550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    De är verkligen superfina och det är som vanligt väldigt underhållande att läsa dina inlägg om dem!
    Fiskarna är superfina och jag tänkte tacka för din kommentar gällande fiskarn.......fast egentligen är det ju inte min förtjänst att de är superfina.....det är nog uppfödaren Piwowarski eller Storks Patric som valt ut de vackraste hos Piwowarskis förtjänst. Ibland känns det som de är superfina trotts mig, fast riktigt så illa är det ju inte.

    Men tack för att du läser allt mitt onödiga svammel.....och det är kul att höra att det roar, själv är jag väldigt facinerad över gruppens dynamik och allt som händer i karet. De senaste två dagarna har Duke och Lady lagt ny rom, åter igen på pumpen inte på en rot som alla andra gjort. Börjar förstå varför man har dessa fula konor i odlingskar. Det är tredje gången för detta par spännande att se vad som händer denna gång, sist var det ju två sprattel...... Ja annars är det lite allmänt rörigt i karet, Snake har sitt revir och den namnlösa sitt och de övriga fyra har lite svårt att bestämma sig var de skall vara, lite som de inte riktigt är nöjda med dessa hanar.....

    Längtar efter den dagen de kan flytta tillbaka till det stora karet med de nya. Det kommer att bli spännande att se om de nya hanarna duger och om de gamla paren förblir eller om det blir byten igen......som planen är nu så skall jag låta dem gå en vecka till, så att verkligen duckface är riktigt läkt sedan blir det en kur kloramin T på hela gänget för att till så stor grad som möjligt säkerställa att de inte har någon mer skit. Och någon vecka efter det skall de få starta om i sitt gamla stora kar tillsammans med nykomlingarna . Men tar det med ro, vill ju att allt skall bli rätt denna gång.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Kul att det verkar gå bra i karet nu och att de lagt rom igen. Verkar vara som en riktig amerikansk dagsåpa mellan paren! Förstå vad mycket som kan hända när nya aktörer kommer till

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Oj,oj,oj......nu är jag ute på svag is och behöver alla råd jag kan få.....

        Jag försöker planera invånare i karen. Jag har ju alla Diskusar som jag någonsin drömt om. Dessutom har jag tillräckligt med kar. Nu är ju nästa steg att hitta de kompisar till mina diskusar. Jag vill ju att karen skall ha flera arter utan att de hamnar i konkurrens med varandra eller blir mat åt varandra... men som sagt, från att kunnat mycket om Malawi är jag ju total nybörjare när det gäller detta..... Naturligtvis behöver jag ju inte göra alla kar samtidigt utan kan ju ta ett i taget och naturligtvis har jag ingen brådska men på något sätt vill jag ju inte tillföra fisk för ofta, dels för att inte förändra balansen och dels för att det blir så meckigt varje gång med karantänskar.....så målsättningen är ju att ha en plan för karen och in ide om vilka fiskar jag skall ha.

        Stor diskusarna skall ju tillbaka till sitt kar, och tillsammans med de nya stora blir det fjorton stycken, lite för många men jag börjar så. Det blir lättare då att se hur gruppen passar och vilka som skall flyttas till något annat kar, förhoppningen är att de nya blue Diamond killarna faller de två leopard tjejerna i smak. När jag har par kanske jag flyttar några till lekkuberna. Men det blir ett senare projekt.

        nåväl så var det då kompisarna, Det blir ju mina Corydoras Sterbai som redan går med dessa. Sedan blir det någon variant av ancistrus, då det totalt blir tre kar kommer jag ha ancistrus i alla men då av olika slag, men jag har aldrig varit jätteintresserad av dessa malar utan där får ni gärna ge råd.....kommer även be Patric och Marie om råd. Och sedan var det stimfisken då.....det var faktiskt lättare än jag trodde, googlade lite på tetror och tog fram alla bilder sedan tog jag de jag tyckte bäst om och läste om dessa......mina favoriter kom alla från Sydamerika och alla kändes att de skulle passa, så jag valde ut de som jag helst ville ha. I detta kar blir det Inpaichthys Kerri 25 stycken eller så. Ja förutom dessa hade det varit kul att ha något mer......men troligen är detta mer än nog för detta kar. Det kommer inredas med samma rötter och Syrén grenar som tidigare samt lite stenar och de växter som redan finns i karet.

