550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Inger H

    Ta två dagar Thomas!

    //Inger
    Kanske bäst det.....behöver en paus.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Malawi_forever

      Men ändå bra att du nu vet varför. Kan du släppa misstanke om vattnet och andra spekulationer. För du kommer hoppa upp på hästen igen och få ordning på det.
      Du har helt rätt, på ett sätt känns det skönt att veta. Men samtidigt känns det skit eftersom jag tycker jag gjort allt för att inte få parasiter. Medicinen är i karet, så nu är det bara att vänta och se...
      mich om några dagar börjar jag min semester, känns underbart....

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Så du börjar din semester nu, när alla andra är "klara"! Personligen orkar jag inte hålla ut hela veckan efter midsommar, men det beror nog delvis på att hela pollensäsongen under våren sänker mig till någon form av grönsaksnivå.

        Dessa parasiter, var kommer de ifrån? Jag har under mina akvarieår aldrig haft parasiter, vad jag vet, men inte heller haft dessa plötsliga dödsfall i karen. Har aldrig medicinerat ett akvarium under alla år.

        Bara nyfiken...
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Malawi_forever

          Hittade detta om gälparasiter. Rengöra rutor vid vattenbyte då gälparasiter gillar slemmet på rutorna och det blir en barnkammare för dom. Viss logik då gälar och hud ska vara slemmiga och parasiter angriper det kanske som näring.



          Kanske long shot men kanske värt prova. Har inte tänkt på det så, men rengör alltid själv rutorna vid varje vattenbyte. Men för de ska vara snygga. Men det kanske även är förebyggande.
          Spännande . I vanliga fall rengör jag också men nu under sommaren har jag varit slarvig. Aldrig ens funderat på att det kunde medföra en risk...

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Malawi_forever

            Hittade detta om gälparasiter. Rengöra rutor vid vattenbyte då gälparasiter gillar slemmet på rutorna och det blir en barnkammare för dom. Viss logik då gälar och hud ska vara slemmiga och parasiter angriper det kanske som näring.



            Kanske long shot men kanske värt prova. Har inte tänkt på det så, men rengör alltid själv rutorna vid varje vattenbyte. Men för de ska vara snygga. Men det kanske även är förebyggande.
            Mycket bra länk du skickade med!
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Så du börjar din semester nu, när alla andra är "klara"! Personligen orkar jag inte hålla ut hela veckan efter midsommar, men det beror nog delvis på att hela pollensäsongen under våren sänker mig till någon form av grönsaksnivå.

              Dessa parasiter, var kommer de ifrån? Jag har under mina akvarieår aldrig haft parasiter, vad jag vet, men inte heller haft dessa plötsliga dödsfall i karen. Har aldrig medicinerat ett akvarium under alla år.

              Bara nyfiken...
              Utan att veta säkert har jag förstått att flera parasiter finns hos fiskar utan att innebära någon fara. Många arter bär på dessa utan att själva bli sjuka. En orsak till att det blev piwowarskis diskusar är för att han har sin odling helt parasit fri. Asiatiska diskusar har ofta dessa parasiter. Och som vanligt klarar friska djur av dem, men diskus yngel gör det uppenbart inte.
              Så jag har varit jätte noga med att alla mina nya fiskar gott i karantän i tre veckar. De har då fått simma i cloramin t för att ta dud på alla eventuella parasiter.
              Men som sagt. Nu i lokalen med all annan fisk måste jag ha slarvat. Jag vet med mig att jag någon gång när jag haft bråttom använt kompisarna slangar och enligt Patric kan det räcka. Naturligtvis kan ju någon av fiskarna fört med sig något...
              men åter igen, om detta kan jag inget. Det var riktigt otäckt att i mikroskop se dessa maskar ringla omkring i gälarna.
              Planen ( ja nu har jag en plan) är att börja behandlingen hos yngel och sedan hos små diskusarna sedan blir det ett kar i taget tills jag är fri från skiten. Det tråkiga är ju att även om diskusen ser frisk ut och man inte märker något kan den ju bära på dessa gälmaskar ändå och det blir först ynglen som går åt. My for jag defencera slangen mellan karen och aldrig flytta växter eller fisk emmelan dem. Det tråkiga är ju att så sent som i förra veckan tog jag med växter från karen i lokalen och satte i karen hemma. Så vill det sig illa har jag lyckats sprida det ännu mer.... suck
              Men jag har en plan, arbetet har börjat och jag hare en semester att försöka få ordning på detta.
              Men imorgon låter jag det vara.
              PS också pollenallergiker, men det börjar bli bättre nu, älskar hösten DS

