550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Wow, din första resa med diskus är något utöver det vanliga!
    Hahahaha.....ja, vad skall man säga har väl gjort som jag brukar...tagit mig vatten över huvudet, allt jag gör blir ofta förmycket. Är dålig på att ta det lugnt. Men nu är det stopp. Inga fler kar och inga fler fiskar på ....hm.... ja någon månad iallafall. Förra helgen tog jag upp stora båten, nästa helg skall lilla båten upp och sommarstugan stängas för vintern, sedan är det bara akvarium tills våren kommer....längtar efter riktigt regniga hösthelger nu..

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Det gäller ju att det blir rätt nu.......

      huvudet mal, funderar på det där med akvarierum.....ja jag vet jag skall ju minska ner och jag har ju egentligen inte tid, ja eller har jag.....det har jag nog men frågan är ju liksom var den där trådfina balansen är innan det blir för mycket. Det här med akvariumen skall ju vara avstressande inte stressande och på något sätt har jag nog fått för mig att fyra akvarium är vad som passar mig utan att det blir stressigt . Efter att sålt av en hel del kar, hm och då köpt ett par nya så är ju läget så att jag just nu har nio kar kvar.....hur många kar är lagom utan att det blir för många, vad vill jag ha i karen, vill jag föda upp diskus, ja om det går vidare som det gör nu....många tankar... och varför är det nu det måste bli rätt?

      Efter som jag flyttar runt karen nu, och håller på att renovera ( måla tapetsera och golv) ( utsidan fönster och dörrar är klart) ja då vore det skönt att ha hela planen klar på en gång så att säga. Om jag nu kommer fram till att jag skall göra om biblioteket till akvarierum är det ju dumt att sälja av för många kar .... samtidigt vore det ju smart att nu göra i ordning det rummet...mm......funderingar

      Jag har ju precis alla diskusar jag vill ha nu... dessutom flera lekpar, vilket jag inte hade räknat med.....skall jag behålla mina två 375 ( hade tänkt sälja dem) men det ena karet kan ju delas i tre, helt perfekt för lekande diskuspar och de andra är ju perfekt att föda upp små diskusar i....är jag mogen för detta, säkert inte, vill jag det....vet inte. Jag har ju fött upp Malawi i trettio år, kanske är nästa steg diskus.

      Nåväl, funderingar att sova på....tankar och idéer ....

      Ja detta bar bara ett mellanstick.....ett försök att tömma ut alla idéer i huvudet just nu....
      Har någon några bra råd till en förvirrad hjärna så kläm ut med dem bara.....

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ja, det var ett förvirrat inlägg jag vet.....

        Nu till det som är klart, mina stordiskussar som snart skall tillbaka till 550 karet tillsammans med de nya, eventuellt låter jag två par, Duke och dukeface och Snake och Lady få gå i lek kub ett tag bara för att se hur det går om de får leka lite i fred och då kanske det dessutom blir lugnare i 550 när de nya kommer, har ju två enastående vackra blue Diamond gossar som jag hoppas skall para ut sig med den kvarvarande leoparden, ja och eventuellt Bridget också. Vore ju roligt om hon till slut hittar en kille som duger.

        Förutom diskusarna skall ju fyrtio kerritetror flytta in , trettio standard och tio superblue. Samt tio VF dolkstickstetror ( misstänker att det ofta är vildfångade tetror eftersom de är svåra att föda upp, eller har jag fel? ) dessutom, ja trotts råd jag fått att inte göra det kommer jag testa med tio smyckestetror också, så detta kar kommer kompletteras med en hel del flytväxter dels för smyckestetrorna och dels för att mörka ner hela karet lite. Ja och naturligtvis skall mina Corydoras Sterbai få vara kvar i detta kar.....om jag inte låter dem gå i ett 180 liters kar och göra ett försök att oldla lite för husbehov....

        Planerna är många som ni hör.....men alla fiskar har kommit och är jätte vackra , framförallt dolkstickstetrorna var riktigt stora och fina.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Det gäller ju att det blir rätt nu.......

          huvudet mal, funderar på det där med akvarierum.....ja jag vet jag skall ju minska ner och jag har ju egentligen inte tid, ja eller har jag.....det har jag nog men frågan är ju liksom var den där trådfina balansen är innan det blir för mycket. Det här med akvariumen skall ju vara avstressande inte stressande och på något sätt har jag nog fått för mig att fyra akvarium är vad som passar mig utan att det blir stressigt . Efter att sålt av en hel del kar, hm och då köpt ett par nya så är ju läget så att jag just nu har nio kar kvar.....hur många kar är lagom utan att det blir för många, vad vill jag ha i karen, vill jag föda upp diskus, ja om det går vidare som det gör nu....många tankar... och varför är det nu det måste bli rätt?

