550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Inger H
    Hejsan Thomas, först vill jag bara säga, att dina Diskusar är såå vackra .
    Jag är ju en sån där människa som funderar ganska så mycket - och nu har dessa funderingar lett till detta om kliniskt rena kar. Jag har en enorm respekt för hur du, LoGeek och smajlet handhar era kar.
    Men så till det jag har funderat på. All denna procedur för att få till ett bakteriefritt vatten för "att stärka deras immunförsvar"? Om Diskusarna nu har så kliniskt rena kar inledningsvis, hur kommer det då att funka när "vanliga" vattenbyten sker? Kommer Diskusarna då - med deras kliniskt rena immunförsvar kunna stå emot diverse "elaka" bakterier som kan dyka upp i vattnet?
    Märk väl, att jag ifrågasätter ingenting - bara intresserad av att få kunskap

    //Inger
    Hej Inger, jag blir alltid jätteglad över dina funderingar eftersom det alltid är de funderingar jag har. När jag började med diskus var ju tanken att sköta det på helt annat sätt, men när dödsfallen kom var det svårt att inte ta till drastiska medel. Så när jag inte hittade någon annan lösning blev det ju rena kar med mycket vattenbyten och medicin som fick bli lösningen. Min förhoppning är ju att jag skall bli av med skiten och börja på nytt....så målet för mig är ju att nå så nära som möjligt att ha en balans i karet med så lite vattenbyte som möjligt utan att värden blir dåliga. Så ärligt talat Inger så vet jag inte.

    Egentligen har nog inte jag och Logeek och smajlet samma väg även om jag tagit mycket råd av dessa herrar. Tror inte jag hade klarat mig utan Logeek, men vi har nog inte samma sätt eller mål med karen utan det att ha välmående fisk.

    Logeek har ju både kört inredda kar och nu bottenlösa med automatiska vattenbyten ( låter som en dröm detta med byten automatiskt ) Han har kommit fram till att diskusarna mår bäst på det sättet han nu håller dem. Jag har tagit till denna väg nu drastiskt för att jag under flera månader haft problem och inte lyckats hitta annan lösning. Och detta sätt har hjälpt även om inte fiskarna är helt friska märker jag att de är pigga, äter massor och att det är lätt att hålla rent, så jag måste ju framhålla att även om jag vill hålla mina fiskar på annat sätt har detta visat sig vara ett bra sätt, jag ser inte att fiskarna på något sätt inte mår bra trotts att det inte har sand att böka i.

    Men trotts allt positivt känns det ändå som min önskan är att hålla fiskarna som jag tänkt från början. Så om nu detta har hjälpt mina fiskar att bygga upp immunförsvar eller om jag tagit död på det helt det vet jag ju inte. De känns som fisken blivit aktivare och jag hoppas att det nu skall funka. Så ett försök till. Om det inte funkar kommer jag inse mig besegrad och återgå till detta sätt att hålla diskus, helt enkelt för att jag då inte ser någon annan väg.

    Mina smådiskus är flyttade och mitt stora akvarium har varit igång i ett par veckor nu tomt, tanken är att tetrorna skall flytta in till helgen och jag börja skölja filter i det karet för att få igång det. Sedan skall ju de stora tillbaka igen.....och då kommer jag naturligtvis vara noga med alla byten och värden, men jag hoppas sannerligen att de skall klara sig och få ett starkt immunförsvar .

    Det har varit ett betydligt lättare sätt att hålla diskus i rena tomma kar, just för att klara smådiskusarna var det säkert nödvändigt. Om det nu är som Logeek säger att jag givit dem en bra start, eller om de blivit utsatta för för lite dåliga bakterier för att bilda immunförsvar vet jag inte....fortfarande kör jag helt ovetenskapligt och hoppas att allt skall gå vägen. Nu har jag haft diskus i tio månader och vet faktiskt fortfarande inte hur man gör bäst. Så går det inte nu med inredda kar.....ja då blir det Logeek metoden....

    Jag gläds åt att mina stora diskusar ser ut att bli bättre igen och hoppas att de blir helt friska men sedan om de har ett immunförsvar det är väl bara att hoppas.

    Funderar mycket på detta Inger, och med att hålla akvarium överhuvudtaget. När jag började med hobbyn pratade man mycket om balans i karen och att byta vatten ofta var ett täcken på att man inte kunde få balans, nu är det bara vattenbyten och stora sådana.....samt massor med kemikalier. Jag är glad att jag får massor med hjälp, men nästan alltid får man flera olika förslag som går helt imorgon varandra. Så fortfarande vet jag inte mer än när jag började.

    Så Inger, jag delar dina funderingar och har inget bra svar på detta.....

