550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Bra skrivet ICC! Instämmer.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Idag tar jag det lite lugnt med akvarier...
      Allt var bra i lokalen, ynglen ser otroligt bra ut.
      Inga fler döda ännu....
      även smådiskusarna, de börjar så smått färga, skall bli spännande att se om det blir åtta RT och fyra redspotted green.
      Här hemma är allt lugnt, ja förutom de tre gröna bågfenscikliderna där nu alla tre försöker befrukta honans rom.....inga egentliga bråk ännu men det är väl bara en tidsfråga. På söndag skall jag hjälpa Johan med hans sista kar till lokalen, ett 720. Sedan när hans är på plats skall mitt sexhundra dit.
      Ja så skall ju ett nytt försök med tätning av 540 göras. Skam den som ger sig....

      Men idag gör jag inget.....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Skönt det går åt rätt håll. Själv fick jag lek på mina Cynotilapia Mpanga Rocks F1:or idag efter ett större vattenbyte och filterrengöring. Då släppte en hona till. Hanen är alltid på gång och där är tre runda honor till som står på tur. I helgen ska jag hjälpa till att rengöra sydamerikanska kar. När man inte har tillräckligt med egna kar att pyssla med får man ju låna andras. Där ät 8 totalt. får se hur många jag hinner på två dagar.
        Beror ju helt hur väl de skall rengöra, vattenbyten, filter och rutor klarar jag på en halv dag ..... så visst klarar du det. Men det är ju betydligt roligare att sköta sina egna kar än andras.

        Hoppas det blir n

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Slant med tummen.....var ju inte klar.

          Hoppas det blir något denna gång.... och du, jag håller med flera andra....starta en projekt tråd så att vi får hänga med på din resa. Kan ju bli jättespännande, framförallt med de nya du skall ta in till hösten.
          kör en projektråd.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Men du, skulle det behöva vara ”sexigt” för att vara läsvärt skulle ju ingen läsa t.ex. min tråd . Jag tycker i alla fall att dina grejer låter intressant och det vore roligt att få lära sig om en typ av fisk som jag inte kan något om alls. Att någon på forumet har en dålig dag och blir lite hård i ett inlägg borde inte påverka ditt val att ev. starta en projekttråd tycker jag. ”Tänk gås” och låt det bara rinna av dig.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Malawi_forever

              Får fundera på det. Tappade lite sugen när man blev utskälld för gilla "fel" fiskar, och "sjö"-fiskar, som lever på stora djup, och som "vem son helst" kan lyckas med. Det är egentligen inget märkvärdigt jag håller på med. Jag har gått ner på två arter nu och det blir inte särskilt "sexigt" att läsa "ny ynglade de igen". Ah, vi får se.
              Ah, smällar man får ta och helt ärligt eftersom jag nu har stor erfarenhet av Malawi och liten om sydamerikanskt så är ju min erfarenhet så här långt att sydamerikanska ciklider är minst lika lätt lekta som Tanganyika och Malawi , det svåra är att föda upp dem till vackra vuxna individer . Så många misslyckade vuxna man sett så är ju det utmaningen.

              respekt åt alla som väljer en inriktning , men det finns inget värre än de som förringar andras intresse och kunskap.. Så det behövs fler duktiga hobbyister inom Malawi och framförallt här på forumet, för en mer varierad och spännande grupp tror jag inte det finns.

              kör en tråd och strunta i de som inte kan Malawi

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Thomas - går det fortsatt bra med ynglen nu sedan du behandlade dem?

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Det går faktiskt jättebra, ingen död på fyra dagar. Behandlingen är nio dagar lång men allt ser jättebra ut.
                  känns riktigt skönt.
                  Ja även om jag har fått in parasiter ser det väldigt bra ut i alla karen. Jag har ju en diskus här hemma som slutade äta, men några dagar med höjd värme rökte för att hon skulle komma igång igen.
                  Och vädret är ju underbart. Grått och regnigt så jag behövde inte åka till sommarstugan denna helgen utan kan vara hemma och pyssla. Sedan jobbar jag oå måndag och sen är det semester .....

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Låter jättebra!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Grått ute, killarna sover ännu, kaffe i koppen,
                      och har placerat mig framför karen. Kan helgen börja bättre .