        Ja så till detta kar är det ju egentligen bara tetror som tillkommer. Hade gärna haft en liten grupp apistogramma borellii men detta kanske är för mycket?

        Ja vad tror ni, några råd innan jag kör igång?

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Jag vet inte hur tuffa discusar kan vara när de vaktar rom men jag skulle tänka en vända till på om ancistrus verkligen bör tillsättas. De käkar rom. Effektivt och brutalt. Mina bolivianer hade inte en chans att försvara rommen mot ancistrusen när de gick i samma kar. Det var ingen vacker syn. Nu är ju discusarna mycket större än bolivianer och de malar du köper är förmodligen mindre från början än den jag har, men det är ändå värt att tänka på.

          Just boliviansk fjärilsciklid är annars en fisk jag varmt kan rekommendera. De jag har är friska, robusta, vackra och oerhört lättlekta. En grupp sådana i den nedre delen av något kar kanske skulle kunna vara något?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Nando
            Jag vet inte hur tuffa discusar kan vara när de vaktar rom men jag skulle tänka en vända till på om ancistrus verkligen bör tillsättas. De käkar rom. Effektivt och brutalt. Mina bolivianer hade inte en chans att försvara rommen mot ancistrusen när de gick i samma kar. Det var ingen vacker syn. Nu är ju discusarna mycket större än bolivianer och de malar du köper är förmodligen mindre från början än den jag har, men det är ändå värt att tänka på.

            Just boliviansk fjärilsciklid är annars en fisk jag varmt kan rekommendera. De jag har är friska, robusta, vackra och oerhört lättlekta. En grupp sådana i den nedre delen av något kar kanske skulle kunna vara något?
            Tack för rådet, vet ju inget om ancistrus, mer än att den är bra på att hålla rent, men jag vill ju inte bli av med rom...... får kanske tänka om...

            VF Bolivianska fjärilciklider blir det i ett av de andra karen, det är min favorit om man inte räknar diskus, har allt läst om både dina och Ingers. Jag har hört att fjärilscikliderna är rätt sönderavlade så där satsar jag faktiskt på VF.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Oj,oj,oj......nu är jag ute på svag is och behöver alla råd jag kan få.....
              En lista du kan välja från, alla passar in i sällskapet och kommer från Sydamerika. Dessutom har jag haft alla dessa i mina egna akvarium så jag har personlig erfarenhet av dem.

              Högryggade tetror
              • Citrontetra - Hyphessobrycon pulchripinnis
              • Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra - Hyphessobrycon socolofi
              • Rosentetra - Hyphessobrycon rosaceus
              • Dolkstickstetra - Hyphessobrycon erythrostigma

              Spolformade tetror
              • Rödmunstetra - Hemigrammus bleheri
              • Vinkeltetra - Thayeria boehlkei
              • Kardinal tetra - Paracheirodon axelrodi
              • Kejsartetra - Nematobrycon palmeri

              Ciklider
              • Brun bågciklid - Nannacara taenia
              • Grön bågciklid - Nannacara anomala (Ej grön och brun i samma kar)
              • Fjärilsciklid - Mikrogeophagus ramirezi
              • Schackbrädes-ciklid - Dicrossus filamentosus
              • Schackbrädesciklid - Dicrossus maculatus
              • Apistogramma - Kan ha svårt med den högre temperaturen
              • Cupidociklid - Biotodoma cupido (En mindre jordätare, som skulle kunna fungera, har ej haft dem med Discus)
              Alg ätande malar som inte tar Discusrom
              • Vanlig Grenmal - Farlowella acus
              • Otocinclus - Finns mängder av varianter
              • Piskstjärtmal - Loricaria filamentosa/Rineloricaria lanceolata

