550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Jag har dragit ner på antal arter och istället fler lek. Men jag siktar in mig på en Chidongo Saulousi coral red. Den vanliga är rödlistad så det går ändå inte få tag i vilda. Denna Coral är linjeavlad och ungfisk och honor är coral röda istället för gula. Väldigt snygga även innan hanarna färgat ut.

    Sen behåller jag mina vildfångade Msobo som jag försöker få igång. Byter nog ut Cynotilapia Mpanga rocks när jag kommit över Saulosi croal red. Tänkte bara ha två arter. Har inte så mycket plats. Blev dock två yngelkar till förrgår. Nu får jag börja slänga ut möbler om jag ska ha mer kar. Undersöker möjlighet att få en lokal i källaren. Då är man nog helt nere i träsket om det blir av. Där går nog in en odlingskar utan problem, och ett större i mitten. Sen är ekonomin förstörd. Det blir till att äta nudlar sen.
    Akvaholiker, det är lätt att drabbas....

    spännande med röda saulosi . Något helt nytt för mig. Jag har ju under alla mina Malawi år alltid haft ett mbuna kar, alltid med rödzebra , tewaeasse och demsoni. Älskade just den kombinationen och de funkade alltid bra tillsammans.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 31DEB40E-2688-4FBF-905B-13DD100B6F4A.jpeg
Visningar: 163
Storlek: 255,0 KB
ID: 2406459
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5EFFFC0E-F1E6-4214-A476-18934B9D9D9F.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 531,1 KB
ID: 2406460

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Malawi_forever

      Skitsnyggt kar du hade.

      Jag tror han har linjeavlat på röda och på så vis fått fram mer rött i dom. Snygga är dom och jag tror de är lättsålda. Gula, röda och de som snabbt får zebra streck är lättsålda ungfiskar.

      Några bilder på mina vildfångade Msobo (de är snabba och inte lätt få bra bilder)

      Dominanta hanen
      https://www.dropbox.com/s/m53kyvrm84...02935.jpg?dl=0

      Snygga äggfläckar
      https://www.dropbox.com/s/23b6niso0a...05024.jpg?dl=0

      Gula fina honor
      https://www.dropbox.com/s/n6k1ofvgf8...05211.jpg?dl=0

      Kommer bli snygga F1 avkommor om jag får igång deras lek. Just nu är det lite svårt att få tag i bra levande foder. Lättare få igång dom om de ett par gånger i veckan får levande.
      Jättefina. Jag körde också linje avel på rödzebra. Hade linjen med orange hona och blå hanne. Jag blev faktiskt alltid av med alla mbuna lätt, sålde bara till handlare, aldrig till privatpersoner. Var också grymt stolt över mina Hungi . Där hade jag samma avelsgrupp i nio år. Det var nog dessa och rödzebra gruppen som var svårast att göra sig av med när jag bytte inriktning...

      Klicka på bilden för större version

Namn: E7E9CE42-C635-41BB-B654-A419CC927598.jpeg
Visningar: 154
Storlek: 451,2 KB
ID: 2406475

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Men snälla ni, Malawi kallar vi inom SA "ping pong fiskar" eftersom de måste hållas i stora grupper så att de inte kan/orkar slåss med varandra. En sjöfisk som lever på relativt stora djup med oändliga ytor är inget som passar i ett akvarium. Kommer ihåg en tråd för många år sedan där man byggde till huset för att få plats med ett flera tusenliters kar för Malawi. Gick några år sen blev det konverterat till saltvatten. Lite intressant att ett rev akvarium i saltvatten har bättre förutsättningar att lyckas än en sötvattens kar.

        Malawi lockar de som vill ha färg, men som inte har någon insikt i hur fiskarna lever i sin naturliga miljö. Dessutom så är det så otroligt tråkigt att titta på ett Malawi kar, fiskar som simmar fram och tillbaka utan något mål, därav namnet Ping Pong kar.

