550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vad spännande!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Vad spännande!
      Mmmm. Men det är denna natt som romen brukar försvinna mystiskt. Egentligen gör det inget om de är borta imorgon, vill göra rent pump ordentligt där romen sitter. Men samtidigt vore det jättekul om det blev sprattel, uppdaterar imorgon

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        Sitter här och väntar på uppdatering om rommen lite som ett barn som väntar på första avsnittet av årets julkalender. :P

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Stahl
          Sitter här och väntar på uppdatering om rommen lite som ett barn som väntar på första avsnittet av årets julkalender. :P
          Oj, förlåt att du fått väntan......tyvärr eller tack och lov fanns det inget kvar i morse. Lite tråkigt naturligtvis, men nu vågar jag ta ett ordentligt vattenbyte och göra rent pumpar. Spännande att se om de leker igen i ett kar utan salter och mediciner

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            Härligt ändå att man kan bli glad oavsett utfall, så skulle man alltid ha de. :P

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Jag får revidera mitt uttalande i förmiddags. Kollade visst lite för snabbt i morse, visst har ja sprattel...... två. Ja men kan ju inte direkt kalla det stor kull men ändå kul att det fungerar. Första gången jag har sprattel och första gången Lady la rom. Ja jag misstänker att det inte blir mycket av dessa men ett av mina par är ju på gång. Så det blev bara ett litet vattenbyte och ena filtret som rengjordes. Lady håller koll på sina sprattel, väldigt mör i färgen nu och Duke är noga med att ingen får komma i närheten, han håller till och med Corydorasen på avstånd vilket han normalt inte brukar göra. Spännande......

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Thomas!
                Sitter dessa två sprattlare förankrade med sin "huvudtråd" i underlaget där äggen lades, eller har föräldrarna flyttat dom?

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Thomas!
                  Sitter dessa två sprattlare förankrade med sin "huvudtråd" i underlaget där äggen lades, eller har föräldrarna flyttat dom?
                  Sitter kvar i sin huvudtråd.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Sitter kvar i sin huvudtråd.
                    Ah, på samma ställe som äggen lades?
                    Ofta suger föräldrarna de nykläckta "sprattlarna" (vilket de blir på det underlag där de kan utvecklas till frisimmare) till ett bra ställe där de har goda förutsättningar.
                    Placeras "sprattlarna" på ett underlag där tråden inte riktigt fäster, ramlar ynglen ofta ner och går åt.
                    Någon gren, pinne eller annat lämpligt kan vara bra för utveckling till frisimmare.

                    Hoppas det går fint nu, Thomas!


                    Klicka på bilden för större version

Namn: image_43420.jpg
Visningar: 101
Storlek: 167,8 KB
ID: 2391433

                    Klicka på bilden för större version

Namn: image_43424.jpg
Visningar: 105
Storlek: 145,6 KB
ID: 2391434

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ah, på samma ställe som äggen lades?
                      Ofta suger föräldrarna de nykläckta "sprattlarna" (vilket de blir på det underlag där de kan utvecklas till frisimmare) till ett bra ställe där de har goda förutsättningar.
                      Placeras "sprattlarna" på ett underlag där tråden inte riktigt fäster, ramlar ynglen ofta ner och går åt.
                      Någon gren, pinne eller annat lämpligt kan vara bra för utveckling till frisimmare.

                      Hoppas det går fint nu, Thomas!


                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_43420.jpg
Visningar: 101
Storlek: 167,8 KB
ID: 2391433

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image_43424.jpg
Visningar: 105
Storlek: 145,6 KB
ID: 2391434
                      Tack Mats , grymma foton som vanligt......
                      än så länge sitter de två sprattlarna kvar men både mamman och pappan putsar på en gren i närheten, spännande att se vad som händer.
                      just nu är jag mest glad över att min sjuka fisk verkar bättre. Så sprattel eller inte sprattel, prio ett är att få fiskar friska, sedan att lyckas få det berömda lunket, som jag ännu inte uppnåt. När jag väl är så långt är det kanske dax att lägga energi på förökning, eventuellt.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Tänk inte på förökning - det löser sig naturligt över tid i ett välmående kar!
                        Nu får du fortsätta att sätta parametrarna med den "nollvatten"-metod som du kör med, så skall det fixa till sig.
                        Jag önskar dig, av hela mitt hjärta, stort; Lycka Till!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Tänk inte på förökning - det löser sig naturligt över tid i ett välmående kar!
                          Nu får du fortsätta att sätta parametrarna med den "nollvatten"-metod som du kör med, så skall det fixa till sig.
                          Jag önskar dig, av hela mitt hjärta, stort; Lycka Till!
                          Tack Mats . Jag kan väl säga att sedan jag sadlade om till diskus har mitt liv varit mycket spännande.... tänk att det skall vara så svårt eller så lätt. Stordiskusarna har det ju varit en balansgång där jag fortfarande inte är riktigt klar på vad jag gör rätt eller fel..... smådiskusarna sedan, ja det som alla varnar för, har ju varit väldigt enkelt. Ja jag vet ju att man inte skall ropa hej, får se hur det går i inrett kar.

                          Nu skall jag iallafall försöka jobba med tiden och inte mot den utan låta allt få ta tid. Får se om jag lyckas.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Tack Mats . Jag kan väl säga att sedan jag sadlade om till diskus har mitt liv varit mycket spännande.... tänk att det skall vara så svårt eller så lätt. Stordiskusarna har det ju varit en balansgång där jag fortfarande inte är riktigt klar på vad jag gör rätt eller fel..... smådiskusarna sedan, ja det som alla varnar för, har ju varit väldigt enkelt. Ja jag vet ju att man inte skall ropa hej, får se hur det går i inrett kar.

                            Nu skall jag iallafall försöka jobba med tiden och inte mot den utan låta allt få ta tid. Får se om jag lyckas.
                            Klart det skall lyckas, fattas bara annat!
                            Jag vet inte hur många (på forumet) som kör diskus, men det borde ju vara ganska många. Vår vän LoGeek är väl den som är mest kunnig i ämnet och kan förhoppningsvis guida dig i rätt riktning.
                            Riktigt härligt att smådiscusarna går så bra.
                            Ös på nu, Thomas!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Klart det skall lyckas, fattas bara annat!
                              Jag vet inte hur många (på forumet) som kör diskus, men det borde ju vara ganska många. Vår vän LoGeek är väl den som är mest kunnig i ämnet och kan förhoppningsvis guida dig i rätt riktning.
                              Riktigt härligt att smådiscusarna går så bra.
                              Ös på nu, Thomas!
                              Hahahaha, logeek är absolut kunnig men han kör ju barebottom vilket jag inte är intresserad av......jag har min akvarieguru så målet är allt akvarieskötsel a la Bryzell ....om jag lyckas, ja det får vi väl se om fem sex år sådär, men det är drömmen och målet

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Kul med ett par sprattlare!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...