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Malawi_forever

                Bara på det igen! Ta en grillkväll i morgon istället. Några grillspett med sallad av gurka, rödlök, bladpersilja, Zatziki. fetaost, och lite pommes. Och en kall öl. Glöm inte njuta av livet!!
                Skall bli

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Efter som det var dåligt båtväder och grillväder i Göteborg hamnade jag ju i lokalen ändå .

                  Dock orkade jag inte ta tag i 540 idag igen, så där ger jag mig några dagars paus innan jag gör ett nytt försök.
                  Men man får ju säga att dettta egentligen inte var helt misslyckat. Botten satt ju kvar iallafall......

                  Ynglen då, ingen död, ingen mörk, alla åt...... frågan är om medicinen fungerar så snabbt eller om det bara är ett sammanträffande. Men i vilket fall som helst såg de väldigt pigga ut idag, även föräldrarna kändes otroligt vackra och pigga. Riktigt skojigt . I smådiskusarnas kar var dock ett par lite mörkare....men alla pt som vanligt. Får hålla lite koll på dem

                  för övrigt varar bra, tre par med rom, och de är ju tre av de åtta paren som skall få gå i lek kar till hösten. Bra att de övar sig.

                  Det känns bättre idag.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Skönt att läsa att du känner dig lite mer tillfreds idag.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Skönt att läsa att du känner dig lite mer tillfreds idag.
                      Absolut. Igår var tufft, idag är allt bra igen. Sitter just nu bara och njuter. Jag flyttar ju runt, varje fotölj är ju riktad åt två akvarier så när man suttit en stund byter man stol och en helt ny värld öppnar sig. Nu sitter jag och tittar på mitt gäng första diskusar det blev ju iallafall åtta kvar av de tolv första. De går tillsammans med bröderna blå.
                      en otroligt vacker och harmonisk grupp nu.

                      De nya rödturkosa har börjat simma runt lite mer men fortfarande mycket stress ränder.

                      Lite tråkigt att jag inte fick tätt 540. Skall göra ett nytt försök nästa vecka. Ja sedan har jag ju hittat ett 720 kar till en helt ok peng. Det går ett gäng urvals odlade aulonocara i karet nu, Malawi ciklider..... kanske skulle man......nej det skall jag inte.... Men om karet är lika snyggt på riktigt som på bilderna dröjer det inte länge tills jag har ännu ett kar....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: EE5CB322-0B6B-4D61-B49D-619DEEAEC206.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 542,4 KB
ID: 2406431

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 895854B9-9128-45A7-AE11-0B250D1FBB35.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 433,1 KB
ID: 2406432

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Thomas, ta dig inte vatten över huvvet (norrländska) nu, njut över dina kar som du har nu och framöver i stället - bara en välvillig tanke...

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Skönt att höra att det känns bättre idag Thomas!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Thomas, ta dig inte vatten över huvvet (norrländska) nu, njut över dina kar som du har nu och framöver i stället - bara en välvillig tanke...

                            //Inger
                            Tack Inger. Men tänk att ha ett 720 i sovrummet , då är väl lyckan total. Vi får väl se. Skall försöka att stoppa mig.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Malawi_forever

                              Hehehe. Förr eller senare faller du dit igen. Gillar du Auloncara så finns det en grym odlare i ett grannland som har makalöst fina. Själv ska jag ta Mbunor från honom i höst.
                              Suck. Jag kan faktiskt sakna de små liven...
                              Men nu kör jag sydamerikanskt ...... finns ju massor med småciklider som är spännande, så Malawi går vänta. Vad för mbuna skall du skaffa?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Skönt att höra att det känns bättre idag Thomas!
                                Mycket bättre tack, men jag tröståt en hel påse ostbågar igår. Tror det hjälpte

                                Kommentar

                                Arbetssätt...