          Efter som jag flyttar runt karen nu, och håller på att renovera ( måla tapetsera och golv) ( utsidan fönster och dörrar är klart) ja då vore det skönt att ha hela planen klar på en gång så att säga. Om jag nu kommer fram till att jag skall göra om biblioteket till akvarierum är det ju dumt att sälja av för många kar .... samtidigt vore det ju smart att nu göra i ordning det rummet...mm......funderingar

          Jag har ju precis alla diskusar jag vill ha nu... dessutom flera lekpar, vilket jag inte hade räknat med.....skall jag behålla mina två 375 ( hade tänkt sälja dem) men det ena karet kan ju delas i tre, helt perfekt för lekande diskuspar och de andra är ju perfekt att föda upp små diskusar i....är jag mogen för detta, säkert inte, vill jag det....vet inte. Jag har ju fött upp Malawi i trettio år, kanske är nästa steg diskus.

          Nåväl, funderingar att sova på....tankar och idéer ....

          Ja detta bar bara ett mellanstick.....ett försök att tömma ut alla idéer i huvudet just nu....
          Har någon några bra råd till en förvirrad hjärna så kläm ut med dem bara.....
          Du har många funderingar och det är bara du själv som kan fatta beslut och det är ett faktum att vi alla uppskattar olika saker.

          Jag själv jobbar som projektledare där det är min uppgift att se till att ett uppdrag blir utfört utifrån rådande förutsättningar och ett specificerat slutmål. Min erfarenhet är att många projekt misslyckas på grund av att det inte finns en tydlig bild av vad man ska uppnå.

          Brukar beskriva detta så här
          • Förutsättning
          • Delmål 1
          • Delmål 2
          • Slutmål
          F-----------------------1------------------------2-------------------S
          1. Är ditt slutmål att mata fisk 3–4 gånger om dagen, ständigt ha ordet ”vattenbyte” stående i kalendern och ångest inför varje semester då du inte är hemma och kan ta hand om akvarierna? Allt detta för att möjligen kunna sälja några Diskus som har kostat dig betydligt mer än vad du får in.
          2. Eller är ditt mål att kunna välja ut ett lekpar och sätta till lek i oktober för att dra upp en kull, som du sedan kan skänka/byta bort till andra akvarister. I övrigt har du stabila inkörda kar som klarar lite paus och uppehåll i matning och vattenbyte under sommaren.
          Jag är ganska säker på att du är inne på alternativ 2, då har vi ett slutmål definierat. Då behövs en specifikation för detta mål.
          • Ett styck tomt lekakvarium och plats för detta
          • Ett styck tomt uppväxt akvarium och plats för detta
          Så långt inga problem, men för att uppnå den stabila miljön och att inte det löpande arbetet med karen ska bli en börda så krävs det lite begränsningar, typ dessa.
          • Max tre stycken stora (500 l) akvarier
          • Max två stycken mindre (100–150 l) specialakvarier
          • Max två stycken tomma akvarier för karantän och sjukvård och plats för dessa
          • Sen är det nog inte dumt att sätta upp en gräns på antalet Diskus du ska ha samtidigt.
          Vad bra, då finns det ett slutmål, då är frågan finns förutsättningarna?
          • Tid
          • Kostnad
          • Utrymme
          Tid och kostnad har du väl redan svarat på, då återstår frågan om akvarierum eller inte? Min spontana tanke är ja, ett rum där man kan ha lekakvarium, uppväxt akvarium, karantän och behandlings kar samt kanske något special kar är nog inte dumt. Eftersom de kommer att vara tomma under perioder är de inget man vill skylta med. Att ha ett rum där man kan ha alla grejer framme är praktiskt, blir ju en del med tiden.

          Då återstår planeringen, jag brukar föredra att göra en bakåtplanering utifrån slutmålet tillbaka tills idag. Vi har nu oktober 2018, då borde det vara rimligt att slutmålet är uppnått oktober 2019, då kan du sätta ett lekpar till lek och vara förberedd på att dra upp eventuella yngel till leveransbar storlek.

          Delmål 2: Att ha tre stora kar ordentligt inkörda och stabila med de invånare som ska vara där under sommaren 2019. Akvarierummet klart med tomma tvättade kar på sina platser, kan naturligtvis vara klart tidigare. Bör vara uppnått i maj 2019.

          Delmål 1: Att ha alla fiskar på plats i respektive akvarium, kan ta lite tid då de inte alltid tycker som vi, kan bli lite rockader. All inredning på plats, filtren injusterade och rutiner i matning osv på plats. I bästa fall klart till januari 2019, men kan ta lite längre tid med tanke på att allt i princip blir en nystart nu i oktober och tre månader är ett minimum i tid för att nå någon form av balans.

