550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Det låter klokt!

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Jag lider verkligen med dig, eftersom jag själv nyligen råkade ut för tråkigheter i mitt 720.

      jag har med stort intresse följt din tråd sen du skapade den och varit tagad ett ental gånger på att köpa diskus. Dom är så otroligt vakra fiskar, men jag har fått fötterna kalla några gånger.

      Det blir inte lättare nu när jag ser att dom verkligen är känsliga, men än har jag inte släppt tankarna.
      Jag ska till Patric på lördag för ett besök och han ska hjälpa mig med test av vattnets olika parametrar.
      Dom är verkligen hjälpsamma och serviceinriktade.

      Nu har jag en bit att gå innan det blir diskus i karet, håller på med vatten analyser på råvatten och där efter blir det en ny setupp på minna stora filter som renar råvatnet från alt skit som finns i det.

      Sen är det dags att ta ett vattenprov efter filtreringen för att se om det är nödvändigt med RO vatten eller inte.
      Jag har ju några räkkar och ett av dom har CR räkor och dom 11 jag hade som var i mycket hög grad har tyvärr dött på grund av att jag inte kunnat hålla vattnets värden rätt.

      Detta specielt när det kommer till GH och KH värdena som är 14.
      Jag har även lärt mig att Gh styr Kh och dessa två avgör hur stabilt PH är. Jag har ju PH 6,5 ur kranen men det går upp och blir stabilt med syresätningen och hamnar på 8.
      Det blir ju lite påfrästande för fisken om man gör stort vattenbyte och PH går ner till 6,5 och hastigt stiger till 8.

      Samt att låga PH för med sig koppar i vattnet om man har otur och då får fisken problem med gällarna.

      Vad har du för GH och KH när du mätter ditt vatten?

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av smajlet
        Jag lider verkligen med dig, eftersom jag själv nyligen råkade ut för tråkigheter i mitt 720.

        jag har med stort intresse följt din tråd sen du skapade den och varit tagad ett ental gånger på att köpa diskus. Dom är så otroligt vakra fiskar, men jag har fått fötterna kalla några gånger.

        Det blir inte lättare nu när jag ser att dom verkligen är känsliga, men än har jag inte släppt tankarna.
        Jag ska till Patric på lördag för ett besök och han ska hjälpa mig med test av vattnets olika parametrar.
        Dom är verkligen hjälpsamma och serviceinriktade.

        Nu har jag en bit att gå innan det blir diskus i karet, håller på med vatten analyser på råvatten och där efter blir det en ny setupp på minna stora filter som renar råvatnet från alt skit som finns i det.

        Sen är det dags att ta ett vattenprov efter filtreringen för att se om det är nödvändigt med RO vatten eller inte.
        Jag har ju några räkkar och ett av dom har CR räkor och dom 11 jag hade som var i mycket hög grad har tyvärr dött på grund av att jag inte kunnat hålla vattnets värden rätt.

        Detta specielt när det kommer till GH och KH värdena som är 14.
        Jag har även lärt mig att Gh styr Kh och dessa två avgör hur stabilt PH är. Jag har ju PH 6,5 ur kranen men det går upp och blir stabilt med syresätningen och hamnar på 8.
        Det blir ju lite påfrästande för fisken om man gör stort vattenbyte och PH går ner till 6,5 och hastigt stiger till 8.

        Samt att låga PH för med sig koppar i vattnet om man har otur och då får fisken problem med gällarna.

        Vad har du för GH och KH när du mätter ditt vatten?
        Tjena smajlet .

        Ja du, just nu är ju alla värden i stordiskusarnas kar upp och ner.....jag gjorde en mätning innan när jag märkte att en hona fick dessa "pormaskar" och märkte då att pH KH och GH var mycket högre än det brukade vara......lät Patric också göra en koll, troligen är det kalk i sanden i detta kar och när jag gjorde tätare byten hälls värdarna nere, nu när jag trodde faran var över gick började jag byta en gång i veckan igen och då verkar värdena ha ökat snabbt.
        För att nu inte stressa fiskarna mer låter jag de vara nu under medicineringen, sedan kommer jag att med grövre slang suga ut sanden.... så hoppas jag att det skall rätta till sig.

