550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Härligt stora en del av dom

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Då har man släppt fiskarna för sommarnöjen. Tog långhelg i Lysekil , ja lite diskus snack blev det ändå eftersom Patric och Maria kom på besök.
      I lokalen hade Johan fullt med att håva upp döda diskusyngel , minst sex gick tyvärr åt. Vi får väl se hur många som blir kvar till slut.....
      Nåväl i alla övriga kar funkar allt fint så man får glädjas över det.
      Idag blir det lite bilder på smådiskusarna, älskar dem

      Klicka på bilden för större version

Namn: D7247B01-0C67-416A-93DE-21738A64187C.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 360,2 KB
ID: 2405811
      Klicka på bilden för större version

Namn: F5A99D29-FF2A-4D8E-A1AB-5E9A0F254397.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 444,4 KB
ID: 2405807
      Klicka på bilden för större version

Namn: 35ED003D-A06E-4A4A-979D-0FFE0546EAB8.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 410,9 KB
ID: 2405808
      Klicka på bilden för större version

Namn: D10600AD-80AD-4FB2-8D6B-B74AB8D7351B.jpeg
Visningar: 152
Storlek: 433,4 KB
ID: 2405809
      Klicka på bilden för större version

Namn: EC395EB5-A09F-4B74-B8E9-C37127BC1634.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 351,4 KB
ID: 2405810
      Klicka på bilden för större version

Namn: 09B3B48C-D046-47D4-96DB-91DDA5521103.jpeg
Visningar: 164
Storlek: 463,4 KB
ID: 2405812

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Fina bilder! Synd att fler yngel dött. Undrar vad det beror på.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Fina bilder! Synd att fler yngel dött. Undrar vad det beror på.
          Mmm. Funderar ju en hel del på detta...om det är vatten kvaliteten som variera för mycket, eller om filtret inte är effektivt nog. Eller om det helt enkelt är så att diskus är en svår fisk att föda upp.... Jag kör vidare, byter jag vatten varje dag verkar det funka bäst. Nu bytte jag ju på onsdagen och åkte bort på torsdag. Fredag två döda och lördag fyra, byte vatten på söndag ingen död och idag ingen död.....så nu blir det täta vatten byten till torsdag sedan åker jag bort igen.... bara att hoppas.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Malawi_forever

            Hm. Låter konstigt att du måste byta vatten varje dag på sydamerikanare för de inte ska dö. Det kan ju inte vara rätt. Vad du egentligen säger är att det händer något med ditt vattern på några dagar? Låter också konstigt. Det 'är inte ens bra att byta vatten varje dag för Malawi, och då älskar de vattenbyte och ofta leker efter bytet. Men det finns en gräns. Stressar fisken.

            Diskus är en av världens mest odlade ciklider, så det låter konstigt om de skulle vara extremt svåra. Du ska kanske köpa ett komplett vattentest kit och göra ett test på vattnet en stund efter vattenbyte. Sedan inte byta vatten på några dagar och göra nytt test. Jämför testerna. Är där inga större skillnader kan det inte vara vattnet. (felsökning och uteslutningsmetoden) Då kan man börja misstänka immunförsvaret. Finns kanonbra mat som stärker immunförsvaret så fisken blir tåligare.

            Ursäkta jag lägger mig i, men det är tråkigt höra när folk har fisk som dör.
            Nja, just med diskusyngel är det väldigt vanligt att byta vatten varje dag. Det är ju enbart på dem. Och det är mer vanligt en ovanligt att man inte klarar av dessa som lekman. Det är faktiskt rätt vanligt att man inte klarar av vuxna heller.....
            Har ju fött upp det mesta under mina år och min erfarenhet är ju att Malawi och Tanganyika är lättast. Och sydamerikanska ganska mariga.
            Men det kan ju bero på vad man har för vatten...
            har ju perfekt Malawi vatten ur kran, så vem vet.... lyckas jag inte med detta åventyr är det kanske Malawi igen.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Att jämföra Malawi med Diskus och Apistogramma går inte, två helt skilda skolor. Lite som Yin och yang och jag ska inte döma vilken som är den mörka sidan och vilken som är den ljusa. Det är upp till varje person att göra, men de kan inte plockas in inom samma ram när det gäller hur man sköter sina akvarier.


              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Kastar in en liten 25 minuters film där Cory från aquarium co-op besöker en stor diskusodlare/distributör, jag tycker den var underhållande så här på morgonen med en kaffe i handen. (Tänkvärt det han nämner om hög värme, att fisken inte dör av temperaturen i sig utan att det uppstår syrebrist vilket leder till kvävning och man löser det med tex en luftpump + luftsten.)