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Jag är så glad för din skull att det verkar funka nu med dom råd som du har tagit till dig Thomas, du har ju verkligen en superkille i din uppfödare - tryggt. Jag blir så full i skratt när du ibland skriver typ "jag vet nog inte riktigt vad jag håller på med", så känner jag med väldigt ofta .
      Jag tänkte ungefär i dom här banorna, att när ungarna har varit skollediga ett längre tag - sedan börjar skolan igen, då brukar ofta diverse sjukdomar dyka upp och många blir smittade. Jag menar, ungarna har varit "lite sterila" i hemmiljön - sen samlas alla i den icke sterila miljön. Så då tänker jag fisk som kommer från det sterila till "vanligt" vatten där det kanske finns bakterier som dom inte är vana, Jösses vilket svammel jag skriver, jag fattar nästan inte själv . Du kanske fattar lite i alla fall hur jag tänker.
      Jag tror att dina kar kommer att funka på bästa sätt framöver

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag är så glad för din skull att det verkar funka nu med dom råd som du har tagit till dig Thomas, du har ju verkligen en superkille i din uppfödare - tryggt. Jag blir så full i skratt när du ibland skriver typ "jag vet nog inte riktigt vad jag håller på med", så känner jag med väldigt ofta .
        Jag tänkte ungefär i dom här banorna, att när ungarna har varit skollediga ett längre tag - sedan börjar skolan igen, då brukar ofta diverse sjukdomar dyka upp och många blir smittade. Jag menar, ungarna har varit "lite sterila" i hemmiljön - sen samlas alla i den icke sterila miljön. Så då tänker jag fisk som kommer från det sterila till "vanligt" vatten där det kanske finns bakterier som dom inte är vana, Jösses vilket svammel jag skriver, jag fattar nästan inte själv . Du kanske fattar lite i alla fall hur jag tänker.
        Jag tror att dina kar kommer att funka på bästa sätt framöver

        //Inger
        Förstår precis hur du menar, och det är ju rädslan och bävan när de skall tillbaka i stora karen, jag har ju varit noga med att ha alla andra fiskar i karantän och hoppas att omställningen inte blir för stor...... men lite snuva får jag väl räkna med

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av Inger H
          Om Diskusarna nu har så kliniskt rena kar inledningsvis, hur kommer det då att funka när "vanliga" vattenbyten sker? Kommer Diskusarna då - med deras kliniskt rena immunförsvar kunna stå emot diverse "elaka" bakterier som kan dyka upp i vattnet?
          Märk väl, att jag ifrågasätter ingenting - bara intresserad av att få kunskap

          //Inger
          Inger, jag förstår ditt resonemang och det korta svaret är att det inte riktigt fungerar på det sättet. Det långa svaret blir fort ganska långt och tekniskt men kanske något jag tar mig tid till någon kväll i min tråd.

          Vill dock påpeka att det inte finns något "kliniskt rent" kar. Det är samma föroreningar och patogener i karet oavsett inredning, men mängd och koncentration varierar stort. Att begränsa dessa kraftigt är mest likt diskurnas naturliga miljö och har visat sig ge mest motståndskraftigt immunförsvar.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av LoGeek

            Inger, jag förstår ditt resonemang och det korta svaret är att det inte riktigt fungerar på det sättet. Det långa svaret blir fort ganska långt och tekniskt men kanske något jag tar mig tid till någon kväll i min tråd.

            Vill dock påpeka att det inte finns något "kliniskt rent" kar. Det är samma föroreningar och patogener i karet oavsett inredning, men mängd och koncentration varierar stort. Att begränsa dessa kraftigt är mest likt diskurnas naturliga miljö och har visat sig ge mest motståndskraftigt immunförsvar.
            LoGeek, jag ser fram emot långt svar, även om teknik inte precis är min starka sida. Förstår såväl, att det inte fungerar på det viset som mina tankegångar har fladdrat iväg hej vilt.
            Jag tycker om att läsa om era fantastiska kunskaper gällande Diskushantering, hua, vad lite man vet ändå.
            Diskus är för mig fortfarande dom vackraste, mest personliga och roligaste fiskar som finns, men känner att jag inte törs satsa igen

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Som sagt, LoGeek sitter med kunskapen och jag och Inger med funderingarna. Och LoGeek, allt du sagt har ju funkat. Nu är mina kar varsamt inredda, jag kollar noga var maten hamnar och att den blir uppäten och det kommer dröja innan mer rötter kommer in i karen, så just nu tänker jag att det är botten som tillkommit och nu får jag hålla koll på detta.

              Inger, du liksom LoGeek och Mats har ändå haft yngel i inredda kar så mycket måste du ju gjort som varit helt rätt och av allt jag läst i din underbara tråd besitter du kunskap som är bättre än väldigt många. Så jag tror absolut du skulle kunna klara diskusar utan stora problem. Men det kommer väl när du är mogen igen. Precis som du säger är det en helt underbar fisk med mycket olika personligheter, jag är helt enkelt fast.....

