550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368

    Jag räknar inte Smycketetran som en "vanlig" tetra, den stimmar inte utan är ganska solitär. Bör hållas i typ växtakvarium utan större fiskar och med minimalt antal andra fiskar. De "försvinner" annars.

    Så synd....dessa var ju mina absoluta favoriter. Men diskusar är ju något större och de lär ju inte vara ensamma.....

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av c90368

      Jag räknar inte Smycketetran som en "vanlig" tetra, den stimmar inte utan är ganska solitär. Bör hållas i typ växtakvarium utan större fiskar och med minimalt antal andra fiskar. De "försvinner" annars.

      Håller med dig. Mina stimmar enbart när de blir skrämda. De är ganska veka faktiskt. Kan definitivt tänka mig att de försvinner i ett tuffare sällskap.
      Jag har 10 stycken i mitt 180 liters men ska fylla på stimmet. Är nyfiken på hur de beter sig i en lite större grupp. Men jag hoppas att de ska bli lite tuffare med när jag fått igång växterna lite mer också.
      Dock är de verkligen superfina och intressanta att titta på.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LindaAlgo

        Håller med dig. Mina stimmar enbart när de blir skrämda. De är ganska veka faktiskt. Kan definitivt tänka mig att de försvinner i ett tuffare sällskap.
        Jag har 10 stycken i mitt 180 liters men ska fylla på stimmet. Är nyfiken på hur de beter sig i en lite större grupp. Men jag hoppas att de ska bli lite tuffare med när jag fått igång växterna lite mer också.
        Dock är de verkligen superfina och intressanta att titta på.
        Vad svårt det är att välja tetror....just smyckestetran var favorit. Jag har ett helglas 180 liters stående tomt på vinden.....kanske skulle jag göra ett seriöst försök med växtakvarium och smyckestetror. Men först diskuskaren......

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Vad svårt det är att välja tetror....just smyckestetran var favorit. Jag har ett helglas 180 liters stående tomt på vinden.....kanske skulle jag göra ett seriöst försök med växtakvarium och smyckestetror. Men först diskuskaren......
          Jag tycker det låter som en väldigt god ide. :P Jag vill fortfarande testa smyckestetra och stänktetra ihop. De hade/har ett grymt fint murrigt växtakvarium med de två arterna på akvarielagret. Önskar jag hade den förmågan.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Eftersom det är svårt och du behöver starta med något så ger jag dig ett "facit" till ett 540 kar att börja med.

            25 st Vinkeltetror
            12 st Dolkstickstetror
            20 st Kejsartetror

            Motivering:
            Vinkelterorna i de övre regionerna och stimmar bra.
            Dolkstick är en större tetra som inte stimmar så bra, men hannarna håller egna små revir, 4 hannar och 8 honor kan vara lagom.
            Kejsartetran är ganska lätt att hålla och robust, stor möjlighet dessutom att det blir yngel som faktiskt kan klara sig om det finns skrymslen att gömma sig i.

            Fördelen är dessutom att dessa nästan alltid finns att få tag på och inte är allt för dyra.

            Sen kan du gå vidare från detta, i andra kar eller komplettera med fler individer eller ytterligare arter.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Eftersom det är svårt och du behöver starta med något så ger jag dig ett "facit" till ett 540 kar att börja med.

              25 st Vinkeltetror
              12 st Dolkstickstetror
              20 st Kejsartetror

              Motivering:
              Vinkelterorna i de övre regionerna och stimmar bra.
              Dolkstick är en större tetra som inte stimmar så bra, men hannarna håller egna små revir, 4 hannar och 8 honor kan vara lagom.
              Kejsartetran är ganska lätt att hålla och robust, stor möjlighet dessutom att det blir yngel som faktiskt kan klara sig om det finns skrymslen att gömma sig i.

              Fördelen är dessutom att dessa nästan alltid finns att få tag på och inte är allt för dyra.

              Sen kan du gå vidare från detta, i andra kar eller komplettera med fler individer eller ytterligare arter.
              Känns nästan som det är precis det jag behöver ett facit......och jag är jättetacksam, men......

              jag har lite fastnat för kerrytetra, skulle det fungera lika bra som kejsartetror?

              sedan skulle jag vilja ha rödmunstetra också.... det är tre stycken 540 som skall fyllas, har du några andra idéer på facit till de andra karen också....
              hm. Hoppas du inte tycker jag är för krävande.....

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Vad givande det är att få hänga med i planerna och bollandet kring detta med tetror i ett lite större kar! Känner nästan för att spontanköpa ett gäng vinkeltetror bara för att

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  jag har lite fastnat för kerrytetra, skulle det fungera lika bra som kejsartetror?

