550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando
    Men hjälp, vad de är vackra!
    Inte bara vackra, varje fisk har en egen personlighet ........ älskar det här med att sitta och lära känna alla.

    Kommentar

    • Manado
      • August 2013
      • 144

      Jättefina fiskar, hoppas mina blir lika fina!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Manado
        Jättefina fiskar, hoppas mina blir lika fina!
        Det får du säkert, se bara till att de får tillräckligt med mat. Mina äter massor. Ja och sedan vattenkvaliteten naturligtvis.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Mina sjuklingar så....

          ännu ingen förbättring, inte heller någon försämring. Jag nöjer mig med att de inte blivit sämre, de uppför sig som friska äter glupskt och leker ju som vanligt. Men matta i färgerna och lite dimmiga i ögonen. Ja inte sämre iallafall och alla sterbai som liksom får åka med på all medicinering är lika pigga som alltid.

          så nykomlingarna då, rödturkos har ju rom. Imorgon skall det vara sprattel eller så var det väl första försöket i ny miljö. Deras förra kull som kom medans de bodde hos Patric växer och frodas. I dag bestämde sig kobolt honan för att överge kobolt hanen, han står där nu och tittar när hon istället är hos den störrsta blue Diamond hanen. Men jag tror inte detta par har framtiden för sig.....eller ja, det vet jag ju inte. Men just nu håller kobolt honan på att lägga rom och blue Diamond hanen simmar efter och äter upp romen. Vi får väl se hur detta går.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Tänk......snart ett år sedan jag startade denna tråd... idéen till att skaffa diskus igen ger jag helt zoopet skulden till, hade jag inte hittat hit tror jag att Malawi levt kvar. Fast vem vet, det var kanske helt enkelt var dax för mig att sadla om. Och säga vad man vill, detta året har varit en nytändning för mitt akvarieintresse och trotts en berg och dal bana har jag upplevt det som en störtskön resa, nu låter det säkert jätte löjligt när jag säger det...... men jag har känt mig yngre än på länge. Helt plötsligt är jag inte självsäker längre. Jag kan inte allt och måste lära nytt, lite som när man byter jobb, det får mig också alltid att känna mig yngre. Ja, under denna tid har jag faktiskt bytt jobb också så det är kanske inte bara diskusarnas förtjänst att jag känner mig som 47 istället för 52.....

            jag har ju haft diskusar förut, gick inget bra.....och skall jag vara helt ärlig har ju inte min början med diskushållning varit helt problemfri. Av mina åtta först inköpta är det bara fyra kvar, två fick flytta och två dog relativt snabbt. Och av de åtta senare är det ju också bara fyra kvar. Dessa åtta har ju varit mer eller mindre sjuka under ett halvår. Nu är det bättre igen, men hur länge.....så helt ärligt hade jag inte haft smådiskusarna där allt fungerade hade jag nog tappat sugen. Nu gav de små mig alltid den positiva energin som krävdes för att orka med de stora.

            Mina åtta stora verkar bättre, de är inte helt friska, fortfarande lite mörka. Nu kommer jag köra en period med många små vattenbyten ofta och ge dem mycket med mat. Förhoppningen är att de skall växa till sig igen efter all medicinering och att jag skall ge dem de bästa förhållanden att bli friska och starka igen. Men hur jag än vrider och vänder på allt jag gjort vet jag liksom inte vad jag gjort för fel. Jag har ju försökt att göra samma med alla. Mina nya sex funkar bra, men som sagt.....allt kan ju hända. I akvariumet med mina åtta är det nu Snake och lady i ett hörn med rom, och Duke och Duckface i andra ända, i mitten är det Bridget med Kaa. Ja han som var lite mindre, får se hur det paret funkar. Sedan är det snoken som snart är lika stor och Randy som simmar runt utan att vara par men egentligen inte heller blir bortjagade av någon. Nu önskar jag bara att det skall hålla i sig och de blir friska igen. De nya funkar fint men får fortfarande gå själva.

            Ja så även här kommer jag ju aldrig komma kunna ge någon råd om någonting , för hos mig visade det ju sig vara lättast att köpa små diskus och odla upp dem själv istället för att köpa stora. Allt helt emot vad man hört......

            Nå, nu måste jag fylla på mitt glas en sista gång innan det blir dax för kvällspromenaden för mig och vovven, ha det gott alla vänner.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Thomas!
              Som jag sagt förr, och säger igen; Det är sannerligen gott gry i dig!
              Jag skall vara ärlig och säga att jag inte riktigt fattar alla turer kring dina Discusar, men du gör ett fantastiskt arbete, och håller ångan uppe. Gôtt att ta del av.
              Jag önskar dig all lycka fortsättningsvis. Ös på!


              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj Thomas!
                Som jag sagt förr, och säger igen; Det är sannerligen gott gry i dig!
                Jag skall vara ärlig och säga att jag inte riktigt fattar alla turer kring dina Discusar, men du gör ett fantastiskt arbete, och håller ångan uppe. Gôtt att ta del av.
                Jag önskar dig all lycka fortsättningsvis. Ös på!