          Detta är mitt sätt att hantera framtiden. Kan tillägga att jag inte planerar för att jag är projektledare, jag är projektledare för att jag alltid har planerat, jag är sån från början.
          Senast redigerad av c90368; 04 October 2018, 09:13.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Vilket grymt bra svar, var tvungen att kolla var i Sverige du bodde, hade det varit närmare hade jag anlitat dig som projektledare ( både för arkvrierum och min renovering...)

            själv är jag nog lite av en drömmande tidsoptimistisk konstnärssjäl utan tålamod. Allt skall ske nu. Vilket ofta gör att jag gör saker i fel ordning och ofta minst två gånger. Så jag är nog raka motsatsen till projektledare......mer idéspruta så att säga. Jobbar ju dagligen med flera projektledare som håller mig i styr och tar hand om mina idéer till färdig produkt......

            Huvudet på spiken där, en 2:a är vad jag vill bli, mitt huvudmål är att ha tre akvarium igång där fiskarna trivs och funkar bra tillsammans. Att kunna sätta par i lek någongång då och då för att det är spännande är inte det primära men något jag vill pröva.

            Så Maths, nu har jag utgått från ditt tetrafacit, till och med kardinaltetror blir det....och nu jobbar jag dessutom utifrån din föreslagna tidsplan, undra vad jag kommer behöva hjälp med härnäst.

            Tack för dina råd.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Jag tycker det är tillfredsställande när mina funderingar uppskattas

              Ett gott råd, sätt dig en kväll i helgen när du är mätt och belåten med ett glas som innehåller något du tycker om. Framför dig ska du ha en kalender, ett kollegieblock, en blyertspenna och ett suddgummi.
              Börja sedan bryta ner delmål ett i faser, där en fas motsvarar en vecka. Glöm inte stryka veckor som redan är helt eller delvis bokade, brukar vara födelsedagar, julbord och annat oväsentligt man måste vara med på. Se dessutom till att det finns lite luft i planeringen, det är en hobby, inte ett arbetsläger som ska planeras.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                [QUOTE=c90368;n2392732]

                Du har många funderingar och det är bara du själv som kan fatta beslut och det är ett faktum att vi alla uppskattar olika saker.

                Jag själv jobbar som projektledare där det är min uppgift att se till att ett uppdrag blir utfört utifrån rådande förutsättningar och ett specificerat slutmål. Min erfarenhet är att många projekt misslyckas på grund av att det inte finns en tydlig bild av vad man ska uppnå.

                Brukar beskriva detta så här
                • Förutsättning
                • Delmål 1
                • Delmål 2
                • Slutmål
                F-----------------------1------------------------2-------------------S
                1. Är ditt slutmål att mata fisk 3–4 gånger om dagen, ständigt ha ordet ”vattenbyte” stående i kalendern och ångest inför varje semester då du inte är hemma och kan ta hand om akvarierna? Allt detta för att möjligen kunna sälja några Diskus som har kostat dig betydligt mer än vad du får in.
                2. Eller är ditt mål att kunna välja ut ett lekpar och sätta till lek i oktober för att dra upp en kull, som du sedan kan skänka/byta bort till andra akvarister. I övrigt har du stabila inkörda kar som klarar lite paus och uppehåll i matning och vattenbyte under sommaren.
                Jag är ganska säker på att du är inne på alternativ 2, då har vi ett slutmål definierat. Då behövs en specifikation för detta mål.
                • Ett styck tomt lekakvarium och plats för detta
                • Ett styck tomt uppväxt akvarium och plats för detta
                Så långt inga problem, men för att uppnå den stabila miljön och att inte det löpande arbetet med karen ska bli en börda så krävs det lite begränsningar, typ dessa.
                • Max tre stycken stora (500 l) akvarier
                • Max två stycken mindre (100–150 l) specialakvarier
                • Max två stycken tomma akvarier för karantän och sjukvård och plats för dessa
                • Sen är det nog inte dumt att sätta upp en gräns på antalet Diskus du ska ha samtidigt.
                Vad bra, då finns det ett slutmål, då är frågan finns förutsättningarna?
                • Tid
                • Kostnad
                • Utrymme
                Tid och kostnad har du väl redan svarat på, då återstår frågan om akvarierum eller inte? Min spontana tanke är ja, ett rum där man kan ha lekakvarium, uppväxt akvarium, karantän och behandlings kar samt kanske något special kar är nog inte dumt. Eftersom de kommer att vara tomma under perioder är de inget man vill skylta med. Att ha ett rum där man kan ha alla grejer framme är praktiskt, blir ju en del med tiden.

