550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Yadina
    Okej, då ska jag nog använda det om den andra medicinen inte funkar.
    Om man har svampfilter skulle man väl då egentligen kunna ta ut dem och ha dem i ett annat akvarium och istället använda syrestenar? Svampfilterna borde ju iaf inte fylla någon funktion under medicineringen utan då är det bara vattenrörelsen man är ute efter.
    Som jag tidigare sagt är jag nybörjare på det här med både diskus och medicinering , kört Malawi i 30 år utan mediciner, men om du har problem med sjukdom eller bakterier (onda) så kan ju även dessa finnas i filter, för att vara helt säker kör jag allt i karet . Även om ett filter ej har fungerande god bakteriekultur fungerar det ju mekaniskt och smutts fastnar i filtermattor så att vattnet förblir klart.
    Fritt för er som vet mer att kommentera denna diskussion , kan ju vara bra att få er erfarenhet tillsammans med mitt gissande.
    så Yadina jag vet faktiskt inte vilken väg som är rätt att gå?

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      Det har du rätt i ja! Tänkte inte på att de dåliga bakterierna även sitter i filtret...tankevurpa från mig.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Mitt akvarierum är nu sanktionerat . Villkoret är att jag håller mig i detta rum, ja förutom de två karen i vardagsrummet då. Känner på mig att det blir en skön höst. Visserligen är det inget obtimalt akvarierum, saknar både vatten och golvbrunn. Men det känns ändå rätt bra att ha möjligheten att samla ihop akvariumen lite. Inte ha dem överallt så att säga. Jag förlorar ju visserligen mitt bibliotek/arbetsrum här hemma men det är smällar man får ta......

        Akvarierumet kommer inte innebära att jag kör igång något stort projekt nu, men det innebär att jag behåller mina två 375. Jag känner ju att tiden inte räcker för något mer än det jag har igång men jag kan ju inte riktigt släppa tanken på att någon gång framtiden få någon kull diskus. Jag tänker på Maths projektplan men tycker det är väldigt svårt med planer, kanske därför jag inte är projektledare......det spelar liksom ingen roll hur jag planerar, det är ju alltid något annat som kommer upp, sedan är jag inte säker på att jag vill ha en plan för hobbyn utan snarare ta tag i det när lusten faller på.

        vad skall jag då ha i detta rum. Rummet är litet men rätt bra planerat , 4x2,3, fönster från golv till tak på ena kortväggen. Dörren i kanten på en av långväggarn. Så jag har en vägg på fyra meter och en på tre samt en meter på kortväggen mittemot fönsterväggen. Det kommer inte bli några ställningar med akvarier i flera våningar utan bara de kar jag har nu. För övrigt är det ju älsklingsfotöljen som skall in och kanske några sittpallar som man kan flytta runt. Så till det lite fåniga då.....jag är ju arkitekt och känslan som jag vill att man skall ha i rummet är snarare den man får i ett litet galleri än den man får i en zoo affär, ja om ni förstår vad jag menar, lite andaktsfullt.....låter lite pretentiöst eller hur....

        På tre meters väggen kommer stordiskusarnas kar stå som är två meter, bredvid det skulle jag vilja ha en kub i aluminium ram och med ställning, men detta kar har jag ju inte i mina ägor ännu. Så tills jag hittar ett sådant blir det nog mitt juwel 120 liter som får ta denna plats, detta kar kommer alltid stå beredd som karantänskar.....något har jag ju lärt mig på min diskusresa. På fyrametersväggen mittemot kommer mina två 375 liters stå med min fotölj mittemellan. Det kommer ju innebära att när jag sitter där har jag Stordiskusarna rakt framför mig. Sedan är tanken att ha en sittpall, typ fotpall mitt framför varje 375. På kortsidan kommer mitt Malawi kar stå kvar.

        Dessa 375 är ju i mitt tycke de optimala akvarierna när man ser till skötsel , Lätt att nå. Sedan är ju måtten rätt förträffliga, 50x50x150. Önskedrömmen är att hitta på ett bra sätt att dela upp dem, inte permanent utan tillfälligt vid behov. Att kunna dela upp det i tre 50x50x50 lek kuber vid behov, eller i två 185 liters för små diskus att växa i, ja ni förstår tanken. Då har jag två väldigt flexibla kar att nyttja till det jag för tillfället har behov av, vem vet kanske blir det tetror som blir den stora passionen..... men det första jag skulle göra var ju att låta mina Corydoras sterbai gå själva och hoppas på att alla dessa hundratals ägg skulle överleva utan all hungrig diskus....

        soliga lördagsdrömmar på verandan denna fantastiska dag.......blidde dock ingen älg idag.... ha det riktigt skönt och njut av dagen

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Låter som riktigt bra planer!
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Instämmer!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Hemma från jakthelgen, en skabbräv och massor av Karl-Johan svamp......inte fy skamm det häller.

