550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Söndag förmiddag och här är det mulet, underbart

    vad jag gör vet ni ju redan. Njuter av lugnet framför karen med kaffet i handen, musik i högtalarna och hunden snusande i soffan.....kan livet vara bättre.

    Så till min stora fundering idag: Hur många akvarium kan en man ha innan hobbyn blir ett arbete?

    Jag har passerat den gränsen en gång tidigare, då var gränsen 16 kar. En dag kom jag på att det inte var roligt utan mer ett måste. Det var när min uppfödning gick som bästa och jag hade fiskar från alla tre afrikanska sjöar plus syd och central Amerika . Dessutom hade jag fyra små barn och jobbade i Berlin ..... så med facit i hand förstår jag ju nu att det var förmycket. Halverade karen till åtta, bestämde mig för att Malawi var den fisk som intresserade mig mest och fick tillbaka glädjen i hobbyn.

    Med åren som gått har det hänt vid ett par tillfällen att jag fått stanna och tänka, sedan backa igen... åtta kar.

    Men..... Detta måste väl rimligtvis också bero på hur livet ser ut runtomkring och naturligtvis hur mycket energi man har över när alla måsten är avklarade.

    Jag vet att när jag började skriva här i forumet, min Malawi tråd, var jag lite i det skedet att jag åter skulle minska ner. Jag hade då på kort tid haft ett par läckage och kände att det var dax att stanna och backa. Hmmm
    Ja hur det gick vet ju ni som följt mig.

    Idag har jag nio kar igång, planen är att starta upp två till under hösten. Dessutom har ju redan tanken på ett mindre kar med goldstripe corydoras för att testa att föda upp dessa och ett mindre för ivanokara paret där jag vill skapa perfekta förhållande för dem och förhoppningsvis få lek även där...det blir tretton kar. Och med tanke på att jag tänker mig att sätta åtta par diskusar i lek till hösten..... ja, visst känns det farligt nära att jag tar mig vatten över huvudet.....

    Ibland önskar jag hade jag hade fru eller sambo som kunde stoppa mig när det håller på att gå över styr, för än sak är helt klar: Jag själv är inte att lita på.......

    När jag började skriva detta inlägg var nog faktiskt tanken att framhålla att jag har tid och att mina akvarier inte tar mer tid en medelsvenssons tv tittande.... Det skulle liksom bli ett försvarstal och ett övertygande om att jag inte är galen...... men medans jag skrev börjar en tanke skava lite i bakhuvudet.... sunt förnuft tror jag den kallas , den känslan eller tanken. Jag brukar nog förtränga den rätt duktigt...

    Jag tänker köpa ett 720 kar. Visst är jag inte galen......

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Du är inte galen! Men kanske har du mer energi och färre bromsar än många andra . Du är vuxen, sköter ditt jobb, har vuxna barn, egna pengar och ingen, utom möjligtvis du själv, blir lidande av om du tar på dig för mycket. Blir det på sikt mer jobb än glädje är det väl bara att backa något tills du uppnår en balans som du är nöjd med. Jag tycker att det är roligt att människor är olika och att vissa vill gå ”all in”. Visst kan man göra planer och försöka hålla dem men i slutändan är det ju varje person som ansvarar för sitt liv och trivs man själv, utan att skada andra, är det ju bara att köra på även om man avviker från ”planen”.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Du är inte galen! Men kanske har du mer energi och färre bromsar än många andra . Du är vuxen, sköter ditt jobb, har vuxna barn, egna pengar och ingen, utom möjligtvis du själv, blir lidande av om du tar på dig för mycket. Blir det på sikt mer jobb än glädje är det väl bara att backa något tills du uppnår en balans som du är nöjd med. Jag tycker att det är roligt att människor är olika och att vissa vill gå ”all in”. Visst kan man göra planer och försöka hålla dem men i slutändan är det ju varje person som ansvarar för sitt liv och trivs man själv, utan att skada andra, är det ju bara att köra på även om man avviker från ”planen”.
        Hahahaha. Där satt den, precis vad jag behövde höra.
        Men innan jag kör igång ett 720, har ju faktiskt inte äns hittat något ännu, skall 540 och 450 vara klara, Någon disciplin måste jag ha

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Hahahaha. Där satt den, precis vad jag behövde höra.
          Men innan jag kör igång ett 720, har ju faktiskt inte äns hittat något ännu, skall 540 och 450 vara klara, Någon disciplin måste jag ha
          Thomas, vi är allt lite galna och trivs med det . Ska jag vara ärlig, så fattar jag inte vad du får all din energi ifrån, du har ju fler hobbys också. Jag menar, att det har ju inte gått spikrakt med dina Discusar, trots en massa motgångar så tar du alltid nya tag när fiskarna inte mår bra, beundrar dig för det .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Inger H

            Thomas, vi är allt lite galna och trivs med det . Ska jag vara ärlig, så fattar jag inte vad du får all din energi ifrån, du har ju fler hobbys också. Jag menar, att det har ju inte gått spikrakt med dina Discusar, trots en massa motgångar så tar du alltid nya tag när fiskarna inte mår bra, beundrar dig för det .