              Annat
              • Kuhlii - Pangio kuhlii (Ej SA)
              • Pansarmalar - Dessa har du redan, men det finns en mängd varianter

              Naturligtvis finns det många fler att välja mellan. Men tänk på detta med högryggade och spolformade tetror, samt vilken nivå i karet olika tetror rör sig. Lätt att det blir ”soppa” om man blandar fel arter.
              Även detta med malar om man är rädd om rommen är något att tänka på. Ancistrus är suveräna romrövare, liksom många andra malar.

              Smycketetra rekommenderar jag inte i Discuskar, de vill ha mycket växter vid ytan att smyga omkring i och de tycker inte om större fiskar som sällskap.

              Apistogramma verkar bränna ut sig i den högre temperaturen och blir kortlivade. Mats B lyckades dock väldigt bra i sitt gamla 960 kar, men han hade kanske lite lägre temp än vad som rekommenderas. Skillnaden mellan 28,5 och 30,5 kan vara av mycket stor betydelse. Verkar vara någon magisk gräns kring 30 grader då även många växter slutar att trivas. Inget som märks på några veckor, snarare några månader.
              Senast redigerad av c90368; 18 September 2018, 08:28.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Tack för rådet, vet ju inget om ancistrus, mer än att den är bra på att hålla rent, men jag vill ju inte bli av med rom...... får kanske tänka om...

                VF Bolivianska fjärilciklider blir det i ett av de andra karen, det är min favorit om man inte räknar diskus, har allt läst om både dina och Ingers. Jag har hört att fjärilscikliderna är rätt sönderavlade så där satsar jag faktiskt på VF.
                Jag hade absolut låtit bli ancistrus då och valt en annan mal, c90 gav ju fler tänkbara förslag här ovan. Jag tror att Inger har haft mest vanliga fjärilar och jag har bara haft bolivianska. Vet inte alls hur vanliga fjärilar beter sig men om det är bolivianer du tänker dig så skulle en grupp på 5-6 stycken säkert funka bra i ett 540L.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando

                  Jag hade absolut låtit bli ancistrus då och valt en annan mal, c90 gav ju fler tänkbara förslag här ovan. Jag tror att Inger har haft mest vanliga fjärilar och jag har bara haft bolivianska. Vet inte alls hur vanliga fjärilar beter sig men om det är bolivianer du tänker dig så skulle en grupp på 5-6 stycken säkert funka bra i ett 540L.
                  Ja, bra påpekande där gällande mal, tusen tack, skall fördjupa mig i c90 långa svar när jag har lite tid. VF bolivianer blir det i ett kar.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av c90368

                    En lista du kan välja från, alla passar in i sällskapet och kommer från Sydamerika. Dessutom har jag haft alla dessa i mina egna akvarium så jag har personlig erfarenhet av dem.

                    Högryggade tetror
                    • Citrontetra - Hyphessobrycon pulchripinnis
                    • Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra - Hyphessobrycon socolofi
                    • Rosentetra - Hyphessobrycon rosaceus
                    • Dolkstickstetra - Hyphessobrycon erythrostigma

                    Spolformade tetror
                    • Rödmunstetra - Hemigrammus bleheri
                    • Vinkeltetra - Thayeria boehlkei
                    • Kardinal tetra - Paracheirodon axelrodi
                    • Kejsartetra - Nematobrycon palmeri

                    Ciklider
                    • Brun bågciklid - Nannacara taenia
                    • Grön bågciklid - Nannacara anomala (Ej grön och brun i samma kar)
                    • Fjärilsciklid - Mikrogeophagus ramirezi
                    • Schackbrädes-ciklid - Dicrossus filamentosus
                    • Schackbrädesciklid - Dicrossus maculatus
                    • Apistogramma - Kan ha svårt med den högre temperaturen
                    • Cupidociklid - Biotodoma cupido (En mindre jordätare, som skulle kunna fungera, har ej haft dem med Discus)
                    Alg ätande malar som inte tar Discusrom
                    • Vanlig Grenmal - Farlowella acus
                    • Otocinclus - Finns mängder av varianter
                    • Piskstjärtmal - Loricaria filamentosa/Rineloricaria lanceolata

