550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Thomas, du är en riktig sagoberättare du, fast dina sagor är ju på riktigt. Det är väldigt skoj att läsa din tråd , såklart är det tråkigt när det jäklas för dig.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Thomas! Jag läser, som så många andra, det du skriver med stort intresse.
      En grej jag undrar lite; Skaffade du Discus för att ha dom som avelsdjur?
      Frågan är ställd i all välmening.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Vad intressant att bågfenorna verkar ha startat ett föräldrakooperativ! Vore ju bra om harmonin fortsätter och alla tre hanar hjälper till att försvara ägg/yngel!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Så var det ju diskusarna då.....där har de faktiskt också hänt något.

          I detta kar har det ju hela tiden varit en harmonisk grupp som mer eller mindre alltid hållit i hop som grupp. Nästan som ett stim diskus.....

          erfarenheten jag annars har i det övriga karen är att de parar ut rätt snabbt och tar sina revir. Men inte i detta karet.

          Men nu har det hänt, ja något har hänt. Pricken den största i karet har tagit en sida av karet och den näst största, i mitt tycke den vackraste, har tagit den den andra hälften av karet. Misstänker att dessa två är dominanta hanar.

          det är ju precis vad Duke och Snake gjorde men då hade de ju honor . Dessa två hanar har inga honor men har ändå kommit fram till att de skall dela upp karet.

          och ny till det jag tycker är riktigt fascinerande de övriga har liksom valt sida, så nu har pricken tre på sin sida och den snygge fyra på sin.

          När jag handmatar med oxhjärta i mitten funkar det bra, alla äter och inget bråk men när jag ger pellets eller granulat måste jag lägga i dem så att de sjunker till botten i olika delar av karet. Annars tar den gruppen på vars sida maten faller detta som sitt byte och jagar bort de övriga.

          Det är spännande det här med diskus, och efter att nu egentligen haft tre grupper i tre olika kar som varit ihop sedan de var unga har dessa tre grupper utvecklat på olika sätt och karen har fungerat olika trotts att förhållandena varit i stort sätt de samma. Det nästa karet som skall befolkas är ju 600 liters, under kommande vecka förhoppningsvis och det blir ju med en gruppspelet inte växt upp tillsammans utan sätta ihop som vuxna. Spännande att se hut de fungerar.
          i det karet kommer RT- hanen , cobolt honan, de tre nya rt- honorna och det två blue Diamond hanarna få gå.
          Jag tror det kommer bli ett fantastiskt vackert kat.

          I de karet hoppas jag få fram några enastående vackra par men vem vet. Ännu har ju inte bröderna blå visat de minsta interesset för motsatta könet.

          säga vad man vill men att ha akvarium är alltid spännande. Älskar detta....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Inger H
            Thomas, du är en riktig sagoberättare du, fast dina sagor är ju på riktigt. Det är väldigt skoj att läsa din tråd , såklart är det tråkigt när det jäklas för dig.

            //Inger
            Tack Inger. Jag älskar böcker, berättelser och sagor, så det är nog en av de finaste komplimanger jag kan få. Och helt ärligt får jag lite känslan av en sagovärld när jag sitter och tittar i karen. Att jag stöter på lite motgångar är nog nyttigt annars hade jag nog blivit odräglig och trot att jag kunnat det här

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Thomas! Jag läser, som så många andra, det du skriver med stort intresse.
              En grej jag undrar lite; Skaffade du Discus för att ha dom som avelsdjur?
              Frågan är ställd i all välmening.
              Nej inte alls..... när jag började för ett och ett halvt år sedan var tanken att ha ett kar med diskus och lite andra sydamerikanskt. Tanken var aldrig att varken avsluta Malawi eller föda upp diskus. Men under alla år jag haft Malawi har jag haft uppfödning i mindre skala för att det är grymt att vara med hela tiden. Sedan har faktiskt uppfödningen gjort att jag haft en hobbysom inte kostat pengar.

              Så nej, att nu bara ha diskus var inte planen och att föda upp trodde jag inte ännu var möjligt.... men nu är jag där så attJag vill pröva. Utan automatiska vattenbyten eller dyr teknink, är det över huvud taget möjligt. Och du som nu lärt känna mig vet ju attmitt liv sällan styrs av planer utan mer eller mindre rullar på och tar lite den väg som känns rätt för tillfället...... Just nu känns det som jag har alldeles för vacker fisk som vill leka för att inte ge det en chans.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Vad intressant att bågfenorna verkar ha startat ett föräldrakooperativ! Vore ju bra om harmonin fortsätter och alla tre hanar hjälper till att försvara ägg/yngel!
                Ja, man kan ju alltid hoppas men är orolig för att det snart blir bråk mellan hanarna. Fast ruskigt spännande att följa.....

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Nej inte alls..... när jag började för ett och ett halvt år sedan var tanken att ha ett kar med diskus och lite andra sydamerikanskt. Tanken var aldrig att varken avsluta Malawi eller föda upp diskus. Men under alla år jag haft Malawi har jag haft uppfödning i mindre skala för att det är grymt att vara med hela tiden. Sedan har faktiskt uppfödningen gjort att jag haft en hobbysom inte kostat pengar.
                  Så nej, att nu bara ha diskus var inte planen och att föda upp trodde jag inte ännu var möjligt.... men nu är jag där så attJag vill pröva. Utan automatiska vattenbyten eller dyr teknink, är det över huvud taget möjligt. Och du som nu lärt känna mig vet ju attmitt liv sällan styrs av planer utan mer eller mindre rullar på och tar lite den väg som känns rätt för tillfället...... Just nu känns det som jag har alldeles för vacker fisk som vill leka för att inte ge det en chans.
                  Jag förstår.

