550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Idag har jag ju jobbat på min bänk.......och knappt kollat i akvarierna....
    Men nu i kväll när de skulle få kvällsmat såg jag att något hänt i stordiskusarnas kar....allt kändes fel..
    Duckface var igår väldigt intresserad av roten i mitten, nu ikväll har hon lagt rom i massor på denna rot, och Duke har fullt upp med att befrukta rommen.
    Japp han har lämnat Lady igen och dessutom tagit reviret i mitten i besittning och lämnat sitt gamla revir...... Ja Lady då, jo hon lägger just nu rom hos Snake, de har ju aldrig varit ihop förut, anade ett visst intresse sist när Duke bytte tjej..... värsta swingerpartyt i karet, Bridget har tagit Dukes hör tillsammans med hör och häpna lille Snoken.....ja det var sjutton vad mycket som hänt bara på en dag, allt har förändrats. Vem sa att diskusar var tråkiga fiskar....

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Haha, det är ju Dallas fast i nutid och under vatten! Hur blev bänken?

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Nando
        Haha, det är ju Dallas fast i nutid och under vatten! Hur blev bänken?
        Man fascineras hela tiden av allt som händer i karet. Ja bänken kommer att bli kanon....allt går som det skall men som sagt jag är långsam ......så jag har luckor och bänkskiva kvar. Funderar på om jag skall fäst i väggen också, om det är en fördel eller en nackdel. Väntar till bänkskivan är fastlimmad och skruvad så får vi se men redan nu känns det riktigt stabilt.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Jag vet egentligen inte vad jag skall säga om Duke , men han är ingen trogen kille....
          I morse var Lady tillbaka i sitt gamla revir, av rommen hon och Snake la igår borta hos honom fanns inga spår kvar. Så nu har Duke bråda dagar, han vaktar rommen med Duckface i deras mitten revir, och uppvaktar Lady i sitt gamla revir och håller undan alla andra diskusar so att de har mindre än halva karet kvar. Säga vad man vill men han är allfa hanne, ett tag försökte han även vakta maten som ramlat ner på botten så att ingen annan fick ta. Men det har han iallafall slutat med. Jag trodde diskusar levde i par......

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Intressant beteende! Han kanske är mer opportunist än trogen partner

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Intressant beteende! Han kanske är mer opportunist än trogen partner
              Ja, vete sjutton......nu när jag kom hem var all rom borta och alla fiskar simmar i hela karet igen, imorgon är det dax för vattenbyte, hoppas det är romfritt till dess. På fredag kör jag sedan en dos kloramin t, hoppas sedan att jag snart kan flytta ihop mina nya med dessa...

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hoppas, hoppas!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Har de nya flyttat in än?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Har de nya flyttat in än?
                    Hm....lite samma svar som i andra tråden ......har ju lite mycket just nu, men snart så..... imorgon skall jag hämta cloramin T .......sedan får det bli behandling.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Hemma efter jobbet, maten på spisen......Nu lite nedvarvning framför karen.....fast det är väldigt bråkigt i stordiskusarnas kar. Duke har tagit över två tredjedelar av karet nu med sina två honor och håller på och putsar en med den ena och en med den andra samtidigt som han håller undan alla andra som mest står och trycker på sen kant, ja och de båda honorna, lady och Duckface bråkar så ofta de lämnar sin rot, man märker tydligt att de är konkurrenter om samma hane. Funderar starkt på att sätta igång en lekkub, inte för att jag vill börja odla, utan för att få undan Duke..... men frågan är vilken hona det skall bli som får den äran. Ja mina övriga stordiskusar går ju fortfarande kvar hos Patric, om allt går vägen får de rödturkos paret sprattel imorgon.... kobolt paret har inte kommit lika långt.....

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Låter som att det aldrig är tråkigt med Discus!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Låter som att det aldrig är tråkigt med Discus!
                          Inte tråkigt en dag, nu har Duckface och Duke rom. Och Snake har tagit Dukes hörn med Lady..... De som säger att det aldrig händer något i diskuskar förstår jag mig inte på

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Inte jag heller, det låter ju helspännande!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Idag har mitt rödturkosa par sprattel.....spännande att se hur de går, och det är ju i Patrics vana händer så jag behöver ju inte oroa mig.
                              När jag beställde två rödturkos av Piwowarski sa jag ju lite halv skämtsamt att jag ju vill ha ett par och hade nog väntat mig att Patric sagt att det skulle nog bli svårt att lova, istället sa han att han skulle leta upp ett fint par, och det har han ju verkligen gjort. Nu blir det ju ett nytt besök imorgon för att se hur det går. Dessutom skall jag hämta fem kilo fryst diskusmat....... det går åt massor med mat nu...

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Wow, din första resa med diskus är något utöver det vanliga!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...