550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Nando
    Jag tyckte ancistrusen var bra i storkaret i början när grenarna luddade osv. Hon åt en del sådant. När det blev stabilt och luddfritt flyttade jag henne till ett annat kar och märker nu ingen skillnad på algmängd m.m. Har dock otocinclusar (som jag i princip aldrig ser) och det är ju möjligt att de äter alger som jag aldrig hinner uppfatta. Bästa algätaren i mitt tycke är siamesisk algätare - de gör märkbar skillnad tycker jag. Men de är väl inga malar i och för sig. Min slutsats är att siameser ”gör nytta” men de andra spelar ingen roll. Otocinclus är en väldigt anonym fisk. Den stör ingen och är därmed oproblematisk att ha med tanke på rom och yngel men de syns knappt alls och blir därmed en ”icke-fisk” och rätt tråkig.
    Har ju hört mycket gott om siamesiska alg ätare, men det blir det inte i något kar här eftersom det kommer från en annan världsdel.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      Min erfarenhet är att Otocinclus är en utmärkt algätare som dessutom är mycket aktiv och trevlig.



      grymma filmer och dessa talar ju för otocinclus, har frågat stork zoo om de kan rekommendera några olika sorter. Använder just kafferasten åt att läser lite om olika arter du har med på din rekommenderat lista, tack igen

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Thomas, jag vet inte om jag är trögfattat, eller - men vilka fjärilsciklider är det du menar, Microgeophagus ramirezi eller Microgeophagus altispinosus? Jag skulle rekommendera den senare som Nando har . Jag tror att man måste ha en jädrans fingertoppskänsla för M. ramiezi, fast å andra sidan kommer du ju att få det tillsammans med dina vackra discusar

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Inger H
          Thomas, jag vet inte om jag är trögfattat, eller - men vilka fjärilsciklider är det du menar, Microgeophagus ramirezi eller Microgeophagus altispinosus? Jag skulle rekommendera den senare som Nando har . Jag tror att man måste ha en jädrans fingertoppskänsla för M. ramiezi, fast å andra sidan kommer du ju att få det tillsammans med dina vackra discusar

          //Inger
          Hej Inger, du är absolut inte trögfattad, jag är nog bara lika rörig i skrift som mitt huvud är efter allt läsande om olika slags fiskarter.....
          det jag tänkt är en grupp vildfångade microgeohagus altispinoosus, boliviansk fjärilsciklid, vet inte riktigt hur stor gruppen skall vara för att det skall funka men kanske sex stycken. Har förstått at de inte är lika känsliga......för min fingertoppskänsla är ju inte riktigt där än.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Jag upplever dem inte som känsliga utan robusta. I mitt 570-kar skulle två par utan problem kunna hålla revir, tre par skulle vara på gränsen till för trångt om alla lekte samtidigt. Det är svårt att se skillnad på könen när man köper dem, så fem-sex individer skulle möjliggöra något/några par. Det vore inte optimalt med tre par men chansen att man får just tre honor och tre hanar är kanske inte så stor. Tror två hanar och tre-fyra honor vore optimalt! Jag har en hane och fyra honor. Paret leker hela tiden och honorna som blir över brukar bilda ”par” med varandra och lägga rom de också.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Nu skriver jag alltså om bolivianer, till undvikande av förvirring!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                Jag upplever dem inte som känsliga utan robusta. I mitt 570-kar skulle två par utan problem kunna hålla revir, tre par skulle vara på gränsen till för trångt om alla lekte samtidigt. Det är svårt att se skillnad på könen när man köper dem, så fem-sex individer skulle möjliggöra något/några par. Det vore inte optimalt med tre par men chansen att man får just tre honor och tre hanar är kanske inte så stor. Tror två hanar och tre-fyra honor vore optimalt! Jag har en hane och fyra honor. Paret leker hela tiden och honorna som blir över brukar bilda ”par” med varandra och lägga rom de också.
                Ja, så tänkte jag väl, om man köper sex kan man hoppas på två hanar....och skulle det bli för många hanar, ja då får det väl bli att flytta något par till ett annat akvarium

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av nando
                  nu skriver jag alltså om bolivianer, till undvikande av förvirring!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Har ju hört mycket gott om siamesiska alg ätare, men det blir det inte i något kar här eftersom det kommer från en annan världsdel.
                      Dom är duktiga och bra men har hört att dom stressar upp diskusen.

                      Så mina fick flytta ut

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av smajlet

                        Dom är duktiga och bra men har hört att dom stressar upp diskusen.

                        Så mina fick flytta ut
                        Det är lite svårt det här med kompisar till diskus..... känns som det finns så väldigt många olika uppfattningar om vilka som passar och vilka som inte passar, känns som man måste pröva själv och se. Jag försöker helt enkelt hitta de jag tror kanske kan funka.....och funkar det inte så får det bli ett sydamerikanskt kar utan diskus också

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag tror, precis som du själv tänker, att du måste testa dig fram och kolla vad som passar. Många fina tips har du ju redan fått.
                          Jag tycker gott du kan skippa Ancistrus och den typen av malar om du inte känner för dessa. Kör på de corysar du funderat på - och kolla in C-90:s andra maltips.
                          Siamensis kan du skippa (tycker jag personligen), samt C. pygmaeus.
                          Mina VF Nhamunda Red käkade upp en rejäl grupp Corydoras pygmaeus...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: image_21159.jpg
Visningar: 163
Storlek: 174,1 KB
ID: 2392119

                          Klicka på bilden för större version

Namn: image_21161.jpg
Visningar: 153
Storlek: 191,7 KB
ID: 2392120

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Haha, vad skyldig discusen ser ut! Man förväntar sig nästan att höra ett litet oskyldigt visslande också. Underbar bild!

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag tror, precis som du själv tänker, att du måste testa dig fram och kolla vad som passar. Många fina tips har du ju redan fått.
                              Jag tycker gott du kan skippa Ancistrus och den typen av malar om du inte känner för dessa. Kör på de corysar du funderat på - och kolla in C-90:s andra maltips.
                              Siamensis kan du skippa (tycker jag personligen), samt C. pygmaeus.
                              Mina VF Nhamunda Red käkade upp en rejäl grupp Corydoras pygmaeus...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: image_21159.jpg
Visningar: 163
Storlek: 174,1 KB
ID: 2392119

                              Klicka på bilden för större version

Namn: image_21161.jpg
Visningar: 153
Storlek: 191,7 KB
ID: 2392120
                              Är det vinkeltetror i bakgrunden?
                              Går dom ihop med scalarer?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Bilderna är från ett 960-kar, och där gick cirka 100 stycken Kejsartetror och cirka 200 stycken Glödbandstetror (funkar fint med scalarer). Skippade Kolglödstetror i detta kar på grund av att dessa är ganska små.
                                Vinkeltetror funkar med scalarer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...