550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Usch, fick dåligt samvete idag. Har inte ängnat stordiskusarna så mycket tid som jag brukar. När jag bytte vatten såg jag att två diskusar....Kaa och Randi stås vid barkre glaset nere vid botten, alldeles repiga och med små sår på sidorna. De är ju åter tre andra honor som har rom i karet och det känns som dessa två starkare har blivit illa åtgångna. Droppade i både vitaminer och bakterie dödare i karet efter vattenbytet helt ärligt vet jag inte riktigt när rommen kom och när de blev så utmobbad......sedan helgen har jag mest tittat in i de nya tomma karen... hoppas rommen är borta imorgon, annars är frågan om jag måste flytta dessa starkare imorgon ..... suck. Allt var ju så bra i detta kar, ja iallafall någon vecka igen. Att vara diskusägare är ju rätt prövande......

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av c90368
      Det är väl detta som är lite av problemet med dessa fiskar, antingen håller man de i par eller typ två par i ett 540 kar där de kan vara på var sin halva. Har man flera Discus i ett mindre kar kommer alltid en vara mobbad och falla bort, tills man har nått nivån med två etablerade par.
      Jag vet inte om du anser 6-7 månader vara en lång tid, i akvariesammanhang är det inte det. Det jag skrev om i mars håller på att hända nu och det kommer att fortsätta...

      Ett råd mitt i all bedrövelse, ta hem tetrorna du har beställt, men inga fler Diskus. Sälj av en del av de du dragit upp så antalet minskar. Frys sedan läget i 3-4 månader och låt de fiskar du har och växter få en chans att etablera sig.

      Nästa omgång du ska igenom är algblomning efter inkörningen och sedan Nitirit spiken. Därefter finns det en möjlighet att det blir en vardag även i dina kar.

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Hej Maths.

        Jag minns mycket väl ditt inlägg gällande antal diskus. Och du har rätt, till viss del..... Ja jag menar att skillnaden är ju stor i förhållande till de vilda där mobbade alltid kan lämna området och söka upp ett nytt revir. Samma möjligheter ges ju inte direkt i ett akvarium....

        Men fortfarande tror jag ju att det går att få ihop en grupp som kan leva i harmoni, det finns ju många bevis för detta. Just dessa problem med utmobbning har jag ju inte haft på ett tag, de försvann ju helt när jag ökade på antalet. Men nu när antalet är nere i åtta igen varav tre par med rom, ja då blir det problem för de kvarvarande två, som dessutom är lägst i rang. Kanske hade jag fått samma problem om jag hade haft fler, men mina drygt 30 år med ciklider har ju lärt mig att effektivast är att sätta till fler individer i ett problemkar än att plocka bort. Snart har jag tre lekkuber och ett fritt akvarium så då kommer jag att tillfälligtvis låta lekande par gå för sig själva. Och i absolut sämsta fall kommer jag få dela upp grupperna på annat sätt än jag tänkt.
        Nu väntar jag bara på att rommen skall ätas upp och lugnet lägger sig i karet igen, sedan får jag kanske göra en temperaturhöjning och hoppas på att lekhumöret lägger sig...Mina nya diskusar är ju redan i Sverige, och dessutom betalda sedan länge så planen att hämta hem dem kommer jag ju inte ändra på.

        Jag har ju haft akvarium rätt länge, och vet att det kan ta lång tid innan de är inkörda och allt fungerar som det skall. Just nitrit spikar har jag ännu aldrig haft så det är ju inget som säger att man måste ha det, men visst är det lätt att det blir så. När det gäller växter i akvarium är det ju en ny värld för mig, men det borde ju motverka risken för nitritspikar snarare än tvärt om, eller har jag fel..... på samma sätt är det ju när man kör igång nya kar så gör man det ju på olika sätt. När jag började med diskus var jag ju väldigt noga att göra rent filter från karen där diskusarna gick hos Patric i mitt kar. Kanske är det därför jag sluppit nitritproblem i det karet ännu eller så kommer det kanske senare. I de nya karen har jag nu tvåhundra liter "gammalt" vatten från karet där smådiskusarna går plus att filtrera kramats ur i dessa kar, när diskusarna flyttar in kommer filterna flyttas med. Men kanske räcker inte det och möjligtvis kommer jag få mätbar nitrit, kanske tillochmed en nitrit spik, men ännu har jag klarat mig utan just dessa problem.

