550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Nä det vet jag inte, läste att Partille kommuns vatten log högt, nära 25 med den lilla kunskap jag har ( nästan obefintlig) är det ju högre än normalt, brukar ligga mellan 2-20 . Men vad det har för innebörd vet jag inte. Har ju mycket salt i vattnet nu och jag är inte riktigt klok på om hög konduktivitet då ökar efektaen av saltet. Rent känslomässigt känns det som alla förlopp i mitt kar sker extra snabbt, men det kanske bara är så jag uppfattar det. Kan som sagt alldeles för lite om allt som har med vattenkemi att göra......
    Jag har en konduktivitet på 47,8 i mitt vatten, lite högt var det någon som sa till mig.
    Sen vet jag inte vad man ska ha?

    Mvh

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      Konduktiviteten i vattnet är ju vattnets ledningsförmåga och salt ökar ledningsförmågan. Så det är (bland annat) ett mått på salthalten i vattnet.

      Så hög konduktivitet ökar kanske inte effekten av saltet per se utan är ett tecken på att du redan har salt i vattnet (som består av ämnen såsom natrium, klorid och sulfat).

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Thomas, avlade diskus klarar hög konduktivitet bra. Om man har väldigt låg konduktivitet i kranen/brunnen så kan det trigga lek.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Thomas, avlade diskus klarar hög konduktivitet bra. Om man har väldigt låg konduktivitet i kranen/brunnen så kan det trigga lek.
          Jag har ju inte mätt konduktivitet i karet bara kollat vad det står om kranvattnet. Men lekhumöret har det ju aldrig varit fel på, förvånad över att de leker i ett kar fullt med salt och medicin dock.....

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ja det är lite oväntat att de är så lekvilliga mitt under sjukdom och pågående medicinering. Kul!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Det är som sagt lite förvånande att de sätter igång att leka och lägga rom under medicineringen, nu låter jag bli saltet ett tag, för rommens skull men fortsätter med de blåa medlet mot svamp och bakterier samtidigt som jag tillför multivitaminer för fiskar. Min förhoppning är att det skall hjälpa min sjuka att läka.
              Ja sen börjar jag med varannan dag vattenbyten och bästa maten och hoppas på det bästa. När det känns som jag är tillbaka till ett något mer stabilt läge blir det en behandling med cloramin T helt enkelt för att få död på vad det nu är då det inte verkar vara MIT akvarium som är problemet är det bara att utgå från att fisken har något. Ja det är planen.

              För övrigt ja.....åtta Stordiskusar , fyra säkra honor (lagt rom) samt två nästan 100% procentiga hanar ( Duke och Snake) de har sina honor befruktar rom och vaktar, men eftersom det inte blivit ungar är jag ju inte hundra på att de är hanar. Men 99,9% säker är jag nog. Ja sedan har vi snoken och den tredje i rang av Snakeskin. Där är det nog så att jag tror att snoken är en hona och Snakeskin (han får faktiskt heta Kaa efter ormen i Djungelboken) Kaa är en hane, utmanar ständigt både Duke och Snake nu när han är lika stor. Om jag har rätt är det alltså ett par honor mer än hanar.

              Vilket egentligen inte kunde vara bättre eftersom de två stora blue Diamond som skall flytta hit är hanar. Sedan är det ett cobalt par, de vackraste fiskar jag sett, som för fullt håller på att putsa en kon hos Patric , ja och sedan är ju tanken att det blir ett Rödtukost par men där har inte Patrics gäng parat ut riktigt än men så fort de gör det skall jag få välja ut ett par. Ja när de nya får flytta hit, det får vi se, eventuellt får de ha ett eget kar i början. Vågar ju inte sammanföra de nya med min gamla grupp en på ett tag.

              Men allt flyter på, simma lungt

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Härligt att det går åt rätt håll!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Härligt att det går åt rätt håll!
                  Håller tummarna igen........ hoppas, hoppas, hoppas

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Vad roligt att det verkar gå åt rätt håll!
                    Och dina planer låter bra.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo
                      Vad roligt att det verkar gå åt rätt håll!
                      Och dina planer låter bra.
                      Än så länge känns det som allt funkar.....även romen är kvar, så imorgon får vi se om det blir sprattel eller om paret ätit upp den.....

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Än så länge känns det som allt funkar.....även romen är kvar, så imorgon får vi se om det blir sprattel eller om paret ätit upp den.....
                        Men ett första steg i alla fall. Men håller tummar och tår.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Tänk om det blir sprattlare! Så långt har de inte kommit tidigare va?

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Tänk om det blir sprattlare! Så långt har de inte kommit tidigare va?
                            Har haft rom nu massor av gånger med fyra par innan dessa, just för Duke och Lady är de första gången trotts att det är de som varit par längst. Lustigt att de satte igång i ett blått salt och medicinerat kar.....inte direkt optimala förhållanden kan man tycka. Romen var kvar när jag släkte nyss, spännande att kolla imorgon.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Hur lång tid tar det från lagd rom till sprattlare?

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Hur lång tid tar det från lagd rom till sprattlare?
                                Som sagt jag är ju novis, men jag har hört tre dygn........

                                Kommentar

                                Arbetssätt...