                Hade jag inte haft mina trådar hade jag inte hängt med själv. Det har liksom inte gått av sig själv ännu..... men jag öser på

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Tänk......snart ett år sedan jag startade denna tråd... idéen till att skaffa diskus igen ger jag helt zoopet skulden till, hade jag inte hittat hit tror jag att Malawi levt kvar. Fast vem vet, det var kanske helt enkelt var dax för mig att sadla om. Och säga vad man vill, detta året har varit en nytändning för mitt akvarieintresse och trotts en berg och dal bana har jag upplevt det som en störtskön resa, nu låter det säkert jätte löjligt när jag säger det...... men jag har känt mig yngre än på länge. Helt plötsligt är jag inte självsäker längre. Jag kan inte allt och måste lära nytt, lite som när man byter jobb, det får mig också alltid att känna mig yngre. Ja, under denna tid har jag faktiskt bytt jobb också så det är kanske inte bara diskusarnas förtjänst att jag känner mig som 47 istället för 52.....

                  jag har ju haft diskusar förut, gick inget bra.....och skall jag vara helt ärlig har ju inte min början med diskushållning varit helt problemfri. Av mina åtta först inköpta är det bara fyra kvar, två fick flytta och två dog relativt snabbt. Och av de åtta senare är det ju också bara fyra kvar. Dessa åtta har ju varit mer eller mindre sjuka under ett halvår. Nu är det bättre igen, men hur länge.....så helt ärligt hade jag inte haft smådiskusarna där allt fungerade hade jag nog tappat sugen. Nu gav de små mig alltid den positiva energin som krävdes för att orka med de stora.

                  Mina åtta stora verkar bättre, de är inte helt friska, fortfarande lite mörka. Nu kommer jag köra en period med många små vattenbyten ofta och ge dem mycket med mat. Förhoppningen är att de skall växa till sig igen efter all medicinering och att jag skall ge dem de bästa förhållanden att bli friska och starka igen. Men hur jag än vrider och vänder på allt jag gjort vet jag liksom inte vad jag gjort för fel. Jag har ju försökt att göra samma med alla. Mina nya sex funkar bra, men som sagt.....allt kan ju hända. I akvariumet med mina åtta är det nu Snake och lady i ett hörn med rom, och Duke och Duckface i andra ända, i mitten är det Bridget med Kaa. Ja han som var lite mindre, får se hur det paret funkar. Sedan är det snoken som snart är lika stor och Randy som simmar runt utan att vara par men egentligen inte heller blir bortjagade av någon. Nu önskar jag bara att det skall hålla i sig och de blir friska igen. De nya funkar fint men får fortfarande gå själva.

                  Ja så även här kommer jag ju aldrig komma kunna ge någon råd om någonting , för hos mig visade det ju sig vara lättast att köpa små diskus och odla upp dem själv istället för att köpa stora. Allt helt emot vad man hört......

                  Nå, nu måste jag fylla på mitt glas en sista gång innan det blir dax för kvällspromenaden för mig och vovven, ha det gott alla vänner.
                  Förstår helt känslan av att känna sig yngre när man utsätter sig för något utanför ens ”comfort zone”. Liknelsen med att byta jobb är klockren!

                  Så bra att du även köpte smådiscusar. Annars kanske den här resan hade fått ett annat slut, som du själv är inne på. Nu vet du att det fungerar i vissa kar. Då måste det ju gå, på sikt, även med de stora.

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Tänk......snart ett år sedan jag startade denna tråd... idéen till att skaffa diskus igen ger jag helt zoopet skulden till, hade jag inte hittat hit tror jag att Malawi levt kvar.
                    Så roligt med en nystart med både fiskar och jobblivet.
                    Läser ofta dina trådar men har inte så mycket att tillägga.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo
                      Så roligt med en nystart med både fiskar och jobblivet.
                      Läser ofta dina trådar men har inte så mycket att tillägga.
                      Förstår precis, jag följer alla aktiva trådar. Men det är ju inte lätt att komma med så mycket mer än glada tillrop emellanåt

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        9 mars 2019 har jag en zoopet träff här hos mig i Partille för de som känner att det har löst att komma förbi. Intresseanmälan krävs eftersom jag känner ett behov av att veta om vi blir 5 eller 50..... vi träffas i all enkelhet och äter något gott tillsamans och pratar akvaristiska erfarenheter. Alla är välkomna

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Härligt! Jag återkommer med besked!

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Jag har bokat in det i min kalender så jag kommer hjärna på ett besök

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av smajlet
                              Jag har bokat in det i min kalender så jag kommer hjärna på ett besök
                              Riktigt roligt.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Mina stordiskusar verkar äntligen bättre, jag vet att det är för tidigt att ropa hej. Nu kör jag helt utan mediciner eller salt med två vattenbyten i veckan och så mycket mat de vill ha, de har magrat av under sjukperioden så nu vill jag att de skall få så mycket krafter som möjligt och om de nu håller sig friska i en månad kan de äntligen få flytta tillbaka till deras gamla kar och då även tillsammans med de nya. Håller tummarna stenhårt.
                                Fortfarande är det ju tre honor som ständigt lägger rom med två hanar, paren varierar ju som värsta swingerskluben, mellan Snake och lady blir det nu alltid sprattel men de försvinner efter en till två dagar, vet inte om det är paret eller de andra som äter upp sprattlet. Ja iallafall är alla picgga och äter massor, när inte Bridget är med Snake svärmar både snoken och Kaa för henne. Så det är nog båda hanar.
                                De nya så, allt funkar rätt bra här också. De rödturkosa har än kant, där de håller till. De lägger rom på bakgrunden men det har ännu inte blivit mer än rom. Andra kanten av akvariumet har en blue Diamond hane tagit som sitt revir, utan hona. Han jagar snabbt bort alla andra hanar men både turkoshonan och cobalthonan är hjärtligt välkomna. I mitten av akvariumet vid roten är det lite turbulent. Där håller den andra blue diamondhanen till och cobalt hanen, de har en gräns mellan sig mitt i karet och så länge de står på varsin sida är det lungt men så fort de är över på fel sida brakar de loss . Ännu bara lite märken i sidorna men det är ju rätt stora fiskar så det plaskar till ordentligt när de sätter igång. Ja cobalthonan här är ju precis som Bridget i det andra karet, hon är ihop med olika hanar olika veckor.......vem sa något om att diskus var trogna.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...