                      Jag sitter alltså i en fåtölj mitt framför karet, så nära att knäna slår i bänken. Och liksom bara tar in allt som händer.

                      Det kar jag sitterframför nu är curilenquer karet, karet jag är väldigt missnöjd med, ja inte fiskarna de är jag väldigt nöjda med utan växt och inredning. Det har liksom aldrig blivit som jag ville. Så där är ytterligare ett framtida projekt. Ominredning..... men ett framtida

                      tyvärr känns det inte som varken citrontetra eller smyckestetran kommer riktigt till sin rätt i detta kar. Hade en fundering på att flytta dem, men hur sjutton gör man det utan att stressa upp övrig fisk. Nä , röra så lite som möjligt. Apropå tetror, kunde inget och visste inget om dessa fiskar innan jag började med sydamerikanskt och fick en otrolig hjälp främst av Maths men av flera andra också. Nu har jag ju haft tetror i över ett år och har liksom lärt känna dem. Och man får ju lätt sina favoriter, ja entré på individ nivå som med diskus utan snarare art nivå. Tyvärr kan jag säga att kardinaltetrorna inte vunnit mitt hjärta riktigt. De är vackra och effekten av stimmet när de stimmar är fantastisk men för övrigt vinner de liksom inte mitt hjärta. Ångrar dem inte på något sätt men de är liksom mer än inredningsdetalj något som ger färg och liv.
                      Citrontetrorna däremot är nästan lika kul som de svarta fantomtetrorna när man ger sig tid att titta oå dem och vad de håller på med. Men ännu är smyckestetrorna absoluta favoriten i detta kar, grymt kull att se hanarna dans i lodrät ställning med huvudena neråt och när de är på lekhumör och flyger in och ut bland flytväxterna.

                      Så skulle det vara så att jag märker att diskusodling om än på lekmanna nivå inte är något för mig kommer det bli art akvarium för tetror i lokalen. Säkert minst lika roligt och kanske mindre stressande än diskus. Får erkänna att hjärtat alltid slår lite snabbare just i de ögonblick när jag sticker nyckeln i låset innan jag kommer in och vet hur det ser ut i diskuskaren....

                      Borde det varit tetror jag satsade på istället.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Grått ute, killarna sover ännu, kaffe i koppen,
                        och har placerat mig framför karen. Kan helgen börja bättre .

                        Jag sitter alltså i en fåtölj mitt framför karet, så nära att knäna slår i bänken. Och liksom bara tar in allt som händer.

                        Det kar jag sitterframför nu är curilenquer karet, karet jag är väldigt missnöjd med, ja inte fiskarna de är jag väldigt nöjda med utan växt och inredning. Det har liksom aldrig blivit som jag ville. Så där är ytterligare ett framtida projekt. Ominredning..... men ett framtida

                        tyvärr känns det inte som varken citrontetra eller smyckestetran kommer riktigt till sin rätt i detta kar. Hade en fundering på att flytta dem, men hur sjutton gör man det utan att stressa upp övrig fisk. Nä , röra så lite som möjligt. Apropå tetror, kunde inget och visste inget om dessa fiskar innan jag började med sydamerikanskt och fick en otrolig hjälp främst av Maths men av flera andra också. Nu har jag ju haft tetror i över ett år och har liksom lärt känna dem. Och man får ju lätt sina favoriter, ja entré på individ nivå som med diskus utan snarare art nivå. Tyvärr kan jag säga att kardinaltetrorna inte vunnit mitt hjärta riktigt. De är vackra och effekten av stimmet när de stimmar är fantastisk men för övrigt vinner de liksom inte mitt hjärta. Ångrar dem inte på något sätt men de är liksom mer än inredningsdetalj något som ger färg och liv.
                        Citrontetrorna däremot är nästan lika kul som de svarta fantomtetrorna när man ger sig tid att titta oå dem och vad de håller på med. Men ännu är smyckestetrorna absoluta favoriten i detta kar, grymt kull att se hanarna dans i lodrät ställning med huvudena neråt och när de är på lekhumör och flyger in och ut bland flytväxterna.

                        Så skulle det vara så att jag märker att diskusodling om än på lekmanna nivå inte är något för mig kommer det bli art akvarium för tetror i lokalen. Säkert minst lika roligt och kanske mindre stressande än diskus. Får erkänna att hjärtat alltid slår lite snabbare just i de ögonblick när jag sticker nyckeln i låset innan jag kommer in och vet hur det ser ut i diskuskaren....