        Odlingen på dessa fiskar för att få fram bättre/spännande färger, gör mig illamående, kommers i sin sämsta form.

        Tack för mig, jag har framfört min åsikt och kommer inte svara på några inlägg från denna tråd, för det jag har framfört är en åsikt, ingen sanning och en diskussion i ämnet kommer inte leda till någon djupare förståelse eller rättfärdigande.

        Ha en bra kväll
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Malawi_forever

          Snygga Hongi. Vill du ha röd zebra igen så vet jag en som avlar jättefina F2:or med röda fina honor och himmelsblå hanar med vackert insprängda små röda fläckar på fenorna.
          Nu kör jag SA men man skall aldrig säga aldrig.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av c90368
            Men snälla ni, Malawi kallar vi inom SA "ping pong fiskar" eftersom de måste hållas i stora grupper så att de inte kan/orkar slåss med varandra. En sjöfisk som lever på relativt stora djup med oändliga ytor är inget som passar i ett akvarium. Kommer ihåg en tråd för många år sedan där man byggde till huset för att få plats med ett flera tusenliters kar för Malawi. Gick några år sen blev det konverterat till saltvatten. Lite intressant att ett rev akvarium i saltvatten har bättre förutsättningar att lyckas än en sötvattens kar.

            Malawi lockar de som vill ha färg, men som inte har någon insikt i hur fiskarna lever i sin naturliga miljö. Dessutom så är det så otroligt tråkigt att titta på ett Malawi kar, fiskar som simmar fram och tillbaka utan något mål, därav namnet Ping Pong kar.

            Odlingen på dessa fiskar för att få fram bättre/spännande färger, gör mig illamående, kommers i sin sämsta form.

            Tack för mig, jag har framfört min åsikt och kommer inte svara på några inlägg från denna tråd, för det jag har framfört är en åsikt, ingen sanning och en diskussion i ämnet kommer inte leda till någon djupare förståelse eller rättfärdigande.

            Ha en bra kväll
            Aj då Maths, där klampade du allt ordentligt i klaveret och visar bara på otrolig okunskap. Det gjorde faktiskt ordentligt ont eftersom jag trodde mycket mer om dig.

            Men som du sa, du vill inte diskutera detta mer. Så vi släpper det.....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Jag har ju haft ciklider från de tre stora afrikanska sjöarna under mer än trettio år och tyvärr är det väldigt ofta man möts av stor okunskap när det gäller just dessa fiskar och inte sällan utav människor som är intresserade av akvariehobbyn. Det är synd eftersom de personerna oftast varken har kunskap eller erfarenhet men ändå tror sig veta.
              Jag har ju dessutom haft den stora fördelen att jag besökt dessa sjöar. Viktoria sjön endast en gång men både Tanganyika sjön och Malawi sjön vid ett par tillfällen. De är djupa sjöar men det fins fisk i alla djup och det finns flera olika biotoper i sjöarna. Massor med olika typer av ciklider med otroligt intressanta beteende och yngelvård. Dessutom har flera fantastiska färger. Att det sedan finns framodlade färgvarianter som inte finns i sjöarna är ju inte konstigare än diskusvarianterna eller fjärilciklider med framodlade färger och varianter. Detta finns ju inom hobbyn och har inte med malawiciklider att göra.....utan en variant av all odling.
              visst finns det afrikanska ciklider som simmar fram och tillbaka i karen , precis som det finns tetror som gör det. Och visst finns det afrikanska ciklider som är aggressiva och skall hållas i grupp precis som amerikanska ciklider. Men väldigt många av Malawi cikliderna hålls i par och är lika lugna som diskus.... så att SA skulle vara mer intressanta eller lugnare eller mindre aggressiva är bara myter från Akvarister som eventuellt kan mycket om väldigt lite och bara visar sin okunskap inom arkvaristik.

