550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3C556862-12DA-424F-A52D-C7E0779D3051.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 569,0 KB
ID: 2407331 Johans, tror det är han av oss som har mest känsla för inredning

    Klicka på bilden för större version

Namn: 58618B10-0C51-474E-AEBA-ADAE9A4199CA.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 497,1 KB
ID: 2407329
    regnbåge

    Klicka på bilden för större version

Namn: 5D22BBB1-6E89-4B32-8ECE-9B543932D600.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 397,4 KB
ID: 2407330
    tropheus mori mm

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Nice!!! Ett tips till alla som citerar inlägg som innehåller bilder, ta inte med bilderna i citatet det blir liksom tårta på tårta!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Det är NÄSTAN malawi. Och NÄSTAN godkänt.
        Precis så, precis så

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av åheim
          Nice!!! Ett tips till alla som citerar inlägg som innehåller bilder, ta inte med bilderna i citatet det blir liksom tårta på tårta!
          Så rätt, ofta trycker man bara på citat och tänker inte hela vägen liksom

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            Riktig bildbomb, kul att se! Vad är det för levandefödare?

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Jenny_E
              Riktig bildbomb, kul att se! Vad är det för levandefödare?
              Kommer inte ihåg nämner men kollar upp och återkommer

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Den här lokalen, ligger den i anslutning till där du bor?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  Du är snart där. Du känner mörka sidan dra dig till ett malawi kar. Frågan är bara vad du ska ha? Det finns ju tusen arter i sjön.
                  Och vilket foder ska han då köra är frågan...?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Den här lokalen, ligger den i anslutning till där du bor?
                    Nja, anslutning och anslutning....
                    den ligger några km från hemmet men på vägen till och från jobbet. Cykelavstånd och hundpromenad avstånd .
                    Men inte i direkt anslutning . Jag funderade över detta i början , om det inte skulle kännas konstigt att ha fiskarna borta. Men det funkar fint, när jag är i lokalen blir det liksom mer aktivt tittande och pysslande då inga andra måsten finns. Det känns faktiskt som jag har mer tid med fisken än när de var hemma.
                    Tre kar kommer ju få stå kvar hemma, de två 540 och det nya 720...

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LoGeek

                      Och vilket foder ska han då köra är frågan...?
                      Ja, det är frågan. Har ju hört talkas om något som skall vara bra, kanske får testa det

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Det bästa med att ha semester hemma är att det är skön helgmorgon varje dag

                        Jag tycker om att ha mycket projekt omkring mig. Jag älskar att känna att jag använder mim tid väl och jag har för vana att liksom sammanfatta dagen innan jag somnar samt att planera nästa dag. Det kan ju låta som jag är fruktansvärt energisk och alltid har fullt upp, men så är det inte. Jag planerar helt enkelt även in tiden för att vila och återhämta. Tidigare körde jag mycket mindfullness helt enkelt för att kunna gå ner i varv och ta det lugnt men nu har min mindfullness blivit lika med tiden framför karen. Och när jag är ledig ja då börjar varje dag med ett par timmar här. Och oftast avslutas dagen också med ett par timmar framför rutan ( akvarierutan) resten av innevånarna i hushållet sitter framför en annan ruta ......

                        Det är en fascinerande värld som jag aldrig tröttnar på.

                        ja sen är det ju det här med att planera hobbyn. Hur färna jag än vill annat är det ju hobbyn som kommer sist, vilket troligen är rätt så. Så om familjen alltid kommer först och sedan jobbet sen alla övriga måsten. Först efter det kommer hobbyn så är det ju inte så konstigt att det inte alltid blir som planerat .

                        Planen närmsta tiden är ju att flytta 600 till lokalen men efter att karet stått tomt i över en månad har flytten ännu inte blivit av. Mest beroende på att vi måste vara minst fyra personer för att lyckas få ut det och sedan måste jag dessutom låna bil eller vagn för att få iväg det, sedan minst tre för att få in det i lokalen. Ja och tills nu har det hela tiden varit någon del i ekvationen som saknats. Eller andra variablar som stökat till det, vi kan bara ha ett kar som inte står på sin plats åt gången, för ett par veckor var det tätning av 540 som var i vägen, nu var det flytten av Johans 720 och så äntligen, på söndag blir det så dags för flytt av 600.

                        Det har lite gjort att planen på att använda regniga semesterdagar åt att sätta ihop en möbel för det kommande 720 inte blivit av. Men jag har hittat andra projekt här hemma att syssla med så helt sysslolös har jag inte varit.

                        Men om inget händer nu blir det flytt av kar på söndag eftermiddag. Sedan är den tänkta planen att på ett par dagar få igång detta och flytta in fiskarna. Först hade jag ju tänkt att helt enkelt fylla på vatten fån de två karen som hyser fisken som skall gå i 600 men nu får jag kolla lite med Patric om jag istället skall köra nystart på detta för att om möjligt hindra eventuella gälparasiter att flyttas samtidigt som fisk och vatten flyttas. Vi får väl se.

