550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jag hoppas naturligtvis att problemet löser sig när det är tillbaka i det stora karet och de nya diskusarna hat kommit till. Just nu är det ju lite extremt. Åtta stora diskusar i ett tresjutiofem där tre par har rom, inte så lätt för de kvarvarande två att hitta sin plats......alla är iallafall framme och äter...
    Jag är övertygad om att du får en skön lunk - ge det bara lite mer tid.
    Du är mitt upp i att hitta din stil och tillvägagångssätt. Ös på, Thomas!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, Maths och LoGeek m.fl. förtjänar den största respekt!
      Mig behöver man, med rätta, inte hysa någon större "respekt" för, eller fästa större vikt vid.

      Thomas, jag tycker du är helt enastående som orkar ta dig igenom alla faser och skeenden som vi kan läsa om här i din tråd - på kort tid dessutom, något som tagit oss andra som sysslar med (lyckad) akvariehållning ganska många år.
      Så, hatten av för dig, Thomas, för att du så enträget orkar hålla humör och ett positivt sinne uppe inför de problem som uppstår.
      Jag tycker du gör rätt i din strävan att hitta en egen stil.

      Jag arbetar med en annan riktning, och metod, än den som många andra, inklusive du själv, håller sig till. Så jag avstår från att tycka, tipsa och råda när det gäller dina discusar - men, som jag sagt tidigare; Jag följer ditt projekt med stort intresse och vill verkligen se dig lyckas med dina fantastiska discusar!
      Hyser stor respekt för många fler här på forumet får väl tilläggas. Och även om man inte behöver hysa respekt för dig Mats kommer jag nog att fortsätta att göra det

      Ibland när jag sitter här i soffan omgiven av mina akvarier funderar jag på de senaste åtta månaderna.....ja för längre tid har jag ju inte haft diskusarna, summeringen är trotts motgångar och nederlag alltid den samma, det har varit helt fantastiska månader. Detta låter nog otroligt dumt, men jag känner mig mycket yngre......när jag höll på med Malawi var jag liksom gamal i gemet, kunde rätt mycket och hade stor erfarenhet, lite gammal och vis, så att säga. Nu känner jag mig verkligen som nybörjare igen, gör fel, ställs inför nya frågeställningar, får råd.........ja precis som den nybörjaren jag plötsligt är, och allt detta får mig att känna mig yngre igen. Precis på samma sätt som när man börjar nytt jobb eller träffar en ny kärlek...... hela mitt akvarieintresse har liksom fått ny energi och jag brinner för det igen..... Detta tack vare diskusarna och sydamerikanskt istället för Malawi .....så trotts allt en otrolig kick som ännu ger mycket mer energi än det tar.....som en nyförälskelse

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Inger H
        Discusar är dom vackraste och mest personliga fiskar som finns - en favoritfisk hos mig, jag har haft dessa så jag vet. Med all respekt för er som har full koll på i stort sätt alla era vattenvärden så skulle jag inte våga att satsa på Discus igen. Jag tror att jag har ett vatten som passar nu sen vi flyttat, men skulle inte orka gå igenom vad du gör nu Thomas.
        Jag följer också med stort intresse vad som händer i era Discuskar.
        Håller tummar att allt går bra Thomas

        //Inger
        Inger, håller helt med....vackraste och mest personliga fiskar som finns.....helt otroligt. Och det är verkligen en berg och dalbana det här med diskus eller som en dans på slak lina.....Men ännu så länge känner jag att det är värt varje sekund. Med tanke på dina vattenproblem lyckades du ju ändå otroligt bra med dina diskusar, du fick ju ungar..... och går ju in för alla dina fiskar med hela hjärtat så jag förstår ju att du inte är beredd att-satser på diskus igen , men kanske kommer din tid igen, det är ju en fisk man inte kan annat än att älska.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Hyser stor respekt för många fler här på forumet får väl tilläggas. Och även om man inte behöver hysa respekt för dig Mats kommer jag nog att fortsätta att göra det
          Ibland när jag sitter här i soffan omgiven av mina akvarier funderar jag på de senaste åtta månaderna.....ja för längre tid har jag ju inte haft diskusarna, summeringen är trotts motgångar och nederlag alltid den samma, det har varit helt fantastiska månader. Detta låter nog otroligt dumt, men jag känner mig mycket yngre......när jag höll på med Malawi var jag liksom gamal i gemet, kunde rätt mycket och hade stor erfarenhet, lite gammal och vis, så att säga. Nu känner jag mig verkligen som nybörjare igen, gör fel, ställs inför nya frågeställningar, får råd.........ja precis som den nybörjaren jag plötsligt är, och allt detta får mig att känna mig yngre igen. Precis på samma sätt som när man börjar nytt jobb eller träffar en ny kärlek...... hela mitt akvarieintresse har liksom fått ny energi och jag brinner för det igen..... Detta tack vare diskusarna och sydamerikanskt istället för Malawi .....så trotts allt en otrolig kick som ännu ger mycket mer energi än det tar.....som en nyförälskelse
          Fantastiskt bra, Thomas!
          Det är ju en process att lära sig förstå de fiskar man väljer att hålla, och med Discus är det många parametrar som skall stämma.
          Det glädjer mig att höra att du har ett positivt synsätt när det gäller detta. Som sagt, du kommer att hitta din egen väg, linje och metod!