                  Kommentar

                  • cambru

                    • September 2008
                    • 209

                    Det är så roligt att läsa om livet i dina akvarier eftersom du är så duktig på att berätta så det blir levande. Och bågfenarna; vilka vackra fiskar!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av cambru
                      Det är så roligt att läsa om livet i dina akvarier eftersom du är så duktig på att berätta så det blir levande. Och bågfenarna; vilka vackra fiskar!
                      Jättekul att höra. Ja mitt intresse är lite mer ”flummigt” än många andras . Jag älskar verkligen att titta på beteenden hos fisken mer än vattenvärden och tekniska prylar. Kan nog sitta hur länge som helst.

                      Sitter just nu vid mina första diskusars kar, underbara.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: CA133C2D-36D0-48A9-9159-17DCFA552717.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 501,8 KB
ID: 2406727

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Fast det är klart....de små cikliderna är ju också vansinnigt spännande. För ett par veckor sedan var det bolivianerna som upptog hela mitt intresse då de var i lektagen men det bidde aldrig något. Nu har de lugnat ner sig, de simmar mest runt i par ja, eller tre och två. Det är ju fem så en udda hona hänger oftast med ett av paren vilket verkar funka fint.

                        men som sagt ....nu är det de gröna bågfenscikliderna som fångat mitt intresse helt. Jag har fyra honor och tre hanar, tanken var fem honor och två hanar men något gick fel.... det är nog inte alltid så lätt att se skillnad på småfisk... Och egentligen är det först de senaste veckorna som hanarna verkligen blommat ut Nu när dessutom en av honorna var på lekhumör, ja då blev hanarna om möjligt ännu vackrare.... men som sagt bara en hona som vill leka. Hanarna har fjäskar i flera dagar och försökt vinna hennes hjärta, men jag förstår att hon haft svårt att välja, hanarna är lika stora och lika vackra och verkar liksom inte hittat någon rang ordning sinsemellan . Ännu inga riktiga bråk mellan hanarna men jag har blivit varnad så jag håller uppsikt för jag har ju tillräckligt med akvarium för att dela dem om det skulle behövas.....så för ett par dagar sedan verkade det nästan som honan tänkte, skit samma jag tar alla tre. För då började hon lägga rom och alla tre hanar var fullt sysselsatta med att befrukta, en i taget.... jag har aldrig sett något liknande. När de var klart försvann honan in i sin grotta under en rot där hon nu håller till. Hon tittar ut emellan åt och iblan kommer de andra honorna liksom och simmar förbi för att se om det hänt något ännu. Hanarna då, jo de vaktar alla tre, varken tetror bolivianer eller diskus får komma för nära för då jagas de bort. Och för nära verkar idag vara cirka fem centimeter , helt otroligt vilka små revir de verkar ha, dessa tre hanar valde ju tidigt alla tre ett revir runt just denna rot. Underbart fascinerande ...
                        Hade dessa i våras en kortare period. Intressanta beteenden och lättlekta. Tyvärr funkade det inte så bra i mitt kar, dels betydligt glupskare än jag väntat mig och dels tror jag mitt är för litet (trots artbeskrivningarna) och för mycket sällskap. Kanske kan vara aktuellt igen för mig med andra förutsättningar, närmast funderar jag på kakaduaciklid eventuellt, i nytt kar.
                        Hur håller du dina?

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jenny - kakaduor är fina, lättlekta och intressanta! Tyvärr ganska kortlivade, men det vet du säkert redan. Om man inte har något problem med det sistnämnda är det en toppenfisk tycker jag!

                          Thomas - hur går det med bågfenorna?

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Jenny - kakaduor är fina, lättlekta och intressanta! Tyvärr ganska kortlivade, men det vet du säkert redan. Om man inte har något problem med det sistnämnda är det en toppenfisk tycker jag!

                            Thomas - hur går det med bågfenorna?
                            Ja, jag vet. Lite tråkigt förstås, men har haft de tidigare och kan inte minnas några problem i övrigt.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Gillar dina tråd uppdateringar och rapporter Ekenberg. Läser med glädje när de läggs upp här i forumet. Hur många akvarium har du igång sammanlagt hemma och i lokalen?
                              Appropå lokalen, får vi ta del utav en lite inblick där också, eller det kanske inte hänt så mycket sen sist och över sommarmånaderna.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Dagen idag har gått åt till att flytta ett akvarie. Jaohan hade hittat ett fint i falköping 720 med BTN bakgrund. Tungt att bära men en mycket trevlig dag. Mycket akvarie snack ..... vi träffades nio i morse och var klara klockan sex på kvällen. Allt såg fortfarande bra ut i lokalen, småynglen som fortfarande går på behandling har börjat växa igen och verkar pigga. De större små är också pigga växer bra och färgar mer för varje dag. Hemma inget nytt att rapportera . Jag har mina sju gröna bågfenciklider i ett 540 tillsammans med fem bolivianska fjärilciklider och nio diskusar samt femti kardinaltetra, 15 citrontetra, 15 smyckestetra och 15 grönfläckiga corydoras . Dena kombination fungerar perfekt i karet. Och det känns som fiskarna fungerar friktionsfritt tillsamman .

                                Imorgon är min sista dag på jobbet sedan börjar jag min semester. Underbart

                                Kommentar

                                Arbetssätt...