                🌱 Visit https://aquariumcoop.com/ to buy aquarium plants, lights, fish food, and more from Aquarium Co-Op🐟 Buy fish at https://geni.us/LiveFish from our pr...
                Senast redigerad av åheim; 30 July 2019, 15:54.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Tack Åheim för filmen . Det ör ju sp det ser ut hos diskusuppfödare. Lekar och uppväxkar utan botten och växter med temperatur på 30 grader och mer samt 180 liters vattenbyten per timme inte dygn......
                  Men det var ju inte så jag ville köra. Jag ville ha växter botten och se om det skulle funka.
                  Idag var det två döda yngel igen så nu är det runt 15 totalt som har dött.... när jag gjorde vattenbyte på ynglen idag tog jag även bort flytväxter och botten sög sanden. Vi får se om det hjälper. Min temperatur ligger på 29,5-30,5 och jag har svampfilter och extra syre sten. De andas lungt och äter villigt. Så jag kör vidare.
                  Kullarna till hösten kommer få nakna kar.... får se om det blir lättare.
                  Annars ser allt oförskämt bra ut. Smådiskusarna är livliga och allt annat funkar.
                  Jag har påbörjat projekt laga 540 liter med sprucken botten och hoppas bli klar på torsdag. Fredag till söndag tar jag åter ledigt från fiskar.
                  Imorgon är det dags att hämta mina tre nya rödturkos diskushonor om allt fungerar som det skall och tio vildfångade goldstripe.....
                  så förutom yngeldöd kan livet egentligen inte vara bättre......

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Malawi_forever

                    Han verkar duktig. Matar sina yngel med samma som jag kör nykläckta kräftdjur (som jag kompletterar med chlorella baby nano) som är proteinrika (jag kör Golden Gate frysta baby schrimps)

                    Han nämner PH värdet. Allt under 7 så blir ammoniak ammonium (positivt laddad jon) som är ofarligt. När man kommer över 7 så blir förblir ammoniak ammoniak, och närmar det sig 8,4 kan det enkelt döda alla fiskar i karet. Därför rekommenderar han under 7. Gällande vatten så byter han 20% en gång i veckan på sina egna diskusar. Alltså ingen rocket siece hantering av vattenbytet till sina diskusar.

                    Sen fick jag höra idag av en duktig diskussnubbe att man ska inte blandar tyskodlade och asiatisk odlade diskusar. Tyska kan bli snyggare och större, men är mycket känsligare än asiatiska. Asiatiska är mycket mer tåliga för olika vatten (de odlas i mycket "skitigare vatten" (inte kranvatten) medan tyskar kör kranvatten som är processat). De kan t.o.m dö om de blandas då de har olika bakterieflora.
                    Precis , vuxna är ju inte så beroende av vattenbyten. Där har jag ju samma erfarenhet att små byten en gång i veckan funkar bäst. Men yngel byter han vatten på maskinellt 180 liter i tilmmen 24 gånger per dygn. Oftast är det ju här det inte blir lika lätt för amatörodlaren.
                    De uppfödare jag känner kör också atomatiska byten.
                    Samt höga temperaturer och oxhjärta som han också nämner. Naturligtvis varierad kost. Mina får olika granulat och pellets nu fyra gånger per dag och oxhjärta en gång.

                    Just det här med tyska eller asiatiska, därom tvistar de vise. Finns nog minst två olika uppfattningar om detta från olika duktiga uppfödare

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Thomas - det låter som du har en plan! Kan jag redan nu boka ett gäng smådiscus av dig med leverans när jag går i pension, dvs. om knappt 30 år? Tror jag är redo för discus då. Kanske

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Malawi_forever

                        Ja, hörde det. Men han har kanske ett bra vatten för Diskus som ligger under PH 7 . Då kan han ju nästan ha flytande byte av vattnet.

                        Men du har ju ett mycket hårt vatten säger du som kan generera ammoniak istället för ammonium enligt honom. om det hamnar över 7 och närrnar sig 8,4.. Kanske dina vattenbyten reducera ammoniaken och på så vis motverka det negativa med hårda vattnet. Bara en teori om varför flera byten med hårt vatten "räddar" firrarna. Du reducerar ammonium som kan bli ammoniak och om där är ammoniak redan vid vattenbyte. Men så sikt är det ju inte en stabil lösning.

                        kanske du ska börja med bara ett som mäter ammoniak eftersom det uppenbart kan döda firrar rätt snabbt.

                        JBL:s ammonium/ammoniak test:

                        JBL Pro Aquatest - NH4-test - Ammonium används för att mäta och kontrollera ammonium- och ammoniakhalten inom mätområdet 0,25-6,0 mg/l i söt- och saltvatten, samt i trädgårdsdammar. Varför testa? Det relativt ofarliga ammonium ändrar skepnad till ett betydligt giftigare ammoniak när pH-värdet sti...