        Så planen för Stordiskusarna är ju att de skall flyttas tillbaka till deras stora kar, som har stått och gott under hela tiden men utan fisk så någon nersmutsning har ju inte skett... Här är ju fullvuxna diskusar så det får bli sparsam matning under de första veckorna, på ett sätt hoppas jag ju att vissa par skall bestå men på andra sätt vore det ju rätt skönt om paren blir mer en grupp....När diskusen flyttar in i detta karet kommer både gamla och nya sättas ihop samtidigt och sedan får vi se vad som händer, sex nya och åtta gamla.......i ett ommöblerat kar.....

        förhoppningen är att då med ökat antal få en grupp som funkar, gör det inte det kommer individer eller pat flyttas till ett tomt kar som får gå tomt så länge med de filter som Stordiskusarna har idag. Naturligtvis hoppas jag att det blir en grupp men risken finns ju satt det blir två grupper.

        Ja vi får se framtiden an, det är klart att det finns en stor risk att du har rätt Maths och att jag i framtiden sitter där med ett eller två par i varje kar...

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Jag tänkte på ditt stora kar som ståt tomt på invånare nu under längre tid.

          Jag förmodar att du vet om att det inte finns någon bakterieflora där, eftersom ett kar som går utan värddjur under 2-4 veckor inte kan producera bakterier.

          Dom bakterierna som fanns har säkerligen dött nu. Tänkte åxå på hur det fungerar med filterbakterierns.

          Kan tänka mig att det lättare blir nitrit i det nu. Men som du skrev så kommer du mata dom sparsamt

          Det var bara en tanke som slog mig.

          mvh

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av smajlet
            Jag tänkte på ditt stora kar som ståt tomt på invånare nu under längre tid.

            Jag förmodar att du vet om att det inte finns någon bakterieflora där, eftersom ett kar som går utan värddjur under 2-4 veckor inte kan producera bakterier.

            Dom bakterierna som fanns har säkerligen dött nu. Tänkte åxå på hur det fungerar med filterbakterierns.

            Kan tänka mig att det lättare blir nitrit i det nu. Men som du skrev så kommer du mata dom sparsamt

            Det var bara en tanke som slog mig.

            mvh
            Absolut, det är ett problem när ett kar står tomt. De skall få med sig så mycket bakterier som möjligt från de karet de går i nu. Men det blir en utmaning. Fast det jag egentligen har lyckats bra med ännu så länge, är ju mina vattenvärden. Fortfarande har jag ju aldrig haft höga nitritvärden.....så jag håller tummarna på att just det är något jag kan hålla koll på hoppas det funkar .

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Absolut, det är ett problem när ett kar står tomt. De skall få med sig så mycket bakterier som möjligt från de karet de går i nu. Men det blir en utmaning. Fast det jag egentligen har lyckats bra med ännu så länge, är ju mina vattenvärden. Fortfarande har jag ju aldrig haft höga nitritvärden.....så jag håller tummarna på att just det är något jag kan hålla koll på hoppas det funkar .
              Jag tror det underlättar att du gör som du säger och tar bakterier från karet dom går i nu.

              Mvh

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                En stor grupp diskus kan absolut gå ihop utan att det bara blir herren på täppan kvar!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  En stor grupp diskus kan absolut gå ihop utan att det bara blir herren på täppan kvar!
                  Det är ju vad jag hoppas på, känns som utmobbningen blir värre när gruppen minskar. Hur det kommer gå för min grupp med de nya..... det blir spännande att se...

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    En stor grupp diskus kan absolut gå ihop utan att det bara blir herren på täppan kvar!
                    Önskar dig stort lycka till med dina fina discusar, Thomas! Det är mycket intressant att följa ditt projekt.

                    Vill för övrigt "shima in" med LoGeek angående stora grupper med Discus; jag hade 16 stycken VF Nhamunda Red i ett inrett 960, samt en uppsjö andra konstellationer i andra (inredda) kar, utan problem.
                    Men, det kan uppstå situationer som C90-Maths beskriver - vilket inte tillhör ovanligheterna.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Önskar dig stort lycka till med dina fina discusar, Thomas! Det är mycket intressant att följa ditt projekt.