          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av LoGeek
            Många kunniga i denna tråd och kul att följa din noga dokumenterade utveckling.

            Jag vill nyansera och lägga till att Maths absolut har en poäng i att hans beskriva "herren på täppan"-beteende kan utgöra ett problem. Många har upplevt det. Men det behöver inte göra det! Dessutom går det att styra åt rätt håll så att det undviks.
            Har du någon bra ide på hur man styr detta, som jag förstår dig har du inte mycket lek på dina diskusar, allt i mina diskuskar fungerar egentligen rätt bra när de inte har rom.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Mycket intressant det ni nu diskuterar. Jag läser och lär!
              Visst är det kul när diskussionerna kommer igång.....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag är övertygad om att du får en skön lunk - ge det bara lite mer tid.
                Du är mitt upp i att hitta din stil och tillvägagångssätt. Ös på, Thomas!
                Öser på för fullt Mats men kan inte säga annat än att nu får jag börja lugna ner allt och jobba med lunket

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Öser på för fullt Mats men kan inte säga annat än att nu får jag börja lugna ner allt och jobba med lunket
                  Lunket kommer - believe you me! Kolla bara in "svarta fåret"-Bryzell som inte lyder konsensus ett ögonblick, med ett jävla gôtt lunk som resultat!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Idag har dagen gått åt för att förbereda för flytten av mitt stora kar till övervåningen och till mitt nya akvarierum....
                    väggen för akvariet är fri, så imorgon blir det tummning, lyft och påfyllning igen.....vill ju göra det så fort det bara går för att klara alla javaormbunkar som växer så fint i bakgrunden.

                    sedan har jag funderat på om jag skall lämna karet så naket som möjligt, bara lite växter och inte massor av rötter och pinnar utan köra en period utan detta. Min tanke är då att det kanske inte blir så snabb parbildningen och revirskapande och romläggande, kan det vara en väg att gå, eller tänker jag helt fel igen...

                    Är det bättre att ha mycket grenar och rötter..... ?

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Lunket kommer - believe you me! Kolla bara in "svarta fåret"-Bryzell som inte lyder konsensus ett ögonblick, med ett jävla gôtt lunk som resultat!
                      hahahahaha..... respekt

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Har du någon bra ide på hur man styr detta, som jag förstår dig har du inte mycket lek på dina diskusar, allt i mina diskuskar fungerar egentligen rätt bra när de inte har rom.
                        Det finns många parametrar i detta, men några på rak arm:
                        1. Rätt storlek på gruppen. 8 till 10+ individer gör att terrorn från en eventuell mobbare sprids ut på många offer så att de hinner få tid för återhämtning.
                        2. Bra vatten! Vilket är att kapitel i sig. Men bra vatten ger starkt immunförsvar som gör att mobboffer klarar lite tuffare perioder med attacker utan att bli sjuka och dra sig undan.
                        3. Inte ha för mycket lekbeteende i sälkskapskaret. När jag odlat diskus har jag flyttat ett par till ett mindre kar och triggat igång leken. Nyckelordet här är "trigga". Jag har både läst och har egna erfarenheter att diskus är väldigt känsliga för triggers, som kan medföra att de börjar leka. Typiska triggers är förändringar av vattenvärden (temp/pH/konduktivitet/föroreningskoncentration som kan förändras vid tex vattenbyte) och foder (plötsligt levande eller annat smaskigt foder) samt förändringar i inredningen. När ett par börjat leka triggas dessutom andra av det.