              Så till det viktiga, diskusarna..... Nu är ju medicineringen över, har suttit här och filmat diskusarna ett bra tag, skall låta Patric se filmen imorgon för att se om allt ser bra ut. Annars blir det att ta med en diskus för en grundlig undersökning, vill ju inte det med tanke på stressen det medför men vi får väl se.
              För mitt otränade öga ser allt bra ut iallafall.

              så till denna tvålopera då....alltid händer det något nytt. Nu när jag kom hem och så är ju allt helt nytt igen. Alla fiskar stod och tryckte i Snakes ände av karet, ja utan Snake och hör och häpna Bridget . De hat tagit över Dukes revir och lagt rom på Ladys rot. Jag misstänker att det är Bridget som passat på när Duke har haft två honor och inte varit så uppmärksam. Så nu har Snake och Bridget tagit reviret och inte bara det utan halva karet.....så det kan gå när man inte är hemma och ser till det......

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0062.JPG Visningar:	1 Storlek:	712.4 kB ID:     	2393079
              Det nya paret.....vet inte riktigt hur Bridget lyckades med detta.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0055.JPG Visningar:	1 Storlek:	678.2 kB ID:     	2393085
              Men visst är de vackra ihop

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0061.JPG Visningar:	1 Storlek:	285.8 kB ID:     	2393086 ingen kommer förbi Snake

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0072.JPG Visningar:	1 Storlek:	783.5 kB ID:     	2393080
              men Snake har ju alla tre leopard honorna nu, tror ni han försöker med tre.....

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0073.JPG Visningar:	1 Storlek:	761.9 kB ID:     	2393083 Jag tycker det ser ut som Duckface "näbb" har blivit mindre. Kanske växer hennes vackra form tillbaka....

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0059.JPG Visningar:	1 Storlek:	688.5 kB ID:     	2393084

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ja, sista kortet var på en stolt Snake , tror i och för sig inte det är han som utmanövrerat Duke, utan det är nog lilla Bridget som har lyckats med det.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Oj, vad vackra de är! Intrigerna fortsätter alltså... Måste vara roligt med ett så händelserikt kar! Vem behöver tv då?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Oj, vad vackra de är! Intrigerna fortsätter alltså... Måste vara roligt med ett så händelserikt kar! Vem behöver tv då?
                    Fattar fortfarande inte de som säger att det inte händer något med diskusar. Jag märker att tv ofta är avstängd, har ju inte något direkt behov av den med allt som händer i karen...

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Men kan det vara att det inte händer så mycket om man har ett helt ”naket” kar? Det kanske inte triggar parbildande och lek? Ser man discus i zoobutiker så händer det ju inte särskilt mycket. Fast det gör det väl knappast med annan fisk heller i visningskar när jag tänker efter.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Men kan det vara att det inte händer så mycket om man har ett helt ”naket” kar? Det kanske inte triggar parbildande och lek? Ser man discus i zoobutiker så händer det ju inte särskilt mycket. Fast det gör det väl knappast med annan fisk heller i visningskar när jag tänker efter.
                        Så kan det vara, det är ju därför det är så kul på stork zoo, alla karen är ju inredda om än sparsamt, men det är rötter eller stenar i alla och växter. Det gör ju att fisken leker redan där. Men i och för sig har ju alla diskusuppfödare oinredda kar. Ja, jag vet inte. Kanske är det för att jag sitter i timmar framför karen som jag upptäcker så mycket

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ja alla diskus-uppfödare har nakna kar så det har inte med det att göra. Sjuka diskus står och trycker medans friska är aktiva.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Ja alla diskus-uppfödare har nakna kar så det har inte med det att göra. Sjuka diskus står och trycker medans friska är aktiva.
                            Så är det, och även du är ju ett bra tecken på att det funkar. Får ju dessutom säga att min resa med oinredda kar för smådiskusen har varit otroligt problemfritt och sedan sanden åkte ut i de stora diskusarnas kar har ju också allt där fungerat mycket bättre.... (suck önskar att det inte var så)

                            Men jag önskar att ha diskus i inredda kar och hoppas nu att jag skall klara det. Får väl erkänna att jag är lite nervös. Men nu kör vi........

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Jag håller tummarna!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Har det hänt något nytt?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...