        Mina värden i smådiskusarna kar, där alla är friska och det inte varit några problem är följande
        Nitrat 10
        Nitrit 0
        GH >4 d
        KH 6 d
        pH 6,8
        Cl 0

        Patric och Marie på Stork Zoo är helt enastående hjälpsamma, och det är ju inte bara diskus som Patric är en fena på, L-malar, scalarer, de har otroligt vackra Altum, ja alla sydamerikaner de har inne är grymt fina. Sedan har ju Marie otroligt vackra Kampfiskar. Så mycket mer än bara diskus.....så lägg tid på ditt besök. Och passa på att hälsa på mina blue Diamond

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, en uppdatering.....

          min otroligt vackra leopard är tyvärr inte lika vacker, snarare riktigt ful. "Pormaskern" har försvunnit men lämnat fula ärr, ja eller hål i huvudet. Såren är väldigt fula och har som ludd i kanten, svampangrepp antar jag. Har medicinerat mot det också idag så nu är vattnet blått. Det positiva är dock att honan inte står och trycker i hörnet längre utan simmar runt som vanligt trotts sina sår. För övrigt ser alla andra diskusar helt oberörda ut av både salt och medicinering.

          Ja Duke är ett svin, inte bryr han sig det minsta om att tjejen han nyss vaktade rom med är sjuk..... Nu håller han som bäst på att putsa sin rot tillsammans med Lady igen.....hon verkar ha förlåtit honom hans snedsteg . Bridget , ja hon finns ju kvar flörtar oavbrutet med Snake nu när lady inte är där, och han verkar intresserad. Kanske har han kommit över sin förlust av Lea nu.

          Ja så hade det inte varit för den sjuka honans fula sår hade jag ju trott att allt var ok igen.....men känner mig enda gladare idag än igår nu när hon inte bara står och trycker.....hoppas inte såren växer utan att medicinerna får det att vända.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0025.JPG
Visningar: 91
Storlek: 531,0 KB
ID: 2390957

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad bra att hon verkar piggare i alla fall!

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll i alla fall.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll i alla fall.
                Håller verkligen tömmarna, är ju så nöjd med dem jag har och skulle verkligen vilja att hon fick vara kvar.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Usch vad trist Thomas. Ser ut lite som HITH men skulle inte utesluta att det är bakteriellt. I så fall lär ditt blåa vatten hjälpa....

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Usch vad trist Thomas. Ser ut lite som HITH men skulle inte utesluta att det är bakteriellt. I så fall lär ditt blåa vatten hjälpa....
                    Kör medicin mot hith och bakterier och svamp, allt på en gång.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Vissa ger hackad lövmask mot HITH med gott resultat. Vet inte om det fungerar men kan ju vara värt att prova...

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Hemma igen efter en skön helg. Håller på med ett stort vattenbyte, fiskarna mår bra även den sjuka vad jag kan bedöma, hon har fina färger är framme och äter men är tyvärr väldigt "ful" .Har mycket svårt att se att det kan läka igen, men huvudsaken nu är ju att hon inte har ont och verkar bättre.

                        För övrigt så har Duke gått tillbaka Lady och de har lagt massor av rom i detta medicin vatten. Det är första gången som Lady lägger rom, får se hur det går den här gången.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Vet du vilken konduktivitet du har?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Vad fint att hon verkar må bättre och att ett par dessutom lagt rom! Då måste väl förhållandena i karet ha förbättrats.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Vet du vilken konduktivitet du har?
                              Nä det vet jag inte, läste att Partille kommuns vatten log högt, nära 25 med den lilla kunskap jag har ( nästan obefintlig) är det ju högre än normalt, brukar ligga mellan 2-20 . Men vad det har för innebörd vet jag inte. Har ju mycket salt i vattnet nu och jag är inte riktigt klok på om hög konduktivitet då ökar efektaen av saltet. Rent känslomässigt känns det som alla förlopp i mitt kar sker extra snabbt, men det kanske bara är så jag uppfattar det. Kan som sagt alldeles för lite om allt som har med vattenkemi att göra......

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Vad fint att hon verkar må bättre och att ett par dessutom lagt rom! Då måste väl förhållandena i karet ha förbättrats.
                                Ja, det är ju detta som känns så konstigt hela tiden, att fiskarna är aktiva och färgar fint , de leker och lägger rom.......samtidigt som de är sjuka och dör.... jag blir inte klok på det. I smådiskusarna kar är allt frid och fröjd. Mitt par i detta kar håller också på att lägga rom igen..... och i Malawi karet går allt otroligt bra, kristallklart vatten och vackra fiskar utan några problem....kanske är det Malawi jag skall hålla på med

                                Kommentar

                                Arbetssätt...