                        För 200 kr kan du konstatera eller utesluta en orsak som kan vara trolig.
                        Kör ammoniak tester regelbundet och ännu aldrig haft varken ammoniak eller nitrit för den delen. Ständigt lite för hög nitrat nivå men fortfarande inte alarmerande. Nu är även pH nere i mer normala 7,5. Och du, jag håller med om att vattenbyten kan vara något som inte är positivt. Men att föd upp diskusyngel utan stora vattenbyten verkar inte funka. Har fått uppfattningen att det har mycket med tillväxten på diskus att göra och färre vattenbyten kan hämma tillväxten . Men som sagt , vad vet jag!? Nybörjare.
                        Dock är min erfarenhet så långt att :
                        Bra vatten är viktigt
                        Bra och regelbunden mat är viktig
                        Att växter och sand försvårar renhållningen
                        Att diskusuppfödning är tidskrävande.......

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Thomas - det låter som du har en plan! Kan jag redan nu boka ett gäng smådiscus av dig med leverans när jag går i pension, dvs. om knappt 30 år? Tror jag är redo för discus då. Kanske
                          Planer har jag ju alltid fler än vad tiden räcker till.
                          Med tanke på att jag blev en ganska framgångsrik uppfödare av Malawi ciklider på 15 år tror jag att det finns goda möjligheter till att jag klara det här med diskusodling på samma tid.... så visst får du lägga in en beställning. Men vad jag sett av din fiskhändighet tror jag allt att du är klar för diskus redan nu

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Malawi_forever

                            Oh. Jag ber om ursäkt för jag försökte komma med idéer. Det var du själv som var inne på att du misstänkte vattnet. Ska sluta med det. Du verkar klarar dig bra på egen hand.
                            Du, jag menade inte så, det är bara så att alla mätningar man kan göra har jag gjort och inget har varit fel. Det ända som jag konstaterat är ett svängande ph så nu mäter jag alltid vattnet innan jag gör byten.
                            Annars har jag ju ständig hjälp av en proffesionellt uppfödare. Han tycker ju jag måste ha sump och helst även bereda vattnet innan byten för att vara på den säkrare sidan.
                            Så det är nog så att just diskusuppfödning är mer raketvetenskap än mycket annat.
                            men det var inte min mening att vara otacksam för dina försök att hjälpa. Absolut inte.
                            Nu har jag tagit bort växtlighet och gjort en ordentlig rengöring, oftast är det ju småsaker som försämrar vattenkvaliteten även om försämringen inte är mätbar så verkar det påverka diskusyngel.
                            Nästa gång blir det nakna kar....så får jag se om det funkar bättre.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Det lustiga med just diskus är att man hela tiden får råd som är raka motsatser.....det finns liksom två olika skolor som i princip tycker motsats om allt.....
                              stor vattenbyten mot små vattenbyten
                              vattenbyten ofta mot vattenbyten sällan
                              oxhjärta nyttigt mot oxhjärta farligt
                              artemia bra för yngel mot dödar yngel
                              tyska är tåligare än asiatiska mot asiatiska tåligare än tyska
                              nakna kar mot inredda kar
                              mm mm mm....
                              det är helt otroligt och jag har aldrig varit med om något där åsikterna är så helt olika.
                              Och det värsta av allt är ju att de som tycker helt olika väldigt ofta lägger otrolig prestich i att man skall följa deras råd.....
                              Så med det sagt är jag glad att du inte är en av dem, och jag lyssnar på råden jag får men har ofta en egen åsikt eller Idee som jag följer. Att mina yngel dör tror jag beror på dålig vattenkvalitet, varför vet jag ännu inte. Kanske för att jag kört in fisken på pellets och granulat och givit dem för mycket, så att det har försämrat vattenkvaliteten. Det tillsammans med alla flytväxter där matrester blir kvar och rötter och sandbotten där mat kan gömma sig. Jag vet inte, bara speckulerar....
                              När jag är klar med de tre kvarvarande akvarium . Är det dax att starta nya kullar. Då gör jag ett försök med några nakna kar och några inredda så kommer väl även jag så småningom lära mig.....

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Kan inte veckans värmebölja ha ett finger med i spelet?

                                Jag kommer ihåg en midsommarafton då jag skulle byta vatten på förmiddagen, det hade varit väldigt varmt veckan innan och när jag började spola vatten för att temperera det rätt så kändes det som om jag stod i badhuset, det stank klor.

                                Uppenbarligen hade alla börjat vattna sina trädgårdar, för att det skulle vara fräscht till helgen och då förbrukningen ökade så krävs det mer klor, logiskt för vattenverket...

                                Nej, det blev inget vattenbyte den dagen.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...