en reva på huden på ena sidan. Jag kollade Snake, tänkte att de kanske varit i bråk men hittade inget, hittade inget på de övriga heller.

            Plötsligt tjur rusar Duke mot de övriga diskusarna, men gör inget mer än tränger ihop dem i ett hörn, även snake kuvar sig även om han ser förvånad ut. Detta har han aldrig varit med om tidigare. När Duke är nöjd med deras placering......ja, det är det händer, han tjur rusar tillbaka mot Duckface...... Men hon står beredd så jag förstår att det hänt tidigare, hon är svart på hela kroppen utan huvudet fram till bakom gälarna sedan kolsvart och hon står, ja eller ligger....hon står helt vågrät och när Duke är framme vid roten flyger hon på och biter honom på kroppen. Han ställer sig vid rommen och hon lugnar ner sig, plötsligt är allt som vanligt igen.
            Men detta upprepar sig igen efter tio femton minuter Duke rusar svart mot de andra, Duckface är beredd och när Duke rusar tillbaka lika svart flyger hon åter på, efter en stund lugnar de sig båda och allt är som vanligt......Jag var förbluffad.

            Jag gissar att Duke blir stressad av att ha de andra i karet när han har rom och därför hela tiden är på helspänn och när de andra är för nära exploderar han och på något sätt verkar han då glömma att Duckface får vara vid romen och skall jaga bort henne också vilket hon inte tillåter...... Men det konstiga är ju att detta aldrig hänt innan trotts rom och trotts att alla diskusar har varit tillsammans..... Vad jag gjorde, släkte ner karet och hoppas att det är lugnare idag. Annars blir det att dela av idag och hoppas att det då funkar för paret Duke och Duckface.... ( men jag var imponerad av Dukeface, jädrans vilken tuff tjej)

            I San Merah karet är allt som vanligt, paren håller ihop och pysslar med sina rötter , och blad, ett par lägger alltid sin rom på växterna. De två som inte är par simmar lite vilset runt. Det skall bli spännande att se om dessa par fortsätter att lägga rom när jag flyttar dem till lekkuberna. Nyckelhålscikliderna är grymt charmiga, som en liten grupp grisar som bökar runt på botten. Det är två som lekt ett par gånger men det har inte blivit mer än lite rom som försvunnit direkt efter. För övrigt är de oftast en liten grupp som simmar runt. Ivanacara adoketa syns inte till.....undrar om de finns kvar i karet. Men jag har ju inte hittat någon död så jag hoppas....

            I Curilenquer karet är diskusarna åter en grupp. De verkar som de två dominanta hanarna åter slutit fred. När paren i San Merah karet är flyttade till lekkaren skall Curilenquer få flytta dit tillsamans med de kvarvarande två. Hoppas det skall funka..... Sedan är tanken att smådiskusarna få flytta hem, tanken är att även tio av mina yngel skall få flytta med om allt funkar. Sedan är det ICC som skall få sina och de övriga gissar jag att jag blir av med utan problem. Ja, för övrigt.... de gröna bågfenscikliderna, hanarna håller fortfarande på som galningar, men ännu inget bråk. Jag vet att när jag läste om Mats Ivanacara adoketa och deras lek beskrev Mats hur de liksom stod på huvud när de uppvaktade , precis så beter sig mina bågfensciklider riktigt spännande att se.....

            Ja, allt är alltså som vanligt.....nästan. Nu skall jag njuta av solen några timmar. Ha en skön dag.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Lyckan, eller olyckan när man upptäcker att hela bakgrunden , bakom back to natur är full av unga sterbai yngel när man nästan tömt allt.....undra hur mång som åkte med i avloppet....suck..... har nu ägnat ett par timmar till att rädda de kvarvarande....och det är inte lätt, de vill ju inte bli räddade......suck nåväl får se hur många som överlever....

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                .... synd! Nästan ingen, tror jag, har det men alla borde ha ett insugsskydd på slangen för att alltid förhindra att man suger upp eller skadar fisk! Jag har ett aquaclear quickfilter på slangen (alltså bara höljet), enelt att sätta dit, man skuvar upp filtret, trär ringen över slangen, sätter på en gardenakoppling sen skruvar man på filtret med kopplingen inne i filtret. https://www.ebay.com/itm/143081551871

                Till alla som inte har skydd säger jag -skärpning!


                God Fiskelycka Ekenberg
                Senast redigerad av åheim; 25 August 2019, 17:40.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av åheim
                  .... synd! Nästan ingen, tror jag, har det men alla borde ha ett insugsskydd på slangen för att alltid förhindra att man suger upp eller skadar fisk! Jag har ett aquaclear quickfilter på slangen (alltså bara höljet), enelt att sätta dit, man skuvar upp filtret, trär ringen över slangen, sätter på en gardenakoppling sen skruvar man på filtret med kopplingen inne i filtret. https://www.ebay.com/itm/143081551871

                  Till alla som inte har skydd säger jag -skärpning!