                Då återstår planeringen, jag brukar föredra att göra en bakåtplanering utifrån slutmålet tillbaka tills idag. Vi har nu oktober 2018, då borde det vara rimligt att slutmålet är uppnått oktober 2019, då kan du sätta ett lekpar till lek och vara förberedd på att dra upp eventuella yngel till leveransbar storlek.

                Delmål 2: Att ha tre stora kar ordentligt inkörda och stabila med de invånare som ska vara där under sommaren 2019. Akvarierummet klart med tomma tvättade kar på sina platser, kan naturligtvis vara klart tidigare. Bör vara uppnått i maj 2019.

                Delmål 1: Att ha alla fiskar på plats i respektive akvarium, kan ta lite tid då de inte alltid tycker som vi, kan bli lite rockader. All inredning på plats, filtren injusterade och rutiner i matning osv på plats. I bästa fall klart till januari 2019, men kan ta lite längre tid med tanke på att allt i princip blir en nystart nu i oktober och tre månader är ett minimum i tid för att nå någon form av balans.

                Detta är mitt sätt att hantera framtiden. Kan tillägga att jag inte planerar för att jag är projektledare, jag är projektledare för att jag alltid har planerat, jag är sån från början.[/QUOT

                Ett suveränt inlägg av dig C90

                Jag funderar på varför fortfarande inga kar hos dig, du har varit goldis i alla år trots avsaknad av kar. Du är ju såklart väldigt intresserad - annars hade ju du inte brytt dig om oss här på Zoopet? Jag gillar väldigt mycket när "gamla rävar" skriver inlägg - mer sånt! Maths hur vore det med ett lite mindre kar med apistogramma nu när du har bott in dig i ditt nya hus .

                //Inger

                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Håller med Inger! Ett riktigt topp-inlägg av C90-Maths!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ja, och jag säger ju detsamma, tack för flera toppen inlägg Maths, de kom verkligen när jag behövde handfasta råd. Hjälper mig mycket.

                    Till helgen blir det ett glas rödvin och kalender , penna och radergummi.....en projektplan skall göras.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Idag var jag ju och tittade på mitt rödturkosa par och deras sprattel, ett femtiotal ..... Patric tror att de kanske behöver träna ett par gånger till men vi får väl se, mitt nya cobalt par lekt i karet bredvid . Patric hjälpte mig att dosera cloramin T behandlingen som jag skall ge mina stora diskus. Börjar behandlingen idag och nio dagar framöver, sedan hoppas jag att det blir en höst utan mer sjukdomar . Tänk nu har jag alla fiskar jag vill ha, vill bara få hem dem alla......

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Måste bara flika in att den senaste diskussionen här var riktigt intressant att ta del av. C90 - jädrar vilket bra inlägg!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Kör ju Cloramin T kur i karet så det luktar lite simhall hemma, men fiskarna värkar ju må utmärkt. Corydoras har visserligen slutat leka, men diskusarna kör på som vanligt, idag var det rom hos både Duckface och Lady.....med Duke som pappa till båda kullarna.....så ingen verkar må dåligt av cloramin i vattnet......

                          Kommentar

                          • Yadina
                            • December 2014
                            • 367

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Kör ju Cloramin T kur i karet så det luktar lite simhall hemma, men fiskarna värkar ju må utmärkt. Corydoras har visserligen slutat leka, men diskusarna kör på som vanligt, idag var det rom hos både Duckface och Lady.....med Duke som pappa till båda kullarna.....så ingen verkar må dåligt av cloramin i vattnet......
                            Hej!
                            Vet du om det medlet även dödar bakterierna i filtret? Har börjat få lite problem med fenröta på en av Blåcikliderna och tänkte då använda esha 2000. Det medlet ska tydligen inte döda de "goda" bakterierna.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Yadina

                              Hej!
                              Vet du om det medlet även dödar bakterierna i filtret? Har börjat få lite problem med fenröta på en av Blåcikliderna och tänkte då använda esha 2000. Det medlet ska tydligen inte döda de "goda" bakterierna.
                              Japp, jag vet att detta dödar alla bakterier, goda som onda, för mig är det viktigaste att inget av det onda blir kvar. Detta är det enda medel jag hört är 100% så jag får ta det goda med det onda. Ännu så länge ser det ut som om fiskarna inte lider av medlet , jag får bara vara mer försiktig med matningen.

                              Kommentar

                              • Yadina
                                • December 2014
                                • 367

                                Okej, då ska jag nog använda det om den andra medicinen inte funkar.
                                Om man har svampfilter skulle man väl då egentligen kunna ta ut dem och ha dem i ett annat akvarium och istället använda syrestenar? Svampfilterna borde ju iaf inte fylla någon funktion under medicineringen utan då är det bara vattenrörelsen man är ute efter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...