550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Tack!
    Du berättar som om man själv satt i soffan, det uppskattas
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Tack!
      Du berättar som om man själv satt i soffan, det uppskattas
      Tack, fortfarande är jag ju lekman så det blir att berätta vad jag ser.....du är alltid välkommen att sitta med i soffan

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Lite bilder på dolkstickstetrorna ......

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0735.JPG
Visningar: 98
Storlek: 549,5 KB
ID: 2398421
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0736.JPG
Visningar: 97
Storlek: 525,4 KB
ID: 2398422
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0731.JPG
Visningar: 95
Storlek: 412,2 KB
ID: 2398423
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0733.JPG
Visningar: 108
Storlek: 473,1 KB
ID: 2398424

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad fina! Och härligt att höra att stordiscusarna är tillbaka i rätt kar! Håller tummarna för att de förblir friska nu.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Dolkstickstetror (Hyphessobrycon erythrostigma) jag bara älskar dem, men jag saknar någon med större ryggfena på dina bilder? Kan det vara att de är unga, eller har du bara fått honor?


            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Kan nog även vara så att du har fått Prickfenstera "Falsk Dolckstikcstetra" (Hyphessobrycon socolofi) som ofta säljs under fel namn. Även den är en mycket trevlig tetra förutom hannarnas fina ryggfena då.



              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ja du Maths , du är experten, jag fick mina dolkstickstetror i början av november så jag har haft dem i tre månader och tycker att de växt en hel del under tiden så de var säkert unga när jag fick dem. Men när de blir könsmogna och om det bara är honor eller falska, ja där vet du bäst. Jag har inte sett någon tendens till uppvaktning eller så. Skall kolla lite noga nu i kväll sedan åker jag förbi stork imorgon, han har kvar ett tiotal från samma sändning som mina är så får jag jämföra med hans. Och även fråga om det här med falska

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  När jag tittar igen på dina bilder, så ser jag att dina fiskar har en röd fläck precis framför stjärtfenan vilket inte är normalt hos någon av de jag refererar till ovan. Det finns ju hur många varianter som helst inom Hyphessobrycon släktet så du kanske har en tredje variant?
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Kollade bilderna i vårt eget Zoopet artbeskrivning och där finns det faktiskt en röd fläck framför stjärtfenan, så det lutar nog åt att du har köpt Prickfenstera "Falsk Dolckstickstetra" (Hyphessobrycon socolofi).

                    Men det har egentligen ingen större betydelse, de är som fiskar helt jämförbara förutom ryggfenan då...

                    Hmm, går igån lite på sådant här
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Kul att du äntligen fått i diskusen i det stora karet

                      Kommentar

                      • cambru

                        • September 2008
                        • 209

                        Vad roligt! Håller tummarna för att allt går bra nu!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Kollade bilderna i vårt eget Zoopet artbeskrivning och där finns det faktiskt en röd fläck framför stjärtfenan, så det lutar nog åt att du har köpt Prickfenstera "Falsk Dolckstickstetra" (Hyphessobrycon socolofi).

                          Men det har egentligen ingen större betydelse, de är som fiskar helt jämförbara förutom ryggfenan då...

                          Hmm, går igån lite på sådant här
                          Jag var allt förbi Stork zoo i veckan och pratade med Patric om mina dolksticks tetror. Det skall allt vara äkta dolkstickstetror, visserligen rätt unga ännu men ändå äkta. Fast bara honor, han har kvar de övriga i affären och av alla han köpte var det bara en hane med resten är honor. Så jag har nio honor här, tyvärr är det ju något som kan hända när man köper små tetror. Så nu blir det att jaga hanar ett tag framöver . Vackra är de iallafall......

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Jag var allt förbi Stork zoo i veckan och pratade med Patric om mina dolksticks tetror. Det skall allt vara äkta dolkstickstetror, visserligen rätt unga ännu men ändå äkta. Fast bara honor, han har kvar de övriga i affären och av alla han köpte var det bara en hane med resten är honor. Så jag har nio honor här, tyvärr är det ju något som kan hända när man köper små tetror. Så nu blir det att jaga hanar ett tag framöver . Vackra är de iallafall......
                            Ja, att något var fel kände jag på mig. Nu får vi hoppas att du får tag på 3-4 hannar, det räcker till 9 honor.

