550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Ja, förutom projektet med att odla lite Corydoras som jag tänker smyga igång imorgon...... så hade jag ju ett större projekt. Vet inte om ni kommer ihåg det, men projektet var ju att fixa ett akvarierum här hemma....de projektet lägger jag nu på hyllan. Om allt funkar som det skall, lite kvar med krav på extra säkringar och larm för elavbrott, men om allt funkar så har jag från första mars del i en lokal, vi blir visserligen fyra som delar lokalen men det känns faktiskt som en rätt trevlig lösning, dels mycket fisksnack och dessutom hjälp med skötsel om man skall bort, lokalen är 4 meter gånger 8 meter så det blir ju en yta på 2x4 per person, inte jättestort men en perfekt början. Förutom detta rum så ingår ett badrum och ett kök, så det blir nästa projekt. Min del av lokalen blir mot den bortre väggen, bad om den just för att tanken ju är diskus även fortsättningsvis och vill då inte att någon måste gå förbi mina fiskar för att komma till sina.
    På ett sätt hade jag ju bestämt mig för att inte ha denna lösning eftersom det är något visst med att ha fiskarna hemma, men å andra sidan är det rätt skönt att tänka på att man är fyra stycken som kan hjälpas åt med skötsel. Ja vi får väl se, jag är med redan från start men salt att jag tänker köra igång först på hösten. Men med tanke på hur billigt man brukar kunna köpa akvarium under våren och sommaren är det ju inte dumt att ha en lokal att ställa upp dem.

    så det kan gå när målet var att trappa ner....
    Ja det verkar ju som vi blir gannar, jag håller ju också på och trappa ner. Jag kommer också troligtvis att ligga lågt inledningsvis, har fullt upp för tillfället.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Marten64

      Ja det verkar ju som vi blir gannar, jag håller ju också på och trappa ner. Jag kommer också troligtvis att ligga lågt inledningsvis, har fullt upp för tillfället.
      Det kan ju vara rätt väg att trappa ner, att samsköta varandras akvarium........tror detta kan bli jättebra

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        ...som får bli min start i den nya lokalen. Detta kommer bli spännande.
        Då minns jag något du nämnde i någon av dina trådar för ett bra tag sedan. Du tyckte det var lite jobbigt och förvirrande att ha just två trådar. Kanske läge nu då att samla/avsluta/starta ny/ omstart eller vad som helst, i och med den nya lokalen.
        Och just fisklokalen ska bli super spännande att följa


        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Kul med lokalen och det fungerande discuskaret. Trist att lekkaret inte funkar som du tänkt än, hoppas det vänder!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Hur mår paren i lekkaret nu?

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Hur mår paren i lekkaret nu?
              Tyvärr inte bättre, börjar bli lite orolig igen......skall köra stort vattenbyte imorgon igen men på något sätt känns det som om det alltid skall vara något som inte är riktigt bra....fast samtidigt är u diskusar rätt sega. Bara man ser signalerna känns det ju som om det finns en chans.....

              ser ändå fram mot helgen....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ja, vad skall man säga.....fortfarande inte en aning vad jag gör rätt eller vad jag gör fel

                I stordiskusarnas kar där uppe går allt som det skall, ingen lek ännu men alla är friska och pigga och färgar fint, kerritetran fyller ut karet väl men stimmar absolut inget alls, men även de pigga glade och friska, lite svårt att räkna dem men jag tror alla fyrtio är kvar. De nio dolkstickstetrorna är en fin grupp som oftast håller ihop rätt tait och de har valt akvariumets nedre vänstra kant som hemvist. Härifrån ger de sig iväg på sina utflykter men är ofta tillbaka i sin kant för att se att allt är som det skall hemma också. De tretton sterbai håller till i högra kanten, men brukar ju finkamma hela botten efter godbitar som ligger kvarglömda. Diskusarna så, ja de nya pojkarna blå fungerar kanon, väldigt lite bråk men inga nya par ännu, Duke har sin kant där oftast Lady och Randy samt snoken håller till. I andra kanten är Kaa och Big Boy , Kaa är inte riktigt nöjd över detta men har inte riktigt vågad sig på att jaga bort honom än. I mitten håller sig Snake , Dukeface, Bridget och blue Moon, så inga riktiga par utan snarare olika grupper som håller till på lite olika ställen och lite i olika konstellationer. Men allt funkar fint.
                Så lek karet, det som funkade så fint förut.....där står paren och trycker i varsitt hörn, ingen rom, ingen lek, rätt mörka och färglösa och dålig matlust.... vad har jag gjort fel.....alla vattenvärden är bra och inget annat har förändrats, ja sandbotten och lite växter då. Gör ett mitt i veckan vattenbyte idag för att se om det kan hjälpa, tänker ha i lite salt eftersom turkoshannen har fått en vit prick igen.....de har knappt ätit något på en vecka. Som sagt, det är inte helt lätt det här...

