550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Thomas, jag är helt säker på att du kommer få se dina Dolkstickstetror i en härlig färgprakt dansa för varandra så småningom. Finns nog ingen tetra som slår deras lekbeteende - ingen som jag har haft i alla fall.
    Några bilder på mina i lekdräkt som jag hade tillsammans med mina Diskusar när det begav sig

    Klicka på bilden för större version

Namn: 039.JPG
Visningar: 332
Storlek: 62,2 KB
ID: 2401983Klicka på bilden för större version

Namn: tetra dolkstick.jpg
Visningar: 282
Storlek: 1016,4 KB
ID: 2401984
    Åh, harrejävvlarr, Inger. Vilka kanonbilder på tetrornas Rolls-Royce! Huuoah!
    Thomas, dina bilder är givetvis top-notch också - som alltid!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Vackra bilder Thomas och Inger!

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Vilka superbilder!
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Instämmer

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Så snyggt och läckert!!!! Den kornblå diskusen tar andan ur mig. så vacker.
            Sedan att det märks verkligen nu att du har hittat ditt eget sätt att hålla diskus. det som känns lättskött är väl att du har landat i en lunk som passar både dig och dina fiskar väldigt väl. Då blir det lätt. Men du har ju märkt precis som jag att bättre lärare än diskus för att hitta en stabil rutin för sina kar som häller, det finns knappt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Tack för alla trevliga kommentarer , och vilka otroliga foton Inger. Jättekul att hör från dig Johnny. Jag ber om ursäkt för att jag varit så dålig på att skriva i era trådar den sista tiden, men just nu har jag svårt att få tiden att räcka till . Jag läser dock allt och njuter av era äventyr.

              Tyvärr vill inte diskusarna i storkaret komma igång ordentligt sedan de dominanta paren försvunnit. Konstigt men det jag lärt mig är att det inte är bra att göra förändringar i ett fungerande kar. Nåväl det går ingen nöd på någon, alla äter men för övrigt känns det lite som de väntar på att något skall hända.....
              hoppas det rättar till sig igen. Förövrigt är det underbart att se kerritetrorna, det har blivit ett jättefint stim. Och dolkstickstetrorna blir bara vackrare och vackrare .....

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Alltid kul att följa dina många och roliga projekt. Att tiden inte alltid räcker till förstår nog alla. Skriv inte för att du känner att du måste, bara när du har lusten. Brukar bli bäst då

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Hjälp vart tog maj vägen.....

                  Det gäller att hålla ihop, just nu är det mycket överallt. Jobbet, allt skall vara klart innan semester. Trädgården allt växer hela tiden...... Gården i Östergötland fick trädbock i det gamla plankgolvet så vi var tvungna att tömma bottenvåningen och slipa alla golv för att bekämpa dessa, nu skall alla golv lackas och alla möbler tillbaka innan midsommar......igår ringde hamnkaptenen och talade om att nu var det bara min båt som fortfarande står inne.....suck hinner inte....

                  Nåväl som man bäddar får man ligga....

                  I storkaret här hemma är allt lugnt, atmosfären i karet är fortfarande lite trevande liksom. Kaa och Randy verkar ha funnit varandra och har ena hörnet och Snoken och Bridget det andra........pojkarna blå glider runt i hela karet men verkar liksom inte vilja varken ha revir eller tjej. Kerry tetrorna är underbara, de glider runt i ett stimm i hela karet och det känns som de hela tiden byter väg och försöker hitta nya ställen. Inga fler yngel men ett trevligt stimm. dolkstickstetrorna blir bara vackrare och vackrare, men jag vet inte om det är något fel på mina, killarna verkar mest intresserade av varandra medans tjejern liksom står och väntar på att dessa fjantiga killar skall se dem. ( ungefär som första klassfesten i årskurs fyra när vi killar dansade med varandra och tjejerna undrade när vi skulle mogna och börja intressera oss för flickorna....)
                  och Corydoras sterbai då.....de har lugnat ner sig.....tänka sig, men nu är de stora och tjocka och gör nästan inget annat än att leta mat....
                  Frågan är nu vad som skall hända med detta kar, skall jag flytta hem min ensamma rödturkosa hane från lokalen, eller skall jag flytta alla dessa till lokalen .
                  Ja, jag har inte riktigt bestämt mig ännu.....tiden räcker inte till. Men detta kar är ju helt problemfritt så med vattenbyten varannan vecka och lite algskrapenbe fungerar ju allt......

