550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Det är bara att gratulera

    Hoppas verkligen att du får tag på några Dolksticks hannar, då lär det bli nytt liv i burken.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Det är bara att gratulera

      Hoppas verkligen att du får tag på några Dolksticks hannar, då lär det bli nytt liv i burken.
      Hahaha. Ja det känns som det behövs lite hanar för att öka på spänningen lite.....

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Är Dolksticksen lätta att få yngel på?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Låter som om du har det riktigt bra med dina fiskar nu. Härligt att höra. Nykär är alltid ok.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av c90368
            Det är bara att gratulera

            Hoppas verkligen att du får tag på några Dolksticks hannar, då lär det bli nytt liv i burken.
            Jag har lyckats beställa fyra hanar nu, sitter i karantän i två veckor. Men sedan kommer alla damer få lite pojkar att slåss om....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Är Dolksticksen lätta att få yngel på?
              Inte än aning, men jag hoppas att det blir lite mer uppvaktning och skojigare beteende att studera om båda könen finns reprecenterade

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Låter som om du har det riktigt bra med dina fiskar nu. Härligt att höra. Nykär är alltid ok.
                Kul att höra av dig igen. Följer dina uppdateringar men ville så gärna stoppa dig från att bära ner det fantastiskt fina kar och sälja det....så jag höll tyst istället. Alla vet ju vad som är bäst för sig själv i stunden så ser verkligen framemot att följa ditt nästa äventyr....

                Ja du, just nu är allt fantastiskt, vilken lycka när allt fungerar som det skall och till en minimal insatts. Just nu är det bara att njuta av kärleken...
                Jag tror egentligen inte jag blivit bättre på att ha diskus utan har helt enkelt bara lyckats ta mig igenom en rad motgångar....och nu njuter jag av allt funkar, hoppas bara det varar ett tag. Men jag har kommit så långt att jag inte letar fel hela tiden....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ja, uppdatering av karet. Allt puttrar på som det skall.

                  till helgen är ju tanken att Duke och Lady, och Snake och Duckface skulle flytta till lek kar i lokalen. Det var tanken, men sedan igår är Duke och Randy ett par.
                  Hur gick det till och varför....nu känns det ju lite dumt att flytta dem eftersom jag inte vet om det är ett par eller vilka som är par. Lady intresserar sig mer för Big Boy och Blue Moon och verkar inte alls särskilt ledsen . Kanske blir det bara Snake och Dukeface som får flytta. Säga vad man vill men inte är diskusfiskar trogna direkt....

                  Kerrytetrorna frodas och cirka tjugo småtetror lever ännu, jättekul att se dessa små bli en del av stimmet, och vad bra de stimmar nu med de små. Hoppas de klarar sig framigenom. Ja Corydoras sterbai leker som vanligt.....borde ju börja föda upp dessa... och dolkstickflickorna skall få iallafall få fyra pojkar hoppas tjejerna kan dela på killarna....

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vad roligt med tetraynglen och även att du snart får några dolkstickshanar!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Ja, uppdatering av karet. Allt puttrar på som det skall.

                      till helgen är ju tanken att Duke och Lady, och Snake och Duckface skulle flytta till lek kar i lokalen. Det var tanken, men sedan igår är Duke och Randy ett par.
                      Hur gick det till och varför....nu känns det ju lite dumt att flytta dem eftersom jag inte vet om det är ett par eller vilka som är par. Lady intresserar sig mer för Big Boy och Blue Moon och verkar inte alls särskilt ledsen . Kanske blir det bara Snake och Dukeface som får flytta. Säga vad man vill men inte är diskusfiskar trogna direkt....

                      Kerrytetrorna frodas och cirka tjugo småtetror lever ännu, jättekul att se dessa små bli en del av stimmet, och vad bra de stimmar nu med de små. Hoppas de klarar sig framigenom. Ja Corydoras sterbai leker som vanligt.....borde ju börja föda upp dessa... och dolkstickflickorna skall få iallafall få fyra pojkar hoppas tjejerna kan dela på killarna....
                      Så roligt med Kerrytetrorna. De tillhör en av de tetror som jag gärna hade velat testa någon gång i framtiden. Om jag har ett tillräckligt stort kar över.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja, fortsätter med rapporteringen av stordiskusarnas kar....

                        Här är jag egentligen förvånad.......de två stora blue Diamond gossarna trodde jag ju skulle ställa till det lite, att det skulle bli lite bråkigt och lite partnerväxlingar kanske tillochmed bråk......men icke då, nästan den motsatta verkan, dessa två har liksom lugnat ner hela karet. Utan att gjort några större vetenskapligare undersökningar är jag åter benägen att säga, hellre några fler diskusar i karet än några mindre. Visst är Duke och Snake fortfarande rivaler och har delat akvariumet men det är liksom svårare att hålla koll på varandra nu när det är ett par stora blå emellan dem. Jag har ju tänkt att flytta två par till lokalen men är rädd för att bryta balansen i karet. Så jag fundera på att se hur de små utvecklas, snoken, Kaa och Bridget . Kanske kan någon av de bliv par som då Hälge skall flyttas...... kerrytetrorna yngel har växt snabbt och det är nog tio från varje kull som klarat sig, jättekul och Corydoras håller på precis som vanligt finns liksom inget stopp på dessa numera stora tjocka Corydoras . Så förutom bågfenscikliderna flyttade ju fyra vackra om än lite dyra dolkstickstetra pojkar in till de nio flickorna. Gissa om dessa killar blev uppvaktade av damerna, det var ju nästan så att killarna såg lite oroliga ut tjejerna svärmade runt dem. I detta kar fungerar också det mesta......det är växtligheten som inte funkar riktigt ännu. Men man kan väl inte få allt......

                        även här i detta kar är det nu varannan vecka 50%vattenbyten och inget mer......finns det något lättare än diskus ( OBS med glimten i ögat, vet ju att det kan vända så snabbt)

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.JPG
Visningar: 141
Storlek: 743,4 KB
ID: 2401706

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0077.JPG
Visningar: 140
Storlek: 813,4 KB
ID: 2401707

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.JPG
Visningar: 123
Storlek: 728,3 KB
ID: 2401708

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0076.JPG
Visningar: 132
Storlek: 589,3 KB
ID: 2401709

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 139
Storlek: 756,3 KB
ID: 2401711

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 135
Storlek: 667,7 KB
ID: 2401712Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 130
Storlek: 736,0 KB
ID: 2401710

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Gôtt att vila ögonen på dina discusar!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Måste ha krävts en rejäl muta för att få köpa fyra Dolkstickshannar

                            Men kul att du fick tag i dem.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Underbara färger på vrålsnygga firrar!!

                              Vilken typ av belysning har du till detta akvarium?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Måste ha krävts en rejäl muta för att få köpa fyra Dolkstickshannar

                                Men kul att du fick tag i dem.
                                Jag fick betala bra för dessa fyra killar, men det kändes liksom värt det.....blev mer komplett och nu är det bara att studera vad som kommer hända.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...