550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Jag tycker det är väldigt trevligt att läsa dina "helg reportage" där du sitter framför karen med en kopp kaffe och redogör vad inte bara Diskusarna håller på med, men även tetror och dvärgciklider. Att jag gillar det beror på att det finns en inkänning i det, så brukade även jag ta in mina kar.

    Frågan är om du behöver den andra delen, som mest liknar prestation? Du liksom jag verkar inte gilla sport och TV, frågan är vad/om man måste ersätta detta med något som liknar resultat orienterad verksamhet?

    Istället för att jäkta ner till lokalen kan du ju sätta sig framför hemma karet med ett glas rött och lyssna på en bra bok, till exempel...
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Jag tycker det är väldigt trevligt att läsa dina "helg reportage" där du sitter framför karen med en kopp kaffe och redogör vad inte bara Diskusarna håller på med, men även tetror och dvärgciklider. Att jag gillar det beror på att det finns en inkänning i det, så brukade även jag ta in mina kar.

      Frågan är om du behöver den andra delen, som mest liknar prestation? Du liksom jag verkar inte gilla sport och TV, frågan är vad/om man måste ersätta detta med något som liknar resultat orienterad verksamhet?

      Istället för att jäkta ner till lokalen kan du ju sätta sig framför hemma karet med ett glas rött och lyssna på en bra bok, till exempel...
      Hm. Kanske lite huvudet på spiken.....suck. Jag vet en gång för länge sedan när min äldre som gick på högstadiet och vi hade ett utvecklings samtal.... läran frågade Anton vad han hade för mål och han sa ” jag skall ha femma i allt” ( på den tiden när det var det bästa) Jag var förvånad och tänkte, var sjutton har han fått den energin ifrån..... Men för några år sedan gick jag med hunden och kände mig lite trött...jag tänkte, de här kommer inte gå bra jag måste nog börja ta det lite lugnare ( mitt hjärta hade börjat klappa lite mycket emellan åt) jag kanske inte alltid måste vara den som gör mest på jobbet, det kanske räcker med att jag är bäst........och som en blixt från klar himmel slog det mig vem barnen fått sina konstiga idéer om att alltid prestera.... mina söner utmanar varandra varje sommar med vilka mål de har. I år skulle Anton vandra en löjligt lång sträcka, Jonatan lära sig cykla på enhjuling. David skall lära sig polska ( språket) och Emil spela piano....
      All tid som inte används är bortslösas tid......
      och själv har jag oftast mer i kalendern när jag är ledig än när jag jobbar...... vill alltid prestera.... suck.

      hur blev det så.....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Men missförstå mig rätt....
        Jag älskar mitt liv, varje sekund av det.... och jag tror mina söner och vänner kan intyga att jag aldrig skulle säga ”jag hinner inte” eller ” jag har inte tid” för tid har jag ju alltid.....jag har sålt en av mina båtar, ja till Patric på stork zoo mot diskusar och corydoras... och genast börjar jag leta havskajak, för de kunde jag ju ha nu istället..... jag vill fylla all min tid....
        och därför tror jag att mina två timmar i lokalen och mina långa helg förmiddagar när jag är hemma är min form av återhämtning, eller contemplation .... tid till eftertanke....fast det är klart oftast kör min hjärna igång nästa projekt.....

        nå väl jag trivs med livet...... och vill prestera

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Då kör vi igen.....

          diskusynglen har gälparasit eller gälmask och Flangelater ( eller vad det nu heter) en magparasit.
          Fick titta på dessa i Patrics mikroskop när han obducerade ett av ynglen idag. Och har jag det i ett kar så har jag det säkert i flera..... suck

          Då kör vi igen....

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Fy, vad jobbigt...

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Fy, vad jobbigt...
              Japp, det jobbigaste är att jag tycker jag varit så noga. Men på något sätt har mina parasitfria fiskar drabbats. Så nu har jag det säkert i alla karen i lokalen. Suck .

              Nå väl det finns behandling som startas idag, inom tre dagar borde det märkas resultat....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Sitter nu i tvättstugan och fyller mitt 540, är på helspänn, väntar bara på att botten skall ge vika och vattnet forsa ut....

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Sitter nu i tvättstugan och fyller mitt 540, är på helspänn, väntar bara på att botten skall ge vika och vattnet forsa ut....
                  Vadå är det alu ställning ?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Sitter nu i tvättstugan och fyller mitt 540, är på helspänn, väntar bara på att botten skall ge vika och vattnet forsa ut....
                    Skall nog gå bra, det är ju ett Jagefeldts-kar!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Som sagt, de här med diskus i synnerhet och akvarium i allmänhet.......idag känns det inte som min grej. När 540 var fult började det läcka, det forsade inte ut ... men droppade. Just idag känns det inte bra.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Som sagt, de här med diskus i synnerhet och akvarium i allmänhet.......idag känns det inte som min grej. När 540 var fult började det läcka, det forsade inte ut ... men droppade. Just idag känns det inte bra.
                        Neej, inte det också...

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Fan också!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Neej, inte det också...

                            //Inger
                            En olycka kommer aldrig ensam . Funderar på att ta en akvariefri dag imorgon.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Fan också!
                              Ett bra sätt att uttrycka det. Det är väl bara att göra om och göra rätt.... men tröttsamt

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                En olycka kommer aldrig ensam . Funderar på att ta en akvariefri dag imorgon.
                                Ta två dagar Thomas!

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...