                    Annat
                    • Kuhlii - Pangio kuhlii (Ej SA)
                    • Pansarmalar - Dessa har du redan, men det finns en mängd varianter

                    Naturligtvis finns det många fler att välja mellan. Men tänk på detta med högryggade och spolformade tetror, samt vilken nivå i karet olika tetror rör sig. Lätt att det blir ”soppa” om man blandar fel arter.
                    Även detta med malar om man är rädd om rommen är något att tänka på. Ancistrus är suveräna romrövare, liksom många andra malar.

                    Smycketetra rekommenderar jag inte i Discuskar, de vill ha mycket växter vid ytan att smyga omkring i och de tycker inte om större fiskar som sällskap.

                    Apistogramma verkar bränna ut sig i den högre temperaturen och blir kortlivade. Mats B lyckades dock väldigt bra i sitt gamla 960 kar, men han hade kanske lite lägre temp än vad som rekommenderas. Skillnaden mellan 28,5 och 30,5 kan vara av mycket stor betydelse. Verkar vara någon magisk gräns kring 30 grader då även många växter slutar att trivas. Inget som märks på några veckor, snarare några månader.
                    Ett stort tack c90, vilket otroligt informativt svar, mycket för mig att kolla upp.....

                    kommer sätta mig i kväll och kolla upp alla förslagen och se vad som faller mig i smaken och hoppas jag kan ställa följdfrågor på detta.
                    jag har haft 30 grader i smådiskusarnas kar men det skall ner till 28,5 men vill ju att alla fiskar skall klara en tempratur upp mot 30 grader.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ännu en fråga, jag formligen älskar Corydoras men har aldrig riktigt fastnat för andra malar...... behöver jag malar? Jag menar för renhållning, alger med mera.

                      på något sätt hör ju malen till i ett akvarium ...... men som sagt, inte något jag brinner för direkt.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Jag tycker inte heller om malar och har inte en endaste (sug)mal i mina akvarier och märker ingen skillnad på algmängd, dessa är inget måste! Corydoras älskar jag likt dig!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jag tyckte ancistrusen var bra i storkaret i början när grenarna luddade osv. Hon åt en del sådant. När det blev stabilt och luddfritt flyttade jag henne till ett annat kar och märker nu ingen skillnad på algmängd m.m. Har dock otocinclusar (som jag i princip aldrig ser) och det är ju möjligt att de äter alger som jag aldrig hinner uppfatta. Bästa algätaren i mitt tycke är siamesisk algätare - de gör märkbar skillnad tycker jag. Men de är väl inga malar i och för sig. Min slutsats är att siameser ”gör nytta” men de andra spelar ingen roll. Otocinclus är en väldigt anonym fisk. Den stör ingen och är därmed oproblematisk att ha med tanke på rom och yngel men de syns knappt alls och blir därmed en ”icke-fisk” och rätt tråkig.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Min erfarenhet är att Otocinclus är en utmärkt algätare som dessutom är mycket aktiv och trevlig.



                            Senast redigerad av c90368; 18 September 2018, 14:06.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Okej, vad kul! Kanske har jag för få (sex stycken) för karet på 570L och att det är därför de blir osynliga. Tyckte i och för sig att samma antal i 240L inte heller syntes så mycket.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Jag tycker inte heller om malar och har inte en endaste (sug)mal i mina akvarier och märker ingen skillnad på algmängd, dessa är inget måste! Corydoras älskar jag likt dig!
                                Corydoras är ett måste.....har hittat lite olika sorter nu som jag vill pröva.....sterbai är ju min favorit ännu, men det kan ju bero på att det är den ända jag har.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...