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Ursprungligen postat av Inger H

                LoGeek, jag ser fram emot långt svar, även om teknik inte precis är min starka sida. Förstår såväl, att det inte fungerar på det viset som mina tankegångar har fladdrat iväg hej vilt.
                Jag tycker om att läsa om era fantastiska kunskaper gällande Diskushantering, hua, vad lite man vet ändå.
                Diskus är för mig fortfarande dom vackraste, mest personliga och roligaste fiskar som finns, men känner att jag inte törs satsa igen

                //Inger
                Menade nördigt snarare än tekniskt, så det är nog en stark sida hos alla på zoopet

                Klart du ska satsa igen Inger!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Som sagt, LoGeek sitter med kunskapen och jag och Inger med funderingarna. Och LoGeek, allt du sagt har ju funkat. Nu är mina kar varsamt inredda, jag kollar noga var maten hamnar och att den blir uppäten och det kommer dröja innan mer rötter kommer in i karen, så just nu tänker jag att det är botten som tillkommit och nu får jag hålla koll på detta.

                  Inger, du liksom LoGeek och Mats har ändå haft yngel i inredda kar så mycket måste du ju gjort som varit helt rätt och av allt jag läst i din underbara tråd besitter du kunskap som är bättre än väldigt många. Så jag tror absolut du skulle kunna klara diskusar utan stora problem. Men det kommer väl när du är mogen igen. Precis som du säger är det en helt underbar fisk med mycket olika personligheter, jag är helt enkelt fast.....
                  Vet inte egentligen hur mycket som var rätt. PH 8,2 är ju inte precis Diskusvänligt, men ett kanonvatten för Malawi . Fattar ännu idag inte hur det kom sig att det blev Diskusbebisar.
                  Det var en rolig - men också en mycket ångestladdad tid. Nja, tror inte att jag kommer bli mogen för dessa snygga igen.
                  Personligen så tror jag, att man måste ha en jädrans fingertoppskänsla för det man håller på med (utan skryt så har jag i alla fall det med våra hundar). Då menar jag både hur vattnet ser ut och hur man "läser" sina fiskar. Mats har den fingertoppskänslan - i alla fall vad jag har sett genom åren

                  //Ingert
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Jäklar vad jag uppskattar ert discustugg! Det är intressant, lärorikt och väcker många tankar hos mig. Det måste vara något alldeles speciellt med discusar eftersom de ger sånt engagemang och så mycket känslor.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Vet inte egentligen hur mycket som var rätt. PH 8,2 är ju inte precis Diskusvänligt, men ett kanonvatten för Malawi . Fattar ännu idag inte hur det kom sig att det blev Diskusbebisar.
                      Kul och intressant för mig som också har rätt högt pH. Hur blev kläckningsgraden och hur gick det med ynglen?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av LoGeek

                        Kul och intressant för mig som också har rätt högt pH. Hur blev kläckningsgraden och hur gick det med ynglen?
                        Kommer inte ihåg riktigt hur många, men det blev ett litet gäng som överlevde. Senare så fick dom gå i ett 54-literkar - där jag matade bytte vatten stup i kvart, och jag var jättestolt över dessa små bebis-Diskusar trots ett skitvatten (i alla fall vad som litteraturen säger). Jag hade noll koll på andra vattenvärden än just PH, ja andra vanliga värden förstås.
                        Efter tre månader så trappade dom små av en efter en och jag grät faktiskt lite, det var så himla tråkigt.
                        Det finns lite bilder tidigt i min tråd (runt 2013), Just nu så hittar jag dom inte, men bilder finns säkert i andras Diskustrådar också (pinsamt värre - dom finns lite här å där)

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ursprungligen postat av Inger H

                          Kommer inte ihåg riktigt hur många, men det blev ett litet gäng som överlevde. Senare så fick dom gå i ett 54-literkar - där jag matade bytte vatten stup i kvart, och jag var jättestolt över dessa små bebis-Diskusar trots ett skitvatten (i alla fall vad som litteraturen säger). Jag hade noll koll på andra vattenvärden än just PH, ja andra vanliga värden förstås.
                          Efter tre månader så trappade dom små av en efter en och jag grät faktiskt lite, det var så himla tråkigt.
                          Det finns lite bilder tidigt i min tråd (runt 2013), Just nu så hittar jag dom inte, men bilder finns säkert i andras Diskustrådar också (pinsamt värre - dom finns lite här å där)

                          //Inger
                          Ok, förstår att det var trist när bebisarna dog.

                          Mycket av litteraturen är rätt gammal och många diskus idag är framavlade så att de tål rätt högt pH upp mot 8, till skillnad mot vilda som blir stressade av så högt. Men just vid odling och kläckning brukar det dock inte vara någon höjdare med högt pH.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Hittade igen dom dåliga bilderna, som har varit med förr

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 012.JPG
Visningar: 126
Storlek: 141,5 KB
ID: 2395885Klicka på bilden för större version

Namn: 007.JPG
Visningar: 93
Storlek: 1,61 MB
ID: 2395886 ​​​​​​​
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              De är bra söta de små!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                De är bra söta de små!


                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...