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Knepigt. ”Tur” att du har erfarenhet av discusbekymmer så att du slipper få panik. Du reder säkert ut detta också.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Jag är imponerad av att du är så tålmodig och att du inte ger upp. Hoppas att det löser sig.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Stordiskusarna så..... de två paren i vardagsrummet är som vanligt igen, var set bara att jag tog bort två som gjorde att de stod och surade i över två veckor..... ja jag säger då det. Men ingen lek ännu....konstigt eller hur, jag flyttade blue Diamond pojkarna för att det skulle bli lättare för paren.....men då slutar de att leka.
                      Ja där uppe då....samma sak där, när blue Diamond kom dit tog leken slut, inget bråk men inte heller lek, ja förutom på kerrytetrorna då, lyckades rädda fyra ur karet. Men idag när jag matade kom säkert tio fram ut flytväxterna så de verkar ju klara att överleva även i stora karet...

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Vad skönt att paren där nere är som vanligt igen. Har sagt det förr och säger det igen - vilka dramaqueens de är, discusarna

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja, vart tog fredagen vägen....

                          jag har precis klarat av middagen, tagit med mitt glas och vad som återstår i rödvinsflaskan och satt mig i soffan här uppe framför stordiskusarnas kar.
                          Inga egentliga problem här häller, men tyvärr känns det som om snoken och Kaa ligger lite risigt till. Jag misstänker att de nu kommit i den könsmogna åldern eller om det är storleken. Misstänker att dessa två är killar och nu finns det andra större hanar som inte låter dem passera obemärkt. De blir bort jagade av Snake, Duke och bröderna blue så nu känns karet alldeles för litet. Inga diskusar har haft ro att leka nu men forfarande är det Duke och lady och Snake och Dukeface , ja de har varit lite fram och tillbaka men just nu är det så....så min tanke är nog att flytta dessa två par till lokalen och ge dem en chans. Samtidigt som jag misstänker att att det är lite större chans att de övriga får en chans att etablera sig. Men annars inga problem, både Bridget och Randy verkar intresserade av Big blue och blue Moon , men de får liksom ingen chans....sedan får jag ju erkänna att jag hoppas att snoken och Kaa skulle visa sig vara ett par......ja vi får väl se, i vilket fall som helst är alla friska igen och fantastiskt vackra....

                          sedan har vi ju mina favorit Corydoras , mina små clowner sterbai .....fortfarande super aktiva och rom varje dag, att de bara orkar. De är ju rätt stora och feta nu men fortfarande lika energiska. Så fort allt är klart skall jag sätta igång att föda och Corydoras , men först måste jag prata lite mer med LAncer och se om jag kan få lite tips. Nu har jag ju en ny ställning och fyra mindre kar. Men först får jag se vilken yta som finns kvar när alla ställningar är byggda och alla kar är flyttade.....mina dolksticks tetror simmar ihop som en fin liten grupp men helt utan hanar....suck, kan man beställa bara dolkstickshanar, det får nog bli nästa köp, känns liksom lite fattigt att bara ha ett gäng tjejer i karet. Kerrytetrorna så.....gissa om de stimmar, jo faktiskt. Från att inte ha stimmat överhuvudtaget så är de nu ett jätte fint stimm. Helt otroligt faktiskt, jag misstänker att det beror på alla yngel, det finns nu två olika kullar i karet. Jag borde nog läsa på lite, jag vet inte hur stor en Kerrytetra yngel kull brukar bli, men det verkar vara drygt tio överlevare i varje kull. Men det som är fantastiskt är ju att det känns som alla tetror skyddar dessa små, de håller ytterkanterna och de små är i mitten. Helt otroligt spännande, känns ju nästan som dessa tetror har yngelvård.....

                          ja planen finns, flytta några par och se hur resten funkar. Känns rätt bra att ha sex tomma akvarium att flytta fisk till.....plus alla små, ja små och små 100-200 liter. Och ett litet erkännande....jag har nästan glömt att flera av dessa diskus var sjuka för några månader sedan..... Så snabb samanfattning, livet är härligt.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Härligt att höra att livet är härligt! Tur att du har lokalen med många kar att flytta olika discusar till för att få det optimalt för alla. Kul också att de är friska nu.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Härligt att höra att livet är härligt! Tur att du har lokalen med många kar att flytta olika discusar till för att få det optimalt för alla. Kul också att de är friska nu.
                              Just nu känns det nästan overkligt bra.......nästan som attvara nykär

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Haha, känner igen känslan!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...