550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    De små har inte haft vitskit på sedan i helgen. Stordiskusarna beter sig som vanligt men det känns liksom fortfarande som de har en hinna på sig, och är lite dimmiga i ögonen. Så även om de äter som hästar och lägger rom så känns det ändå inte hundra. Men samtidigt känns det inte som dödshot. Skall försöka ta mig förbi Patric efter jobbet imorgon för att se om han har några bra tips .....
    Någon bild på en som ser ut så?

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek

      Någon bild på en som ser ut så?
      Hej. Har haft lite för mycket de senaste dagarna, ja sedan i torsdags förra veckan egentligen....
      tycker ju inte om att lägga ut foton på sjuk fisk men det är klart att jag skall göra det ändå. Tyvärr har jag precis matat så det ser ut som värsta snöstormen i karet. Alla äter par, fortfarande läggs det rom och vattenvärden är bra. Jag var inne hos Patric idag och han föreslog att jag skulle köra en två behandlingar efter varandra. Varje behandling är sex dagar så nu blir det en tolvdagars kur med formaldehyd baserat desinfektionsmedel......som skall ta bort svamp och bakterie ..... hoppas nu det hjälper. Skall göra ett vattenbyte nu och sedan köra igång behandlingen.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0380.JPG
Visningar: 100
Storlek: 595,2 KB
ID: 2395450

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0379.JPG
Visningar: 107
Storlek: 517,0 KB
ID: 2395449
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Bäst att förtydliga....det är inga fläckar eller prickar på fiskarna, det är maten i vattnet. Men dessa fiskar är mattare i färgen och ögonen är dimmiga.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Bäst att förtydliga....det är inga fläckar eller prickar på fiskarna, det är maten i vattnet. Men dessa fiskar är mattare i färgen och ögonen är dimmiga.
          Tråkigt att fiskarna inte kryat på sig helt.

          Tycker det är bra att få se på fiskarna även när dom inte är bra så man får den erfarenheten åxå, då kan man tidigt se om något inte står rätt till.

          Hoppas nu dom frisknar till fort så dom blir grana och färgsprakande igen.

          Mvh

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av smajlet

            Tråkigt att fiskarna inte kryat på sig helt.

            Tycker det är bra att få se på fiskarna även när dom inte är bra så man får den erfarenheten åxå, då kan man tidigt se om något inte står rätt till.

            Hoppas nu dom frisknar till fort så dom blir grana och färgsprakande igen.

            Mvh
            Helt rätt smajlet , så är det naturligtvis.....men det är så tråkigt att fota sjuk fisk....eftersom alla är pigga igen hoppas jag också det skall gå vägen.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Helt rätt smajlet , så är det naturligtvis.....men det är så tråkigt att fota sjuk fisk....eftersom alla är pigga igen hoppas jag också det skall gå vägen.
              Jag förstår att du tycker det är tråkigt, man vill ju inte att fiskarna ska vara sjuka.
              Man går runt och mår dåligt över det, och funderar mycket på vad som är felet. Och det är inte lätt alla gånger att sätta fingret på vad felet ligger.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hoppas att de blir friska. Verkar väldigt svårt att få det bra med discusar under längre sammanhängande perioder. Tycker du verkar göra ett toppenjobb och lider med dig när det inte är som det ska.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Stordiskusarna lever på som vanligt, de har inte återfått sina forna dagars glans och är fortfarande inte helt klara i ögonen men förövrigt är de pigga och äter massor och lägger rom....fattar inte att jag inte hittar några andra sjukdomstecken . Men det är väl bara att vara glad för de. Kör medicinen varannan dag , men ser ingen direkt förbättring ännu. Intrigerna i karet fortsätter dock, Lady har tröttnat på Snakes otrohets affärer med Bridget och lämnat honom, hon försöket ta tillbaka Duke, men han är svårflörtad, han har ju Duckface och det var ju faktiskt Lady som lämnade honom...... Snake och Bridget har börjat lägga rom till Kaa stora förtret, han trodde ju att Bridget äntligen skulle välja honom, han har växt ordentligt på sista tiden och är nästan lika stor som Duke och Snake men ännu inte lika biffig. Snoken växer också bra men håller sig nuförtiden mest med Randy , men ingen uppvaktning eller så på det hållet ännu, misstänker starkt att dessa två är honor som ingen utav hanarna har fastnat för.....
                  Ja det är bara att fortsätta medicineringen så får vi se vad som händer. Då alla verkar må fint känner jag mig ju inte så orolig....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0414.JPG
Visningar: 91
Storlek: 886,8 KB
ID: 2395635 Kaa, Snake och Snoken.....

