550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Vilken underbar känsla, allt funkar bra.......jag känner mig helt enkelt väldigt lycklig. Tror att jag bara i spontant lyckorus knäppte hundra bilder så håll till godo

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0820.JPG
Visningar: 105
Storlek: 454,0 KB
ID: 2398828

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0818.JPG
Visningar: 106
Storlek: 641,3 KB
ID: 2398829

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0823.JPG
Visningar: 120
Storlek: 319,2 KB
ID: 2398830

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0824.JPG
Visningar: 99
Storlek: 702,1 KB
ID: 2398831

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0815.JPG
Visningar: 104
Storlek: 550,7 KB
ID: 2398832

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0816.JPG
Visningar: 105
Storlek: 435,7 KB
ID: 2398833

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0819.JPG
Visningar: 107
Storlek: 491,4 KB
ID: 2398834

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0821.JPG
Visningar: 120
Storlek: 322,4 KB
ID: 2398835

    Kommentar

    • cambru

      • September 2008
      • 209

      Otroligt snygga färger!

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Magiskt, otroligt fint!!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av cambru
          Otroligt snygga färger!
          Fiskarna är otroligt vackra men sedan har de hjälp av lysrör aquarelle, slår alla led lampor med hästlängder enligt min mening.....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ICC
            Magiskt, otroligt fint!!
            jag är trollbunden. Jag vet ju att dessa odlade inte anses som riktigt rumsrena av alla förståsigpåare där bara de vilda varianterna är ok....men som sagt, jag tycker det är magiskt jag också....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Så var det ju karet där nere med paret rödturkos och paret cobalt blue , de var mycket skeptisk tillförändringen och idag när jag tände efter jobbet så fanns ju inga diskusa att se, det är först nu de vågar sig fram fortfarande stressränderna kvar.....men det blir väl bättre imorgon hoppas jag.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0843.JPG
Visningar: 118
Storlek: 324,4 KB
ID: 2398857
              hallå var är ni....

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0845.JPG
Visningar: 117
Storlek: 299,4 KB
ID: 2398858 ja där va ju hanarna framme och kollade lite.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0837.JPG
Visningar: 122
Storlek: 379,1 KB
ID: 2398859
              alla fyra en stund, men väldigt stressiga

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0848.JPG
Visningar: 109
Storlek: 405,5 KB
ID: 2398860 sanden måste ju kollas

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0825.JPG
Visningar: 116
Storlek: 373,1 KB
ID: 2398861

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0825.JPG
Visningar: 102
Storlek: 373,1 KB
ID: 2398866

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0827.JPG
Visningar: 109
Storlek: 315,9 KB
ID: 2398862
              ensam herre på täppan

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0833.JPG
Visningar: 101
Storlek: 424,5 KB
ID: 2398863
              rödturkos paret

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0835.JPG
Visningar: 102
Storlek: 330,4 KB
ID: 2398864

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0829.JPG
Visningar: 103
Storlek: 376,1 KB
ID: 2398865

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0825.JPG
Visningar: 96
Storlek: 373,1 KB
ID: 2398867

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Stordiscusarna är helt fantastiskt vackra! Förstår att du känner dig lycklig. Hoppas att de två paren kan komma till to snart och visa upp sina fina färger med.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Stordiscusarna är helt fantastiskt vackra! Förstår att du känner dig lycklig. Hoppas att de två paren kan komma till to snart och visa upp sina fina färger med.
                  De ser redan mycket bättre ut, men inget skall vara helt enkelt,,.,,båda paren har bestämt sig för samma hörn.

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Dom där var så fina och stoooora

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av smajlet
                      Dom där var så fina och stoooora
                      De största är ungefär 19 . Och rätt biffiga....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ännu en dag då allt fungerar som det skall ....ljuvligt. Karen med Stordiskusarna skall få gå helt i fred nu, så att fiskarna hittar sin plats i rang och sitt revir. De nere i vardagsrummet är fortfarande oroliga och håller sig i en tät grupp ännu, så de behöver lite mer tid. Hoppas de hittar sina platser nu .
                        Där uppe ser allt bra ut, lite gruff men inget allvarligt. Det känns som de ännu bara testar lite. Det finns egentligen bara ett par just nu, Duke och Lady och de har sin kant, de andra är runt i en grupp och det känns rätt harmoniskt faktiskt.

                        Ja helt utan par är ju karet inte....Corydoras sterbai leker fortfarande ständigt, ser ni mina bilder så ser ni fullt med rom på rutan så nu är det dax .....nästa projekt, i helgen blir det att inreda ett Corydoras odling kar. Skall bli jättespännande att se om det är något som kan bli något.

