550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag är så glad för din skull Thomas att det går din väg nu, det är du verkligen värd .

    //Inger
    Jag tackar så mycket Inger. Vet du, jag tänkte skriva att jag inte vet om jag är värd det...... men sedan tänkte jag och kände efter lite och helt ärligt tycker jag faktiskt jag är värd det. Det har varit en jobbig period, egentligen har ju detta kar varit mer lidande än glädje, ja eller kanske int men en verklig berg och dal bana kan man ju lugnt säga. Mycket berodde säkert på att jag var osäker nybörjare, en del på att jag var osäker och velade mellan alla olika råd jag fick och en lite berodde på Diskusen. Inte att diskusen jag köpte var dålig utan just att diskusen var diskus. Ja vad jag menar är att blir något fel med diskus känns det som det liksom blir följd effekter på att. Nu är jag ju fortfarande lekman ( även om jag i april skall hålla mitt första offentliga föredrag om diskus, nyhetsspoiler) vad jag skulle säga var.... att först är det något i akvariumet som gör att fiskarna inte mår bra vilket jag i min iver på att hitta problemet gör allt jag kan för att städa bort elaka bakterier, vilket i sin tur bara gör allt värre då jag både frigör bakterier och partiklar i mitt städande och dessutom stressar fiskarna. Efter det blev ju allt bara värre, sedan flytten av fisk till nytt kar , sjukdom efter sjukdom, medicinering efter medicinering. Så på ett sätt måste jag ju hålla med alla som säger att diskusar är känlsliga, samtidigt som jag måste vidhålla att diskusar är grymt tåliga efter att ha överlevt all medicinering, svält och annat och tappert fortsatt sina liv i en rätt tråkig miljö. Mycket oro har det varit, så ja både jag och diskusarna är värda lite lugn och ro nu....

    Och jag kan ärligt säga att hade det inte varit för stödet här från forumet, hjälpen från stork zoo och glädjen över att allt funkade så bra med smådiskusarna hade detta nog blivit en repris på mitt diskusäventyr för trettio år sedan...... Men nu är jag här och glädjen är kvar så äventyret går vidare......

    Tänk, det var ett år sedan jag startade med att inreda mitt diskuskar och den 9 februari 2018 flyttade dessa diskusar hem till mig, vilken resa

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1168.JPG
Visningar: 135
Storlek: 362,3 KB
ID: 2398054

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0991.JPG
Visningar: 122
Storlek: 451,4 KB
ID: 2398055

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1328.JPG
Visningar: 93
Storlek: 544,7 KB
ID: 2398056

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1365.JPG
Visningar: 116
Storlek: 260,4 KB
ID: 2398057

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1079.JPG
Visningar: 107
Storlek: 710,4 KB
ID: 2398058

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1530.JPG
Visningar: 142
Storlek: 483,6 KB
ID: 2398059

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1544.JPG
Visningar: 135
Storlek: 325,9 KB
ID: 2398060

    Kommentar

    • Dreama

      • November 2007
      • 286

      Jag säger bara wow va snyggt!!!! Ska bli spännande att se irl den 9 Mars.

      //Peter.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Dreama
        Jag säger bara wow va snyggt!!!! Ska bli spännande att se irl den 9 Mars.

        //Peter.
        Absolut, jag ser verkligen framemot denna träffen, känner dels att det är kul att få visa men framförallt att få träffas på riktigt istället för att bara skriva på forumet.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Satan i gatan så fint akvarium, så ska det se ut!!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ICC
            Satan i gatan så fint akvarium, så ska det se ut!!
            Hahaha, som sagt, det var ett år sedan......då jag startade mitt äventyr med sydamerikanskt. Har ju medveten låtit bli att fota detta kar nu sedan jag flyttat det. Det kommer bli premiärvisning den 9 mars

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Hahaha, som sagt, det var ett år sedan......då jag startade mitt äventyr med sydamerikanskt. Har ju medveten låtit bli att fota detta kar nu sedan jag flyttat det. Det kommer bli premiärvisning den 9 mars
              Jaså du tänker låta oss sukta så länge .
              Spännande.

              Ska bli roligt att se det och de andra.
              Samt träffa alla andra som kommer.

              Mvh

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av smajlet

                Jaså du tänker låta oss sukta så länge .
                Spännande.

                Ska bli roligt att se det och de andra.
                Samt träffa alla andra som kommer.