                        När sedan detta är klart skall de två 300 delas av och höstens fyra första lekpar få flytta in

                        ser fram emot hösten

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Mitt svammel går vidare....( ni behöver inte läsa om ni inte vill)

                            Jag är ju fortfarande nybörjare vad det gäller diskus och sydamerikanskt. Men inom hobbyn är jag gammal amatör. Skulle aldrig komma på idéen att kalla mig erfaren. Men ser ändå väldigt mycket framemot att ha ett Malawi kar igen.

                            Fast nu var det ju sydamerikanskt jag tänkte svamla vidare om. Och tänkte först på tetrorna. Kärlek helt enkelt. Detta är en fisk som jag genom alla år hoppat över, men de är helt fantastiska när man ger dem lite tid och studerar dem och man får snabbt sina favorit sorter.

                            När jag skulle skaffa tetror hade jag ju vissa idéer och tankar, men ju mer jag läste desto mer osäker blev jag.
                            Jag fick mycket hjälp här på forumet av många men framförallt Maths, och det blev så bra....

                            I de två karen i vardagsrummet har jag ju tre olika sorter i varje. Kanske många tycker det är rörigt och blir för mycket men själv tycker jag det blev otroligt bra.

                            kombinationen vinkeltetra, rödmunstetra och svart fantomtetra är helt suverän. Tröttnar aldrig på dessa.,
                            just att de håller till i olika skickat och grupperar sig så fantastiskt, vinkeltetrorna i en fin grupp nära ytan, fantomerna mestadels i mitten runt och bland växterna och rödmunen oftast lågt nära botten. Alla har sin nish.
                            När rödmunen simmar runt är det alltid i stimm, ibland hänger ett par vinkeltetror med mest på skoj. Och fantomerna svansar och dansar för varandra mest hela dagen, en otroligt vacker fisk som ett smycke i karet...

                            i karet brevid är det ju smyckestetran som jag fastnat för. Deras lek bland flytväxterna är otrolig, in och ut fram och tillbaka och flera hanar och honor hela tiden. Jätte intensivt i kanske tio femton minuter medans karets övriga invånare står och tittar. När de är klara är det diskusarnas tur att bröts runt i flytväxterna. Troligen på jakt efter rom. Citrontetrorna är vackra och lugna, dock inte så gruppbildande utan rätt utspridda. Dessutom är det nog både för lite växter och för ljus bakgrund för att de riktigt skall komma till sin rätt. Ja så kar vi kardinaltetrorna, otrolig färg men tyvärr inte direkt stim utan utspridda över hela karet. Det är lite synd, för när jag har nere handen för att göra något ja då bildar de direkt ett stim och detta stim håller ihop säkert tio minuter efter min hand är borta, i de ögonblicken är kardinaltetrorna de vackraste som finns, det blir en helt annan effekt än en här en där...

                            Kerritetran är ungefär som kardinaltetran att de sprider sig i hela karet, jag har ju haft turen att de lekt ett par gånger och klarat av en del av ynglen. Och när det finns små tetror med har de stimmat otroligt fint hela tiden med de små i mitten, riktigt roligt att se. Dolkstickstetrorna så, ja de är lite som vilken annan ciklid som helst.....Ja , jag sa ciklid för det känns mer som en ciklid än en tetra i beteenden , de har liksom rangordning och uppvaktning och parbildning som ciklider. Det är ju möjligt att detta är normalt bland tetror bara att man inte lägger märke till det, men hos dolkstickstetran märks det tydligt kanske på grund av deras storlek..

                            nog med ”Thomas betraktelser och funderingar” för idag

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Nja, anslutning och anslutning....
                              den ligger några km från hemmet men på vägen till och från jobbet. Cykelavstånd och hundpromenad avstånd .
                              Men inte i direkt anslutning . Jag funderade över detta i början , om det inte skulle kännas konstigt att ha fiskarna borta. Men det funkar fint, när jag är i lokalen blir det liksom mer aktivt tittande och pysslande då inga andra måsten finns. Det känns faktiskt som jag har mer tid med fisken än när de var hemma.
                              Tre kar kommer ju få stå kvar hemma, de två 540 och det nya 720...
                              Ja precis vad jag undrade, för jag själv vill kunna se karen hela tiden, så att säga, när jag är hemma och skulle kännas konstigt att mata fisken och sen sticka därifrån...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Ja precis vad jag undrade, för jag själv vill kunna se karen hela tiden, så att säga, när jag är hemma och skulle kännas konstigt att mata fisken och sen sticka därifrån...
                                Det var även min farhåga, men som sagt, känner att jag tittar ännu mer på dem nu än när de stod i ett rum hemma. Låter konstigt jag ver men för mig har det bara känts positivt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...