                        Du har rätt att jag har väldigt lite lek just nu. Jag har aldrig haft så extremt jämna förhållanden som nu med mitt automatiska vattenbytessystem. Det byts samma små mängder flera gånger per dag på samma tider. Temp och pH förändras extremt lite och föroreningsnivån är konstant superlåg. Foder går också efter samma schema varje dag. De få gånger på sistone som jag har gjort större vattenbyte med lite kallare vatten så har det börjat dansas och putsas nästan omedelbart. Dvs jag har normalt sett inga triggers.

                        Ja, det finns mer men detta tänker jag på så här direkt.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Det finns många parametrar i detta, men några på rak arm:
                          1. Rätt storlek på gruppen. 8 till 10+ individer gör att terrorn från en eventuell mobbare sprids ut på många offer så att de hinner få tid för återhämtning.
                          2. Bra vatten! Vilket är att kapitel i sig. Men bra vatten ger starkt immunförsvar som gör att mobboffer klarar lite tuffare perioder med attacker utan att bli sjuka och dra sig undan.
                          3. Inte ha för mycket lekbeteende i sälkskapskaret. När jag odlat diskus har jag flyttat ett par till ett mindre kar och triggat igång leken. Nyckelordet här är "trigga". Jag har både läst och har egna erfarenheter att diskus är väldigt känsliga för triggers, som kan medföra att de börjar leka. Typiska triggers är förändringar av vattenvärden (temp/pH/konduktivitet/föroreningskoncentration som kan förändras vid tex vattenbyte) och foder (plötsligt levande eller annat smaskigt foder) samt förändringar i inredningen. När ett par börjat leka triggas dessutom andra av det.

                          Du har rätt att jag har väldigt lite lek just nu. Jag har aldrig haft så extremt jämna förhållanden som nu med mitt automatiska vattenbytessystem. Det byts samma små mängder flera gånger per dag på samma tider. Temp och pH förändras extremt lite och föroreningsnivån är konstant superlåg. Foder går också efter samma schema varje dag. De få gånger på sistone som jag har gjort större vattenbyte med lite kallare vatten så har det börjat dansas och putsas nästan omedelbart. Dvs jag har normalt sett inga triggers.

                          Ja, det finns mer men detta tänker jag på så här direkt.
                          Problemet hos mig är ju att de ständigt leker....även under behandling med salt, eller cloramin T. Känns som det är svårare att skapa miljön de inte leker i....
                          Jag skall kanske testa utan rötter och se om det blir mindre lek om de inte har något att bygga revir runt och lägga rom på....fast då tar det väl ett hörn istället...

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Ja det är ovanligt mycket lek hos dig. Men så har du grymt kranvatten och säkert några andra triggers. Så större utmaning för dig....

                            Jag har massor av rötter och växter som de inte leker på. När jag däremot odlade så hade jag helt naket kar fast med triggers, och då lekte de på glaset ..

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Ja det är ovanligt mycket lek hos dig. Men så har du grymt kranvatten och säkert några andra triggers. Så större utmaning för dig....

                              Jag har massor av rötter och växter som de inte leker på. När jag däremot odlade så hade jag helt naket kar fast med triggers, och då lekte de på glaset ..
                              Blir väl ingen annan råd än att flytta över vissa par till kuberna och låta dem köra själva ett tag.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Hyser stor respekt för många fler här på forumet får väl tilläggas. Och även om man inte behöver hysa respekt för dig Mats kommer jag nog att fortsätta att göra det

                                Ibland när jag sitter här i soffan omgiven av mina akvarier funderar jag på de senaste åtta månaderna.....ja för längre tid har jag ju inte haft diskusarna, summeringen är trotts motgångar och nederlag alltid den samma, det har varit helt fantastiska månader. Detta låter nog otroligt dumt, men jag känner mig mycket yngre......när jag höll på med Malawi var jag liksom gamal i gemet, kunde rätt mycket och hade stor erfarenhet, lite gammal och vis, så att säga. Nu känner jag mig verkligen som nybörjare igen, gör fel, ställs inför nya frågeställningar, får råd.........ja precis som den nybörjaren jag plötsligt är, och allt detta får mig att känna mig yngre igen. Precis på samma sätt som när man börjar nytt jobb eller träffar en ny kärlek...... hela mitt akvarieintresse har liksom fått ny energi och jag brinner för det igen..... Detta tack vare diskusarna och sydamerikanskt istället för Malawi .....så trotts allt en otrolig kick som ännu ger mycket mer energi än det tar.....som en nyförälskelse
                                Det här tycker jag var en riktigt härlig beskrivning av vad discusarna inneburit för dig! Låter underbart!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...