                Mvh
                Hahaha, äh egentligen var det ju inte tanken från början. Men nu tänkte jag ju att det kunde vara ett trevligt dragplåster. Så har jag ju något att visa som inte redan är sönderfotograferat.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Tänka sig, Stordiskusarna mår fint ännu, allt ser bra ut så kanske kanske kanske får de äntligen flytta tillbaka, skall köra vattenbyte imorgon på deras och deras gamla så hoppas jag att alla värden stämmer på söndag och att det fortfarande är friska , ja då sker flytten. Underbart

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Tänka sig, Stordiskusarna mår fint ännu, allt ser bra ut så kanske kanske kanske får de äntligen flytta tillbaka, skall köra vattenbyte imorgon på deras och deras gamla så hoppas jag att alla värden stämmer på söndag och att det fortfarande är friska , ja då sker flytten. Underbart
                    Håller tummarna på att det ska gå bra för dig och diskusen nu.
                    Mvh

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av smajlet

                      Håller tummarna på att det ska gå bra för dig och diskusen nu.
                      Mvh
                      Hur ligger det till med dina diskusplaner nu?

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Hur ligger det till med dina diskusplaner nu?
                        Först ska jag hämta hem 15 st corys på lördag.
                        Och sen blir det ny belysning. Troligen lumax led 4 st 93 cm på 29w st. 6500k
                        vit färg 2 st och 2 plant.

                        Sen ska jag kolls med diskus till slutet på februari så får vi hoppas på att något är på gång.

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av smajlet

                          Först ska jag hämta hem 15 st corys på lördag.
                          Och sen blir det ny belysning. Troligen lumax led 4 st 93 cm på 29w st. 6500k
                          vit färg 2 st och 2 plant.

                          Sen ska jag kolls med diskus till slutet på februari så får vi hoppas på att något är på gång.

                          Mvh
                          Du har en plan

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Härligt att discusarna är friska! Det ska bli så roligt att se alla dina kar i verkligheten!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Härligt att discusarna är friska! Det ska bli så roligt att se alla dina kar i verkligheten!
                              Jag ser framemot att få ser er i verkligheten, ni som kommer.....

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Så äntligen, idag var D dagen då det skedde, Stordiskusarna är tillbaka i sitt kar...... Det känns jättebra så här nästan åtta månader senare. Det har varit en lång sjukdomsperiod, ja senaste månaden har de nog varit friska men med tanke på att de blev sjuka i juni så är det nog ändå åtta månader och fyra fiskar som dog. Hoppas det är över nu och att jag kan få det att funka.

                                karet är ju helt rengjort, stod dessutom tomt en månad cirka. Filtermassan bakom btn bakgrunden är helt ny av det blåa slaget. Denna gången är det dessutom mycket lösare packat, förra gången hade jag delat upp bakgrunden i olika fack men nu är det bara fyllt med oregelbundna filter bitar. Syreslangarna har jag lagt nya med fyra syrestenat utspridda efter botten. Jag kommer denna gången köra även med syre för att förbättra nedbrytningen.

                                Funderade ett tag på om jag skulle tvätta all sand men valde till slut det lite dyrare alternativet , att köpa ny sand, det blev rådasand, den finaste sorten. Så nu är ju det mesta nytt i detta kar, det har gått länge med mina fyrtio kerritetror och nio dolkstickstetra ( en dog) växterna är de samma som sist om än färre, gjorde en rensning. Lite javaorbunkar och några svärdplantor. Jag har även räddat några rötter ur karen där nere från de växter som Curilenquer diskusarna valde att sluka, får se om de tar sig.

                                När jag flyttade diskusarna fegade jag dock ut, hade ju tänkt flytta de nyinköpta samtidigt. Men jag vågade helt enkelt inte, tänk om de gamla ändå inte var helt friska. Så jag väntar nog en vecka till med dessa, helt enkelt för att se att allt funkar.

                                Så nu har jag bytt fåtöljen mot soffan här uppe och sitter nu och tittar.......det är spännande att se reaktionen på fiskarna när de är tillbaka igen, känner de igen sig. Svårt att säga men det tog inte många minuter förrän Duke tog sin halva och Snake tog sin. Precis samma fenomen som innan uppstod att när de kommer till mitten ställer de sig med bredsidan mot varandra för att visa att här går gränsen. De övriga glider runt i samlad trupp och tittar på karet. För tillfället känns det inte som paren är så viktiga utan det är snarare att undersöka karet som är uppgiften. De har väl nu varit i detta kar i fyra timmar fortfarande håller Duke och Snake på halva karet var men de övriga i gruppen har särat på sig så nu är diskusarna utbredda över hela karet och undersöker lite olika grejer.

                                mina kära Corydoras sterbai värkande överlyckliga att vara tillbaka med ett kar med sandbotten igen så de for runt som galningar efter botten de första timmarna, nu är alla försvunna, kikar man inn under rötterna ser man att de ligger där och myser. Ja kerrytetrorna då, och dolkstickstetrorna hur tog de sällskapet av dessa betydligt större fiskar, jag hoppades ju på att de skulle böja stimma. Men inte då, de skiter fullständigt i de nya fiskarna. Jag är ju nästan lite orolig för kerrytetrorna för de har ingen som helst respekt för de större diskusarna utan simmar nästan framför munnen på dessa, såg att Randy högg efter en Kerrytetra .......men missade. Kanske finns det ingen kvar imorgon.....

                                Nu är det bara att hålla tummarna.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...