                        Borde det varit tetror jag satsade på istället.
                        Härlig att höra att det är på rätt väg nu med dina fiskar.
                        Det blir som en liten sagoberättelse och man får bilder framför sig om det du skriver.

                        Du får ha en härlig semester åxå, nu börjar alvaret igen efter 4 veckors semester.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Fast det är klart....de små cikliderna är ju också vansinnigt spännande. För ett par veckor sedan var det bolivianerna som upptog hela mitt intresse då de var i lektagen men det bidde aldrig något. Nu har de lugnat ner sig, de simmar mest runt i par ja, eller tre och två. Det är ju fem så en udda hona hänger oftast med ett av paren vilket verkar funka fint.

                          men som sagt ....nu är det de gröna bågfenscikliderna som fångat mitt intresse helt. Jag har fyra honor och tre hanar, tanken var fem honor och två hanar men något gick fel.... det är nog inte alltid så lätt att se skillnad på småfisk... Och egentligen är det först de senaste veckorna som hanarna verkligen blommat ut Nu när dessutom en av honorna var på lekhumör, ja då blev hanarna om möjligt ännu vackrare.... men som sagt bara en hona som vill leka. Hanarna har fjäskar i flera dagar och försökt vinna hennes hjärta, men jag förstår att hon haft svårt att välja, hanarna är lika stora och lika vackra och verkar liksom inte hittat någon rang ordning sinsemellan . Ännu inga riktiga bråk mellan hanarna men jag har blivit varnad så jag håller uppsikt för jag har ju tillräckligt med akvarium för att dela dem om det skulle behövas.....så för ett par dagar sedan verkade det nästan som honan tänkte, skit samma jag tar alla tre. För då började hon lägga rom och alla tre hanar var fullt sysselsatta med att befrukta, en i taget.... jag har aldrig sett något liknande. När de var klart försvann honan in i sin grotta under en rot där hon nu håller till. Hon tittar ut emellan åt och iblan kommer de andra honorna liksom och simmar förbi för att se om det hänt något ännu. Hanarna då, jo de vaktar alla tre, varken tetror bolivianer eller diskus får komma för nära för då jagas de bort. Och för nära verkar idag vara cirka fem centimeter , helt otroligt vilka små revir de verkar ha, dessa tre hanar valde ju tidigt alla tre ett revir runt just denna rot. Underbart fascinerande ...

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av smajlet

                            Härlig att höra att det är på rätt väg nu med dina fiskar.
                            Det blir som en liten sagoberättelse och man får bilder framför sig om det du skriver.

                            Du får ha en härlig semester åxå, nu börjar alvaret igen efter 4 veckors semester.
                            Jag skall tänka på dig nu när jag är ledig

                            jättekul att det uppskattas att jag skriver det jag ser och får dela min upplevelse.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Egentligen tänkte jag inte lägga ut foton. Rutorna är så skitiga, men kan ändå inte låta bli att förmedla lite bilder... det är så spännande helt enkelt

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 88974391-ADCD-4CDC-A016-46A6E0371B2A.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 469,5 KB
ID: 2406684

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 94741456-A3D2-4CB5-B2D0-DBF861C54A5A.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 512,0 KB
ID: 2406685
                              nyfikna bolivianer på besök

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 915D0ADB-215F-4DE1-B42B-81228ADDBC72.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 467,6 KB
ID: 2406686

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 052D0035-ABB0-4EE0-9647-26C3875EFA30.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 465,7 KB
ID: 2406687
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 98C470D1-29E2-4207-B047-861E71B8352D.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 536,8 KB
ID: 2406688
                              nu är de allt lite väl nära


                              Klicka på bilden för större version

Namn: E9B0484C-5820-49B5-B1CE-09816162AB6E.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 532,8 KB
ID: 2406689
                              dax att lämna plats
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 3E286A5E-DDED-4EE8-994B-6865BBD1E9EB.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 563,7 KB
ID: 2406690
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 163E6909-1074-456C-A392-26CEF8B1EC56.jpeg
Visningar: 126
Storlek: 486,6 KB
ID: 2406691

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                På näst sista bilden försökte jag fånga honan som tittade ut för att se vad som hände....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...