550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Trevlig semester!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av ICC
      Gillar dina tråd uppdateringar och rapporter Ekenberg. Läser med glädje när de läggs upp här i forumet. Hur många akvarium har du igång sammanlagt hemma och i lokalen?
      Appropå lokalen, får vi ta del utav en lite inblick där också, eller det kanske inte hänt så mycket sen sist och över sommarmånaderna.
      Kul ICC följer allt dina kar också.

      just nu har jag faktiskt bara två igång hemma.
      600 är tomt och förhoppningen är att vi hinner flytta det till lokalen nästa vecka. Sedan tänkte jag ju nöja mig med två hemma, ja plus ett karantän kar. Men så är det ju två mindre projekt jag funderar på. Ett var för ivanacara adoketa paret för att se om man kunde få lek på dem. Ja sedan tänkte jag ju ha ett till goldstripe coridoras för att få dem att leka.... men nu är det bara två igång hemma...... just nu. Nästa vecka skall jag kolla in ett 720 har ju tänkt att det skulle kunna passa i hallen. Tänkte bygga ett möbelkar av det, liksom bygga in det på plats.... ett semesterprojekt....
      Men ännu bara två 540 hemma......
      I lokalen händer det lite hela tiden, men inte så mycket i mitt hörn. Skall ge er en rundtur imorgon igen...
      I lokalen har jag sex kar igång. Ynglen i ett, smådiskusarna i ett, de första diskusarna i ett, F1 hantlarna tillsammans med jordätarna i ett, mina nya Rt tillsammans med hanen och cobalt honan i ett och sedan alla fiskar från 600 i ett. Alltså 6 st.
      sedan är det 450 som skall silikonas om , 540 som skall tätas och 600 som skall flyttas ...... som sagt lite kvar att göra.

      så sex igång i lokalen och två hemma ,
      under semestern är planen att ha sju igång i lokalen och ett tätt 540 , samt två hemma och en möbel för 720.
      Under hösten är tanken att både 540 och 450 skall inredas och ett 720 skall finnas hemma.....
      vid årsskiftet är tanken att alla tolv skall vara igång.
      Men som sagt.... mina planer blir ju inte alltid som jag tänkt.....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Trevlig semester!
        Tusen tack. Blir det fint väder blir det båt eller stuga, annars blir set lokalen....allt känns lika kul

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Låter bra! Hur ska du göra med 720-karet och lutningen i hallen? Bygger du upp möbeln så att den kompenserar för golvlutningen? Typ som du gjort med karen i vardagsrummet?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Låter bra! Hur ska du göra med 720-karet och lutningen i hallen? Bygger du upp möbeln så att den kompenserar för golvlutningen? Typ som du gjort med karen i vardagsrummet?
            Det är tanken. Får börja med en sockel så jag får ett något sånär plan yta. När sockeln är klar kommer jag naturligtvis fuska ihop resten från redan färdig stomme.
            Men denna gången blir det inte Ikea utan en ekmöbler byggd av en snickare . Så egentligen är det ju mer ett renoverings projekt.......

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Sorry, inga foton från lokalen idag...... men det kommer just nu är det lite för rörigt med alla prylar som står lite överallt....

              Men allt såg bra ut i karen , mina diskusyngel har ju inte dött av under medicineringen utan ser pigga och glada ut, äter friskt. Smådiskusen lika så, ja alla mina fiskar faktiskt. Så även om de är smittade så verkar de ju inte lidande i alla fall. Hemma funkar allt också bra, tyvärr har jag inte sett mitt Ivanacara adoketa par på ett par dagar vilket oroar mig lite, de brukar ju komma båda två vid matningen. Men nu har de varit helt försvunna, hoppas inte att det hänt något....
              Jag får börja min semester med att leta efter dem....

              Annars ja, växterna blir sämre och inte bättre. Kanske måste jag kolla igenom lysrören, eventuellt dax för byte. Möjligtvis får jag köpa lite nya växter men det känns ju trist om de inte tar sig. Beror det kanske på temperaturen på 29-30 grader. Ja jag vet inte men här känner jag att jag måste lägga lite energi om jag skall läxas få gröna lummiga kar.

              För övrigt sitter jag nu ikväll och försöker komma fram till vad jag egentligen vill med min hobby....det var ju Mats som ställde frågan om det här med att odla, och Maths som påpekade att jag var lite resultat eller prestations inriktad.....vilket stämmer... så vad vill jag egentligen???

              När jag höll på med mina Malawi hade jag ju linjeodlat på både Rödzebra och Hongi, hade köpt VF och F1 för massor med år sedan och sedan bara tillfört grupperna individer när jag hittade riktigt vackra, samtidigt som jag var hård på att bara behålla de finaste att odla på, tyckte om att hör av besökare att de aldrig sett så fina fiskar, och att alltid bli av med alla fiskar jag fick fram till ett bra pris. Det var roligt och det kändes ju lite som att jag lyckats....
              Och jag födde upp fiskarna i inredda kar. Inte nakna yngelkar, jag tömde aldrig honor, använde aldrig tumlare eller så.