              Hobbyn är stor och om man skall kunna ta till sig allt detta krävs att man vågar inse att man bara kan en liten del och att det finns otroligt mycket kvar att lära.
              Ja eller så gömmer man sig bakom det lilla man kan och stannar där.....

              Stor kram.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Aj då Maths, där klampade du allt ordentligt i klaveret och visar bara på otrolig okunskap. Det gjorde faktiskt ordentligt ont eftersom jag trodde mycket mer om dig.
                Ja, jag håller med dig jag trampade i klaveret. Jag kan ju i ärlighetens namn inte ha någon uppfattning om Malawi eftersom jag inte har haft några, min åsikt har skapas utifrån andra och de få Malawi kar jag har tittat på.

                Syftet med inlägget var att få ett svar från Malawi_forever och det fick jag, ett mycket dräpande och förmodligen helt rättvist. Men det tar jag, det var ett försök att få denna något anonyma och uppenbarligen mycket kunniga akvarist Malawi_forever att komma fram och berätta mer om sina akvarium och fiskar.

                En ganska dålig ide, men Malawi, jag är nyfiken, vill veta mer. Det brukar inte vara så att de som har sjöfiskar skriver så många inlägg i SA trådar och jag har inte några synpunkter på dina inlägg, de visar på stor kunskap och faktakoll. Men vem är du, var/hur har du lärt dig?

                Dessutom gillar jag att du, Malawi kan skriva sarkastiskt, det ger lite mervärde istället för nätets påhopp och hot
                Senast redigerad av c90368; 07 August 2019, 22:12.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Malawi_forever

                  "Kom över till den mörka sidan". (det var den närmaste Darth Vader jag hittade).

                  Om du korsar över till mörka sidan ska jag skicka fina firrar till dig "for free" om jag får igång lek på mina Msobo. Gott om honor, så någon kommmer nog gå och tugga hela tiden. Bara jag får igång dom.
                  Hahaha
                  Jag är ju nästan sugen nu.....jag har ju ännu ingen plan för det nya 720 kanske får det bli en härlig Malawi balja.

                  Ett foto till från mörka sidan, detta kar var nog en katastrof vad det gäller biotop eftersom jag hade lava stenar och dessutom några fontosor i ett Malawi kar.
                  lugna fontosa, lugna delfin, lugna Mari gold ( över 15 cm stora) och pigga golden i grottorna. Ett kar alla stannade vid och de som inte kan så mycket om hobbyn trodde det var saltvatten.... ett lugnt Malawi kar med flera olika typer av malawiciklider , munruvare, parbildande, familjeciklider, yngelvård.... ja alla varianter som SA ciklider också har....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 90EE6CAB-9C3B-41B0-8445-BCD81E061910.jpeg
Visningar: 170
Storlek: 340,7 KB
ID: 2406493

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 4FC19ED7-B9DF-4CC1-9FB8-42B583AA5580.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 485,7 KB
ID: 2406494

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Haha, kul att prata Malawi lite. Mina Mari gold, ja eller acei som du säger, var gamla, stora och grova. Lekte en gång per år men fick väldigt mycket yngel och var ofta lättsåld även som ung eftersom de har den ljusblå och gula färgen direkt. Den fjärde arten är perlmutt.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: F3CB85A1-A195-4680-B5CA-1D16683D7C2D.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 502,1 KB
ID: 2406511

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 37808090-36C8-49E6-8146-AE046E5244C6.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 331,5 KB
ID: 2406510

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Här är en av alla mina favoriter, väldigt lugn och lever i par. Just nu kommer jag ju inte på namnet

                      Klicka på bilden för större version

Namn: C29E197F-C38D-4A8F-B281-D87E2432CF40.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 267,6 KB
ID: 2406513

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 9D0AC7D2-387A-41C7-BC62-83B1601AB274.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 331,4 KB
ID: 2406514