                        Är det någon som läser denna tråden och har några bra råd vad det gäller att odla Corydoras tar jag gärna emot dessa.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ja, förutom projektet med att odla lite Corydoras som jag tänker smyga igång imorgon...... så hade jag ju ett större projekt. Vet inte om ni kommer ihåg det, men projektet var ju att fixa ett akvarierum här hemma....de projektet lägger jag nu på hyllan. Om allt funkar som det skall, lite kvar med krav på extra säkringar och larm för elavbrott, men om allt funkar så har jag från första mars del i en lokal, vi blir visserligen fyra som delar lokalen men det känns faktiskt som en rätt trevlig lösning, dels mycket fisksnack och dessutom hjälp med skötsel om man skall bort, lokalen är 4 meter gånger 8 meter så det blir ju en yta på 2x4 per person, inte jättestort men en perfekt början. Förutom detta rum så ingår ett badrum och ett kök, så det blir nästa projekt. Min del av lokalen blir mot den bortre väggen, bad om den just för att tanken ju är diskus även fortsättningsvis och vill då inte att någon måste gå förbi mina fiskar för att komma till sina.
                          På ett sätt hade jag ju bestämt mig för att inte ha denna lösning eftersom det är något visst med att ha fiskarna hemma, men å andra sidan är det rätt skönt att tänka på att man är fyra stycken som kan hjälpas åt med skötsel. Ja vi får väl se, jag är med redan från start men salt att jag tänker köra igång först på hösten. Men med tanke på hur billigt man brukar kunna köpa akvarium under våren och sommaren är det ju inte dumt att ha en lokal att ställa upp dem.

                          så det kan gå när målet var att trappa ner....

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Haha, så kan det gå! Låter som ett roligt projekt. Ger ju utrymme för odling också!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Ja, förutom projektet med att odla lite Corydoras som jag tänker smyga igång imorgon...... så hade jag ju ett större projekt. Vet inte om ni kommer ihåg det, men projektet var ju att fixa ett akvarierum här hemma....de projektet lägger jag nu på hyllan. Om allt funkar som det skall, lite kvar med krav på extra säkringar och larm för elavbrott, men om allt funkar så har jag från första mars del i en lokal, vi blir visserligen fyra som delar lokalen men det känns faktiskt som en rätt trevlig lösning, dels mycket fisksnack och dessutom hjälp med skötsel om man skall bort, lokalen är 4 meter gånger 8 meter så det blir ju en yta på 2x4 per person, inte jättestort men en perfekt början. Förutom detta rum så ingår ett badrum och ett kök, så det blir nästa projekt. Min del av lokalen blir mot den bortre väggen, bad om den just för att tanken ju är diskus även fortsättningsvis och vill då inte att någon måste gå förbi mina fiskar för att komma till sina.
                              På ett sätt hade jag ju bestämt mig för att inte ha denna lösning eftersom det är något visst med att ha fiskarna hemma, men å andra sidan är det rätt skönt att tänka på att man är fyra stycken som kan hjälpas åt med skötsel. Ja vi får väl se, jag är med redan från start men salt att jag tänker köra igång först på hösten. Men med tanke på hur billigt man brukar kunna köpa akvarium under våren och sommaren är det ju inte dumt att ha en lokal att ställa upp dem.

                              så det kan gå när målet var att trappa ner....
                              Vad roligt! Det låter som en perfekt lösning.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Stordiskusarna så....

                                Storkaret 600 liter, tio diskusar, fyrtio Kerrytetra , nio dolkstickstetror (alla honor) tretton sterbai Corydoras ..... här har det hänt mycket, de två nya blue Diamond , blue Moon och big Boy , har stökat till alla par så just nu står Duke i sitt rever med snoken.....båda verkar lite förvånade, är snoken hona eller hane, det är frågan....sedan har vi Snake som har fullt upp med att hålla alla borta.....och honorna leopardhonorna som är väldigt intresserade av de nya killarna, ja vi får se var detta slutar....

                                Stordiskusarna 375, ja detta känns tyvärr lite som mitt nya problemkar, suck.....här bor ju paret rödturkos och paret blue cobalt, dessa par lekte ju förut när bröderna blå Diamond bodde här.....men de störde ju hela tiden så när de flyttade och paren fick hela karet själva trodde jag ju att det skulle bli succés ...
                                och att de dessutom fick sand och växter, ja nu skulle allt fungera. Men inte då, i en vecka har dessa fyra nu stått gömde bakom växter och rötter, ingen äter ingen leker ingen gör något....i förrgår började de komma fram igen, men så fort jag rör mig är de tillbaka i sina gömställen, blue cobalt honan har mörknat i färgen och röd turkos hanen har en lite Vit prick. Och jag som trodde jag gjorde något bra för firrarna......nu blir det vattenbyte, höjd temperatur, salt och lite bakteriedödande, så får vi se om de kan starta om. Detta är en balansgång.......

                                Lokalen så: kontrakt påskrivet och nycklarna i mitt knippe, var där igår och tittade lite i lugn och ro, skall dit imorgon och träffa de övriga fyra intresserade. Just nu är vi fem som är intresserade så vi får se hur det går med plats. Vi har pratat om att först ta reda på hur mycket löpmeter akvarium alla vill ha och sedan se hur det blir med plats. Sen delar vi hyra på meter akvarium vi har. Först tänkte jag nöja mig med fyra meter men har nu tänkt om, sex meter om det går. Ja, vi får väl se. Har satt igång och söka akvarium och akvarieställningar och har fått flera napp. Lokalen blir bra, badrummet blir renoverat kommande vecka, nytt golv och en blandare till med ho, köket kommer rivas och där blir ett rum med mötesbord dator och tv, samt kyl och frys och kaffemaskin. Ja och hur akvarium placeras får vi väl börja skissa på när vi vet vilka kar och storlekar det blir.... Jag kommer börja flytta kar efter min zoopet träff här den nionde mars. Jag har ett 375 med Malawi fortfarande och ett tomt 450 liter som får bli min start i den nya lokalen. Detta kommer bli spännande.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...