550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Där vi bor nu sedan 2015 har vi haft klor luktande vatten i över ett år. Orsak, de håller på att lägga rör för ett par hundra nybyggen i närheten, då klorar de upp vattnet för att motverka problem. Grannen som är byggare är helt överens. Det blir dyrt med flaskvatten, då eländet från kran inte går att dricka.

    Felanmält, ja men inga svar, enklast så eftersom de vet att de är skyldiga.

    Vårt vatten i Linköping är ytvatten från Stångån och Motala ström, så när reningsverken inte hänger med vid en ökad förbrukning så ska de garantera "rent" vatten, det vill säga bakteriefritt.

    Var man tar vattnet i Götet har jag ingen aning om, men som du skriver, är det grundvatten så borde det inte vara något problem, men uppenbarligen skiftar värdena även i Göteborg.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Jag ger mig inte in i er intressanta vattendiskusion. Men kan inflika att vi i Göteborg får mestadels av vattnet från sjöar och även från älven. Vattenproblemet har ökat då klor används mer pga alla byggen i staden då vatten ledningar flyttas och skadas. Västlänkbygget har ju bara börjat..... sedan är det ju pH svängningarna som är fruktansvärt irriterande . Så alltid mäta kranvattnet först och då bara små byten eller inte alls beroende på kvaliteten. Patric har ju pratat med vattenenheten massor eftersom handjur har betydligt större problem med alla sina fiskar och uppfödning. Men vattnet håller sig inom de gränsvärden som gäller. Så det är dugligt för oss människor men inte optimalt för diskus.

      Till testerna så, de visar aldrig något problem. Men det hjälper ju inte. Alla mina vuxna mår ju bra, nja en är fortfarande mager och äter dåligt men för övrigt så är de otroligt vackra och välmående. Föräldrarna går ju kvar hos ynglen och de har aldrig varit vackrare....så det jag kan förstå är yngel mycket känsligare än vuxna.

      Men som sagt, min första kull och det är nog inte helt ovanligt att man misslyckas, skulle ju naturligtvis vara bra om jag visste vad jag gör fel. Men nu testar vi utan flytväxter ......

      Här hemma häpnar jag över hur fantastiskt vackra mina diskusar är, hur spännande nyckelhålciklideena är att följa och hur sköna de tre bågfenciklidhanarna när de försöker imponera på varandra.

      Ser verkligen fram emot morgon eftermiddag då jag skall hämta mina nya fiskar....

      sedan får det bannemig vara slut handlat när det gäller fisk.....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Fast där gav du dig ändå in i diskussionen om vatten.

        Göteborgs stad påstår att de minskat mängden klor och att dosen är väldigt låg. Vågar de verkligen ljuga om detta? De brukar ha stenkoll på just vatten. Däremot ligger PH värdet på 8 vilket är i överkant för dricksvatten. De har däremot lågt värde för Cal/L. Låg järnhalt, låg klorhalt, låg aluminiumhalt, låg fluoridhalt,fritt från skadliga microorganismer.

        https://goteborg.se/wps/portal/start...vZ0FBIS9nQSEh/

        Låter inte som Göteborg har dåligt vatten med mindre att de dikterar ihop sin fakta på sina hemsida.

        Tittar man på deras provtagningar så är Ammonium, nitrit och klor låga värden. Däremot en anmärkning att deras vatten kan lukta lite.Kan man få av för mycket koppar i vattnet, vilket de också har.

        Edit:
        Jag har svårt att tro att byggen kan påverka det kommunala vattnets ska ändra för vissa delar i en stad. Det tror jag inte heller på.
        Byggen påverkar mycket, jaet blir läckor och man måste flytta och dra om. Vid dessa tillfällen tillsätter man mer klor för att inte få bakterier. Men de menar man att det är bara tillfälligt vid enstaka tillfällen och påverkar inte nämnvärt. Sker då detta betydligt oftare nu så har det ju påverkan. Jag har kolfilter och det känns som det fungerar bra för att hålla ner kopparn.