                  God Fiskelycka Ekenberg
                  Helt rätt jag har ju en enklare lösning ...sönderklippt fint nät från håv och tunt spännband . Tog tid att få loss eftersom jag ville få ut all skit.....suck, trodde ju aldrig jag hade yngel där. Känner mig verkligen skitdum.

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Helt rätt jag har ju en enklare lösning ...sönderklippt fint nät från håv och tunt spännband . Tog tid att få loss eftersom jag ville få ut all skit.....suck, trodde ju aldrig jag hade yngel där. Känner mig verkligen skitdum.
                    Låter smart, men får du upp något bös då?

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Vilken är sin favorit? Sitter ju just och funderar på vad jag skall ha för tetror i framtid kar
                      För tillfället har jag kardinaltetror. Är sugen på kilfläcksrasbora, ingen tetra dock (fel världsdel). Och bilbukar.
                      Tidigare har jag, förutom sorgmantel, haft lykttetra och diamanttetra. Och visst är fantom fina också.
                      De kanske är lite små för dig, men kardinal/svart neontetra/glödbandtetra är nog favoriter.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Jenny_E

                        Låter smart, men får du upp något bös då?
                        Nix, jag får bara upp vatten inget bös, men i vanliga fall tar filtren böset och jag vattnet. Fast nu när jag tömde karet helt ville jag ha upp böset så jag tog av nätet.... trodde ju inte jag hade både sterbai och tetra yngel bakom bakgrunden.....men rent är karet och flyttat imorgon skall jag kolla ynglen, tur att jag hade ett tomt akvarium brevid.....

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Jenny_E

                          För tillfället har jag kardinaltetror. Är sugen på kilfläcksrasbora, ingen tetra dock (fel världsdel). Och bilbukar.
                          Tidigare har jag, förutom sorgmantel, haft lykttetra och diamanttetra. Och visst är fantom fina också.
                          De kanske är lite små för dig, men kardinal/svart neontetra/glödbandtetra är nog favoriter.
                          Kul. Jag funderar på att ha ett kar med bara fantomtetror i olika färg förutom diskusen och corydorasen som finns i alla karen.

                          i det andra har jag funderat på bilbukar och glödbandstetra..... men som sagt ännu bara funderingar.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Akvariet är flyttat, sjutton vad tungt det är.....
                            Imorgon börjar jobbet, så då hinner jag bara med två timmars akvariepyssel i lokalen, hemma blir det vattenbyte senare. Så egentligen skulle jag inte sitta här och slappa utan tvätta hundratals filterkuber som skall tillbaka bakom bakgrunden.....men nu orkar jag inte mer. Sedan skall akvarierummet bli sovrum igen.
                            Det lustiga är att en av mina inneboende börjar fråga lite om akvarier....kanske jag kan få honom att köra igång ett.....

                            I lokalen var allt som vanligt igen hor de stora diskusarna. Otroligt , undra vad han fick för sig egentligen.....annars var allt kanon. Det känns fantastiskt att de små tar sig så bar.... snart är det dax ICC att komma och hämta dina tio. Skall bara kolla att de är helt fria från gälparasit sedan är du välkommen.

                            Hemma är allt lugnt. Skall kolla upp hur många yngel de är. De skall någ få gå här hemma med åsnorna , de är minst. Kerry ynglen skall tillbaka till sexhundra och sitt stimm. Kul ändå att fiskarna får yngel....

                            Nå, nu gäller det att planera tiden, Jobbet skall åter samsas med hobbyn

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Fantomteror finns bara i en "original" färg, så gå inte bort dig odlarnas penga jakt...

                              Tyvärr är utbudet av valbara tetror inte så stort, man kör på de säkra korten, här kommer en lista på de familjenamn som du kan söka på
                              • Nannostomus
                              • Hemigrammus
                              • Hyphessobrycon
                              • Paracheirodon
                              • Hyphessobrycon
                              • Carnegiella
                              • Gasteropelecus
                              • Thayeria
                              • Gymnocorymbus
                              Sen finns det en fisk som inte är en tetra, ett eget släkte som jag jag själv inte har haft, men varit väldigt nyfiken på
                              Bottentittare, Anostomus
                              Senast redigerad av c90368; 25 August 2019, 21:24.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Fantomteror finns bara i en "original" färg, så gå inte bort dig odlarnas penga jakt...

                                Tyvärr är utbudet av valbara tetror inte så stort, man kör på de säkra korten, här kommer en lista på de familjenamn som du kan söka på
                                • Nannostomus
                                • Hemigrammus
                                • Hyphessobrycon
                                • Paracheirodon
                                • Hyphessobrycon
                                • Carnegiella
                                • Gasteropelecus
                                • Thayeria
                                • Gymnocorymbus
                                Sen finns det en fisk som inte är en tetra, ett eget släkte som jag jag själv inte har haft, men varit väldigt nyfiken på
                                Bottentittare, Anostomus
                                Åh, där ser man. De röda fantomtetrorna finns inte på riktigt, bara framodlade..... det vill jag inte ha, bara äkta vara

                                Kommentar

                                Arbetssätt...