550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av smajlet

    Går dom ihop med scalarer?
    Både ja och nej, att släppa i mindre vinklar till fullvuxna Scalarer lär bli dyrt foder, men får de växa upp tillsammans eller om man får tag på fullvuxna vinklar ska det gå bra.


    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av c90368

      Både ja och nej, att släppa i mindre vinklar till fullvuxna Scalarer lär bli dyrt foder, men får de växa upp tillsammans eller om man får tag på fullvuxna vinklar ska det gå bra.

      Jag har hittat en som säljer 150-200 st 500 kr =)

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Grattis, Detta är en av mina favorit tetror, inte så färggrann men stimmet är i ständigt rörelse i de övre regionerna av karet och har man tur får man vara med om när hannarna bråkar om honorna, ofta i lite dunkelt ljus morgon eller kväll.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag tror, precis som du själv tänker, att du måste testa dig fram och kolla vad som passar. Många fina tips har du ju redan fått.
          Jag tycker gott du kan skippa Ancistrus och den typen av malar om du inte känner för dessa. Kör på de corysar du funderat på - och kolla in C-90:s andra maltips.
          Siamensis kan du skippa (tycker jag personligen), samt C. pygmaeus.
          Mina VF Nhamunda Red käkade upp en rejäl grupp Corydoras pygmaeus...

          Klicka på bilden för större version

Namn: image_21159.jpg
Visningar: 163
Storlek: 174,1 KB
ID: 2392119

          Klicka på bilden för större version

Namn: image_21161.jpg
Visningar: 153
Storlek: 191,7 KB
ID: 2392120
          Tack Mats, tror det får bli lite så, att pröva mig fram......

          Tänk jag har egentligen inte äns reflekterat över att diskusar skulle ta andra fiskar. Tycker ju de glider runt så lungt även när de är mat, står och luktar lite och blåser innan de bestämmer sig för att äta. Har aldrig sett någon så långsam ätare som diskus.... men det är klart att de säkert kan snabba på också. Jag ger ju inte mina diskusar levande föda och ingen konkurrerar ju om maten så de kanske har lärt sig att ta det med ro även då det vankas mat.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Bilderna är från ett 960-kar, och där gick cirka 100 stycken Kejsartetror och cirka 200 stycken Glödbandstetror (funkar fint med scalarer). Skippade Kolglödstetror i detta kar på grund av att dessa är ganska små.
            Vinkeltetror funkar med scalarer.
            Hm....mina kar är ju bara i storleken 540..... men jag funderade ju på typ 20 tetror i stimm......grymt med 100-200.....men oj vad pengar....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368

              Både ja och nej, att släppa i mindre vinklar till fullvuxna Scalarer lär bli dyrt foder, men får de växa upp tillsammans eller om man får tag på fullvuxna vinklar ska det gå bra.

              Det blir att jaga stora tetror då....vinkeltetror är med på önskelistan....

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av smajlet

                Jag har hittat en som säljer 150-200 st 500 kr =)
                Åh sjutton, om du bestämmer dig för att inte köpa, förmedla gärna den kontakten.....så sätter jag mig i bilen direkt allvarligt .....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Grattis, Detta är en av mina favorit tetror, inte så färggrann men stimmet är i ständigt rörelse i de övre regionerna av karet och har man tur får man vara med om när hannarna bråkar om honorna, ofta i lite dunkelt ljus morgon eller kväll.
                  Jag sitter ju här med alla mina böcker och dessutom internet.....men som nybörjare på tetror, det är väldigt svårt att hitta uppgifter om i vilken region olika tetror föredrar att vara i. Skulle ju vara väldigt bra om man visste det när man försöker välja olika arter i karen. Vinkel tetror i övre regionen, gissar att även smyckestetror håller till där, men gör även rödmunstetror det? Kerryteror? Svart neontetra? Vilka tetror håller till i mitte eller botten regionen......
                  det är inte lätt det här...huvudet bara snurrar

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Mina rosentetror går i mitten/nedre delen av karet. De vanliga neontetrorna i lillkaret håller sig i mitten/övre delen av mitten men inte vid ytan. Har också förstått det som att vinkel- och smyckestetror går högre upp. Även citrontetra går hyfsat högt tror jag.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      När rosentetrorna leker går de dock högre upp.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        I princip alla tetror håller till i mellanskiktet och nedre hälften av karet, det är just därför jag lyfter fram Vinkelteran som är avvikande. Smycketetra, Stänktetra, Bilbukar är andra som tillhör övre hälften. Även levandefödande typ Guppy håller till ganska högt upp.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av c90368
                          I princip alla tetror håller till i mellanskiktet och nedre hälften av karet, det är just därför jag lyfter fram Vinkelteran som är avvikande. Smycketetra, Stänktetra, Bilbukar är andra som tillhör övre hälften. Även levandefödande typ Guppy håller till ganska högt upp.
                          Så då kan det funka bra att ha smyckestetra i översta och rödmun i mitten tex. Och vinkel med tex. glödband...... det blir spännande det här.
                          Tack för all hjälp

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av c90368
                            I princip alla tetror håller till i mellanskiktet och nedre hälften av karet, det är just därför jag lyfter fram Vinkelteran som är avvikande. Smycketetra, Stänktetra, Bilbukar är andra som tillhör övre hälften. Även levandefödande typ Guppy håller till ganska högt upp.
                            Citerar mig själv för ett tillägg.

                            Det krävs ett större akvarium med minst 50 cm höjd helst 60 för att se hur tetrorna rör sig på olika nivåer.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Så då kan det funka bra att ha smyckestetra i översta
                              Jag räknar inte Smycketetran som en "vanlig" tetra, den stimmar inte utan är ganska solitär. Bör hållas i typ växtakvarium utan större fiskar och med minimalt antal andra fiskar. De "försvinner" annars.


                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368

                                Citerar mig själv för ett tillägg.

                                Det krävs ett större akvarium med minst 50 cm höjd helst 60 för att se hur tetrorna rör sig på olika nivåer.
                                Mina kar är 60 höga och det vore väldigt roligt att ha stimmande tetror av olika sort i olika delar av karet, men kanske blir det överkurs. Kan hända är det bättre att välja en sort och få ett rejält stim.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...