        Så man talar nog sanning men tyvärr mäter man inte bär man vet att det är dåligt...
        Jag jobbade ju som byggnadsinspektör under många år i Göteborg och det var ju inte sällan jag jobbade tillsammans med VA-enheten.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Äntligen. Slutade tidigare idag och har varit hos Patric och hämtat fisk. Tre rödturkosa diskushonor i lite varierande storlek och åtta vildfångade goldstripe corydoras . Skulle varit tio, men två får gå kvar hos Patric då de inte genomgått karantän ännu.....
          så nu är en långsam inkoppling på gång.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: 714F258C-E39C-4CF1-9F33-D17D2402CFD0.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 445,3 KB
ID: 2405951

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Inkoppling klar....goldstripen satte ju igång att undersöka karet direkt på vanligt corydoras vis. Inga problem , hakuna matata ( fel världsdel jag vet) men på något sätt känns corydoras väldigt lika afrikanska vårtsvin när de obekymrat bökar omkring på botten, tillsammans med sterbai. Inga problem bara vara vänner.....

            Diskusarna så...... långsam långsam inkoppling. Ändå var en nästan svart, en likblek och en la sig platt på sidan. Men relativt snabbt reste sig den som låg ner, den mörka ljusnade och den ljusa mörknade. Nu har två börjat simma runt i halva karet, den tredje har tryggt placerat sig bakom en rot. Fortfarande lite stressränder men det börjar se bra ut.....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Klicka på bilden för större version

Namn: 854DB27C-2C91-44F5-B314-DB594490291A.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 406,1 KB
ID: 2405959 Mycket spännande det här med diskusar. De nya simmar försiktigt runt i sin halva, utanför det område som skulle kunna tänkas vara den rödturkosa och cobolts revir. Nu för en liten stund sedan verkade det precis som om rödturkos hanen såg de nya, ja efter att ha stirrat på dem i en timma och bestämde sig för att simma bort och heja. Alla tre nya donnor ställde sig liksom i en klunga och det såg nästan ut som han blev lite till sig av alla dessa rödturkosa tjejer. När han kom fram till den största av dem såg han nästan lite förälskad ut när han långsamt simmade förbi henne och liksom strök sig mot henne. Men då var måttet rågat.
              än så länge har cobolt honan stått på sin kant , men nu satte hon fart, full fart. De nya simmade undan och cobolt honan simmade rätt fram till hanen och började tillrätta visa honom ordentligt med både bett och knuffar. Han såg väldigt frågande ut....hon föste bestämt tillbaka honom till rätt halv där hon nu stå och vaktar på honom.
              Inte att hon tänker förlora honom till de nya tjejerna inte

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                HSB Även i Diskurnas värld
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Thomas, jag bara älskar hur du beskriver dina Discusar - bara så du vet

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Thomas, jag bara älskar hur du beskriver dina Discusar - bara så du vet

                    //Inger
                    Inger, du vet ju hur det känns med diskus. Det är inte en vanlig fisk det är så otroligt mycket mer. Jag fastnar framför akvariumen i timmar och bara följer med. Helt säkert tolkar jag mycket fel men de har ett helt otroligt beteende. Jag är glad att du förstår mig

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Idag är cobolt blue ensam.... med en jätte sats befruktad rom, så rödturkos hanen gjorde sitt jobb innan han lämnade henne för de nya tjejerna. Eller ja, i ärlighetens namn skall framgå att han allt simmar tillbaka till sitt ex för att se till henne och romen men hon biter och nafsar tills han sticker igen. En man som springer efter andra vill hon verkligen inte ha....