                      Vill för övrigt "shima in" med LoGeek angående stora grupper med Discus; jag hade 16 stycken VF Nhamunda Red i ett inrett 960, samt en uppsjö andra konstellationer i andra (inredda) kar, utan problem.
                      Men, det kan uppstå situationer som C90-Maths beskriver - vilket inte tillhör ovanligheterna.
                      Hej Mats .

                      hyser stor respekt både för Maths och Logeek när det gäller diskus , ja och även du har ju min respekt eftersom ni alla har lång erfarenhet. Men det är ju just därför det är så svårt att alla har olika erfarenhet. Jag håller ju på att bygga upp min egen erfarenhet nu, även om jag gör det genom att begå misstag och göra fel men det är väl så man lär sig.....

                      Det jag har erfarit hittills är att man måste ha tålamod....något jag ännu inte lyckats praktisera.... min erfarenhet är ju också att det är lättare att hålla diskus i akvarier utan sand......vilket jag inte vill göra. Att växter är svårare än man tror, ja här har jag ännu bara lärt mig att växter också är känsliga.... och att mobbing förekommer hos diskus men att det verkar bli mindre utsatta individer ju fler man har.....möjligtvis får jag revidera denna erfarenhet när jag tillfört mina nya...

                      Så nu har jag förhoppningen att de diskus jag har skall fungera i de grupper de är, men jag kommer ju ha möjlighet att flytta individer och sätta ihop andra grupper. Så jag är optimistisk och hoppas på det bästa. Planen för helgen är att flytta de stora diskusarnas kar till mitt framtida arkivarie rum. Om allt går som planerats kommer tetror få flytta in även i detta kar nästa vecka.

                      Men som sagt, det blir ju inte alltid som man tänkt sig......

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, Maths och LoGeek m.fl. förtjänar den största respekt!
                        Mig behöver man, med rätta, inte hysa någon större "respekt" för, eller fästa större vikt vid.

                        Thomas, jag tycker du är helt enastående som orkar ta dig igenom alla faser och skeenden som vi kan läsa om här i din tråd - på kort tid dessutom, något som tagit oss andra som sysslar med (lyckad) akvariehållning ganska många år.
                        Så, hatten av för dig, Thomas, för att du så enträget orkar hålla humör och ett positivt sinne uppe inför de problem som uppstår.
                        Jag tycker du gör rätt i din strävan att hitta en egen stil.

                        Jag arbetar med en annan riktning, och metod, än den som många andra, inklusive du själv, håller sig till. Så jag avstår från att tycka, tipsa och råda när det gäller dina discusar - men, som jag sagt tidigare; Jag följer ditt projekt med stort intresse och vill verkligen se dig lyckas med dina fantastiska discusar!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Discusar är dom vackraste och mest personliga fiskar som finns - en favoritfisk hos mig, jag har haft dessa så jag vet. Med all respekt för er som har full koll på i stort sätt alla era vattenvärden så skulle jag inte våga att satsa på Discus igen. Jag tror att jag har ett vatten som passar nu sen vi flyttat, men skulle inte orka gå igenom vad du gör nu Thomas.
                          Jag följer också med stort intresse vad som händer i era Discuskar.
                          Håller tummar att allt går bra Thomas

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Många kunniga i denna tråd och kul att följa din noga dokumenterade utveckling.

                            Jag vill nyansera och lägga till att Maths absolut har en poäng i att hans beskriva "herren på täppan"-beteende kan utgöra ett problem. Många har upplevt det. Men det behöver inte göra det! Dessutom går det att styra åt rätt håll så att det undviks.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Mycket intressant det ni nu diskuterar. Jag läser och lär!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Önskar dig stort lycka till med dina fina discusar, Thomas! Det är mycket intressant att följa ditt projekt.

                                Vill för övrigt "shima in" med LoGeek angående stora grupper med Discus; jag hade 16 stycken VF Nhamunda Red i ett inrett 960, samt en uppsjö andra konstellationer i andra (inredda) kar, utan problem.
                                Men, det kan uppstå situationer som C90-Maths beskriver - vilket inte tillhör ovanligheterna.
                                Jag hoppas naturligtvis att problemet löser sig när det är tillbaka i det stora karet och de nya diskusarna hat kommit till. Just nu är det ju lite extremt. Åtta stora diskusar i ett tresjutiofem där tre par har rom, inte så lätt för de kvarvarande två att hitta sin plats......alla är iallafall framme och äter...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...