            //Inger
            Ja du Inger. Jag gör ju inte av med någon energi på sport eller gym så någonstans skall jag ju lägga den.
            skämt åsido. Egentligen vet jag ju inte, har ju alltid varit sådan och tidigare la jag ju energi på barnen, företaget och husrenoveringar. När barnen blivit stora , husen mindre och företaget vilande..... så känner jag ju att tid finns. Det är nog bara under somrarna som jag inte riktigt vet på vilket ben jag skall stå på. Och båten, ärligt talat, tycker jag det bästa med den är när vi tagit upp den på land och kört den till vinterförvaringen.... så nu är det faktiskt sönernas ansvar.... så eftersom jag inte är tv-tittare eller sportintresserad så tycker jag tiden räcker till och jag märker ju att just akvarier har en lugnande effekt som jag mår bra av. Så lite vinn vinn kan man säga, nu ger de mig mer energi än de tar.

            Men det är ju den balansen jag inte vill rubba. Och så är det väl med allt här i livet, det gäller att det inte blir för mycket vad det än gäller. För då kan plötsligt allt gå över styr.

            Att jag klarat mina down perioder med problem och sjuka fiskar är nog bara för att jag haft fler friska som håller humöret uppe. Det var smådiskusarna som räddade det hela så att säga. Nu med ynglen, ja jag är nog inte ensam om att inte lyckas första gången. Jag kommer göra ett nytt försök. Funkar det kanske jag blir ännu mer biten och funkar det inte så fortsätter jag helt enkelt att njuta av all fisk jag har.

            Men som sagt, var jag har energin ifrån vet jag inte, är ju likadan på jobbet..... och i livet för övrigt antar jag.
            Ibland funderar jag på vad jag hade blivit om jag fokuserat all energi på en sak....fast risken är nog stor att jag exploderat då

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Skönt att inte smådiskus är det absolut smartaste släktet. Stängde av cirkulationspumpen och matade på ”fel ställe” de tre dominanta ställde sig på sina platser, men si maten ramlade ner och lade sig i andra kanten och det tog ett bra tag innan de tre fattade att de väntade förgäves och begav sig till de övriga. Inget bråk alla äter. Får se hur länge denna teknik kommer att funka.

              ynglen så, ingen död men fortfarande två som hänger själv och inte har matlust . Alla andra äter bra, tycker faktiskt att några börjar färga lite. Det dröjer nog inte länge förrän några är klara att flytta till nya hem....

              för övrigt ser det mycket bra ut idag. Ingen rom i något kar, skönt, säga vad man vill men allt är harmoniserar när inte någon står och vaktar. I karet med rödturkosa och cobolt honan simmar alla till sammans. Känns riktigt bra. Ja det var nog rapporten härifrån idag...

              jänns som jag tagit igen mycket utav avsaknaden av skrivande på ett tag.....

              skön söndagseftermiddag

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Det finns saker som jag är bra på och saker som jag är mindre bra på......sedan finns det saker jag är helt värdelös på......att silikona är en sak jag är helt värdelös på......

                Första gången jag gav mig på det här med att silikona om ett kar var 1989, exakt trettio år sedan. Jag hade fått ett 375 som läckte av en bekant och pratade med en kompis som jobbade som glasmästare, inga problem det fixar du var han åsikt.....När jag så var klar och skulle fylla karet fegade jag lite och kom fram till att jag skulle stå i tvättstugan för säkerhets skull. När det så var helt fullt såg allt bra ut i några sekunder, sedan vek sig framrutan bakåt . Den satt fast i överkant och fälldes liksom inåt och upp, som en innåtgående garageport om ni förstår hur jag menar. Jag stod mitt framför och bara gapade när 375 liters svallvågen träffade mig. Och sedan medans vattnet forsade över mig fälldes framrutan ner igen . Önskar verkligen att någon hade filmat detta. Glasmästaren fick silikona om hela karet, han sa att jag slarvat med att tvätta innan jag silikonas.