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Men detta kar är ju helt problemfritt så med vattenbyten varannan vecka och lite algskrapenbe fungerar ju allt......
                    Så sluta att tänka, du kan börja fundera i september

                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av c90368

                      Så sluta att tänka, du kan börja fundera i september
                      Tillhör grubblarna.......när jag inte gör utan att tänka , tänker jag utan att få något gjort.....

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Hur ofta matar du dina diskus
                        jag undrar om du matar dom varje dag eller mindre.

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av smajlet
                          Hur ofta matar du dina diskus
                          jag undrar om du matar dom varje dag eller mindre.

                          Mvh
                          Varje dag och flera gånger när jag kan, men kan utan problem låta bli och mata någon eller några dagar.
                          Det beror lite på hur jag hinner, ger ju häller flera gånger med mindre. Men de stor vuxna i lokalen får bara en gång om dagen .
                          hemma blir det två eller tre gånger. Jag tror säkert de klarar sig på en gång per dag, men gissar att de vilda letar mat hela dagen, mina diskusar är liksom mer igång om de får mat att leta efter.Jag har ingen genomgående dag som de inte får mat men det sker ju då och då, när jag åker ut med båten eller till sommarstugan får de vara utan mat två tre dagar. Så jag har aldrig kört dag utan mat men det blir då och då ändå....

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Varje dag och flera gånger när jag kan, men kan utan problem låta bli och mata någon eller några dagar.
                            Det beror lite på hur jag hinner, ger ju häller flera gånger med mindre. Men de stor vuxna i lokalen får bara en gång om dagen .
                            hemma blir det två eller tre gånger. Jag tror säkert de klarar sig på en gång per dag, men gissar att de vilda letar mat hela dagen, mina diskusar är liksom mer igång om de får mat att leta efter.Jag har ingen genomgående dag som de inte får mat men det sker ju då och då, när jag åker ut med båten eller till sommarstugan får de vara utan mat två tre dagar. Så jag har aldrig kört dag utan mat men det blir då och då ändå....
                            Tack för informationen

                            Jag matar en gång om dagen men inte den dagen jag gör VB.
                            Jag kommer att resa bort en vecka under vecka 30 och då blir dom utan mat en vecka och det skulle dom klara av enligt Patric och Marie.

                            Det var lite därför jag inte vågade köpa dom små diskusen .

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Hej Thomas! Hoppas allt är väl med dig och dina fiskar! Jag har inte skrivit på ett tag för jag har, som så många andra, fullt upp med allt som händer på sommaren . Har nyss kommit hem från en utlandsresa och ville bara titta in här och lämna en hälsning.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Hej Thomas! Hoppas allt är väl med dig och dina fiskar! Jag har inte skrivit på ett tag för jag har, som så många andra, fullt upp med allt som händer på sommaren . Har nyss kommit hem från en utlandsresa och ville bara titta in här och lämna en hälsning.
                                Hej. Vi är nog många som märkt att du var borta från forumet. Hoppas du har haft det riktigt skönt.
                                både jag och fiskarna mår sådär...... efter mina dödsfall har min kånnsla av ständig oro kommit tillbaka, man sitter inte och njuter som tidigare utan letar mer fel. Andas han inte lite fort, rör sig gälarna inte lika mycket. Är det en vit prick där, varför äter inte hon......
                                suck är diskusar helt enkelt för mycket för mig....
                                men däremellan njuter jag av sommaren, åker till landet över helgen för att släppa karen några dagar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...