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        En regel JAG har när jag befolkar mina akvarier är att det får inte finnas för mycket aggressivitet i arten eftersom det blir problem när de blir instänga i en liten glasbehållare. Jag har gått på några nitar och det var makropod och Lamprologus ocellatus och till viss del sismesisk algätare och guldgurami.
                        Det finns inget värre än ett akvarium med konstanta slagsmål på liv och död. Mina L.ocellatus (snäcklekare) Gick jättebra till en början med efter några månader var det kaos och bara obehagligt att se skiten. Jag gav dessa 6 små ocellatus ett större akvarium på 180L men icke striderna fortsatte och dem insjuknade av den dagliga stressen och dog ut... Mina favoriter alla kategorier är pansarmalar, herregud vilken underbar art! Putsar varann och är jättesociala och håller botten jätte ren och syresatt med sitt bökande, I love them och mina sunset platy är mysiga också...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Malawi_forever

                          Ser ut som en Haplochromis. Kanske en Golden Blueface.
                          Jag tar reda på namnet imorgon. När jag började med Malawi var den vanlig men sedan försvann den nästan helt. Troligen för att den färgar ut rätt sent och innan dess är den bara rätt grå.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av åheim
                            En regel JAG har när jag befolkar mina akvarier är att det får inte finnas för mycket aggressivitet i arten eftersom det blir problem när de blir instänga i en liten glasbehållare. Jag har gått på några nitar och det var makropod och Lamprologus ocellatus och till viss del sismesisk algätare och guldgurami.
                            Det finns inget värre än ett akvarium med konstanta slagsmål på liv och död. Mina L.ocellatus (snäcklekare) Gick jättebra till en början med efter några månader var det kaos och bara obehagligt att se skiten. Jag gav dessa 6 små ocellatus ett större akvarium på 180L men icke striderna fortsatte och dem insjuknade av den dagliga stressen och dog ut... Mina favoriter alla kategorier är pansarmalar, herregud vilken underbar art! Putsar varann och är jättesociala och håller botten jätte ren och syresatt med sitt bökande, I love them och mina sunset platy är mysiga också...
                            Helt rätt , delar din åsikt.
                            Ett kar med bråk och mobbing blir aldrig lugnt att betrakta. Pansarmalar är otroligt härliga, de var helt obekanta för mig innan jag började med diskus. Nu Är det en stor favorit.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Så gott folk, det var allt från mig idag.

                              men först innan jag avslutar vill jag be om ursäkt för mina något hårda inlägg både mot Maths och mot de som inte uppskattar Malawi. Jag brusade upp och det är inte riktigt likt mig, inte på forum iallafall där jag tycker det är viktigt att hålla god ton.
                              Annat är det när jag som kommunpolitiker debatterar min åsikt, men här skall det ju inte förekomma.

                              så alla er som jag sårat, jag ber om ursäkt.

                              Imorgon är en annan dag. Sov gott

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Tror absolut inte du sårade någon Ekenberg. Tonen blev för en stund hård, men Ni var ju inte direkt otrevliga mot varandra och kastade skit. Ibland får man ryta ifrån, men man får inte nedvärdera.
                                Själv har jag haft Malawi, Tanganyika, Centralamerikaner...men gillat Sydamerika mest. Tror det är större akvarium med mindre fisk som tilltalar mig. Sen gillar jag färgkombinationerna i det sydamerikanska temat och variationerna i inredningen.
                                Så till er som gillar andra tema eller fiskhärkomster, jättekul, full respekt. Jag tittar mer än gärna och uppskattar era kar. Dessutom är det bra att vi håller och sysslar med olika inriktningar. För skulle ALLA exempelvis gilla Centralamerika, ja då skulle akvariebutikerna BARA innehålla CA. Ganska trist om man har Malawi som största intresse.
                                Så kom igen alla, vårda och värna om era inriktningar. I grund och botten är det akvaristik det gäller i det stora hela.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...