                Detta var som sagt trettio år sedan....idag var det dax igen. Silikona för andra gången i mitt liv. Denna gång ett 540 där bottenglaset spruckit. Patric har skärt till ett nytt bottenglas som bara skulle läggas på den gamla botten och silikonas fast. Hur svårt skulle det kunna vara. Jättesvårt skulle det visa sig. Ett par sidor gick skapligt men så helt plötsligt började silikon komma ut bak på sprutan och jag greps av panik allt efter det att botten blev kladdigare och kladdigare..... Jag tog spruta och kletiga fingrar och började tvätta händer och spruta under rinnande vatten.....det blev bara värre, det verkar inte som om akvariesilikon är vattenlösligt, konstigt....
                suck panik som sagt, efter att försökt torka rent händer och spruta med ett mjukt fluffigt toapapper blev det inte mycket bättre. Pappret fäste iallafall bra i silikonet....
                efter en halv flaska diskmedel fick jag väl bort det värsta.

                Så lite vimmelkantig efter aceton sniffande ( hur tvättar man botten i ett 540 med aceton utan att sticka ner huvudet) och ångorna av härdat silikon åkte jag hem...

                Och så får man all energi att lämna kroppen på nolltid.
                Kom hem och känner att jag inte har en gnutta kraft kvar..... så nu vet jag iallafall att jag fortfarande är värdelös på att silikona.... Men vem vet, jag kanske gör ett nytt försök om trettio år

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Haha! Förlåt Thomas men detta var ett väldigt roligt inlägg! Ser kaoset framför mig

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Haha! Förlåt Thomas men detta var ett väldigt roligt inlägg! Ser kaoset framför mig
                    Känns bättre nu.... Johan var just i lokalen och tyckte det såg jättebra ut (han är snäll Johan) tyckte jag skulle fylla på 5 cm imorgon och se om det var tätt... innan vi lyfter ut karet i tvättstugan och fyller helt. Kommer ha kameran i beredskap denna gång

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Låter bra!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Matlagning på hög nivå......
                        eller varför köpte jag inte en tryck kokar

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 63602349-7595-4DF9-ACEA-EA7AEBCFA4E5.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 408,0 KB
ID: 2406232

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Jag försöker lära mig förstå bågfencikliderna, All tre hanarna håller på att dansa runt den sten som honan valde igår. De slåss inte (än) men de gör allt de kan för att se stora och starka ut. Så plötsligt kommer den största honan och jagar iväg alla hanar.....inte den honan som var på lekhumör utan en helt annan. Diskusarna och jag bara tittar och fattar ingenting..

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Suck, tre döda idag. Tror att det är över tjugo av kullen som gått åt. Hela tiden de största .....
                            höjde temperaturen och skall hämta medicin hos Patric imorgon. För övrigt såg allt bra ut. Duke och Duckface la rom och ett par av jordätarna har sin första kull smått.
                            sedan var det ju spänningen av att fylla upp mitt nysilikonade kar. Endast fem centimeter för att se om det håller tätt. Under de två timmar jag var där funkade det jättefint, inte en droppe . Får se hur det ser ut inorgon. Om de fortfarande är tätt skall jag och Johan lyfta ut det i tvättstugan och fylla det helt. Spännande ..

                            Max B, jag är på G

                            Jag skall beställa rådasand den finaste och fixa svart bakgrund, sedan sätter vi igång.

                            Samtidigt har jag ju projektet flytta 600 tänkte ju det skulle ske kommande helg..... För sedan har jag semester och den kommer till stora delar spenderas i lokalen gissar jag.....

                            ”förbereder mig för hösten nu” och ser fram emot den

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Är med och läser, men har inte så mycket att tillföra.

                              Gillade dock inlägget där du frågade dig själv om var du var på väg. Har för mig att jag någon gång i vintras förutspådde att du kunde hamna i någon form av fisk "läs diskus" grossist situation. Det är väl de funderingarna som du försöker reda ut nu.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Är med och läser, men har inte så mycket att tillföra.

                                Gillade dock inlägget där du frågade dig själv om var du var på väg. Har för mig att jag någon gång i vintras förutspådde att du kunde hamna i någon form av fisk "läs diskus" grossist situation. Det är väl de funderingarna som du försöker reda ut nu.
                                Du har så rätt.... Vad håller jag på med?
                                Men jag tröstar mig lite med vad Nando sa
                                ”Blir det för mycket kan du ju backa” ja eller något.
                                Har just hittat ett 720 till rimligt pris......men har givit mig själv en veckas betänketid .....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...