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Skönt att de verkar må bra iallafall!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Redan igår kändes det som mina stora diskusar var bättre i färgen. Idag är det definitivt bättre . Ögonen är klarare och färgerna är skarpare, inte helt friska ännu kanske, men jag har bara kommit halvvägs i kuren så hoppet ökar....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0442.JPG
Visningar: 105
Storlek: 629,3 KB
ID: 2395687

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0439.JPG
Visningar: 105
Storlek: 727,7 KB
ID: 2395688

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0454.JPG
Visningar: 107
Storlek: 605,8 KB
ID: 2395689

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0457.JPG
Visningar: 94
Storlek: 580,0 KB
ID: 2395690

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0455.JPG
Visningar: 93
Storlek: 678,9 KB
ID: 2395691

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0458.JPG
Visningar: 89
Storlek: 541,8 KB
ID: 2395693

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0458.JPG
Visningar: 94
Storlek: 541,8 KB
ID: 2395701

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0443.JPG
Visningar: 94
Storlek: 631,9 KB
ID: 2395694

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0446.JPG
Visningar: 96
Storlek: 507,2 KB
ID: 2395695

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0449.JPG
Visningar: 84
Storlek: 574,1 KB
ID: 2395696

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0438.JPG
Visningar: 89
Storlek: 643,2 KB
ID: 2395697

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0451.JPG
Visningar: 85
Storlek: 753,2 KB
ID: 2395698

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0451.JPG
Visningar: 90
Storlek: 753,2 KB
ID: 2395702

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0448.JPG
Visningar: 89
Storlek: 469,8 KB
ID: 2395700

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0458.JPG
Visningar: 87
Storlek: 541,8 KB
ID: 2395703

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0458.JPG
Visningar: 86
Storlek: 541,8 KB
ID: 2395704

                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Vad kör du för medicin?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          [QUOTE=LoGeek;n2395705]Vad kör du för medicin?[/QUOTE

                          Inte en aning, får min medicin uppmätt och doserad av Patric . Så jag har anonyma påsar eller flaskor.....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Det är spännande det här med diskus, just när man följer spelet mellan individerna, igår förrgår stack ju Lady ifrån Snake. Jag inbillar mig att det var för att snake var alldeles för splittrad med att försöka para två honor hela tiden.....Lady försökte ju ta sin gamla hane Duke igen, men han lämnade inte Duckface. Så Lade började putsa på en rot bara 10-12 cm från Duke och Duckface hörn. Idag när jag kom hem från jobbet har Duke och Duckface ny rom i sitt hörn och Lady och Snake rom på Ladys rot, dessa två hanar som alltid har varit ärkefiender har alltså valt att ha sina revir på ett område mindre än en fjärde del av karet. Spännandeatt se hur länge det kommer fungera.....
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0462.JPG
Visningar: 116
Storlek: 45,5 KB
ID: 2395714Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0462.JPG
Visningar: 114
Storlek: 45,5 KB
ID: 2395717

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0461.JPG
Visningar: 84
Storlek: 514,4 KB
ID: 2395715Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0452.JPG
Visningar: 85
Storlek: 559,7 KB
ID: 2395716

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Och då......med de stora hanarna i andra ändan av karet fick äntligen Kaa chansen med Bridget .....hör och häpna, så de har rom i Bridgets vanliga hörn, helt själva utan några andra som kommer och bråkar...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0460.JPG
Visningar: 116
Storlek: 57,7 KB
ID: 2395720
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0437.JPG
Visningar: 123
Storlek: 45,6 KB
ID: 2395721

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Hejsan Thomas, först vill jag bara säga, att dina Diskusar är såå vackra .
                                Jag är ju en sån där människa som funderar ganska så mycket - och nu har dessa funderingar lett till detta om kliniskt rena kar. Jag har en enorm respekt för hur du, LoGeek och smajlet handhar era kar.
                                Men så till det jag har funderat på. All denna procedur för att få till ett bakteriefritt vatten för "att stärka deras immunförsvar"? Om Diskusarna nu har så kliniskt rena kar inledningsvis, hur kommer det då att funka när "vanliga" vattenbyten sker? Kommer Diskusarna då - med deras kliniskt rena immunförsvar kunna stå emot diverse "elaka" bakterier som kan dyka upp i vattnet?
                                Märk väl, att jag ifrågasätter ingenting - bara intresserad av att få kunskap

                                //Inger
                                Senast redigerad av Inger H; 04 December 2018, 20:29.
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...