550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Så nu har ännu en helg gott....i fredags fick vi upp akvariet. Lördagen skulle de så rengöras och inredas, men så blev det inte. Livet kom emellan på ett bra sätt. Efter långpromenaden stod alla min fyra söner i köket och förberedde farsdagförfest, det blev en riktigt trevlig eftermiddag kväll och jag var riktigt rörd över att både son från Linköping och från Växjö hade kommit hem för att fira far. Idag har vi haft en mysig farsdag, både frukost tårtkalas och middag. Och allt utan att jag behövt lyfta ett finger. Men det blev inget akvarie arbete överhuvudtaget..... Men jag är liksom nöjd ändå efter en grymt skön helg, mycket lättad av akvariumet är på plats. Helt smärtfritt var det inte. Hade grym träningsvärk i ben och lite verk i rygg.....och en hel del blåmärken, men det var det värt..... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0339.JPG
Visningar: 104
Storlek: 348,5 KB
ID: 2394662

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Bra jobbat.

      Jag och säljaren bar ner 720 i trång spiraltrappa från tredje våningen själva.

      Det går över om en vecka engufär.
      men tänkbhur bra det blir när det är klart även om det tar en stund att komma ditt

      mvh

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av smajlet
        Bra jobbat.

        Jag och säljaren bar ner 720 i trång spiraltrappa från tredje våningen själva.

        Det går över om en vecka engufär.
        men tänkbhur bra det blir när det är klart även om det tar en stund att komma ditt

        mvh
        Hur sjutton klarade ni det!? Respekt . Vi var fyra stycken......

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Hur sjutton klarade ni det!? Respekt . Vi var fyra stycken......
          Jag va inte människa på över en vecka. Det var as tungt.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av smajlet

            Jag va inte människa på över en vecka. Det var as tungt.
            Finns viljan finns kraften

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Bra jobbat! Låter som du hade en härlig helg och att du har fina barn som vet att uppskatta sin far!

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Nando
                Bra jobbat! Låter som du hade en härlig helg och att du har fina barn som vet att uppskatta sin far!
                Kan bara hålla med.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ny helg igen....men en förkyld sådan, skulle egentligen åkt till den blå planeten i Köpenhamn idag och titta på alla akvarium där. Men det gick ju inte, så nu blir det att titta på de egna igen. Jag är ju ute efter det lugna lunket men det lär ju dröja lite till, i mina stordiskusars kar är det fortfarande rörigt, det känns dock som de har klarat problemet med pH sänkningen så på så sätt funkar det och alla äter massor. Jag har fortfarande både för mycket lek och för mycket par för att det skall vara lugnt i karet, Duke och Duckface håller ihop i sitt hörn, Snake verkar ha bestämt sig för Lady och har återigen ett stort gäng rom i mitten av karet. Bridget är nu förtiden ständigt uppvaktad av både Snoken och Kaa, men när Snake tycker de går lite för långt är han där och jagar bort de andra hanarna. På något sätt tycker han nog fortfarande att han äger Bridget ......Snoken och Kaa har växt bra och är nästan jämnstora nu och inte mycket mindre än de större hanarna. Ja så har vi ju Randy, en av de vackraste leoparderna men den som alltid visar lite stressränder. Jag tror ju hen är en hona men vet ju egentligen inte. Hon har aldrig varit direkt uppvaktad men hon jagas inte bort av någon av de andra hanarna utan det känns som det är honorna som trycker undan henne. Men hon äter bra och är vacker, jag hoppas verkligen att någon av mina blue Diamond skall falla för henne. Ja, jag vet jag talar lite emot mig själv. Jag vill ju egentligen inte ha par jag vill ju ha en grupp, men denna tanke har jag ju fått kasta. Jag har insett att i denna grupp vill alla vara par och leka oberoende på vad som sker..... temperatur höjning, saltning, kloramin T , Inget verkar spela roll, det är bara lek och rom som räknas. Ja även mitt rödturkosa par leker ständigt hos Patric och haft sprattel ett par gånger och nu i torsdags skickade Patric en film på hur mitt koboltpar också leker.
                  Mitt stora kar är äntligen urtvättat , så nu skall det fyllas och sedan får det gå tomt några dagar innan jag börjar krama ur filter i det och kanske kan tetrorna flytta in nästa vecka. Sedan får vi se vilka av Stordiskusarna som skall i, har inte riktigt bestämt om alla skall i eller om jag skall ta ut några par i lekkubar för att få en lugnare start.... Ja lite att grunna på....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0367.JPG
Visningar: 92
Storlek: 559,8 KB
ID: 2394887

                  Kaa som uppvaktar Bridget

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0364.JPG
Visningar: 90
Storlek: 541,1 KB
ID: 2394888

                  Snake som är där och jagar bort Kaa

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0368.JPG
Visningar: 102
Storlek: 382,7 KB
ID: 2394889

                  Sedan tillbaka till Lady och deras rom. Han har mycket att stå i Snake .....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0366.JPG
Visningar: 90
Storlek: 478,8 KB
ID: 2394890

                  För det dröjer inte länge förrän Snoken är borta hos Bridget och gör ett försök.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0365.JPG
Visningar: 88
Storlek: 725,7 KB
ID: 2394891

                  Duckface som står i sitt revier och håller koll.....