                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Stordiskusarnas kar så, även här har det varit en helt problemfri vecka, de verkar glada att vara tillbaka och hittade ganska snabbt sina gamla revir, ja eller inte riktigt. Kaa snakeskin nummer tre i rang satsade , han bestämde sig för att ta Snakes revir och lyckades med detta. Snake var lite fundersam på vad som egentligen hände men har nu sitt revir i mitten bak och verkar rätt nöjd med det. Så Duke har sitt gamla, Snake i mitten och Kaa har andra kanten, men det innebär inte att honorna har bestämt sig ännu. Hos Kaa är Bridget , spännande att se om hon äntligen kan acceptera honom nu när han besegrat snake , ja tillfälligt iallafall. Även snoken håller till här, snoken är nästan lika stor som Kaa men ännu inte tuff, vet fortfarande inte om hen är han eller hon. Hoppas på en hona men som sagt inga tecken på vad snoken är, kommer forfarande överens med alla honor som hanar, lite på samma sätt som Randy som oftast håller sig nära Duke men han är inte intresserad men jagar inte heller bort Randy. Så har vi ju Duckface och Lady som fortfarande är de attraktiva flickorna som både Duke och Snake vill ha, men de har inte bestämt sig. De simmar runt lite på måfå utan att egentligen verka intresserade av att bilda par med någon.
                              Så även här är allt lungt och harmoniskt.......men frågan är vad som händer när Big Boy och Blue Moon flyttar in på söndag.....ja mina stora blue Diamond brorsor har fått namn, frågan är vad som händer då..... för övrigt, Corydoras sterbai håller på precis som vanligt, jag måste börja odla på dessa snart.....
                              detta får räcka för nu, livet är rätt skönt just nu, men två av sönerna med flickvänner kommer på fredagsmys vid sju så nu är det bara att sätta igång.
                              Vi hörs igen under helgen, kommer med rapport på söndag efter flytt av de stora blå. Jag tror att de var du smajlet som sa att dessa två var de största diskusar du sett.......vänta bara tills du får se mina rödturkos och min stora cobolt , de är större.....

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Stordiskusarnas kar så, även här har det varit en helt problemfri vecka, de verkar glada att vara tillbaka och hittade ganska snabbt sina gamla revir, ja eller inte riktigt. Kaa snakeskin nummer tre i rang satsade , han bestämde sig för att ta Snakes revir och lyckades med detta. Snake var lite fundersam på vad som egentligen hände men har nu sitt revir i mitten bak och verkar rätt nöjd med det. Så Duke har sitt gamla, Snake i mitten och Kaa har andra kanten, men det innebär inte att honorna har bestämt sig ännu. Hos Kaa är Bridget , spännande att se om hon äntligen kan acceptera honom nu när han besegrat snake , ja tillfälligt iallafall. Även snoken håller till här, snoken är nästan lika stor som Kaa men ännu inte tuff, vet fortfarande inte om hen är han eller hon. Hoppas på en hona men som sagt inga tecken på vad snoken är, kommer forfarande överens med alla honor som hanar, lite på samma sätt som Randy som oftast håller sig nära Duke men han är inte intresserad men jagar inte heller bort Randy. Så har vi ju Duckface och Lady som fortfarande är de attraktiva flickorna som både Duke och Snake vill ha, men de har inte bestämt sig. De simmar runt lite på måfå utan att egentligen verka intresserade av att bilda par med någon.
                                Så även här är allt lungt och harmoniskt.......men frågan är vad som händer när Big Boy och Blue Moon flyttar in på söndag.....ja mina stora blue Diamond brorsor har fått namn, frågan är vad som händer då..... för övrigt, Corydoras sterbai håller på precis som vanligt, jag måste börja odla på dessa snart.....
                                detta får räcka för nu, livet är rätt skönt just nu, men två av sönerna med flickvänner kommer på fredagsmys vid sju så nu är det bara att sätta igång.
                                Vi hörs igen under helgen, kommer med rapport på söndag efter flytt av de stora blå. Jag tror att de var du smajlet som sa att dessa två var de största diskusar du sett.......vänta bara tills du får se mina rödturkos och min stora cobolt , de är större.....
                                Ser fram emot att få se dom live Mvh.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...