550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Inga problem, snarare en smaksak. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Svart Neontetra, i mitt tycke så blir de lite gråa och tråkiga som äldre, medan Kardinaltetror som trivs blommar ut och blir finare och dessutom större. Problemet är att de flesta har aldrig sett riktigt utvuxna fiskar när det gäller Neontetra, Kardinaltetra och även Svart Neon.
    Tål att tänka på. Kanske får det bli en mix av svart neon och kardinal......

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Vissa har ju problem med alger på rutan......hos mig är väl Corydoras rom i hundratal det som förstör sikten. Helt fullt imorse, tog några snabba kort......

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001.JPG
Visningar: 109
Storlek: 375,4 KB
ID: 2392215

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0007.JPG
Visningar: 105
Storlek: 432,0 KB
ID: 2392216

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.JPG
Visningar: 109
Storlek: 555,7 KB
ID: 2392217

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0008.JPG
Visningar: 98
Storlek: 607,1 KB
ID: 2392218

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0002.JPG
Visningar: 106
Storlek: 468,8 KB
ID: 2392219

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0003.JPG
Visningar: 110
Storlek: 468,2 KB
ID: 2392220

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0005.JPG
Visningar: 105
Storlek: 368,8 KB
ID: 2392221

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0004.JPG
Visningar: 71
Storlek: 504,9 KB
ID: 2392222

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Vilken härlig syn! Det bådar gott för din cory-uppfödning!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Vilken härlig syn! Det bådar gott för din cory-uppfödning!
          Ja du, att de aldrig tröttnar. Funderar på att flytta dem till eget kar ett tag, men tror att det får vänta lite......känns som tiden inte riktigt räcker till

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av c90368
            Inga problem, snarare en smaksak. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Svart Neontetra, i mitt tycke så blir de lite gråa och tråkiga som äldre, medan Kardinaltetror som trivs blommar ut och blir finare och dessutom större. Problemet är att de flesta har aldrig sett riktigt utvuxna fiskar när det gäller Neontetra, Kardinaltetra och även Svart Neon.
            Vad tror du om att blanda svart neon och kardinal tetra, skulle det funka som ett stim eller förstör man hela effekten ......
            Blev lite osäker idag, svart neon är ju lite lik kerry tetra och även kejsartetror , kejsartetror var otroligt fina. Känns som jag inte tänkt riktigt färdigt än...

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Om du blandar Svart Neon och Kardinal blir det aldrig ett stim, i bästa fall två stim, men mest troligt spridda skurar.

              I mina förslag finns det en högryggad och en torpedformad tetra, Vinkeltetran borträknad. Detta är för att öka på möjligheten att få sammanhållande stim.

              Även om de inte stimmar tätt så håller de sig ofta i en region för att snabbt kunna samlas. Har man däremot flera arter som liknar varandra är sannolikheten större att de sprider ut sig i hela karet, blandat. Här kan även antalet av samma art spela roll, har man "för många" sprider de sig i hela karet. Men hur många som är "för många" går inte att säga, det är olika från kar till kar.
              Senast redigerad av c90368; 21 September 2018, 09:11.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368
                Om du blandar Svart Neon och Kardinal blir det aldrig ett stim, i bästa fall två stim, men mest troligt spridda skurar.

                I mina förslag finns det en högryggad och en torpedformad tetra, Vinkeltetran borträknad. Detta är för att öka på möjligheten att få sammanhållande stim.

                Även om de inte stimmar tätt så håller de sig ofta i en region för att snabbt kunna samlas. Har man däremot flera arter som liknar varandra är sannolikheten större att de sprider ut sig i hela karet, blandat. Här kan även antalet av samma art spela roll, har man "för många" sprider de sig i hela karet. Men hur många som är "för många" går inte att säga, det är olika från kar till kar.
                Tack Maths, stim vill jag ha, ingen blandning. Patric på stork zoo sa exakt samma....inser att det blir stor kostnad för all fisk, så inköpen måste delas upp.

                Vad skulle du rekommendera , köpa alla tetror till ett kar på en gång och vänta med de andra, eller köpa en art till varje kar.....finns det fördel eller nackdel att göra på ena eller andra sättet. Själv kan jag se fördelar med vilket som....

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Köp en art till varje av både högryggare och torpeder, då lär du känna de olika varianterna och arterna. Detta kan kanske påverka framtida val. Kom ihåg att "mitt facit" troligen inte är "ditt facit" när du blivit varm i kläderna.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Köp en art till varje av både högryggare och torpeder, då lär du känna de olika varianterna och arterna. Detta kan kanske påverka framtida val. Kom ihåg att "mitt facit" troligen inte är "ditt facit" när du blivit varm i kläderna.
                    Jag gör så....får nog erkänna att under alla mina år som akvarist har jag aldrig ängnat tetror en tanke....alltid gott förbi dessa kar utan att egentligen titta.
                    Nu efter att läst din tetra tråd, allt jag hittat på nätet och varit just i zoo affärer här i Gbg är jag lika intresserad av dessa små individer som av diskusarna.
                    Detta skall bli grymt inspirerande , tusen tack för all din hjälp.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Jag gör så....får nog erkänna att under alla mina år som akvarist har jag aldrig ängnat tetror en tanke....alltid gott förbi dessa kar utan att egentligen titta.
                      Som jag och Afrikanska sjöfiskar
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Har du valt någon tetra än?

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Har du valt någon tetra än?
                          Mmm. Tror det, men jag har inte fått beställningslistan ännu, Patric skall maila den imorgon vid frukostkaffet. Då får jag se lite hur jag prioriterar, gäller att få pengarna att räcka för så mycket som möjligt. Har ju velat lite fram och tillbaka men tror att jag följer Maths råd. I mitt kar med Curilenquer blir det kardinaltetra och citrontetra. I karet med San Merah kör jag vinkeltetror, rödmunstetra och svart fantomtetra. Och i karet med Stordiskusarna kör jag kerri tetror och dolkstickstetra......men hur många och om alla arter köps på en gång vet jag inte......vill ju ha Corydoras också och har redan köpt mer än jag borde....
                          så det blir lite fundering imorgon också när jag får priserna..... på måndag måste jag lägga beställningen om jag vill ha med det i denna leveransen.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det låter som jättefina val! Citrontetra och vinkeltetra är jag själv sugen på! Men jag förstår att det blir dyrt om allt ska köpas samtidigt. Ja, det kostar i och för sig lika mycket totalt även om man sprider ut inköpen, men du förstår hur jag menar

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Jag funderar på att köpa ett gäng på 30 st colombiatetror.
                              Vill ha det där lysande blåa i karet och det har dom på ryggen.

                              ska även köpa 10-20 st nyuppfödda corydoras stairbai om två veckor.

                              Jag har bara kvar 7 av mina 15 jag köpte sist.
                              Senast redigerad av smajlet; 23 September 2018, 12:18.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av smajlet
                                Jag funderar på att köpa ett gäng på 30 st colombiatetror.
                                Vill ha det där lysande blåa i karet och det har dom på ryggen.

                                ska även köpa 10-20 st nyuppfödda corydoras stairbai om två veckor.

                                Jag har bara kvar 7 av mina 15 jag köpte sist.
                                Blir säkert jättebra med Colombia tetra, tittade lite på den också......men nu kör jag nog på det jag bestämt mig för....men det finns många fina tetror..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...