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Det här med att ha två trådar är ju alltid lite förvirrande , hm, ja iallafall för mig.... i stordiskusarnas tråd kommer ju det nya akvarie rummet behandlas tänkte jag eftersom det är Stordiskusarna som kommer bo i storkaret där. Även om det kan vara smådiskusar i lekkuberna där öppe....
                    Jag försökte mig ju på att göra en plan för detta rum....hm, men jag är inte rätt person att göra planer, inte heller rätt person att följa planer....och dessutom är det så många oberäkneliga utomstående faktorer som stör planarbetet. Hade ju inte planerat för pH fallet som nu förskjuter smådiskusarnas flytt ur det nuvarande karet till de nya, vilket i sin tur gör att de kar de går i nu inte kan flyttas som beräknat.....mm, mm ja ni förstår, ännu har bara min plan visat sig vara fel..... så trots att det säkert är rätt med en nerskriven plan att jobba efter kommer jag fortsätta att jobba efter förutsättningar som ges och planen kommer bli en tanke....

                    I mitt akvarierum står nu ett 180 liters akvarium med rödzebra i, sista kvarvarande beviset för mina Malawi år, den grupp jag har är ju uppfödd av mig från mina första rödzebra från tidernas begynnelse. Från den tiden då man trodde att rödzebra hanarna var blåa och honorna organga, sedan har man ju kommit på att det finns otaliga varianter där hane och hona har samma oranga färg, men hos mig är hanarna fortfarande blå och honorna oranga, känns rätt bra att ha kvar denna grupp. Ja sedan är det mitt stora akvarium som vi flyttade upp förra fredagen och som nu skall fyllas igen, här är det ju meningen att Stordiskusarna skall gå i sedan, när de inte är i lekkuber. Och sedan är det ett juvel 120 kub som kommer få stå som karantän, sjuk kar i framtiden. Nu går det ju ett gäng kerritetror där och tio dolkstickstetror som skall flyttas till det stora karet när vattenvärden i detta är ok.

                    När juwel karet är tomt kommer mitt par smådiskusar flyttas dit, de hade ju sprattel sist i smådiskuskaret och har ny rom igen. Det känns så synd att dela dem eftersom de är ett par och har varit det länge. De är dessutom otroligt vackra i form och färg så de skall få fortsätta att gå tillsammans.

                    Ja det som sedan saknas i akvarierummet är ju mina två 375 , de kommer få stå utefter motstående långvägg, båda dessa kommer att kunna delas av i tre fack med hjälp av plastglas i skenor som kommer siliconas fast. Då är ju tanken att jag får en väldigt flexibel lösning där varje kar antingen kan vara tre 125 kuber, eller en kub 125 och ett kar på 250 eller ett stort på 375. På detta sätt hoppas jag att jag alltid kan ha den storlek som behövs i beredskap. Målsättningen är ju absolut inte att föda upp diskus men däremot vill jag ju ha möjligheten om andan skulle infinna sig.

                    Så om akvarierummet blir så som jag tänkt mig kommer det att stå fem akvarium efter väggarna. Inga ställningar utan alla på sina ställningar, alla väggar är vita och på väggarna över karen kommer jag hänga mina favorit tavlor, jag vet att rummet är litet, endast åtta kvadrat så att man skulle få känslan av galleri är säkert lite väl hoppfullt. Det kommer inte finnas några slangar hinkar håvar framme utan rummet kommer vara tomt , tyvärr har jag insett att det inte kommer vara helt tyst, pump surr blir det ju.....men för övrigt hoppas jag att det blir ett rum att bara koppla av i och titta på fiskar eller på tavlor och låta allt annat rinna av än...... som sagt, inte en plan snarare en tanke, en dröm......

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Din dröm låter helskön!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Varför inte sy ihop dina bägge trådar till en Thomas, så slipper du vara förvirrad, kostar bara en massa energi att vara i det tillståndet .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Varför inte sy ihop dina bägge trådar till en Thomas, så slipper du vara förvirrad, kostar bara en massa energi att vara i det tillståndet .

                          //Inger
                          Ja inger....om jag visste hur utan att man förlora något i någon tråd. Ångrar att jag inte bara skapade en och höll mig i den, men nu känns det lite synd att förlora det som står i den ena när man bara kör den andra, kändes sorgset att lägga av Malawi tråden också.... får se hur det blir framigenom...

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Din dröm låter helskön!
                            visst gör den, och vem vet den kanske blir verklighet så småningom......fast vi får ju se hur det blir, jag har ju större drömmar också. Min stora dröm är att flytta till ett hus vid havet, men har ju tänkt att bo kvar här så länge Emil bor hemma och sedan flytta..... så det gäller ju att bli klar med akvarierumet innan dess

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Aj trist, läste att du är förkyld och skulle varit med på Den blå planet, jag var med. Det var mycket fint och roligt men det finns kvar för framtida besök!

                              Drömmen om”akvarierummet” låter skön! Där kanske du även skall ge plats åt ett par högtalare och möjligheten till favorit musiken?
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Marten64
                                Aj trist, läste att du är förkyld och skulle varit med på Den blå planet, jag var med. Det var mycket fint och roligt men det finns kvar för framtida besök!

                                Drömmen om”akvarierummet” låter skön! Där kanske du även skall ge plats åt ett par högtalare och möjligheten till favorit musiken?
                                Jag hoppas att den blå planeten finns kvar ett tag till.....har en otrevlig förkylning med ont i halsen och har inte gjort många knop här hemma idag... det hade förstås varit roligt att vara med på resan, alltid roligt att träffas på riktigt så att säga. Jag brukar ju gå på GCAS föreläsningar och möten, ger lite ännu en dimension av akvariehobbyn att ses på riktigt också.

                                Några högtalare blit det säkert......och min Fotölj .....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...