              När jag började med diskus hade jag nog från början en liten förhoppning att man skulle dra upp en kull då och då. Men det var inte planen, planen var att klara av diskus utan död och sjukdom......och det har väl gott sådär....Det jag lyckats bäst med är ju att föda upp 5cm till vuxna och det har varit jättekul, från frisimmare till tre cm gick ju också bra. Nu gäller det ju att bemästra centimetrarna däremellan. Men om det är något jag skall syssla med det vet jag inte, kullen jag har nu vill jag ju få upp till vackra diskusar och har ju inte tänkt sälja.

              Men visst hade det varit vansinnigt kul om jag lyckas få fram friska, tåliga och vackra diskus utan annat än med muskelkraft så att säga, inga automatiska vattenbyten och osomvatten , nä bara med värmare och luftfilter, helst utan mediciner och preparat men det har jag ju insett att kloramin T kan göra nytta snabbt och fisken verkar ju inte lida av det.... så till hösten gör jag nästa försök..sedan får vi se...

              Tyvärr har mina två största hanar i San Merah karet börjat bråka, och riktigt bråka....så om det inte blir bättre måste jag dela dem, men det är också underligt när det fungerat så länge och helt plötsligt kommer de i luven på varandra.

              Ja planen fram igenom har ju inte direkt ändrats, nu måste jag ge Johan chansen och få ordning på sitt 720 i lokalen innan jag kör dit mitt 600, men jag hoppas det blir i veckan. Så att jag kan få det på plats, sedan blir det ett nytt försök med 540. På onsdag skall jag ut och kolla 720 karet jag hittat och är det repfritt slår jag till och då kan jag ju börja snickra på projektet jag inte ännu visste skulle komma......vågar inte ännu fundera på hur jag kom på det här med 720 men det är väl som vanligt med mig, lite längre fram hittar jag nog på en orsak till att jag behövde ännu ett kar.....kanske jag till oc med kan få det att låta som det var planerat

              28 september är GCA stora höstaktion (GCA är Göteborg Ciklid- och Akvariesälskap) frågan är om det skulle vara lägligt med en höst träff denna dag. Jag vet ju att jag troligen inte kommer vara klar med alla mina planer till dess......men frågan är om jag någonsin är klar med mina alla mina planer, men en tanke är att om intresse finns går vi på aktionen, efter det kanske en bit mat och sedan lokalen för att sen avsluta hemma hos mig. Som allt annat när det gäller mig bara en spontan idee som kan vidare utvecklas till en plan om det finns någon här som skulle tycka detta upplägg verkar spännande.

              Ja, det var nog kvällens fundering så här på kvällskvisten.......Ha det bra till nästa gång

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                För mig skulle den 28 sept funka bra! Kanske att jag i så fall hoppar över auktionen och ansluter i lokalen.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    För mig skulle den 28 sept funka bra! Kanske att jag i så fall hoppar över auktionen och ansluter i lokalen.
                    Låter alldeles utmärkt. Jag är själv intresserad av aktion, jag kan verka spontan och kanske till och med tanklös..... men aktioner är inget för mig för jag vill alltid själv veta vad jag vill köpa och sedan veta priset och sen fundera.....även om denna prosedur kan gå snabbt, en dag ibland , så funkar det absolut inte på aktion.
                    Men jag vet ju att måna tycker om aktion, både LAncer och ICC så om jag så om jag la ihop detta med besök hos mig kanske det lockade fler.

                    Men naturligtvis är aktionen helt frivillig , jättekul att du vill komma igen. Får se om det blir några fler
                    Jag lägger det som ett event när jag ser att intresset finns.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Har du kraften med dig så hade det varit kul om du kommer.
                      Annars får jag väl komma förbi dig

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Fint! Jag håller det datumet rent i kalendern så länge. I så fall kör jag samma upplägg som sist med tåg och hotell. Auktionen kan säkert vara kul. Känns dock vanskligt att köpa fisk när jag inte ska hem samma dag, så det är lika bra att avstå hela auktionen. Annars slutar det väl med något köp ändå

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Låter trevligt med en träff, jag håller en tidsslott för det i min kalender

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Låter kul och trevligt med träff, lokalbesök och auktion. Önskar jag kunde säga att jag spikar den 28:onde i kalendern. Tyvärr ser jag att jag jobbar den helgen och att en födelsedag finns med i kalendern. Får klura på en lösning, återkommer.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Oj oj oj..... en sorgens dag denna.

                              kommer just från Stork Zoo. 300 hundra av Patrics fina diskus hade dött under helgen. Han har ju ett stort system med jätte sump så vattnet rör sig hela tiden och mellan dessa kar till sumpen och runt igen. Någon gång under helgen har det blivit stopp och vissa kar har blivit utan cirkulation och vattnet har runnit ut på golvet istället. Vilket medförde att 300 hundra diskus var döda i morse......hur kör van vidare efter det. Bara det ekonomiska bakslaget är ju fruktansvärt sedan att känslomässigt starta om. Sjutton

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Fy f-n . Vad hemskt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...