                      De nya så, färgar fint och är framme ännu ointresserade av mat men det brukar ju ta några dagar. En av de nya håller sig ännu lite gömd . Men de två andra är sagolikt vackra, faktiskt snyggare än min hanne. Stress ränder har det ännu och man får ta det lungt framför karet. Men det ser bra ut....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: E9E08E0D-1750-4C50-9C10-92FC5989F057.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 382,7 KB
ID: 2405985

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 3B423BF8-9331-4E0E-BC50-5BB0EF82037B.jpeg
Visningar: 127
Storlek: 556,7 KB
ID: 2405986

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 11358A07-E570-496B-B91D-22A6738F261F.jpeg
Visningar: 132
Storlek: 590,4 KB
ID: 2405987

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 405033CB-85DA-4F7D-BFE0-5049CD13F155.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 489,1 KB
ID: 2405988

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 6BF8F3E0-8169-48FB-9CDA-DB3D2624DAF1.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 530,0 KB
ID: 2405989

                      Klicka på bilden för större version

Namn: FBCA33E2-3A17-4DA7-842E-024D70ABA123.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 702,3 KB
ID: 2405990

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Goldstripe är lite svårbotade ännu, det är ju ett gäng vildfångade och om jag inte lyckas smyga mig fram så simmar alla in under roten. Men vackra är de.....

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1AE5B991-D019-407E-B2CF-43D52711E45C.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 443,5 KB
ID: 2405997
                        Klicka på bilden för större version

Namn: E4F2FF2A-232A-477A-A0E7-90B4AE5D42FD.jpeg
Visningar: 145
Storlek: 338,3 KB
ID: 2405998
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 4D0A5FB1-1580-4C26-8035-D877C0FCB781.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 481,3 KB
ID: 2405999
                        Klicka på bilden för större version

Namn: C99AF093-C075-4CB1-9791-7B0EF1E0AAEF.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 422,7 KB
ID: 2406000
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 3A0620A5-3A43-42A5-83A1-3E5E213BE9F0.jpeg
Visningar: 126
Storlek: 418,4 KB
ID: 2406001
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 84B5F2BF-2A20-46E6-A199-14E1176B25D1.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 364,9 KB
ID: 2406002
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 8EFE213D-E386-4BE0-8609-EBF72294E269.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 480,5 KB
ID: 2406003
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 16DFE574-AF3D-45BE-8AC3-9DC0A93739A7.jpeg
Visningar: 128
Storlek: 515,7 KB
ID: 2406004
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 129BF2FC-F7A1-4282-8A12-83CDBA072357.jpeg
Visningar: 127
Storlek: 371,8 KB
ID: 2406005

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Oj, de är verkligen vackra goldstripen! Sådana står på min ”vill ha-lista”.

                          Kommentar

                          • cambru

                            • September 2008
                            • 209

                            Otroligt fina

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Vilket bra val Thomas , vackra och väldigt sociala, mina var det iallafall. Ställde alltid upp när jag ville fota, och jag såg dom mest hela tiden. Många corysar är ju skygga, men inte dessa.
                              Några av mina när det begav sig (onödigt dyra enligt mig). Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6739.JPG
Visningar: 133
Storlek: 377,5 KB
ID: 2406021Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6701.JPG
Visningar: 120
Storlek: 383,5 KB
ID: 2406022
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Vilket bra val Thomas , vackra och väldigt sociala, mina var det iallafall. Ställde alltid upp när jag ville fota, och jag såg dom mest hela tiden. Många corysar är ju skygga, men inte dessa.
                                Några av mina när det begav sig (onödigt dyra enligt mig). Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6739.JPG
Visningar: 133
Storlek: 377,5 KB
ID: 2406021Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6701.JPG
Visningar: 120
Storlek: 383,5 KB
ID: 2406022
                                De är grymt vackra, mina är fortfarande lite skygga, men så är de vildfångade. Hoppas de blir lika sociala som mina sterbai som alltid är nyfikna och framme. Men precis som du säger....onödigt dyra.

                                Men det slås mig just idag.... Nu har jag alla fiskarter jag drömt om, och snart kommer äntligen hösten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...