                  .
                  Har aldrig haft den själv, men det borde inte vara något problem.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    sedan skulle jag vilja ha rödmunstetra också.... det är tre stycken 540 som skall fyllas, har du några andra idéer på facit till de andra karen också....
                    hm. Hoppas du inte tycker jag är för krävande.....
                    I ett kar, att börja med.
                    30 st Kardinalteror
                    16 st Citrontetror

                    I ett andra, att börja med.
                    40 st Rödmunstetror
                    20 st Svart Fantomtetra

                    Vinkeltetra kan du lägga till om du vill, men du kan ju börja med dem i ett kar innan du köper till flera.

                    Val är baserat återigen på allmänt tillgängliga tetror som inte kostar skjortan. Sammansättningen är med tanke på färger, så det blir lite kontrast. Antalet är en "bas uppsättning" som du kan komplettera om du vill ha fler, eller om du vill ha någon ytterligare art. Kan vara bra att inte fylla upp helt från dag ett.


                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av c90368

                      I ett kar, att börja med.
                      30 st Kardinalteror
                      16 st Citrontetror

                      I ett andra, att börja med.
                      40 st Rödmunstetror
                      20 st Svart Fantomtetra

                      Vinkeltetra kan du lägga till om du vill, men du kan ju börja med dem i ett kar innan du köper till flera.

                      Val är baserat återigen på allmänt tillgängliga tetror som inte kostar skjortan. Sammansättningen är med tanke på färger, så det blir lite kontrast. Antalet är en "bas uppsättning" som du kan komplettera om du vill ha fler, eller om du vill ha någon ytterligare art. Kan vara bra att inte fylla upp helt från dag ett.

                      Låter fantastiskt, känner faktiskt att jag började få lite hjärnsläpp här.....det finns ju så många olika.

                      ett par sista frågor jag har ju ingen erfarenhet av tetror, kardinaltetra eller neontetra tillhör inte mina favoriter.....skulle det funka med svart neontetra istället?
                      frågan är om jag inte kör på dina förslag, känns som det vore dumt att inte lyssna på en tetra expert som dig
                      Senast redigerad av Ekenberg; 19 September 2018, 23:03.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Vad givande det är att få hänga med i planerna och bollandet kring detta med tetror i ett lite större kar! Känner nästan för att spontanköpa ett gäng vinkeltetror bara för att
                        Jag blir alltid så villrådig men nu har jag ju fått massor med hjälp, skall sätta igång och läsa igenom artbeskrivningarna igen. Vill gärna göra min beställning i början på nästa vecka. Men egentligen är det ju alltid så med mig....vill göra allt på en gång. Sedan när fiskarna kommer skall de ju gå i karantän i minst tre veckor....men visst är det spännande...

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Har du blivit fishoholic? Du köper ju fler fiskar på ett halvår än vad vi andra gör under hela livet!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Har du blivit fishoholic? Du köper ju fler fiskar på ett halvår än vad vi andra gör under hela livet!
                            Jag har sålt över 300 Malawi ciklider under samma halvår och dessutom 12 akvarium så jag håller ju på att minska ner.......

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Kan liksom inte släppa tetra biten ännu......

                              Jag har ju fått facit utav Maths (C90.....) men jag har ändå några funderingar efter att läst om alla tetror och försökt föreställa mig dem i de olika karen.
                              och Maths du har hjälpt mig massor så jag hoppas du inte uppfattar mig som otacksam. Men jag har ändrat och stuvat om lite och undrar om jag kommer nära facit du gav på mitt eget sätt eller om jag förstör allt.....

                              25 st vinkeltetror
                              12 st dolkstickstetror
                              20 st kejsartetror ( här skulle jag vilja byta mot svart neontetra om det inte förstör intryck eller funktion )

                              30 st kardinaltetror ( skulle vilja byta till kerritetra om det inte förändrar )
                              16 st citrontetror

                              40 st rödmunstetror
                              20 st svart fantomtetra ( klockrent)

                              de sorter jag vill byta är bara för att jag skulle vilja ha med dessa, men om du ser några problem med dessa byten så säg till, vill ju verkligen inte sabba för mig själv.....

                              Nu får jag se om jag kan sova på saken......

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Inga problem, snarare en smaksak. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Svart Neontetra, i mitt tycke så blir de lite gråa och tråkiga som äldre, medan Kardinaltetror som trivs blommar ut och blir finare och dessutom större. Problemet är att de flesta har aldrig sett riktigt utvuxna fiskar när det gäller Neontetra, Kardinaltetra och även Svart Neon.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...